Perttu Karivalo

Fly Nano - Suomalaista uutuutta maailmalla

162 viestiä aiheessa

Laitoin tämän omaksi ketjukseen kun tuolta sähkömoottoriketjusta ei heti aihetta löydä ja Nanosta on polttomoottoriversio niin löytyy paremmin kuvia yms jos joku on AERO.ssa ko. laitetta hypistelemässä -> kuvia kiitos yms.

 

Ja suomalaisen lentolaitteen ensiesiintyminen maailmalla on uutisketjun arvoinen!

 

Eli Nano on ensiesitelty AERO:ssa http://www.flynano.com/

 

Perttu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tuntuu vain omituisen salamyhkäiseltä, että itse tekijöistä ei ole juurikaan tietoja! Yhtäkkiä vain värikäs mainos hehkuvin puhein ja osta, osta!  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tuntuu vain omituisen salamyhkäiseltä, että itse tekijöistä ei ole juurikaan tietoja! Yhtäkkiä vain värikäs mainos hehkuvin puhein ja osta, osta!  ???

 

Eiköhän kyseessä ole normaali liiketoiminta eli ennenkuin tuote on valmis, ei asiasta pidetä meteliä. Nettisivut ovat tehty selkeästi ulkomaan markkinoille joten tekijöiden nimet eivät ole oleellisia.

 

....Toisaalta ajan Fordin S-Maxilla enkä tiedä kuka sen on suunnitellut tai tehnyt,

vain tehtaan nimen.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kirjoitusasuhan se tässä on tärkein mutta eiköhän tuo ole FlyNano  mutta "you can fly Nano without any license" eli muuttunee tarkoituksen mukaan. Hieno peli ja muutoin aika tyhjillä messuilla veti porukkaa kärpäsen lailla, like a fly.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tuntuu vain omituisen salamyhkäiseltä, että itse tekijöistä ei ole juurikaan tietoja!

 

Fly Nano Oy:n nettisivuiltahan löytyy pdf-muotoinen lehdistötiedote, tosin englanniksi, mutta eiköhän asia siitä selviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fly Nano Oy:n nettisivuiltahan löytyy pdf-muotoinen lehdistötiedote, tosin englanniksi, mutta eiköhän asia siitä selviä.

 

No sieltähän se tunnettu nimi löytyikin! :thmbup:

 

Minä tietysti olin odottanut, että yhteystiedot olisivat olleet suoraan sivuilla...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän tuo liitää? Siipi on pitkä ja kapea, jos sen levittäisi suoraksi. Wingletit tunnetusti parantaa liitokykyä,  tuohan on wingletti äärimmilleen vietynä: ei taatusti ole kärkipyörteitä. Voisi FAI olla ihmeissään, jo 13 metriseen luokkaan ilmestyisi tuommoinen kone, jonka tehollinen kärkiväli onkin 20 m!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä saattaa toteuttaa teemaa "Suorituksia eikä selityksiä" :thmbup:

 

Juuri näin. :thmbup:

 

Syvä kumarrus ja taputukset täältä  :thmbup: tap tap tap tap......  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että yritystä löytyy.

 

FlyNanon sivuilla kerrotaan toimitusten käynnistyvän ensi kesänä. Laite ei ilmeisesti kuitenkaan ole vielä lentänyt. Kuinka tämä menee?

 

Entä koulutus? Lehdistötiedote kertoo:

 

"If you’ve ever had a pilot’s licence, or had experience with ultras or micros, you’ll fly Nano right out of the box. The rest of you will need to learn the simple rules of the air. Minimum red tape  – maximum fun."

 

Eli minkälaisella koulutuksella ilman aikaisempaa kokemusta ja lupakirjaa aloittava voi viranomaisen puolesta lähteä lentämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli minkälaisella koulutuksella ilman aikaisempaa kokemusta ja lupakirjaa aloittava voi viranomaisen puolesta lähteä lentämään?

 

Koulutusta ei annettane viranomaista varten, vaan lentäjää/ostajaa itseään varten. Tässähän on kyseessä alle 70kg lentolaite, joka ei vaadi lupakirjaa eikä viranomaiselta hyväksyntää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lienee sovelletaan:

OPS M2-9

"4.3.3 Ohjaajalla on oltava vähintään 7 lentopäivän kokonaiskokemus liitimellä tai

muulla ilma-aluksella tai laitteella"

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lienee sovelletaan:

OPS M2-9

"4.3.3 Ohjaajalla on oltava vähintään 7 lentopäivän kokonaiskokemus liitimellä tai

muulla ilma-aluksella tai laitteella"

;D

Aika kova vaatimus, 7 lentopäivää lienee 24 lentotuntia * 7 päivää eli 168 lentotuntia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parawaiting lienee myös lentopäivän yksikkö, jos sen aikana hetkenkin uhmaa painovoimaa. Kuinkas paljon tiimaa tuli liitolennon aikana yksipaikkaisalkeiskoulutuksessa? Taisi minuutti paukkua jo toisena kesänä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin... kaikennnäköistä täällä jutellaankin jo. Oma käsitykseni aiheesta on kyllä seuraava: Tämän laitteen hienoushan on nimenomaisesti siinä, että tämä ei todellakaan tarvitse minkäänlaista koulutusta tai lupakirjaa lentämiseen (ainakaan teoriassa). Tämä ei ole liidin (se vaatisi mm. että jalkoja käytettäisiin lentoonlähdössä ja laskussa), joten senkään määräykset eivät koske tätä. EASA laittaa tämän Annex II:seen, kun taas TraFi (onneksi) ei tälläiselle vielä mitään rajoituksia tehnyt. Tämä ei myöskään ole lentokone siinä mielessä, että tätä voi huoltaa ja hoitaa omien mieltymystensä mukaan ilmaan minkäänlaista pätevyyttä, turhanpäiväisiä huolto-organisaatioita, huolto-ohjelmia ja katsastuksia tai muita tarkistuksia. Operointi pitää suorittaa G-ilmatilassa (G+?) ja toki lentosääntöjä (OPSM1-1) pitää noudattaa, koska kyseessä on kuitenkin ilma-alus. Valvottuun ilmatilaan tällä ei sovi tunkea itseään.

 

Vähän niin kuin... edullista... omavastuu... yksilönvapaus.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän niin kuin... edullista... omavastuu... yksilönvapaus.  :thmbup:

 

Jotenkin näin kohtuullisen pitkään ilmailuhommien kanssa pulanneena mainitsemasi seikat kuulostavat myös hyvältä businekselta hautaustoimistoille. Toivon vakaasti olevani väärässä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin... kaikennnäköistä täällä jutellaankin jo. Oma käsitykseni aiheesta on kyllä seuraava: Tämän laitteen hienoushan on nimenomaisesti siinä, että tämä ei todellakaan tarvitse minkäänlaista koulutusta tai lupakirjaa lentämiseen (ainakaan teoriassa). Tämä ei ole liidin (se vaatisi mm. että jalkoja käytettäisiin lentoonlähdössä ja laskussa), joten senkään määräykset eivät koske tätä. EASA laittaa tämän Annex II:seen, kun taas TraFi (onneksi) ei tälläiselle vielä mitään rajoituksia tehnyt. Tämä ei myöskään ole lentokone siinä mielessä, että tätä voi huoltaa ja hoitaa omien mieltymystensä mukaan ilmaan minkäänlaista pätevyyttä, turhanpäiväisiä huolto-organisaatioita, huolto-ohjelmia ja katsastuksia tai muita tarkistuksia. Operointi pitää suorittaa G-ilmatilassa (G+?) ja toki lentosääntöjä (OPSM1-1) pitää noudattaa, koska kyseessä on kuitenkin ilma-alus. Valvottuun ilmatilaan tällä ei sovi tunkea itseään.

 

Vähän niin kuin... edullista... omavastuu... yksilönvapaus.  :thmbup:

Juuri näin :) Uskoisin myös että tämä kone ja muut mahdollisesti tulevaisuudessa tulevat vastaavat koneet ovat tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille joilla on jo lupakirja tai on joskus ollut. Tai voisin kuvitella, että sellainen ajattelumalli voisi asian takana olla :) Suhteellisen korkea hinta estänee myös sen, että satunnaiset kokeilijat hankkivat itselleen tämän luokan koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kait siinä on vaan se, ettei heitä kärrynpyörää vedessä, pitää laitteen vaaterissa kun on vauhti päällä.  :P

 

Ja minkälaista momenttia mosa ylhäällä tuottaa, tekeekö Buccaneerit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli parisataakiloisella FlyNanolla ilmaileva voi ilman koulutusta edetä vajaan 100 kt nopeudella nousten aina 10 0000 jalkaan saakka, ilman mitään koulutusta? Mistä tietää olevansa G-ilmatilassa ilman koulutusta? Mistä muu liikenne tietää näitä olevan ilmassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään