Harri Koskinen

Utin Jääkärirykmentin helikopterit lentoharjoitukseen Portugaliin

21 viestiä aiheessa

Maavoimat tiedottaa: Utin Jääkärirykmentin helikopterit kansainväliseen lentoharjoitukseen Portugaliin

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoona osallistuu Portugalissa 4. – 18. heinäkuuta järjestettävään monikansalliseen lentoharjoitukseen ”Hot Blade 2012”.  Harjoitukseen osallistuu yhdeksän Euroopan maata, 25 helikopteria ja noin 700 henkilöä.

 

Hot Blade 2012 helikopteritoimintaharjoitus järjestetään heinäkuussa Portugalissa, Porton kaupungin lähellä sijaitsevassa Ovarin lentotukikohdassa. Kyseessä on Euroopan puolustusvirasto EDA:n (European Defence Agency) helikopterikoulutusohjelmaan kuuluva monikansallinen harjoitus, joka on suunniteltu kehittämään eurooppalaisten helikopterimiehistöjen taitoja toimittaessa kuumassa ja vuoristoisessa toimintaympäristössä.

 

Harjoituksessa on osallistujia yhteensä yhdeksästä Euroopan maasta. Isäntämaa Portugalin ja Suomen lisäksi joukkoja on Belgiasta, Saksasta, Espanjasta, Hollannista ja Itävallasta. Lisäksi mukana on tarkkailijoita Ruotsista ja Englannista.

 

Suomesta harjoitukseen osallistuu kolme NH90-helikopteria ja yhteensä 55 henkilöä. Helikopterimiehistöjä vaihdetaan harjoituksen puolessa välissä mahdollisimman laajan kokemuspohjan saamiseksi.

 

Oman harjoituskokonaisuutensa muodostaa helikopterien siirtäminen operaatioalueelle meriteitse. Helikopterit lennetään 20. kesäkuuta Utista Rauman satamaan, jossa ne lastataan Espanjan Santanderiin lähtevään alukseen. Espanjasta helikopterit lennetään Portugaliin.

 

Suomalaisen helikopteriosaston tavoitteena on toimia yhteisoperaatioissa muiden eurooppalaisten helikopterijoukkojen kanssa ja kehittää harjoituksesta saatavien kokemusten perusteella käytössä olevia toimintatapamalleja.

 

Lisäksi Hot Blade 2012 –harjoitus tukee helikopteritoiminnan  kansainvälisen sotilaallisen kriisinhallinnan valmiuden kehittymistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NFH-versiossa on, suomalaisissa ei.

 

Kyllä suomalaisissakin on, mutta manuaalinen, ei automaattinen kuten NFH versiossa.

 

Eli valmistaja itse ilmoittaa näin NH90TTH kopterista:

Manual blade & tail folding (automatic in NFH).

 

Tässä video automaattisesta toiminnasta Ranskan laivaston NH90:n esittämänä.

 

 

T: Perttu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen on nähty niputettuna 2010 keväällä Utissa. Muutama kallis (lentokonelaatua)  tukirauta avuksi ja huiska ei hajoa  ;D

Nythän ei rauta ruostu aluksen kannella  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä video automaattisesta toiminnasta Ranskan laivaston NH90:n esittämänä.

 

 

T: Perttu

 

Näyttää vähän samalta kuin sudenkorennon kuoriutuminen kotelosta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonteeltani nuukana ihmettelen, tietty kaikki harjoitus luo pohjan mestariainekselle, tarvitaanko täällä tosiaan kuumien ja vuoristoisten olojen harjoittelua.Olisiko ennemmin kylmäharjoittelu kohdillaan.Tietty tarkkailijoina voisi olla kymmenkunta esiupseeria ja muutama poliittinen vaikuttaja jotta matkustusinto hoituisi.Tiedän kuka maksaa mutta mitä tämä lysti maksaa?

Puolustusvoimia ajetaan pikkuhiljaa Islannin tasolle mutta eiku osallistumaan. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NH90-kopterit valmisteltiin merimatkaa  varten irrottamalla niistä roottorien lavat. Operaatio sujui lapa kerrallaan aluksi ajoneuvonosturilla ja loppuvaiheessa miesvoimin. Periaatteessa NH90:ssä lavat olisi voitu rutiininomaisesti vain taittaa taakse suppuasentoon, mutta merikuljetuksen rasitusten takia katsottiin olevan varmempaa rahdata rootorien lavat tukevissa kuljetuslaatikoissa.

 

Samaten kopterien rungon alapuolelta poistettiin mm.  antenneja maavaran kasvattamiseksi, koska aluksen rahtikannen ja laiturin välisessä ajorampissa on suhteellisen jyrkkiä kulmia. Kuljetusta varten kopterien tankit täytettiin, näin estetään polttoaineen loiskuminen merenkäynnissä ja samalla lisättiin painoa tukevoittamaan kuljetusta. Lopuksi NH90:t siirretään alukselle, jossa ne kiinnitetään tiukasti lastikanteen.

 

Mukana aluksessa on myös helikopterien tukeen liittyviä maa-ajoneuvoja. Niitä odottaa 800 kilometrin moottorimarssi Ovariin. Kopterit lennetään tukikohtaan lapojen uudelleenasennuksen jälkeen.

 

lentoposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonteeltani nuukana ihmettelen, tietty kaikki harjoitus luo pohjan mestariainekselle, tarvitaanko täällä tosiaan kuumien ja vuoristoisten olojen harjoittelua.

 

Ei täällä tarvita, mutta kansainvälisissä tehtävissä suomalaisten joukkojen tukena kuumissa olosuhteissa tarvitaan.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei täällä tarvita, mutta kansainvälisissä tehtävissä suomalaisten joukkojen tukena kuumissa olosuhteissa tarvitaan.

 

Perttu

 

 

 

Toki tuon ymmärrän mutta ihmettelen vieläkin säästösyistä, miksi pitää lähteä, rahat vähissä ja muutama muukin länsimaa jättää väliin.Nimittäin kymppitonni ei riitä tuohon rojektiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Toki tuon ymmärrän mutta ihmettelen vieläkin säästösyistä, miksi pitää lähteä, rahat vähissä ja muutama muukin länsimaa jättää väliin.Nimittäin kymppitonni ei riitä tuohon rojektiin.

 

Matkailu avartaa , yleensä kukkaroa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko Jaakko, aikanaan lähti Malmilla asemapaikkansa pitävät kaksi nuorta ilmailuupseerinalkua etelään lomareissulle, vanhempi aliupseeri sitten lähetti rahaa monen mutkan kautta jotta nuoriso pääsi kotiin ennen loman loppua. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saadaaanko me vakuudet, että Portugalin pojat tulevat yhtenä miehenä vastavierailulle, jos Makarov saa suuren ideansa ja alkaa toteuttamaan sitä? Jos ei, mitä helskutin hyötyä tästä rahan tuhlauksesta sitten on?

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saadaaanko me vakuudet, että Portugalin pojat tulevat yhtenä miehenä vastavierailulle, jos Makarov saa suuren ideansa ja alkaa toteuttamaan sitä? Jos ei, mitä helskutin hyötyä tästä rahan tuhlauksesta sitten on?

 

Ei siitä mitään maanpuolustuksellista hyötyä ole. Se on politiikan tekemistä, kallista sellaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei, mitä helskutin hyötyä tästä rahan tuhlauksesta sitten on?

 

Mitä helskutin hyötyä on siitä rahan tuhlauksesta, kun yksittäiset ja moninaiset suomalaiset yleensäkkin matkaavat ulkomaille tekemään kuka mitäkin? Perkele en ymmärrä, pysyttäis vaan kotimaassa niin hyvä olis. Tä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siitä mitään maanpuolustuksellista hyötyä ole. Se on politiikan tekemistä, kallista sellaista.

 

Eiköhän siitä kuitenkin jotain hyötyä ole kun henkilöstö saa kansainvälistä kokemusta ja pääsee vertaamaan omaa toimintaa muihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Pertun postaamassa videossa näkyy lapojen taittumisen lisäksi myös pyrstön taittuminen. Suomalaisissa koptereissa yllä olevassa kesksutelussa on lapojen taittuminen osoitettu olevan manuaalista, mutta onko niissä kuitenkin myös tuo pyrstön taittumisominaisuus, manuaalisena tai moottorilla??

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Pertun postaamassa videossa näkyy lapojen taittumisen lisäksi myös pyrstön taittuminen. Suomalaisissa koptereissa yllä olevassa kesksutelussa on lapojen taittuminen osoitettu olevan manuaalista, mutta onko niissä kuitenkin myös tuo pyrstön taittumisominaisuus, manuaalisena tai moottorilla??

 

Timo

 

Manuaalinen taitto löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään