Perttu Karivalo

Fly Nano - Suomalaista uutuutta maailmalla

162 viestiä aiheessa

 

Kaikkea, mitä netistä löytää, ei kannata uskoa :P

 

Olenkohan kuullut noita juttuja ennenkin... Ei, se olikin se kettu ja ne pihlajanmarjat.

Nano on todella hieno idea. Sitten, kun sitä saa kokeilla, olen mukana jonossa..

 

ps. mulla on vesikelpparikin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa pitäisin aika luonnollisena ja uskottavana, että koneen esiversiolla on lennetty viime kesänä, ja sen jälkeen siihen on tehty koelennoilla hyviksi tai tarpellisiksi todettuja parannuksia. Ja tämä paranneltu versio on viety ilmailunäyttelyyn valmiina myyntituotteena, jolla tosin ei ole vielä kertaakaan lennetty.

 

Jos radio-ohjattavaa mallia voi kutsua esiversioksi, niin kyllähän sellainen on lentänyt. Mutta ei sen kyydissä kyllä varmaankaan ole kukaan ollut  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenkohan kuullut noita juttuja ennenkin... Ei, se olikin se kettu ja ne pihlajanmarjat.

 

Nyt en ymmärrä, mitä yrität vihjailla  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos radio-ohjattavaa mallia voi kutsua esiversioksi, niin kyllähän sellainen on lentänyt. Mutta ei sen kyydissä kyllä varmaankaan ole kukaan ollut  ::)

 

Tiedätkö noista kokeiluista enemmänkin. Olen utelias lukemaan.

- oliko lentävä malli 1:1 vai pienempi. Ja kuinka paljon pienempi

- ilmeisesti ohjaajan paikalla oli joku nukke

- oliko radio-ohjaukseen tarvittavat laitteet nuken sisällä vai koneen rungon sisällä vai oliko ohjaajaa esittävä aerodynaaminen uloke kiinteä osa lennokkia

- jos lennokki oli pienoismalli suhteessa 1:2, niin miten sen lennättämä hyötykuorma on skaalattavissa täyskokoiseen koneeseen. Koneen painon nousu on kai helpommin mitattavissa. (=punnittavissa)

 

Ehkä tämä kysymys lentäjän maksimipainostakin on aerodynaamisa laskelmia tekevälle ja totuuksia tuntevalle insinöörille helppo, mutta minä en ole sellainen.

Ilmeisesti pienoismallia pitää lennättää samalla nopeudella kuin täyskokoistakin konetta on tarkoitus lentää. Vai skaalautuuko myös nousu- ja laskunopeus alemmas silloin kun käytetääm  pienempää ja kevyempää pienoismallia koelentoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseänikin aika lailla ihmetyttää, että voiko tuollaisen laitteen viedä kansainväliseen ilmailunäyttelyyn ennen kuin prototyyppi on lentänyt kertaakaan.

 

Koneen voi tehdä ilman prototyppiäkin, kun tietää mitä tekee. Kanukit osasi rakentaa kaksimoottorisen torjuntahävittäjän ilman protyyppiä (Avro Arrow).  Hyvin se lensi, mutta kompastui kuitenkin politiikkaan. Toivottavasti tälle ei käy yhtä köpelösti, so. nujertuisi pyläläviidakkoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseänikin aika lailla ihmetyttää, että voiko tuollaisen laitteen viedä kansainväliseen ilmailunäyttelyyn ennen kuin prototyyppi on lentänyt kertaakaan.

 

Ja nyt ihmettelyäni hieman lisäsi täältä löytyvä kommentti

"Ihmettelinkin viime kesänä tätä lennokkia Vesijärvellä. Luulin aluksi kokonsa puolesta kauko ohjettavaksi koneeksi, mutta myöhemmin huomasin pään pilkottava siipien välistä. Tyyppi ajella hyrryytteli aika matalalla n. 10-30 metrin korkeudella koko aika. Metelin puolesta, olisi voinut ajaa vähän kauempana asutuksista. Suosittelen"

 

 

Saatko selville minkä värisen laitteen näkijä havitsi? Vai oliko kyseessä useampivärinen laite?

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen voi tehdä ilman prototyppiäkin, kun tietää mitä tekee. Kanukit osasi rakentaa kaksimoottorisen torjuntahävittäjän ilman protyyppiä (Avro Arrow).  Hyvin se lensi, mutta kompastui kuitenkin politiikkaan. Toivottavasti tälle ei käy yhtä köpelösti, so. nujertuisi pyläläviidakkoon.

 

 

Koneita josta ei ole tehty protoja; mm. Lockheed C-130 Hercules ja BAe Hawk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta kaikki hauska päättyy aikanaan eli TraFilla oli tuossa hetki sitten lausuntokierroksella liidinmääräys, jonka lausuntoaika on umpeutunut. Tämä määräys tulee rajoittamaan merkittävästi tämän tyyppisillä koneilla lentämistä nykyisestä, mutta ei missään nimessä lentämistä kokonaan.

 

Tarkennatko tarkalleen mistä lausuntokierroksesta on tarkalleen kyse? Itse kun olen SIL- liidintoimikunnassa, niin minulta on mennyt tämä täysin ohi, että mikä rajoittaa liitimellä lentämistä valvotussa ilmatilassa tulevaisuudessa? Kerrotko tarkalleen, koska asia on tärkeä? Jos et tänne niin laita minulle sähköpostia osoitteeseen jukka [at] juvankoski.com

 

 

Ystävällisesti: Jukka Juvankoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahus, kun tuo kantama on vain 70 km - hieman lisää, niin sillä voisi vähätuulisena päivänä lähteä käymään lounaalla Tallinnassa  ;) .

 

Tai jos saisi usemman FlyNano:n auramuodostelmaan, niin se varmaan vähentäisi vastusta ja lisäisi kantamaa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran googlaillessa osui tälläinen vastaan, olisiko tästä kyse?

https://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Lausuntokierroksella/OPS_M2-9_2011-03-02.pdf

Ei varmaankaan, koska tuohan ei todellakaan rajoita liitimiä lentämässä valvotussa lentotilassa ja tuo on kyllä tietysti ollut minulla tiedossa, koska sitä olen tässä pari vuotta katsellut / ottanut kantaa jne... monia versioita. Kun tuo on niin sanotusti ollut aika iso asia meidän liidintoimikunnassa, eli paperi on hieman liiankin tuttu  ;)

 

... kyse siis on oltava aivan eri paperista. Nythän siellä on Trafilta "transponderipakko" lausuntokierroksela, mikä ei välttämättä näy julkisesti, mutta se nyt koskee ihan muitakin ilmassa liikkuvia "härpäkkeitä", eikä pelkästään liitimiä, eli sitäkään ei Pirkka varmaankaan tarkoittanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

eli koska itsekään en liidinmaailmaa seuraa, niin en ko. liidinluonnosta ole aiemmin nähnyt eikä se eteeni ole tullut. TraFi.fi:n uutisia-osiosta tosiaan pystyy kaivamaan, että luonnos oli liikkeellä ja sen lausuntoaika päättyi 1.4.2011, mutta Seppo onnistui todennäköisesti sen oikean luonnoksenkin kaivamaan kiitos ahkeran indeksoijamme.

 

Alunperin tarkoitin, että tällä uudella luonnoksella tullaan rajaamaan nimeomaisesti lentämistä alle 70 kg aluksilla, enkä tarkoittanut että ainakaan merkittävästi nykyisiä liitimiä oltaisiin rajoittamassa. Luin hiukan tuota määräysluonnosta ja nyt siellä selkeästi osoitetaan että nämä alle 70 kg koneet ovat liitimiä jatkossa ja lisäksi kun liitimet olivat ennen jaloilta lentoonlähtöä ja -laskua tekeviä, niin nythän tuolla on oma osansa niille liitimille, jotka eivät lähde jaloilta jne.

 

Mutta muistakaa että edellinen on lausuntokierroksella ollut LUONNOS, johon tulee muutoksia. Odotelkaamme tuota oikeaa ja virallista versiota julkaistavaksi siinä kesän alkupuolella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta muistakaa että edellinen on lausuntokierroksella ollut LUONNOS, johon tulee muutoksia. Odotelkaamme tuota oikeaa ja virallista versiota julkaistavaksi siinä kesän alkupuolella...

Mjaa ?? Itse ajattelin, että tarkoitit nimenomaisesti kirjoituksellasi (lainaus seuraavassa):

 

 

 

Mutta kaikki hauska päättyy aikanaan eli TraFilla oli tuossa hetki sitten lausuntokierroksella liidinmääräys, jonka lausuntoaika on umpeutunut. Tämä määräys tulee rajoittamaan merkittävästi tämän tyyppisillä koneilla lentämistä nykyisestä, mutta ei missään nimessä lentämistä kokonaan.

Että tuossa lausuntokierroksella olevassa määräyksessä oli jotain mikä rajoittaisi liitimiä / alle 70kg laitteilla lentämistä esim. valvotussa ilmatilassa??? Taisin ymmärtää tuon väärin.

 

Itselläni ei ole mitään tietoa, että tuollaista rajoituksia olisi tulossa Uuteen OPS M2-9 (johon viittaat), mutta kun noin sanot, että siihen on tulossa, niin uskottavahan se on, mutta silloin siitä olisi tehtävä uusi lausuntokierros ja mieluustaan myös tietoa tästä suunnitelmasta SIL:iin ja Liidintoimikuntaan, joka näitä asioita hoitelee. Sitä minä vaan ihmettelen, että juuri tämä tuleva OPS M2-9 joka on ollut lausuntokierroksella piti olla minun tietoni mukaan juuri se mikä astuu voimaan, ilman mitään muutoksia ja tällä tiedolla olen myös sitä käsitellyt.

 

Joten kysymys kuluu: Mitä muutoksia tuohon viralliseen OPS M2-9 on tulossa mitä tuossa luonnoksessa ei ole ja joka rajottaisi lentämistä alle 70kg laitteilla? Ja onko teille EXPERIMENTAL JA ULTRAKEVYT TOIMIKUNNALLE tullut jotain tietoa asiasta, mitä meille ei ole tullut liidin puolelle vai ajatteko te siellä EXPERIMENTAL JA ULTRAKEVYT TOIMIKUNNASSA jotain asiaa Trafin suuntaan, että rajoituksia tulisi alle 70kg laitteille???

 

Olisin todella kiitollinen, että saisin selventäviä ja tarkkoja vastauksia, koska asia on todella tärkeä.

 

Ystävällisesti: Jukka Juvankoski 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sieltä näyttää myös löytyvän vastaus siihen kysymykseen, onko laite vielä lentänyt vai ei. (Kun joku väitti nähneensä sellaisen viime kesänä Lahden Vesijärvellä)

 

"Up to now we've had the scale model (1 to 3) in the air which showed very good flying abilities," Schmieden said.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpo laite ajatellen aikoja, jolloin ei enää myönnetä edes mopokorttia...tuosta tulvivasta pelto-ojasta pääsisi kylille hakemaan maitoa.

 

"Antti Mäkelä

 

  Re: Fly Nano - Suomalaista uutuutta maailmalla

« Vastaus #26 : 19.04.11, 09:19 » 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Kait siinä on vaan se, ettei heitä kärrynpyörää vedessä, pitää laitteen vaaterissa kun on vauhti päällä. 

 

Ja minkälaista momenttia mosa ylhäällä tuottaa, tekeekö Buccaneerit?"

 

 

-Näin maallikkosuunnittelijana hirvitti heti korkealla sijaitseva potkuri suhteessa lyhyeen nokkaan. Kuten myös siivenkärkien momentti niiden pakostakin osuessa aaltoihin. Härpätin saattaa uida aika syvällä, nimittäin.

Plussana laskettakoon hyvän vauhdin fiilis tyynelläkin kun potkurivirta tempoo kaikki hyppyivät surviaissääsket hampaankoloihin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä sitä tarkoitin, että tehon muutokset vaikuttavat nokka ylös/alas momenttia ja sitä kautta mahdollisesti laukkaamista veden pinnan lähellä tehoja säädettäessä?

 

Hyvällä niskatuella varustautuneena ehkä uskaltaisin kokeilla, jos joku muu lentää ensin malliksi parit kärrynpyörät aallokossa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tyypisillä moottorin sijoituksilla olevia keksintöjä on ollut maailman sivu, suomessa tunnetuimpana iKARUs Fox-C22. Kun moottorin vetokulma oli kohdillaan, ei sen vetovoiman muutokset nopeastikkaan aikaansaanut trimmimuutosta. Toki kenkää piti tarjoilla ropelin kiertovaikutuksen vuoksi. Nanon vetovoima/painosuhde lienee vielä jonkin verran pienempi?

Jostain uutisista luin, että hyönteiset ja torakat tarjoaa ihmisille paljon parempaa ja luontoystävällisempää proteiniravintoa, kuin perinteiset liharuuat. Eli tämäkin tärkeä näkökohta on otettu huomioon suunnittelussa, kenties tuo sähkömalli saa sitten luonnonsuojeluliiton hyväksynnänkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauvat & kaasu.

 

Vähän mielikuvitusta & mikä tahansa onnistuu. Jos yhdistetään radiolennokki- & lekotekniikka ? Lentäjän ei tarvise edes ohjata itse. Lentokokemusta omaava rc-ohjaaja on maassa & lentäjä pakettina koneessa. Varmuuden vuoksi ainakin ensimmäisillä lennoilla. Luulisi pikakoulutukseen tarvittavan FlyNano-simulaattorinkin olevan jo mietittynä ? Kun ryntäys tällaisten amfibio-mopojen perään alkaa. Monenlaista myytävää pitää olla valmiina. Voisin ostaa aluksi FlyNano-lippiksen & T-paidan. Ihan vaan siksi, ettei pidettäisi asiantuntemattomana. Muistanette, että Takamaan Juke on jo vuosikaudet pehmittänyt kenttää suhtaumaan myötämielisesti uusiin pienlentolaitteisiin.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään