Miika Asunta

PV:n lentotoiminta Helsingissä 4.6. - tuleeko VFR-liikenteelle rajoituksia?

11 viestiä aiheessa

Millä tavalla Puolustusvoimien lippujuhlapäivän paraatiin liittyvästä lentotoiminnasta tiedotetaan yleisilmailijoille?

 

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/Erikoissivustot/Lippujuhla2012/Suomeksi/Liikennejarjestelyt/Lentotoiminta/

 

Midnight Hawks esiintyy klo 11 Kaivopuiston edustalla (säävaraus)

- lentokorkeus 300-1500 metriä

 

Hornetit ja Hawkit ja NH-kopterit esiintyvät ohimarssin yhteydessä klo 12-13.30, lentokorkeus n. 300 metriä, helikoptereilla 150 metriä. Tarkempi lentoreitti yllä olevassa linkissä.

 

AIP Supplementeissa ei näy tästä mitään tietoa, eikä EAD Basic-palvelun kautta hakemassani 4. päivän bulletiinissakaan ole vielä mitään ennakkotietoa.

 

Ilmavoimien lentotoiminnalla on epäilemättä merkitystä Malmilta lähtevälle ja saapuvalle liikenteelle, mutta mielestäni tieto mahdollisista rajoituksista pitäisi saada hyvissä ajoin etukäteen.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle 1300ft (400m) on valvomatonta ilmatilaa, joten koneet porrastavat itse itsensä ja tähystävät aktiivisesti ulos. Eli silmät auki ja kaivopuiston edustalle ilmailemaan. ;) Ilmatila Helsingin edustalla alle 1300ft kuuluu yleisilmailulle. Ei aina pidä odottaa , että joka paikkaan pistetään aina rajoituksia / lentokieltoja. Blue skies !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sitä suotta. Minä katselin kerran aitiopaikalla =taivaalla Wredebyssä, kun HW suihkaisi suoraan läpi aktiivisen laskukierroksen sanomatta sanaakaan ainakaan ko. lentopaikan jaksolla. Suunta oli kohti Kymiä, jossa toimitaan samalla jaksolla. Se pysyi edelleen hiljaisena. Sen verran tarttee sanoa, se ohitus tapahtuu pirun nopeasti. :) Silloin kun olin nuori ja pöljä ja tyyten kokematon korpikenttäilmailija, en tehnyt edes raporttia saati, että olisin mellastanut Utin jaksolle asiasta, kuten epäilemättä nykyään tekisin. Saattaisin kuitenkin arvella tästä asiasta vielä jotakin tiedotettavan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo itsellänikin on kaksi kokemusta vastaavasta . Kauan sitten sipoonlahdella vilahti jotain ohi jota ei edes kunnolla ensin tajunnut mikä se oli. Toista katselin maasta ja kuulin radiosta että hävittäjä ohittaa räyskälän kentän 2 min päästä ja yllätykseni huomasin että matalalla tultiin läpi ilmatilan jossa oli purjekone yms, häkkyrää ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuosta ainakin tiedotusvälineissä  tiedotettu koko lailla kattavasti.

 

Ja sotilastoimintaa on aina ollut G ilmatilassa, tällä kertaa se toiminta vain on lähellä Helsinkiä.

 

Kuten Marko aiemmin kirjoitti on toiminta G ilmatilassa eli käytännön järkeä saa ja tulee käyttää.

 

Esityksissä käytettävä konekalusto on jo tiedossa eli pyörrevanaluokkia onainakin  L-M ja nopeudet 600km-.

Lähelle ei siis kannata änkeä millään ilma-aluksella vaikka kuinka kiinnostaisi tai olisi tietoinen oikeuksistaan lentää G ilmatilassa.

Yhdistettynä päivälehtien ja puolustusvoimien tiedotteista voi laskea, että vilkasta sotilastoimintaa on EFHK/EFHF CTR eteläpuolella noin 10.55-11.20SA ja 12.45-13.15 SA.  Maanantain HS varmaan kertoo tarkimmat tiedot.

Ensimmäisessä aikaikkunassa Hawkit Kaivopuistossa  ja toisessa paraatiylilento korkeusporrastettuna HN, HW , NH ja HH kalustoilla.

 

Yleisen ilmailukokemuksen perusteella

 

Kaivopuiston esitys:

Hawkit käyttänevät  Kaivopuiston esitykseensä minimissään 5nm + säteisen alueen ja jos esityksen alaraja on alimmillaan 500ft alueelle tai sen lähelle ei ole hyvä mennä yleisilmailukoneella.

Kannattaa siis pysyä kaukana koska osastolennossa koneiden kyky tähystykseen on luonnollisista syistä rajoitettu. Vaikka ilmatila saattaa näyttää tyhjältä voivat esityskoneet olla alueen laidoilla näkymättömissä hakemassa vauhtia seuraavaa osasuoritusta varten.

 

Eli kaikki Malmille saapuvat tietenkin menevät  hyvissä ajoin ääneen  EFHF  taajuudelle, eikö? Myös helikopterit...Itse en lähestyisi esityksen aikana Tapiolan tasaa lähemmäksi ennen kuin  on kaksipuolinen radioyhteys  EFHF TWR:ään ja liikennetilanne selvillä.

 

Jos on aivan pakko tulla tai lähteä Malmilta esityksien aikana on todennäköisesti  järkevin reitti Deger ulos ja HK CTR pohjoisen kautta kiertäen kohti länttä tai minne onkaan matkalla.

Joissakin tilanteissa itse blokkiaikansa maksaville on varmaankin kannattavampaa ajoittaa Malmilla rullaukseen lähtö sopivasti lehdissä  julkaistuun aikatauluun nähden  kuin odottaa 15-20min kunnes pääsee Nokasta suoraan kohti länttä.

 

Sama juttu saapuvan liikenteen suhteen, on varsin helppoa ajoittaa lähtönsä jostakin muualta kohti Malmia siten, että ei ole juuri esitysaikana samassa ilmatilassa esitys/paraatikoneiden kanssa.

 

Jos joku haluaa nyt alkaa spekuloimaan radiottoman oikeudesta lentää G ilmatilassa voi myös miettiä sitä, että toinen osapuoli saattaa vastaavasti olettaa toisen osapuolen toimivan lentosääntöjen ja hyvän ilmailutavan/kulttuurin mukaisesti  - ennen kaikkea hyvää  airmanshippiä noudattaen. Tämä on vähän kuin Naisten Kymppi tai HKI City Maraton jonka joudun ottamaan huomioon työmatkareittiä suunnitellessani.

 

Paraatiylilento:

Oletettavaa on, että  lentolinjoja on 1 tai 2 eli pohjoinen-etelä  ja/tai itä länsi. PV tiedotteesta käy ilmi, että ainakin koptereiden korkeus 500ft+ eli matalalla lentävät. Kiintesäiipiset lienee porrastettu korkeammalle.

Esityskoneille muodostuu yleensä kokoontumis/odotusalueet linjojen alkupäihin eli  itä-länsisuunnassa oletettavasti jonnekin Seurasaarenselän tai Laajasalon/Santahaminan tasalle.

Näiltä alueilta koneet lähtevät aika-askelmerkkien mukaan liikkeelle kohti paraatipaikkaa - eli ei liene ole järkevää mennä väliin tai edes  lähelle keikkumaan millään ilma-aluksella.

 

Yllämainittu siis vain henkilökohtaiseen  yleiseen ilmailukokemukseen ja lehtititietoihin perustuen.

 

Pahus kun pitää olla duunissa eikä pääse merelle katsomaan lentoja, oli eilen  kivan näköistä kun treenasivat kahdella HW:llä  Kaivarin edustalla. :thmbup:

 

Blue Skies :),

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noi Rissalan kaverit aikanaan ottivat huomioon paremmin - muistan kun mr. Tammilehto huudahti kerran Rautavaaran taajuudella että "ylitetään kenttä kohta matalalla..". Olin Ka-6:llä ylläällä ja bongasinkin Fougan siellä - se meni paljon matalammalla kuin kuvittelin, taisi mennä välillä alle puunlatvojenkin.

 

Kivahan se ois että sotamiehetkin kertoisivat vähän aikeistaan G-lentäjille.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näiltä alueilta koneet lähtevät aika-askelmerkkien mukaan liikkeelle kohti paraatipaikkaa - eli ei liene ole järkevää mennä väliin tai edes  lähelle keikkumaan millään ilma-aluksella.

 

...ähhh, eikö tuohon puljaan nyt olisi yksi pikkuinen Ikarus mahtunut ;D

 

Ei mutta tulipa taas mutkattoman fiksua tietoa! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noi Rissalan kaverit aikanaan ottivat huomioon paremmin - muistan kun mr. Tammilehto huudahti kerran Rautavaaran taajuudella että "ylitetään kenttä kohta matalalla..". Olin Ka-6:llä ylläällä ja bongasinkin Fougan siellä - se meni paljon matalammalla kuin kuvittelin, taisi mennä välillä alle puunlatvojenkin.

 

Kivahan se ois että sotamiehetkin kertoisivat vähän aikeistaan G-lentäjille.

 

t. Timo

 

Mr Rommilehto lensi kuten esimies oli käskenyt ja sotamies ei kerro (siviliiveille) kuinka esimies on käskenyt lentää  :thmbup:

Kyllä sotilaslentäjä osaa esteitä väistellä, vaikka Ikaruksiakin yms muitakin räpistimiä.

Sieltä sotakoneen ohjaamosta on hyvä näkyvyys ulos ja pilotti on koulutettu näkemään ja väistämään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotamiehen taidoista ja kyvystä suoriutua annetusta salaisesta tehtävästään on kirjoitettu jopa useampiosainen kirjasarja "Kohtalokkaat lennot".  :-\

Kohtuullista jättöpyörrettä saa aikaan tuommoinenkin pikkuräpistin kuin HW, kun sen kohtaa kevyellä muovipulkalla. Lento-oppilasparan pelästysaspektista puhumattakaan. Olkoon kuinka loistelias ja hienosti koulutettu pilotti hyvänsä, idiootiksi ei liene tarpeen ryhtyä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitoksia kommenteista. NOTAMia ei koskaan ilmestynyt. Tämä oli ensimmäinen kerta sinä aikana kun minulla on lupakirja ollut, että Suomessa järjestetään lentonäytös varaamatta ilmatilaa. (Viime kesän Thunderbirds -ohilento Helsingissä taisi muuten mennä samalla tavalla, mutta siitä jäi mielikuva että se tapahtui tutkavalvottuna 2000 jalassa - tästä en kuitenkaan ole varma).

 

Mieluusti pysyttelin maassa etäällä Helsingistä, normaalisti majailen melunvaimennusalueella susirajan eteläpuolella. Seuraavaksi laput silmille (ks. NOTAM) ja parvekkeenovi auki, Metallica - olkaa hyvät.

 

Kesätrolli  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä huomasiko muut, mutta ennen näytöstä alueen yli pyörähti pariin kertaan Redigo, joka jäi pyörimään näytöksen ajaksi Espoon suunnalle. Näytöksen jälkeen ajoi samaa reittiä takaisin kohti Vantaata. Vahti aluetta?

 

EDIT: Korjattu typo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään