Perttu Karivalo

Aeroflotin Suomeen kaapattujen koneiden rekisterit hukassa

5 viestiä aiheessa

Löytyykö keneltäkään Suomeen 1977 ja 1990 kaapattujen Aeroflotin Tu-134 koneiden rekkarit? Olen oman tiedoston asiasta onnistunut tallentamaan paikkaan X.

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä YLEn ylimääräisten TV-uutisten lähetyksestä (Elävä Arkisto) vuodelta 1977 saa melkein selvää, mutta minä ainakaan en ihan heti erota selkeästi rekkaria. Kone esiintyy kuvassa useasti. Kesto 11:40.

Hesarin digiarkisto (maksullinen) kertoo, että kesäkuussa 1990 on ollut itse asiassa kaksi Tu-134 kaappausta Seutulaan, 19.6.1990 ja 24.6.1990.

Tupolev 134 -matkustajakoneen kaapannut 20-vuotias neuvostoliittolainen Mihail Varfolomejev antautui sunnuntaiaamuna kello 8.45, noin parikymmentä minuuttia sen jälkeen, kun kone oli laskeutunut Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kaappari pyysi heti turvapaikkaa Suomesta.

...

Edellisen kerran neuvostokone kaapattiin Suomeen viime tiistaina. Myös tuolloin kyseessä oli kotimaan lennolla ollut samanlainen Tupolev-kone kuin nytkin. Tiistaina koneen kaapannut nuori mies julistettiin vangituksi torstaina. Hän on anonut turvapaikkaa Suomesta. Neuvostoliitto on pyytänyt Suomea luovuttamaan hänet.

Edit: Lisätty 1990 kaappausten tietoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään