Petri Lehtovirta

Eesti Lennundusmuuseum

8 viestiä aiheessa

Ei ole tainnut ihan pieneen aikaan olla täällä esillä kuvia tästä pienestä virolaismuseosta, joten tehdäänpä kierros sinne.

 

Tänne ei välttämättä joudu sattumalta esimerkiksi Via Baltiaa matkatessaan, vaan pitää ihan varta vasten valita matkakohteekseen yliopistokaupunki Tartto, jonka läheisyydessä (~20 km) tämä sijaitsee.

 

Museo  on avattu vuonna 2002 ja kasvaa pikku hiljaa, kun koneita saadaan haalittua paikalle. Osa näyttelystä onkin saatu lainaksi muista museoista.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hallit on kevytrakenteisia valokatteisia rakennuksia pressuseinin. Ikävä piirre on, että ei ole suurta yhtenäistä tilaa, mutta toisaalta nykyisellä täyttömäärällä n. 1 kone per halli koneiden ympärillä on runsaasti tilaa. Eikä koneiden tuntumaan menoa ole rajoitettu. Ja kuten kuvista näkee, aurinkoisella kelillä valoa riittää - ehkä hieman liiankin kanssa.

 

Kannattaa ottaa piknikeväät mukaan, siinä voi samalla kuunnella runsaslukuisten sammakoiden kurnutusta ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäisenä tyrkyllä on tämä Putolev Tu-134, ES-LTA

Näyttääpä reitti aikanaan vieneen ulkomaille saakka - Turkuun!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kurkistus kontrolleihin

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pienoismalleja oli näytillä vain vähän, mutta nämä pari on sitten sitäkin suurempia. Etualalla USS Ronald Reagan kannellaan F18E ja vastaavaa kalustoa kymmenittäin. Hieno värkki, näytti malli olleen ameriikan tuotantoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Eestin puolustusvoimien käytössä ollut PZL-104 35A Wilga

[ attachment removed / expired ]

 

Puolalainen PZL TS-11 bis D Iskra

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä näytti olevan ihan lentokelpoinen "talon väen" kulkupeli, Aeroprakt-22L

[ attachment removed / expired ]

 

Taivasalla oli Jakolevi, JAK-40, UR-87590

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsista on saatu paikalle Saab JA37Di Viggen

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä MiG-21 (?) Jak -28PP on juuri saanut uutta pohjaväriä pintaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Latvialaisperäinen An-2P, YL-LEB

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsin lainoja tämäkin, Saab J32E Lansen

[ attachment removed / expired ]

 

Ukrainan peruja oleva Aero L-39A

[ attachment removed / expired ]

 

"takapihan löytöjä", Mi-2

[ attachment removed / expired ]

 

Wilga-35 punatähtineen :)

[ attachment removed / expired ]

 

Hävitysosastoa ja betonimyllyjä

[ attachment removed / expired ]

 

Aero L-29 Delfin

[ attachment removed / expired ]

 

Tipinkeltainen Saab J35J Draken

[ attachment removed / expired ]

 

Eestin rajavalvonnan käytössä ollut Mil Mi-8PS

[ attachment removed / expired ]

 

Schweizer 269C, hankittu Viroon aikanaan Ruotsista

[ attachment removed / expired ]

 

Puolalainen MiG-21MF

[ attachment removed / expired ]

 

Sveitsistä on lainattu tämä Dassault Mirage IIIRS

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Italiasta tämä tähtihävittäjä, Lockheed F-104G Starfighter

[ attachment removed / expired ]

 

(Villi)sikamainen Sukhoi Su-22M-4

[ attachment removed / expired ]

 

Ukrainasta siipiään heiluttava Mikoyan Gurevich MiG-23MLD

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä vielä yksi Puolalainen Mi-2

[ attachment removed / expired ]

 

Ja loppuherkkuna Ukrainantuliainen, Sukhoi Su-24. On se ISO!

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuun vielä linkki museon sivuille. http://www.lennundusmuuseum.ee/

 

Pistäydytäänpä vielä Tartossa.

 

Lainaan tähän hieman Wikipedista:

Neuvostoliiton aikana Tartto oli ulkomaalaisilta suljettu kaupunki, sillä kaupungin itäosissa, Raadilla, oli yksi Neuvostoliiton suurimpia sotilaslentokenttiä. Lentotukikohdan henkilökuntaa varten rakennettiin kaupungin itäosiin kokonainen uusi kaupunginosa. Raadin lentokenttä on nykyisin joutomaata, ja sinne kaavaillaan Viron kansallismuseon uutta päärakennusta. Maaperän puhdistaminen ja yleinen siivoaminen on vaatinut sotilastukikohdan lakkauttamisen jälkeen valtavasti resursseja.

 

Nykyään siellä lentokentän betoneilla oli mm. ajoharjoittelua ja suuri autotori.

 

Mutta suurelta osin paikka on saanut kasvaa parikymmentä vuotta asfalttikukkia (tai pikemminkin betonikukkia)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti onnistuin nyt pilaamaan jonkun suurella vaivalla suunnitteleman kesälomareissun :D

 

Myöhäisestä ajasta johtuen jotkut tiedot saattoi mennä vähän hatusta, joten korjaillaan niitä sitten paremmin voimin.

 

-----edit ------

 

Korjattu tuon pohjaväritetyn koneen tietoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttua kulmaa - tuo ilmailumuseo on vielä käymättä, mutta tuolla Raadin lentokentällä on tullut talsittua useampaan otteeseen.

 

Harmi, ettei tuonne ole museoituna Tu-22M konetta, jolla operoitiin juurikin tuolta Raadista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämä MiG-21 (?) on juuri saanut uutta pohjaväriä pintaan. ymmärtääkseni koneyksilö on peräisin Puolasta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei ole MiG-21 vaan Jak-27 tai -28, ei ole referenssimatskua nyt käsillä tarkempaan määritykseen.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, korjasin tekstiin että kyseessä on lähteiden mukaan Jak -28PP, eli pommariversio. Mistä kautta se on tuonne museoon päätynyt on vielä hämärän peitossa - hieman epäilisin suoraa linkkiä venäjältä - kumppanien välit kun ovat mitä ovat.

 

---edit--

 

Tuotiin Pärnusta 2009, Viron kieltä paremmin ymmärtäville linkki:

http://www.tartupostimees.ee/125104/jak-28-soitis-kahel-suurel-autol-muuseumi/

 

Siinä kerrotaan historiasta: Neuvostoliiton vetäydyttyä 1990-luvun alussa, kone jäi Pärnuun ja oli nuorten Tehnikamajan ja Suojeluskunnan hallussa.  (vapaa käännös)

 

 

......Foorumin perusteella ilmaiijoilta löytyy aina rahaa  museoihin ja lentelyihin. ...

 

:laugh:

 

En edes viitsi laittaa taannoisen kateusreissun kuvia tänne, oli nimittäin rahamiesten tour... (= lukee kauhulla luottokorttilaskuaan)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänne ei välttämättä joudu sattumalta esimerkiksi Via Baltiaa matkatessaan, vaan pitää ihan varta vasten valita matkakohteekseen yliopistokaupunki Tartto, jonka läheisyydessä (~20 km) tämä sijaitsee.

 

Kävin museossa eilen pyörällä Tartosta käsin. Matkaa on 16 kilometriä suuntaansa ja opasteet ovat melko hyvät. Lisäksi matkalla näkee paljon haikaroita.

 

Ensimmäisenä tyrkyllä on tämä Putolev Tu-134, ES-LTA

Näyttääpä reitti aikanaan vieneen ulkomaille saakka - Turkuun!

 

Tämä on rakennettu vuonna 1978 ja palvellut Aeroflotia, Lithuanian Airlinesia sekä Orient Aviaa ennen Viroon saapumistaan.

 

Taivasalla oli Jakolevi, JAK-40, UR-87590

 

Tämä taasen on valmistunut vuonna 1977 ČSA:lle. Business-versio siitä muokattiin 1990-luvulla, kun se siirtyi ukrainalaisen UES-Avian käyttöön.

Kone näytti aikoinaan näinkin herttaiselta: http://www.airliners.net/photo/157951/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla