Timo Hyvönen

Loukkaavaa käytöstä (Trafin kirje)

23 viestiä aiheessa

Malmin lähialueella yläraja on joskus 1000ft MSL

Malmin lähialueen yläraja on aina 700 ft ja samanmuotoinen alue välillä 700-1300 ft on nimeltään HELSINKI CTR SOUTH. Tämä siis riippumatta siitä, selvitetäänkö sinut Malmin tornin puolesta 1000 jalkaan vai ei.

Muuallakin on valvottuja ilmatiloja. Tampereen EIKU PIRKKALAN ympärillä on iso kehä nimeltään MIL CTA. Samanlainen on Kuopiossa ja Rovaniemellä.

ja ainakin myös Hallissa, Jyväskylässä, Kauhavalla...

Nämä ovat yleensä voimassa vain arkisin klo 16 asti ja yltävät vain 1500 jalkaan

Ei, vaan MIL-CTA alkaa 1500 jalasta ja yltää pinnalle 95 asti.

Rajoitusalueita on paljon enemmän ja käytännössä kaikki ovat rannikolla. Taitavat ammuskella tykeillä eikä niiden päälle haluta lentäjiä. Rajoitus on kuitenkin poikkeuksetta 0-2000ft.

Kun puolustusvoimat ampuu merialueella, notamilla varataan ilmatilaa yleensä kymmeniä tuhansia jalkoja ylöspäin. Rajoitusalueet eivät ole olemassa ampumisen takia, mutta ehkä niiden laitteiden takia, joita ammunnassa käytetään (ja muiden sotajuttujen)...

Stadin edustalla Katajaluodossa on kuitenkin myös rajoitusalue, jonka päälle ei alle 2000 jalan ole menemistä. Silloin taas ollaan jo Hevan lähialueella. Monimutkaista.

Ei olla, vaan TMA:lla eli lähestymisalueella.

Ulkomaille halutessa on omat rajoituksensa. Itään päin R28:n ylitys maksaa 170 euroa ja lupahakemukset ajoissa. R28 ulottuu 3 km rajasta Suomeen päin.

R28:lle ei muuten tarvise lupaa jos lento suoritetaan ilmaliikennepalvelureittejä pitkin (ENR 5.1), toki jos mennään omia reittejä niin sitten tarvitsee...

Riippumatta rajoitusalueiden suhteelliseesti pienestä määrästä ja alasta, lento kannattaa suunnitella oikein. Monen kentän vieressä on jokin armeijan rajoitusalue, tässä alla esimerkki Selänpäästä.

Selänpään vieressä ei ole rajoitusalueita vaan ainoastaan KarPr:n toimintaan liittyvät vaara-alueet D14A ja B.

 

 

 

Niin... jännä juttu, tuo ilmatilan tuntemattomuus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo fiksasin jo aamusella ton Selänpään alueen harjoitusalueeksi, en rajoitusalueeksi. Meni niin myöhäiseksi tuo kirjoittaminen että alkoi silmissä vilistä, karttakuvat kun oli otettu jo aamusella ja halusin kirjoitella tuon loppuun.

 

Niin, yltääkö alue 1500 jalkaan vai 1500 jalasta. Yltääkö katto ylä- vai alareunaansa asti? Yleensä pienkoneilla katsellaan asioita aika matalalta, sovitaanko että se alue yltää 1500 jalkaan tässä tapauksessa?

 

Sinänsä Tatu, jos kommentoit muiden foorumien kirjoituksia, kannattaisikohan  ne kuitenkin kommentoida ko. foorumille? Sattumalta nyt seuraan vielä tätäkin foorumia.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...jäin miettimään vielä, kyllähän R28:lla ilmailuun (ilman rajan ylitystäkin) tarvitaan oma lupansa. JOs vaikka pitää käydä katsomassa, onko rajasoilla lakkoja (vai ovatko ne hilloja?). Eikös niin, Tatu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys tuohon MIL CTA -asiaan: Virka-aika on hyvä nyrkkisääntö, mutta siihen on poikkeuksena perjantai, jolloin MIL CTA:t lakkaavat klo 14 paikallista aikaa. MUTTA: kannattaa muistaa, että MIL CTA voi olla voimassa myös näitten AIP:ssä julkaistujen aukioloaikojen ulkopuolella, myös viikonloppuisin - periaatteessa sen voimassaolo tulisi aina tarkistaa tavalla tai toisella. Ylimääräiset aukiolot NOTAMoidaan aina, vähintään 3 tuntia ennen, mutta harvoin tällaisia yllätyksiä sattuu.

 

Lisäksi Rovaniemen MIL CTA:n alaraja on 2000 ft MSL.

 

Suomalainen D-alueiden toimintaperiaate on ICAOn perusmallista poikkeava, eikä sitä jostakin kumman syystä ole ilmoitettu AIP:n differensseissä. Kulissien takana olen kuullut, että pyrkimys olisi siirtyä ICAOn malliin, jolloin toiminta olisi samanlaista kuin esimerkiksi Ruotsissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä Tatu, jos kommentoit muiden foorumien kirjoituksia, kannattaisikohan  ne kuitenkin kommentoida ko. foorumille? Sattumalta nyt seuraan vielä tätäkin foorumia.

 

Sellaseen 58x8 merkkiä vetävään matolaatikkoon on ikävä kirjotella mitään pidempää tarinaa, ja toi blogspotin kommentointi ilman tunnusta vaatii vielä jonkun captchan kanssa leikkimistä (ainakin yleensä?)... Ja oletin sinun seuraavan tätäkin foorumia, kun melko aktiivisesti aloitat uusia aiheita tänne.

 

Hmmm...jäin miettimään vielä, kyllähän R28:lla ilmailuun (ilman rajan ylitystäkin) tarvitaan oma lupansa. JOs vaikka pitää käydä katsomassa, onko rajasoilla lakkoja (vai ovatko ne hilloja?). Eikös niin, Tatu?

 

Siis silloin tarvitaan. Mutta jos lennät virallista väylää pitkin R28:n yli venäjälle, ei lupaa tarvitse hakea. AIPissa lukee "2.2 Lupaa ei tarvita itäisellä rajoitusalueella (EF R28) ilmaliikennepalvelureittejä pitkin suoritettavia lentoja varten."

 

Lisäsin (ja korjasin) linkit noihin alueiden virallisiin määrityksiin. Miksikähän ne ovat niin kkkkryptisesti esitetty, kartta vois olla sielläkin kiva (no jokaisellahan se kartta on mutta...). Tossahan ne tietty näkyvät kartallakin https://ais.fi/ais/vfr/map.htm

 

Karttoja löytyy lisäksi AIP:n osiosta ENR 6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa kieltoja että rajoituksia ja liian monimutkainen ilmatilajako liian pienessä maassa lienee yksi syy, ei pelkästään lentäjän vika. Kannattaisikohan katsoa ilmatilajakoa uudelleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa kieltoja että rajoituksia liian pienessä maassa lienee yksi syy, ei pelkästään lentäjän vika. Kannattaisikohan katsoa ilmatilajakoa uudelleen?

 

Olisiko sitten niin, että jos maa olisi isompi tai tiheämmin rakennettu, ilmailijoiden suunnistustaito ja ymmärrys ilmatilarakenteesta myös paranisi? Oman subjektiivisen kokemukseni osalta en ole koko ilmailuharrastukseni aikana pitänyt tätä eteläisen suomen ilmatilajärjestelyä vaikeana ymmärtää, enkä kokenut siinä toimimista ilmatilarakenteen osalta hankalana. Suurimmat ongelmat ilmatilassa omalla kohdallani liittyvät siihen, pääseekö sinne. Ollaanko mitoittavaa vai vähemmän mitoittavaa liikennettä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tuo kirjoitelmani auttaa selkeyttämään tilannetta edes jollekin niin, että edes yksi ilmatilaloukkaus jäisi tapahtumatta.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaara-alueilla näyttää olevan myös varoalueet. Olimme laskuvarjohyppyleirillä Kalajoen lentokentällä 8.6-10.6.2012. Molemmissa hyppykoneissa oli GPS-laitteet, joissa vaara-alueen rajat ovat selvästi merkitty. Silti meille määrättiin etäisyyttä kyseiseen vaara-alueeseen moneen kertaan sekä aluelennonjohdon, että "tulenjohdon" toimesta. Tosin parempi näin, kun ne ampuvat ilmatorjuntaa Lohtajalla, olisi todella ikävää toimia maalina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sivuhuomautuksena... Jos aloitat uuden aiheen jostain asiasta, niin suotavaa olisi mielestäni kuitenkin laittaa se aiheen "sisältö" suoraan tähän palstalle, eikä jatkuvasti vain linkittää blogiisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, teen jatkossa referaatteja kehiin.

 

Kuvia yms. on kyllä sen verran hankala tänne säätää, etten niitä tänne taiteile. Tuolla on paremmin tilaakin. Säilyvätpähän artikkelit eheinä, kokonaisina ja yhdessä paikassa.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, teen jatkossa referaatteja kehiin.

 

 

Minusta on hienoa, että porukat jakavat kokemuksia, kuten Timo blogeissaan, "Ilmailun iloa".

 

Näitä juttuja, joita tälläkin foorumilla on, kun lukee, voi vaan ihmetellä, miten ilmailuväki tuntuu olevan lähinnä kiinnostunut siitä, mitä naapuri tekee ja mitä naapuri tekee väärin, jotta pääsee kommentoimaan naapurin tekemisiä. Junnu Vainion "Opettajan huone" sopii hyvin tällekin porukalle  :thmbup:

 

t: Suomussalmen kaveri Timon blogissakin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Timolle bloggauksesta! Ei kannata lannistua kitkerästä kritiikistä, pieniä asiavirheitähän on helppo korjata ja aina rapatessa roiskuu...

 

Trafi lähetti kirjeen minun kannalta hupaisaan aikaan. Muutin pari viikkoa sitten Englantiin suorittamaan CPL-opintoja. Kotipesänä toimii Stapleford (EGSG), joka on suunnilleen Stanstedin ja London City Airportin puolessa välissä.

 

Luonnollisesti täällä puhutaan paljon ilmatilarikkomuksista ja niiden välttämisestä. Isoja ja vilkkaita kenttiä on joka suunnalla ja yleisilmailunkin volyymi on melko toisenlainen kuin Suomessa. Tästä huolimatta lentäminen on monella tavalla täällä paljon helpompaa. Ensinnäkin London TMA:n alaraja on peräti 2500 jalkaa, joten sen alempana ei käytännössä tarvitse lentää muuten kuin sään takia. Ilmatilan suunnittelun filosofia on selkeästi kovin erilainen kuin kotimaassa...

 

Toinen hyvin miellyttävä asia on LARS, lower airspace radar service eli valvomattomassa ilmatilassa lentäville tarkoitettu tutkapalvelu, joka auttaa tarvittaessa pysymään erossa valvotusta ilmatilasta. Tutkalta saa halutessaan myös "traffic servicea" eli liikenneilmoituksia, ja auliisti tuntuvat myös varoittelevan esim. aktiivisista purjelentopaikoista tai muista vältettävistä alueista.

 

Ainoa hankaluus on oikeastaan se, että lentokenttien mielipuolisen lukumäärän ilmatilarakenne on melkoisen monimutkainen ja VFR-kartta tuntuu ensinäkemältä uskomattomalta sillisalaatilta.

http://olympics.airspacesafety.com/media/2497/restricted_a3.jpg

 

Kuvassa punaisella värjätty alue on olympialaisten "restricted zone", joka tuo sitten hieman lisäkommervenkkejä kisojen aikana lentämiseen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Timolle bloggauksesta! Ei kannata lannistua kitkerästä kritiikistä, pieniä asiavirheitähän on helppo korjata ja aina rapatessa roiskuu...

Joo, jatkan kyllä aloittamallani tiellä.

 

Uskon näiden keskustelujen tuovan sekä itselleni että ehkä jollekin muullekin lisää tietoa. Toisaalta, ihan mukava taltioida noita reissuja ja tapahtumia, ei niitä muuten parin vuoden jälkeen enää niin hyvin muistaisikaan.

 

Ehkäpä jossain vaiheessa keskustelu soljuu siihen, että pelkästä virheiden osoittelusta päästään sen niiden analyysiin ja oikean tavan/ratkaisun kertomiseen ja avoimeen keskusteluun. Perinteisestihän ilmailupiireissä virheistä on vaiettu tarkkaan.

 

Tiedä vaikka lentoturvallisuus paranisi!

 

t. Timo

 

(43 564 lukukertaa tähän mennessä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perinteisestihän ilmailupiireissä virheistä on vaiettu tarkkaan.

 

Ei ehkä aivan noinkaan. Omista yleensä kyllä, toisten virheistä ei.

 

[ attachment removed / expired ]

Eri ihmiset saavat kicksejä erilaisista asioista.  Internetin keskustelupalstojen aikakaudella yksi suuri tyydytyksen aihe voi olla virheiden etsiminen toisten kirjoittajien teksteistä, vaikuttimista, tavasta toimia, teoista ja ajatuksista.  Havaituista tai oletetuista.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehkä aivan noinkaan. Omista yleensä kyllä, toisten virheistä ei.

 

Wow, tuo Peterin postaama kuva on kyllä niin osuva :). Kiitos päivän nauruista  :laugh:.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeah,

 

näihin internet-keskusteluihin sopeutuminen kestää aina jokusen hetken. Sain aikanaan jopa bannin eräälle foorumille päiväksi kun vitsailin ylläpitäjälle tärkeästä projektista. Tämä oli vuonna 1986. Sen jälkeen onkin ollut helpompaa.

 

Livenä tapaaminen muuten yleensä rauhoittaa ja parantaa keskusteluja. Kannattaa käydä niissä fly ineissä ettei totuus unohdu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku BBS-järjestelmä?

Otax news - yhdyntä intter Netsiin tuli heti kohta tuolloin Tampereen kautta. 1988 alkoi irc ja 1989 oltiin jo irc-kavereiden nurkissa Portlandissa. Jne. :)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Tuo Timon tapa esittää asioita täällä vaikka linkitettynä, on erittäin mukaansa tempaavaa. Yleensä tiukka määräysviidakon tulkitseminen ei aina aja asiaa. Yhdistetynä havainnollinen esitys esim ilmatiloista ja siihen liitetty tarkennus täällä, luulisi saavan ilmailijat perehtymään asiaan tarkemmin ihan mielenkiinnosta. 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään