Markku Valkama

EFJY Kiitotien päällystys

19 viestiä aiheessa

Kuulin huhun että EFJY kiitotietä olisi päällystetty 16-17.06.2012.

 

Lienee perätön huhu koska asiasta ei minkäänlaista notamia.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä katselin pe-iltana notamit ja menin LA-aamupäivällä kentällle. Pikihommat käynnissä, kiitotie suljettu ja notami oli tullut aamulla joskus kahdeksan jälkeen. Eivät pidä niin suurta numeroa. Antoivat käyttää S:ää, kun mussutin tuosta notamoinnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

kiitotietä on kyllä päällystetty, eli siis pikitöitä tehty.

 

Tänä(kään) vuonna siitä näkyi NOTAM vasta sinä aamuna, kun työt aloitettiin. Paikallisen lennonjohtajan kanssa olemme tätä ihmetelleet: NOTAM -hakemus (tai mikä se nyt virallisesti sitten onkaan) on jätetty ajoissa kyllä oikeaan paikkaan, mutta sen näkymättömyyden syy ei liene tiedossa.

 

Pikityöt ovat kuulemani mukaan saatu päätökseen ja toiminta jatkuu normaalisti. Rullausteiltähän ei saa enää nykypäivänä toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porissa tuli itselleni jokunen vuosi sitten sama ilmiö vastaan. Kentällä järjestettiin kiihdytysautokilpailut, minkä johdosta kenttä oli suljettuna viikonloppuna vuorokauden verran. Kyseisestä tapahtumasta tuli notam näkyviin vasta jokunen tunti ennen sulkemista.

 

Selvittelin asiaa jälkeenpäin notam-toimiston kautta ja selitys oli se, että vaikka notam on tehty, se tulee aktiiviseksi vasta tiettyyn aikaan. Oikea toimintatapa olisi ollut kysyä briefingin tai vastaavan elimen kautta kyseisen päivän notameita, jolloin sulkemisesta kertova notam olisi löytynyt. Eri kätevästi järjestelmä toimii. Lienee nykyäänkään ei ole netin kautta itse mahdollista hakea tietyn päivän notameita(?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rullausteiltähän ei saa enää nykypäivänä toimia.

 

Mihin tämä perustuu? En muista näin äkkiseltään määräystä jossa toiminta kiellettäisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tämä perustuu? En muista näin äkkiseltään määräystä jossa toiminta kiellettäisiin.

 

Arvatenkin valtionyhtiö oyj:n omaan sisäiseen raamattuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin huhun että EFJY kiitotietä olisi päällystetty 16-17.06.2012.

 

Lienee perätön huhu koska asiasta ei minkäänlaista notamia.

 

Markku

 

Ei pelkästään ollut kyseessä huhu. Viime tiistaina lentäessäni huomasin käsin kirjoitetun lapun K-SI hallin sisäovessa että 16-17.6. edellisen viikonlopun päällystystyöt jatkuvat klo 10-14. Olin bookannut seuraavan lennon lauantaille 16.6. klo 13 niin asia kiinnosti sen verran että soitin Jyväskylän lennonjohtoon, sieltä he käänsivät puhelun Superille? joka vastasi että todellakin edellisen viikonlopun päällystystyöt tulevat jatkumaan la-su 16-17.6. klo 10-14. Siirsin lentoani tunnin myöhemmäksi ja menin lauantaina kentälle n. 13.30 ja ei siellä ollut mitään asfaltointiin viittaavaakaan paikalla eikä NOTAM kertonut myöskään asiasta, kuten ei ollut edellisenkään viikonlopun päällystystöitä ilmoitettu NOTAMiin. Selvitin myös sen että asfaltointiporukka on yhteydessä JYVÄSKYLÄN LIIKENNE taajuudella 118.0 kun torni oli tuolloin kiinni. Tarkistin ennen lentoonlähtöä taajuudelta että onko töitä menossa klo 14 kulmilla. Ei vastausta. (Jyväskylän kenttä on kaareva ja siellä ei näe koko kentän mittaa yhdestä paikkaa ja siksi olisi mahdollista että asfaltointiryhmä voisi olla kiitotiellä tai rullaustiellä).

 

Kaksi asiaa mitkä hieman pisti silmään tässä "tiedottamisessa". 1) Ei virallista NOTAM:ia hyvin olellisesta kentän käyttöön kuuluvasta asiasta. 2) Ei edes K-SI:n sisäisellä sähköisellä tiedotuspalstalla asiasta sanottu halaistua sanaakaan vaikka joku oli asian tienyt ja kirjoittanut paperilappusen oveen. Ei näin, pojat, ei näin! Tympeää suunnitella pitkään lentoa ja sopia asioista ja vasta kentällä huomata että mokomahan olisi kiinni asfaltoinnin takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamien tarkastaminen kuuluu hyvään lennonsuunnitteluun, mutta mitä hyötyä on notameista jos sieltä ei selviä koko totuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EAD Basic -palvelusta http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.do saa haettua NOTAMeja etukäteen haluamalleen ajanjaksolle. Vaatii Javaa ja tietyn Internet Explorerin version. Tietoja löytyy vaikka kuukauden päähän etukäteen jos tarvis, jos vaan ovat syötetty järjestelmään.

 

Finavian bulletinpalvelu näyttää edellisestä tasatunnista 10h eteenpäin (ks. VALIDITY otsikkotiedoissa) voimassaolevat NOTAMit, päivittyy automaattisesti tunnin välein.

 

Ruotsalaisten palvelussa http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET/ näytetään edellisestä päivityksestä 24H eteenpäin voimassaolevat NOTAMit, päivittyy puolen tunnin välein.

 

Norjalaisten https://www.ippc.no/ippc/aerodromes.jsp palvelusta 24H eteenpäin siitä hetkestä kun briefing on tulostettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä lie kiusanteon välikappale tuokin. Toissaviikonloppuna oli ihan vastaava homma Rissalassa. Perjantai-iltana myöhään oli tipahtanut notami, että kenttä suljetaan kaikelta muulta, paitsi kaupalliselta, viranomais- ja SAR-lennoilta lauantaina klo 1400-2400 ja sunnuntaina 1430-2400 välisiksi ajoiksi pikitöiden vuoksi. Vähän on lyhyet varoajat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä lie kiusanteon välikappale tuokin. Toissaviikonloppuna oli ihan vastaava homma Rissalassa. Perjantai-iltana myöhään oli tipahtanut notami, että kenttä suljetaan kaikelta muulta, paitsi kaupalliselta, viranomais- ja SAR-lennoilta lauantaina klo 1400-2400 ja sunnuntaina 1430-2400 välisiksi ajoiksi pikitöiden vuoksi. Vähän on lyhyet varoajat...

 

Sama juttu Tampereen suunnalla. Radiosta kuulin lauantaina, kun joku oli lentämässä Hämeenkyröön. Torni huomautti että aamulla oli tullut notami että kenttä on suljettu ylläpidon takia tjsp. Lentäjä sanoi ettei sitä vielä illalla ollut... Ja kenttä on kuitenkin suljettuna viikon!

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.lfv.se notam-listat ovat lähinnä vanhanaikaista tekstiprinttiä, mutta valitettavasti siihen ei voi luottaa että yksittäisten notamien URL pysyy aina samana. Linkki tuossa yllä aiemassa viestissäni. Suomen kentät jostain syystä käännetyssä aakkosjärjestyksessä.

 

Joskus aikaisemmin oli NOTAM summary -pdf, joka oli aika kryptisessä formaatissa (joka tosin olisi aika helpottavasti parseroitavissa regex-koodilla), mutta sitä ei taida saada enää mistää.

 

Eurocontrolilta on jossain vaiheessa tulossa xml-muotoiset NOTAMit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kaksi asiaa mitkä hieman pisti silmään tässä "tiedottamisessa". 1) Ei virallista NOTAM:ia hyvin olellisesta kentän käyttöön kuuluvasta asiasta. 2) Ei edes K-SI:n sisäisellä sähköisellä tiedotuspalstalla asiasta sanottu halaistua sanaakaan vaikka joku oli asian tienyt ja kirjoittanut paperilappusen oveen. Ei näin, pojat, ei näin! Tympeää suunnitella pitkään lentoa ja sopia asioista ja vasta kentällä huomata että mokomahan olisi kiinni asfaltoinnin takia.

 

 

Niin, EI VIRALLISTA tietoa lentoturvallisuuteen oleelliseti vaikuttavasta asiasta.

 

Luulen että ovat vain kuvitelleet että tornihan on kiinni, ei se mitään haittaa.

 

Vaan se on iso virhe, tiedän muutamia, itseni mukaan lukien, jotka asiakseen käyvät EFJY:ssä  tornin ollessa kiinni ihan vain siitä ilosta että se on kiinni.

 

Hienoa että meitä lentäjiä lähestytään "myllykirjeillä" ilmatilaloukkauksista ja sitten...

 

 

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos asia häiritsee, niin suosittelen ottamaan yhteyttä sellaiseen tahoon, joka asialle pystyy jotain tekemään jatkossa.

 

Täällä foorumilla märehtiminen tuollaisesta asiasta no, saahan siinä tyydytettyä mussutuksentarvettaan, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin taannoin yhteyttä Notam- toimistoon kun ilmoitin EFKJ:n tämänvuotisista sulku-ajoista.  Kysyin samalla tästä Notamien "näkymättömyydestä" ja vastauksena oli, että tällä tavoin Notam- tiedot ovat varmasti ajantasalla. Ja että aluelennonjohdosta kyllä saattavat kertoa reitillä olevista Notameista. Mieltä ylentävää varmasti jos lennän valvomattomassa pitkän lennon ja perillä huomaan kentän olevan kiinni???

 

Ystävällinen naisääni väitti vielä että Notamit olisivat näkyvillä aina viimeistään 10 tuntia ennemmin, mutta ainakin 18.5 Notam näkyi vasta alle 8 tuntia ennen sulkuaikaa.

 

Vaikka siis otinkin yhteyttä sellaiseen tahoon joka asialle voisi jotain tehdä, ei tällä ainakaan vielä ole mitään korjaavaa vaikutusta näemmä ollut.. Ehkä Finavian täytyy ensin saada tarpeeksi palautetta asiasta?

 

Osoite on: nof(at)finavia.fi  http://www.finavia.fi/tietoafinaviasta/yhteystiedot

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Sieltähän se löytyi:

 

5.1.1.4 At least seven days’ advance notice shall be given of the activation of established danger, restricted or prohibited areas and of activities requiring temporary airspace restrictions other than for emergency operations.

Note.— Whenever possible, at least 24 hours’ advance notice is desirable, to permit timely completion of the notification process and to facilitate airspace utilization planning.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään