Patrick Buss

Lentokoneen huomioväritykset Ruotsin tunturialueille?

5 viestiä aiheessa

Hey,

 

Onko kenelläkään käytännön kokemuksia Ruotsin AIP GEN 1.5 vaatimusten täyttäämisestä siten että voisi tunturialueilla lentää, erityisesti kontrastivärien osalta (vähintään 2 m2, joka pinnalla). Lentämäni koneella on toisistaan erottuvat värit riittävästi todennäköisesti kaikkialla paitsi siivillä.

 

Koska maalaaminen tai koneen värikuvion muuttaminen pysyvästi vissiin ei ole vaihtoehtona, ei näytä olevan edes teoriassa muuta mahdollisuutta kuin jonkun teipin lätkäistäminen siipiin. Onko kukaan kokeillut? Onko mallia joka saa sekä päälle että *pois* järkevästi ja käytännössä? :P

 

Voi tietysti lentää muuallekin, mutta näin pohjoismaiden ilmailuun tutustumisen aloittaessa tuntuu todella harmittavalta että niin iso osa naapuria olisi ulottumattomilla ellei vuokraisi SAR maalatun koneen tai käärisi itseensä oranssiin hohtoteippiin  :-  Tuo kyseinen tunturialue ei nimittäin todellakaan ole mikään pieni! Ymmärtääkseni Norjassa saisi lentää, mutta se on sitten pohjoisen tai etelän kautta, juhhei! :-

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://www.lfv.se/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_5_en.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF154.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi maalauskuviota ei voisi suunnitella/toteuttaa "tunturiväritys" huomioiden.

[ attachment removed / expired ]

 

Huomiovärikone ei tarvitse paljonkaan, lisähuomion herättämiseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Parin viikon tunturiteippaukset ovat sitten enempi/vähempi mieleikuvituksellisia.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

(osa "teipinpätkistä" piilotettu kabiiniin/moottorinpeitteellä)

 

 

Väärät teipit / väärät poistotavat ovat hyvä alku, maalinpoistourakalle.    :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari hienoista kuvista!  :thmbup:  Auttavat ymmärtämään mistä on kysettä...

 

Miksi maalauskuviota ei voisi suunnitella/toteuttaa "tunturiväritys" huomioiden.

 

...

 

Väärät teipit / väärät poistotavat ovat hyvä alku, maalinpoistourakalle.    :thmbdn:

 

Miksipä ei voisi. Jos osaa tietää ja haluaa ottaa sen huomioon maalatessa.

 

Juuri tuon viimeisen mielellään välttäisi  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuon viimeisen mielellään välttäisi  :)

 

Tuo OH-DDS:n viimeinen kuva liittyykin juuri tähän..  :-\

 

 

ps. pari juttua vielä:

1) ohjainpintojen edessä olevat teipit voivat aiheuttaa ohjainten toiminnan osittaisen tai vähän laajemmankin pettämisen, mikäli repeytyvät osittain irti ja jäävät häiritsemään virtausta ohjainpinalle

2) ohjainpintoihin itsessään ei pitäisi teipata mitään, koska ohjainpinnoilla on kuitenkin tietyt vaatimukset massan/massatasapainon suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolla alueella, varsinkin kesäaikaan, lennetty iät ja ajat ilman huomio teippausta/maalausta.

18 § Luftfartsstyrelsen kan medge undantag från dessa föreskrifter.

Väliaikainen poikkeuslupa koneelle reissua tehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään