Harri Koskinen

kysymys venäläisyhtiöiden ja Lufthansan radiokutsuista

5 viestiä aiheessa

Joku (täällähän on jäseninä useita lennonjohtajia) osaa varmastikin kertoa venäläisyhtiöiden koneiden radiokutsuista. Kun olin viime maanantaina EFHK:n 22R:n loppupäässä niihin aikoihin, kun Severstalin kone rullaili, niin kuulin skannerilla kutsun "Sierra Sierra Fox" (siis ilman mitään numeroa). Oliko tuo Severstalin radiokutsu?

 

Samoin eilen lauantaina Atranin An-12:n kutsuna oli pelkkä "Victor Alpha Sierra" (yhtiön IATA-koodi on V8 ja ICAO-koodi VAS).

 

Olen ihmetellyt myös Lufthansan kutsuja, jotka ovat tyyppiä Lufthansa plus muistaakseni yksi numero ja kaksi kirjainta, joilla ei ole mitään tekemistä ko. lennon numeron kanssa.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa muutti tunnuksensa viime syksynä kieltämättä oudolta kuulostaviksi. Mutta eivätpähän ainakaan mene jaksolla sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Lufthansa otti viime vuonna joillain Euroopan-reiteillä käyttöön nuo ihmeelliset callsignit (esim. Lufthansa One Victor Yankee). Tarkoituksena on yksinkertaisesti (?) vähentää mahdollisuutta radiokutsujen keskenään sekoittumisesta. Monet yhtiöt, Finnair mukaanlukien, käyttävätkin jo suffixeja lennonnumeron perässä (tyyliin Finnair 703E) samasta syystä. Lufthansa on vain vienyt jutun askelta pidemmälle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Finnairin suffiksit olivat minulle tuttuja, niistähän olen saanut lukea FSN:stä ;). Olen vain miettinyt millä algoritmilla nuo suffiksit valitaan.

 

Lufthansan systeemi ei tunnu olevan yksinkertainen myöskään lentäjille, lauantainakin oli yhdellä pilotilla hieman epävarmuutta oliko kutsussa oleva numero kakkonen vai kolmonen, eli hän joutui korjaamaan kutsuaan.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku (täällähän on jäseninä useita lennonjohtajia) osaa varmastikin kertoa venäläisyhtiöiden koneiden radiokutsuista. Kun olin viime maanantaina EFHK:n 22R:n loppupäässä niihin aikoihin, kun Severstalin kone rullaili, niin kuulin skannerilla kutsun "Sierra Sierra Fox" (siis ilman mitään numeroa). Oliko tuo Severstalin radiokutsu?

 

Samoin eilen lauantaina Atranin An-12:n kutsuna oli pelkkä "Victor Alpha Sierra" (yhtiön IATA-koodi on V8 ja ICAO-koodi VAS).

 

-harri

 

Ööö... enpäs ole muuten koskaan innostunut tutkimaan ICAOn dokkaria Doc 8585 - Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services SSF:n kohdalla. En edes tiennyt yhtiön nimeä - se on aina kulkenut fraseologiassa kutsulla SSF. Joidenkin yhtiöiden pilotit käyttävät itsekin kirjaintunnuksia, kun ovat ilmeisesti kyllästyneet tavaamaan virallista radiokutsuja.

 

Tyypillisin esimerkki on ollut VDN (Volga Dnepr) ja muistaakseni myös NJE (Skyshare). Tuntuu olevan yleisempää tuolla kaakkoissuunnan lentoyhtiöillä. Niitä oli viime talvena useampikin Putolev, joka käytti vain kirjaimia, mutta ymmärsi kyllä kutsuttaessa virallisella callsignilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään