Jan Fredriksson

Sekalaisten ilmailukuvien ketju

2 544 viestiä aiheessa

Tulipa nähtyä nämä kaksi veijaria tuolla ulkona (=Formby, joka on Southportin ja Liverpoolin välissä) käydessä. Lensivät muutaman kiekauksen läheisestä RAF Woodvalesta käsin. Näissä kuvissa ovat jo menossa laskuun.

Eipä nykyään taida hirveästi nähdäkään Jet Provostia lentämässä. ;D

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Woo... tuli mieleen ne Provostit joita kasasin pienosmalleina ja jotka ovat jo kauan sitten menneet pieniksi kappaleiksi! <tähän itkusmiley>

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
J.P. on suosittu warbird. Noin 70 yksilöä on vielä lentelemässä ja usein noihin lintuihin törmää juuri UK:n lentonäytöksissä. Viimeeksi näin J.P.-parin RAF Cosfordissa, kun olin museokeikalla, niin koneet rullailivat. Väkeä oli paljon ympärillä, joten lienevät olleet vielä koulutuskäytössä mekatsuille....

Täältä löytyy lisää infoa: http://www.warbirdalley.com/jp.htm

Tuolta voi ostaa: http://www.everettaero.com/  ;)

Itselleni tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun näin Jet Provostin lentämässä. Ehkä erikoisemmaksi tilanteen teki se, ettei kyseessä ollut mikään lentonäytös. :)

Mielenkiintoinen warbird siinä mielessä, että kyseessä on kuitenkin pääasiassa koulutuskäytössä ollut kone, vaikka ilmeisesti muualla maailmassa se on saattanutkin osallistua ihan oikeisiin konflikteihin.

En tiedä ketkä näitä koneita oikein lensi. RAF Woodvalessa toimii lähinnä Air Training Corps* ja useampi University Air Squadron** (on siellä muitakin toimijoita), jotka yleensä lentävät Grob Tutoreilla (ja aikaisemmin eilen aamulla näimme jonkun uskalikon tekemässä loopia ja rollia Southportin edessä olevan merialueen yllä ;D ). Kaikkein todennäköisimpänä vaihtoehtona pidän sitä, että niitä lensivät RAF:n vakihenkilökuntaan kuuluvat kouluttajat kuin esim. UAS:n jäsenet, sen verran taidokasta lentoa oli kuitenkin tarjolla. Lensivät nimittäin useamman kerran ohi varsin lähellä toisiaan. Tiedä sitten. Tai sitten yksityiset toimijat. Tuli katsottua tuolta airliners.netistä kuvia ja ilmeisesti molemmat ovat nykyään yksityisessä omistuksessa RAF-värityksestä ja -numeroinnista huolimatta. :)

* = 13-19-vuotiaille tarkoitettu toiminta, johon ei liity mitään velvollisuutta lähteä tekemään uraa RAF:ssä.

** = yliopisto-opiskelijoille tarkoitettu toiminta, joka on tarkoitettu niille, jotka vakavissaan ovat menossa tekemään uraa RAF:ään valmistumisen jälkeen

Edit.

Kaivetaans lisää.

CAA:n rekisteritiedoista tosiaan löytyy sellaista infoa, että näillä molemmilla koneilla on siviilitunnuskin, mutta RAF on antanut luvan poiketa normaalista käytännöstä maalata nämä siviilitunnukset koneisiin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kukas oli eilen eksynyt espoon puolelle?? teidät bongattiin  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kukas oli eilen eksynyt espoon puolelle?? teidät bongattiin  8)

Mä eksyin (kirjaimellisesti) eilen Espoon puolelle.  Tosin olin liikkellä kävellen. Matka Lehtisaaresta Gallen-Kallelan museolle oli paaaaaljon pidempi kuin arvasinkaan.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä on varmaan ollutkin jo kuva täällä? Mutta enpä ole itse aikaisemmin tuolla käynyt, joten laitetaan sille  ::)

Eipä munkaan silmään ollu osunu vielä kenenkään muun kuvaa tosta, vaikka nelikirjaimisen yhdistelmän niistä tiilenpaloista kasasinkin aikaa sitten (14.08.2008) odotellessani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parit Prahasta.

OK-XGE

F-GRJQ

N1201P

OK-GEB

OK-JFK

OK-TVD

OK-TVF

/ Oge.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli käytyä Californiassa Victorvillessä ja oli kiva huomata että Finnairin vanha kymppi ex. OH-LHB nyt N17085 voi hyvin (kuvassa takimmainen).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Lasse kuvasta! Lämmitti mieltä nähdä LHB uusissa maaleissa ja uudessa elämässä.  :)

Jos saa udella niin olitko VCV:ssä aitojen ulko- vai sisäpuolella, ja mitkä on kuvausmahdollisuudet?

Ja laita ihmeessä lisää kuvia näytille, näitä ei näe joka päivä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistava maamerkki, eikö ;D

Hyvinkäältä kun turauttaa Mäntsälään juuri tuon plotikon yli, on muutamankin kerran hamunnut lähdössä korkeutta nimimerkillä "Tuonne en tahtoisi pöksyjäni kastaa..."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman rehevöitynyt järvi Hyvinkäällä  ;D:

Ridasjärvi nimeltään. Siitä Isäni aikoinaan saalisti rapuja, velipoikani kävi sorsajahdissa ja minä sain ahvenia ja haukia. Että se siitä rehevöitymisestä. Niin ja purjelaudallakin olen siellä kiitänyt. Toki se näyttää juuri tuollaiselta ja siihen on tyytyminen. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Iso maa isot lelut"

thai09 065_p.JPG

B744 HS-TGJ THA103 VTCC-VTBS rullaamassa Chiang Main kiitotielle 36. Pitäähän sitä nyt maan suurimman ja toiseksi suurimman kaupungin välillä jumbolla lentää!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ridasjärvi nimeltään. Siitä Isäni aikoinaan saalisti rapuja, velipoikani kävi sorsajahdissa ja minä sain ahvenia ja haukia. Että se siitä rehevöitymisestä. Niin ja purjelaudallakin olen siellä kiitänyt. Toki se näyttää juuri tuollaiselta ja siihen on tyytyminen. :thmbup:

ja vuosi oli  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin tuolta toisesta ketjusta katsovinani, että OH-PCN olisi saanut uudet vaatteet. Piti sitten tehdä tänään kotimatkalla koukkaus ja käydä vähän lähempää katsomassa. Ihan kiva idea kaavioksi häivytyksineen jne, mutta meinasi itku päästä kun rupesi tarkemmin katselemaan noita "kaarevia" raitoja.  :'(

Sääli. Hyvä idea on mennyt hukkaan, noh, sanoisinko "ronskilla" toteutuksella  :-\ Vaan eipä ole ensimmäinen kone Suomessa, jolle käy noin. Jos katsoo vaikkapa Salpauslennon Cessnoja, niin jokainen on enemmän tai vähemmän kulmikkailla kaarevilla raidoilla. Eikö täällä ole sellaista teipparia, joka osaisi teipata muutenkin, kuin suoraa viivaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

meinasi itku päästä kun rupesi tarkemmin katselemaan noita "kaarevia" raitoja.  :'(

Auttaisitko pientä tyhmää?  En tajua mikä noissa kuvissa tai "kaarevissa raidoissa" on huonosti tehty?

Mr. Wooden Eye

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Auttaisitko pientä tyhmää?  En tajua mikä noissa kuvissa tai "kaarevissa raidoissa" on huonosti tehty?

Mr. Wooden Eye

Katso esim tuota ylempää raitaa... Kapenee -> levenee ->kapenee.... ja heti eka mutka on kulmikas. Alempi se vasta kulmikas onkin  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla