Pekka Keinonen

Kuvia, pikatesti B.O.T Aircraft SC07 Speed Cruiser Ultra

1 viesti aiheessa

Pikatesti B.O.T Aircraft SC07 Speed Cruiser Ultra

 

Potkurit pyörimään ja suunta Rantasalmelle Fly In:iin. Laskeutumisen jälkeen nopea valokuvaus koneesta jota olen pitkään ja mielenkiinnolla seurannut. Eri kehitysvaiheiden jälkeen tuotantoon ja nyt suomalaiseltakin maahantuojalta saatava malli on B.O.T. Aircraft valmistama SC07 Speed Cruiser Rotax 912ULS moottorilla.

Liukkaasta kuitukoneesta ottamani kuvat ja kuvatekstit kertovat lisää ensikokemuksista.

 

Työn jälki ja sisustus ovat hyvin tehtyjä. Päätelineen varret komposiitistä, yksiosainen ja tukevan oloinen. Nokkateline jousitettu ja vaimennettu. Nämä pistävät ensimmäisenä silmään keveitä Ultria tutkiessani. 105

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamo selkeä ja todella tilava , sauva jää sopivalle korkeudelle, käsi lepää reiden päällä, penkki jalat ja pilotti eivät estä liikevaroja vaikka oli kamera kaulassa. Tehonsäätö, pyöräjarrut ja korkeustrimmi keskipaneelissa penkkien välissä 106

[ attachment removed / expired ]

 

Näissä penkeissä oli mukava istua. Matkatavaroille tilaa penkkien takana (20 kg) lisäksi penkkien edessä lattian alla lisätilaa tavaroille. 107

[ attachment removed / expired ]

 

Liukkaaseen komposiittikoneeseen kuuluvat tietenkin tehokkaat laipat, siivekkeet ovat lyhyet mutta tarpeeksi tehokkaat. 108

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen maahantuoja lymyilee jo koneen takana ja odottaa lentoonlähtövuoroa ruuhkaiselta EFRN korpikentältä. Penkille vöihin ja menoksi. 109

[ attachment removed / expired ]

 

Ylätasoisesta streevattomasta koneesta näkee hyvin joka suuntaan, konepeltikään ei näkyvyyttä estä. Tehoja ja taivaalle. 110

[ attachment removed / expired ]

 

Irtoamisen jälkeen kone kiihtyi nopeasti 140 kmt ja nousu jatkui 160 kmt nopeudella. Rotax 912 ULS moottorin 4200-4400 kierroksilla  lentonopeus asettui 180 – 190 kmt IAS joten taloudellisesti ja nopeasti mennään. Lento oli pehmeää ja värinätöntä, jäi aikaa ihailla Saimaan vesistöjen sokkeloita ja suunnistamisen vaikeuksia näissä maisemissa, nykyiset lasimittaristot ja gepsit toki tämänkin helpoksi tekivät. Lento-ominaisuuksissa ei mitään yllättävää, erilaiset kaarrot ja tehon- ja trimminmuutokset tapahtuivat helposti. Ohjaussauvaa sai pidellä vain parilla sormella, tuntuma oli hyvä. 111

[ attachment removed / expired ]

 

Laskukierroksessa tehoja, korkeutta ja trimmiä helposti muuttamalla jäi aikaa kuvata Rantasalmen keskusta ja kirkko. 112

[ attachment removed / expired ]

 

EFRN kenttä 700 m pitkä, täysiä laippoja ei kuitenkaan laskussa tarvinnut vaan kojetaulusta sähköisesti laipat 2 ja lähestymisnopeus 110 kmt. Telineiden joustot nielivät erittäin hyvin hieman röykkyisen korpikentän kiitotien pinnan. Lasku ja nousukiito tapahtui Ultramaisen lyhyesti joten toimii hyvin pienemmiltäkin kentiltä. 113

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi konetta saa tulevaisuudessa mielenkiintoisella ja kevyemällä moottorilla:  D-Motor (2,6 Litre 4 stroke MOGAS engine with 4 cylinders, electronic injection, 80Hp, direct drive without reduction gear).

 

Kiitoksia testilennosta niin maahantuojalle Steve Hannulalle ExAvion, kuin Rantasalmi Fly In:ille

Yleensä en hymiöitä lisää mutta tässä tapauksessa:  :)

 

 

Terveisin Pekka K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla