Antti Lehtilä

Aiotko käyttää Microsoft Internet Exploreria?

66 viestiä aiheessa

Yritätkö tällä sanoa, että tietyt esimerkiksi CSS-standardin kakkosversiota käyttävät sivustot toimivat teknisesti ottaen huonosti, vaikka ne olisivatkin täydellisesti standardin mukaisia? Vikahan ei voi missään tapauksessa olla selaimessa, vaan se on nimenomaan näiden sivustojen koodissa?

Ja vittuakos minua kiinnostaa mitä standardeja se toistaa? Suurinta osaa käyttäjistä ei kiinnosta paskan vertaa mitä se tukee, kunhan toimii. Tähän mennessä IE:llä on toiminut melkeimpä kaikki sivut. Suunnittelijan hommahan on sitten tehdä sivustosta toimiva joka selaimeen!

Itse käytän Operaa, IE:tä ja hyvin harvoin Firefoxia, mutta en tuputa yhtäkään, kuten eräät.. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tunnetusti jokaisen ohjelman versionumero 1.0 toimii täydellisesti eikä siinä ole ikinä mitään vikaa tai korjattavaa.

:o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se ei ole selaimessa niin miksi ylipäätänsä vaihtaa täydellisesti toimivasta IE:stä huonosti toimivaan selaimeen? Itseäni ei kaatuilu pahemmin haittaa, kun IE kaatuu huomattavasti harvemmin kuin esim. Opera. Ja Operassakaan ei haittaa kaatuilu, koska saman sivun saa takaisin. Firefoxissa on varmaankin saman jutut.

Hurmoksellisesta tyrkytyksestä sen verta, että et varmaan ole huomannut suurinpiirtein joka toisella olevan Firefoxin banneri foorumissa. Miksi myös IE:n nykyiset käyttäjät "lynkataan"?? Täytyy sanoa, että ainakin siinä onnistutte, että minua rupeaa vituttamaan tämä Firefox jankkaus! 8)

Ei ole olemassakaan täydellisesti toimivaa selainta. Eikä se kaatuilemineen ole mikään ongelma. Ainakaan minulla mikään selain ei ole niin kaatumaherkkä, että siitä pitäisi sen takia luopua. Enemmänkin yhteensopivuudesta minä olen puhunut. Kuten Mattikin...

Ja olen mielestäni kertonyt syyt IE:n syrjimiseen. Jos haluaa perusteluista huolimatta käyttää kyseistä ohjelmaa jatkossakin niin aivan vapaasti. Kuitenkin iso joukko ihmisiä joutuu lähes päivittäin tappelemaan IE:n kanssa niin onko se muka sitten hyväksyttävää? Eikö silloin saa ohjelmaa haukkua? Niin sinäkin tekisit, jos joutuisit vastaavaan tilanteeseen. Vika on kuitenkin todistetusti siinä ohjelmassa, eikä missään muualla.

En ole huomannut mitään bannerivyöryä. Saattaa johtua, että blokkaan tiettyjen juttujen näkymisen jo ennakolta. Mutta eikö tuo nyt ole epäoleellista? En minä ärsyttävistä mainoksista jaksa kinastella. Ainahan joku niistä vetää herneen nenään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole olemassakaan täydellisesti toimivaa selainta. Eikä se kaatuilemineen ole mikään ongelma. Ainakaan minulla mikään selain ei ole niin kaatumaherkkä, että siitä pitäisi sen takia luopua. Enemmänkin yhteensopivuudesta minä olen puhunut. Kuten Mattikin...

Joo en teihin viitannutkaan, vaan joihinkin muihin jotka kokivat kaatuilun ongelmaksi.

Ja olen mielestäni kertonyt syyt IE:n syrjimiseen. Jos haluaa perusteluista huolimatta käyttää kyseistä ohjelmaa jatkossakin niin aivan vapaasti.

Jees...mutta tarvitseeko osan levittää sitä ilosanomaa jatkuvalla syötöllä? Eiköhän kaikki tiedä jo, että Maybach on katedraali jo pelkän kuvan perusteella, joten eiköhän Firefoxistakin voi todeta saman.

Kuitenkin iso joukko ihmisiä joutuu lähes päivittäin tappelemaan IE:n kanssa niin onko se muka sitten hyväksyttävää? Eikö silloin saa ohjelmaa haukkua? Niin sinäkin tekisit, jos joutuisit vastaavaan tilanteeseen. Vika on kuitenkin todistetusti siinä ohjelmassa, eikä missään muualla.

Tietysti saa, mutta kiinnostaako se suurta yleisöä? Ei luultavasti. Se miten itse reagoisin, jos olisin päivittäin tekemisissä voi olla hyvinkin samanlainen mitä sinulla, mutta se onkin sitten eri juttu.

En ole huomannut mitään bannerivyöryä. Saattaa johtua, että blokkaan tiettyjen juttujen näkymisen jo ennakolta. Mutta eikö tuo nyt ole epäoleellista? En minä ärsyttävistä mainoksista jaksa kinastella. Ainahan joku niistä vetää herneen nenään.

Itseäni ihmetyttää vain se, että jotain selainta pitää tyrkyttää meilkeimpä samaan tyyliin kuin Jehovan todistajat tyrkyttää omaa uskontoaan (näin kärjistäen). Luulkoon joku sitten pientä ärhentelyä herneen imppaamiseksi, mutta minua vaan häiritsee se että tyrkytetään jotain selaita (asiaa) niin kovasti! Ja kuitenkin kuulun jo itsekkin siihen ryhmään joka käyttää pääasiassa eri selainta kuin IE.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Tunnetusti jokaisen ohjelman versionumero 1.0 toimii täydellisesti eikä siinä ole ikinä mitään vikaa tai korjattavaa."

:o

No eikö näin ole? Vai oletko nähnyt, että joku olisi joskus julkaissut puutteellisen tai keskentekoisen ohjelman? Eikös 1.0 tarkoita, että se on täydellinen? Kaikki updaten ja muut korjaukset on pelkkää humpuukia ja huomionkeräämistä... :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Se miten itse reagoisin, jos olisin päivittäin tekemisissä voi olla hyvinkin samanlainen mitä sinulla, mutta se onkin sitten eri juttu.

Aivan. Homman ydin on hanskassa joten annetaan tämän olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä käytän IE:tä ja olen tyytyväinen kun ei niin vähäpätöisen asian kuin selaimen takia tarvitse vaivautua joka koneeseen erikseen asentamaan yhtä ohjelmaa lisää. Jos ottaisin tietokonevinkkini viestintävirastolta, olisin väärässä ammatissa.

Firefox-uskonlahkon fanaattisuus asiaansa kohtaan tosiaan vienee monilta halut edes tutustumismielessä kokeilla tuota selainten messiasta. Ihmetyttää vaan, että miten joku jaksaa jostain selaimesta keuhkota tuolleen. Ymmärtäisin paremmin, jos porukka julistaisi vaikkapa Sciten ylivoimaisuutta Notepadiin verrattuna tekstieditorina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IE:tä käytän,enkä vaihda.

IE ajaa täysin tarkoituksensa,joten se riittää.Nettisivut näkyvät,joten mitä muuta enään tarvitsee.Oli sitten mikä tahansa selain niin varmasti ei estä kaiken maailman nykypäivän riesojen pääsyä koneelle.Selain ei ole tarkoitettu siihen,joten sitä varten on omat tietoturva ohjelmansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Nettisivut näkyvät,joten mitä muuta enään tarvitsee.
Sen, että sivut näkyvät oikein?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toistaiseksi kaikki sivustot joilla käyn on toimineet hyvin IE:llä ilman ongelmia, joten ei ole ollut syytä tuhlata aikaa vaihtoehtoisen selaimen kanssa sähläämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen, että sivut näkyvät oikein?

Mikä on oikein ja mikä väärin? Sivut näkyvät IE:n mukaisesti oikein, se riittää hyvin monelle. Voipi olla, että on sovitut standardit, joita IE ei noudata, mutta periaatteessa voit ajatella asiaa toisinpäin myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä olikaa Internet Explorer ??? Ei semmoseen varmaan kannata koskea pitkällä tikullakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä käytän IE:tä ja olen tyytyväinen kun ei niin vähäpätöisen asian kuin selaimen takia tarvitse vaivautua joka koneeseen erikseen asentamaan yhtä ohjelmaa lisää. Jos ottaisin tietokonevinkkini viestintävirastolta, olisin väärässä ammatissa.

Firefox-uskonlahkon fanaattisuus asiaansa kohtaan tosiaan vienee monilta halut edes tutustumismielessä kokeilla tuota selainten messiasta. Ihmetyttää vaan, että miten joku jaksaa jostain selaimesta keuhkota tuolleen. Ymmärtäisin paremmin, jos porukka julistaisi vaikkapa Sciten ylivoimaisuutta Notepadiin verrattuna tekstieditorina.

Vähäpätöinen selain? Taitaa selain kuitenkin olla enitenkäytettyjen ohjelmien joukossa Esalla, kuin kaikilla muillakin. Samanlaista intomielisyyttä esiintyy vaikka tuolla simupuolella kaikenmaailman paneeleista, lentomalleista, virtuaaliyhtiöistä ja ties mistä. Herroilla on käytössä kasapäin viritelmiä rinnan ihan hyvin toimivien perusjuttujen kanssa. Suu vaahdossa selitetään sen ja sen nippelin paremmuutta johonkin toiseen. Eroaako se jotenkin tästä selainkysymyksestä.

Mozilla-perheen selaimia voidaan kuitenkin pitää lähes talkootyöllä rakennettuina ainakin, jos verrataan MS:n jättiläiseen. Tuotteet ei maksa mitään, tukea saa helposti, koodi on avointa. Jos joku haluaa kantaa lippua asian puolesta, miksi se ei käy? Toiset jaksaa taistellla avoimin asein jättiläistä vastaan niin sivulliset tulee heittämään kuraa niskaan.

Onhan sitäkin mietitty, että mitä tapahtuisi, jos kaikki sivustojen suunnittelijat yksinkertaisesti lopettaisivat IE:n paapomisen. Sovittaisiin, että tulevaisuudessa sivusto rakennetaan vain standardin mukaiseksi, piste. Ainakin jonkunlaista liikehdintää tapahtuisi selainmarkkinoilla siirtymäajan päättyessä. Käytännössä näin ei voi tehdä mutta johan hiljainen muutos samaan suuntaan on tapahtumassa parhaillaan. Ja muutos on niitä harvoja varmoja asioita tässä maailmassa.

Täysin uusi IE julkaistaan vuoden (tai kahden) päästä ja se on luultavasti hyvinkin nykyisen Firefoxin kaltainen. MS lainaa taas toisilta hyviksi havaittuja ominaisuuksia. Mutta toivottavasti ohjelma on viimeinkin juuriaan myöten muiden kaltainen. Tai siis standardin mukainen. Jos näin onnellisesti käy, se olisi voitto koko nettiä käyttävälle maailmalle. Voisi web-työläiset keskittyä viimein oleellisiin asioihin...

...Oppps, tulipas taas tekstiä. No meneehän se flunssanparantelupäivä näinkin. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähäpätöinen asia sikäli, ettei niissä ole mainittavia eroja. Toisen selaimen asentaminen on minun mielestäni yhtä hyödyllistä kuin Windowsin teemojen kanssa säätäminen - ei käytännön hyötyä. Selain on samanlainen perusasia kuin reikäleipä. Vaikka eri leipomoiden reikäleivissä on eroja, niin kaikki ne ajavat asiansa. Selaimen tarvitsee näytää webbisivu. Jos se sen tekee, se toimii. Minulla on esim. joskus ollut tarve tulostaa webbisivuja yhdelle arkille sovitettuna, ja olen silloin asentanut Netscapen sitä varten. Nyt kun ei sitäkään tarvetta ole, niin ei ole syytä vaivautua. En minä avoimen koodin ohjelmakehitystä vastusta, päin vastoin, mutta ei sitä asiaa edistä tuommoinen väkisin tyrkyttäminen. Varmaan kaikki tätä foorumia seuraavat tietävät jo Mozilla Firefox 1.0:n julkaisemisesta. Ei sitä tarvitse kaikille suuhun tunkea, kyllä sen varmaan asentavat kaikki keitä asia kiinnostaa. Ellei sitten joku jätä asentamatta vain jottei kuuluisi tuohon hihhuliporukkaan.

Minä muuten olen melko varma, että webbiselain erillisenä ohjelmana katoaa kokonaan muutamassa vuodessa. HTML:stä, tai pikemminkin XML:stä on jo tullut tavallinen tiedostomuoto vähän kaikille ohjelmille ja monet ohjelmat osaavat näyttää webbisivuja. Jatkossa ero WWW:n ja muun katseltavan kuva- ja tekstimuotoisen materiaalin välillä katoaa kokonaan. Vai kuinka oudolta kuulostaa ajatus pelkän GIF-formaatin osaavasta kuvankatseluohjelmasta? Semmoisia oli 90-luvun alussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FireFox Thunderbird kombinatiotoimi sen verran hyvin että en usko että paluu olisi maholinen ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ellei sitten joku jätä asentamatta vain jottei kuuluisi tuohon hihhuliporukkaan.
Itseltäänhän se silloin olisi pois. Ja onhan se kieltämättä hieman tyhmää olla eri mieltä vain siksi, kun toiset ovat toista mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minä muuten olen melko varma, että webbiselain erillisenä ohjelmana katoaa kokonaan muutamassa vuodessa. HTML:stä, tai pikemminkin XML:stä on jo tullut tavallinen tiedostomuoto vähän kaikille ohjelmille ja monet ohjelmat osaavat näyttää webbisivuja. Jatkossa ero WWW:n ja muun katseltavan kuva- ja tekstimuotoisen materiaalin välillä katoaa kokonaan. Vai kuinka oudolta kuulostaa ajatus pelkän GIF-formaatin osaavasta kuvankatseluohjelmasta? Semmoisia oli 90-luvun alussa.

Niin, oli se aikaa... ;D Nyt näyttää, että xml on tosiaan jatkossa se yleispätevä tiedon esitys/käyttöformaatti ja jos näin käy, erillisistä selaimista ehkä päästäänkin eroon. Mutta siihen menee vielä aikaa. Ensin täytyy keksiä yleispätevä keino saada nykyiset websivut näkymään ongelmitta mobiilimaailmassa. Erilaisten selainohjelmien virittely tässä välikautena on välttämätöntä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omapa on valintasi. Suosittelen kuitenkin edes kokeilemaan rinnakkain molempia selaimia...kukaan täysjärkinen ei palaa IE:seen :)

Eräs täysjärjetön käyttää sitä edelleen, vaikka on Firefox, Opera asennettuna. Opera pääselaimena tosin. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän varmasti jatkossakin Internet Exploreria, sillä moni yritys on tarkoituksella tai tahattomasti tuottanut julkisia www-palveluita jotka eivät toimi kuin IE:llä. Tällaisten palveluiden määrä on vähenemässä kovaa vauhtia, mutta IE on silti vielä välttämätön ohjelma.

Yritysten sisäisissä tai toisilleen tarjoamissa www-palveluissa näitä epäyhteensopivia IE-sovelluksia on vielä huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa näkyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IE:tä tullut aina käytettyä ja käytössä jatkossakin. Toiminut loistavasti tähänkin asti ja en näe mitään syytä minkä vuoksi sitä en käyttäisi, uskon siihen että tälläisessä tavallisessa kotikäytössä se on turvallinen käyttää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo Avantia minäkin käytän vaikka onkin IE:n päälle tehty. Eikä ole vielä kukaan pöllinyt mun identiteettiä ja lavastanut presidentin murhaajaksi ja vieraan vallan agentiksi. Sitä odotellessa katellaan vaan niitä leffoja joissa niin käy harva se päivä... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä muuten olen melko varma, että webbiselain erillisenä ohjelmana katoaa kokonaan muutamassa vuodessa.

Kamala ajatus ja tietoturvahelvetti :(. Kun IE:kin on jo aivan liikaa integroitu käyttöjärjestelmän kanssa, ja sitämyöten avannut tuhannet aukot tihulaisille, ei paluuta siihen enää ainakaan minun kohdallani ole. Pidän mieluummin nettisisällön mahdollisimman tiukasti omassa hiekkalaatikossaan ja kontrollissa. Jos MS vielä yrittää jatkaa pakkointegraatiota selainpuolella niin siirryn kohta suutuspäissäni Macin käyttäjäksi. Safari on ihan hyvä selain ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos MS vielä yrittää jatkaa pakkointegraatiota selainpuolella niin siirryn kohta suutuspäissäni Macin käyttäjäksi. Safari on ihan hyvä selain ;D

Tervetuloa Macin käyttäjäksi vaan!

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IE:tä tullut aina käytettyä ja käytössä jatkossakin. Toiminut loistavasti tähänkin asti ja en näe mitään syytä minkä vuoksi sitä en käyttäisi, uskon siihen että tälläisessä tavallisessa kotikäytössä se on turvallinen käyttää...

Meinaatko, että ne haittaohjelmat osaavat tutkailla, missä käytössä kone on ja päättää sitten sen perusteella, tarttuvatko ne vai ei? Ei se kotikone ole yhtään sen paremmin turvassa.

Voi olla että sinulla ei ole kotikoneellasi mitään sellaista tietoa, jonka menetys olisi kohtalokasta. Kaikki pöpöt eivät kuitenkaan ole tehty tiedon varastamista tai tuhoamista silmällä pitäen. Osa niistä mm. käyttää infektoitunutta konetta spämmin lähettelyyn. Jos kaikki vaivautuisivat suojaamaan koneensa kunnolla (myös kotona), niin tuo spämmin määrä maailmalla taitaisi vähentyä aika radikaalisti.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään