Tuomas Kuosmanen

DVD-soittimet, "kotipolttoiset" levyt ja formaatit..

6 viestiä aiheessa

Nyt kun tuota MIKin DVD:tä on tullut tehtyä ja pari ihmistä valitteli että tietokoneessa levy kyllä toimi mainiosti, mutta kodin DVD-soitin ei siitä tykännyt.. Mutta toisilla taas se on pelannut hienosti.. Pisti vähän miettimään.. tarkoitus on toki tehdä dvd:tä myös jatkossa mitkä toimisivat mahdollisimman monilla eri härveleillä. Muistan että CD-soittimien kanssa oli vähän samaa CD-R:ien kanssa.

Siksi kyselenkin vähän.. Aika monella kun moisia soittimia varmaan on, onko kokemuksia itse poltettujen dvd-levyjen toistosta? Olen itse ymmärtänyt että DVD-R on eniten toimiva formaatti ja DVD+R toimii joissain soittimissa mutta ei niin monissa - onko tuossa jotain käytännön juttuja tai jotain logiikkaa, onko joku tietty merkki krantumpi poltettujen levyjen suhteen kuin toinen?

Samoin jos teette itse kotivideoista ym DVD:tä, mitä asetuksia, ääniformaattia ym käytätte että toimii? Onko jotain juttuja mitkä usein aiheuttavat ongelmia?

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä itse olen poltellut noita, niin DVD+R toistuu paremmin itselläni. Olen kokeillut noin 5 eri soittimella. DVD-R:ään poltettua video-tiedostoa en ole saanut kertaakaan toimimaan. En edes tietokoneen DVD-asemalla.

Vika voi olla levyissäkin, mutta olen kyllä testannut eri valmistajien levyjä. Ehkä polttotavasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon on levyjä tullut polteltua, eikä ole vielä tullut yhtään soitinta vastaan, joka ei olisi toistanut miinus levyjä. Sen sijaan plussien kanssa on ollut yhteensopivuus ongelmia lähinnä näiden "Anttila" soittimien kanssa. Muttä yleisesti ottaen uusimmat soittimet toistavat kiltisti molemmat formaatit.

Toki myös levyn laadulla on merkitystä. Itellä on kokemusta Saksasta hommatuista halppis levyistä, joista joka toinen toimi vähintäänkin epämääräisesti suhteellisen laadukkaalla DVD-soittimella(H/K DVD21). Myös tuo "koneella toimii soittimella ei" juttu on itellekin tuttu juttu noiden halppislevyjen kanssa. Eli ei muuta kuin matsku vaikka Verbatimin miinus levyille, niin toimivuus on lähes varma laitteella kuin laitteella. Verbatim toimii mulla täydellisesti. Ei ole vielä tullut ainuttakaan tuopin alusta.

Muuten mitä softia tuossa Malmi DVD:ssä käytettiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OK, pitääpäs katsoa asiaa, tuossa on pari TDK:n aihiota myös, katson niiden toimivuutta noissa parissa ongelmavehkeessä.

Tuo DVD tehtiin Pinnaclen Studiolla, Marko tietää version, olisko ollu 9 - ja jotain myös iMoviella Macilla, siirrettiin sitten valmis scene kameran kautta sekin Pinnacleen jossa koko hoito koostettiin DVD:ksi.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhemmat DVD-soittimethan sitten eivät välttämättä lue mitään poltettua formaattia, eikä etenkään RW-levyjä. -R on vanhempi formaatti ja sitä kautta ehkä justiin tietyssä ikäluokassa ymmärretympi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tässä on toista vuotta kirjotettujen DVD-levyjen kanssa tullu touhuttua niin on tullu vastaan seuraavaa. Levyn pinnoitteella on aika iso merkitys. Eli millainen on datapinta, ja ennenkaikkea minkä värinen. Osa asemista ei osaa lukea levyä, mikäli pinta on "väärän värinen". Tätä samaahan oli aikanaan kun CDR-levyt tulivat.

Toisekseen, osa asemista tulee DVD+R ja osa DVD-R levyjä. Allekirjoittaneen pian viisivuotias Pioneer tuntuu lukevan mitä levyä tahansa, eli millainen pinta tahansa, kunhan levy on DVD+R. DVD-R levyjä on tullu vähemmän kokeiltua, mutta hyvinpä nekin pari on toinimeet. Nimeltämainitsemattoman Teron asema sitten on kranttua krantumpi ja hetken aikaan etsittiin oikeanlaista levymerkkiä, jota kyseinen asema syö.

Kirjoittava DVD-levy on vielä aika tuore formaatti. Vasta nythän saimme kirjoitettavat 2-kerroslevyt. Tuosta uutuudesta johtuen on edelleen hiukan ongelmia yleisessä laitetuessa. Levy joka toimii laitteissa A ja B ei välttämättä toimi laitteessa C. Ja toisaalta toinen levy joka toimii laitteessa C, toimii myös laitteessa A, mutta ei laitteessa B.

Koskaan ei kunnolla voi tietää miten systeemi toimii missäkin.

Lopuksi kun vielä osa näistä DVD-levyjen tekosoftista tekee rikkinäistä dataa, jota jopa muutamat asevat hyväksyvät, niin soppa on valmis. Onneksi nämä rikkinäiset softat alkavat olla historiaa.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään