Jarkko Puustinen

Kamerasta "valmiiksi" kuvaksi?

20 viestiä aiheessa

Morjens!

Kävin perjantaina ensimmäistä kertaa kuvaamassa koneita ja omalta kohdaltani kokemus muistutti paljon vedenalaista valokuvausta. Tällä tarkoitan sitä, että kameraan tallentunut kuva ei ole sellainen, minkä näin kuvaa ottaessani. Kuten kokeneemmat pojat sanovat: First you take the photo, then you make the photo.

Ajattelin jakaa kokemukseni, jos vaikka se inspiroisi keskustelua :) Ensin tulee kuva, joka tallentui kameraan ja postin lopussa se kuva, jonka luulin ottaneeni. Here we go!

Tästä lähdettiin:

[ attachment removed / expired ]

Itse huomasin monta asiaa, jotka ovat pielessä:

• Horisontti vinossa
  • Omalla putkella (250mm) ei päässyt tarpeeksi lähelle (kohde ei tule esille ja paljon häiritseviä tekijöitä kuvassa)
  • Kuva otettiin myöhään illalla, kauniin kultaisessa valossa. Sitä ei arvaa kuvaa katsoessa.

Laitetaan horisontti suoraksi ja rajataan kuva sen mukaiseksi, jollaisena sen mielessäni näin. Tässä tulos:

Ehkä hieman parempi. Väriongelma vaivaa edelleen. Tämän lisäksi, kuvasta huomaa, että RAW + kit linssi = pehmeä kuin vauvan poski :)

Ei muuta kuin töihin:

• Lightroomissa värit kuntoon (white balance). Saatiin kuvan ottohetkellä vallinnut lämmin väri.
  • Lightroomissa kohinan poisto.
  • PSE:ssä "valoisuus" kohdalleen (levels, brightness/contrast)
  • PSE:ssä kuvan terävöitys
  • Lightroomissa loppusilaus (vignetting ja signature)

Lopputulos:

Varmastikkaan ei kaikkien mieleen, mutta kuva on nyt sellainen, kun sen mielessäni näin kuvaa ottaessa.

Tunnistatko oman workflown edelle kuvatusta? Rajaatko kuvan jo ottohetkellä vai vasta kuvaa muokatessa? Kiitoksia jos jaksoit lukea koko postin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina yritän rajata niin lähelle lopullista jo kuvatessa, kuin suinkin mahdollista. Minä inhoan noin suurta kroppausta. Kevyt kosmeettinen rajailu on jees ja käytännössä joka kuvaan sitä joutuu tekemään, mutta kroppauksen jälkeenkin kuvan pitää olla mielellään sellainen, että siitä saa aina julisteen aikaiseksi...

Ps. tuo sun suoristama horisonttisi ei ole suoraa nähnytkään :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kroppauksen jälkeenkin kuvan pitää olla mielellään sellainen, että siitä saa aina julisteen aikaiseksi...

Hyvä kun mainitsit tulosteet. Normaalisti kun kroppaat kuvaa, niin kroppaatko jokin "kuvasuhde" mielessä vai vapaalla kädellä sen mukaan mikä näyttää parhaalta?

Ps. tuo sun suoristama horisonttisi ei ole suoraa nähnytkään :P

Guilty as charged ;D Kuva oli lähtökohtaisesti "haasteellinen" ja halusin kokeilla mitä siitä saa irti (alle kymmenen minuutin).

Having said that, en usko että olisin saanut omillani parempaa jälkeä. Kuvassa on sen verran voimakkaita linjoja, että "suoristaminen" oli minulle hankalaa. Kuvan etualalla oleva kaareva reunus vetää omaa silmääni väärään paikkaan. Olisiko tämä ollut parempi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Auttaisko tuo punainen viiva hoksaamaan horisontin vinouden vielä? Mulla ainakin ittellä auttaa, jos vetää esim. rajaustyökalulla viivan horisonttiin, niin se kertoo yleensä aika hyvin milloin ollaan suorassa ja milloin ei. Kiitos näiden palstan konkarien, alkaa mullakin viimein horisontit olla ainakin melko suorassa (ainakin omasta mielestä  ;D)!

603080_10150965830337270_87132096_n.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Auttaisko tuo punainen viiva hoksaamaan horisontin vinouden vielä?

Hmm... Omat silmäni eivät vielä erota, mikä kuvassa tulisi olla punaisen viivan kanssa suorassa. Alkuperäisessä suoristuksessa olin yrittänyt saada kiitotien keskiviivan menevän kuvan läpi (piirtämällä Lightroomin angle toolilla keskiviivaa pitkin). Tässä "kysymysversiossa" yritin saada kuvan etuosan "vaateriin", jolloin kiitotie ei ole enää suorassa.

Täytyy katsoa huomenna tilannetta tuorein silmin. Kiitos vinkistä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Omat silmäni eivät vielä erota, mikä kuvassa tulisi olla punaisen viivan kanssa suorassa. Alkuperäisessä suoristuksessa olin yrittänyt saada kiitotien keskiviivan menevän kuvan läpi (piirtämällä Lightroomin angle toolilla keskiviivaa pitkin). Tässä "kysymysversiossa" yritin saada kuvan etuosan "vaateriin", jolloin kiitotie ei ole enää suorassa.

Kiitotien mukaan ei kannata suoristaa, kuva ei ole otettu suoraan sitä kohti eikä siihen voi tosiaankaan luottaa että kiitotie olisi tasainen ja vaakassa. Itse lähtisin suoristamaan esim. tuon valopylvään tai etualan rakennuksen pystypalkkien mukaan.

Rajauskysymykseen, minä ainakin rajaan aina samaan kuvasuhteeseen kuin alkuperäinen kuvakin eli lightroomissa rajauksen kuvasuhdelukitus original päällä.

Tuohon kuvaan on muuten sitä kohinanpoistoa tullut aika ronskilla kädellä, melko pehmeäksi mennyt muutamista paikoista. Kohinaa ei ehkä kannata pitää isoimpana peikkona, paremmalta se kuva näyttää jos on terävä ja vähän kohisee kuin että on siloinen kuin vauvan poski mutta myös yhtä pehmeä. Eli kohinanpoistoa voi ja kannattaa käyttää mutta sen kanssa kannattaa olla varovainen. Olen huomannut että Lightroom ei täysikokoisessa kuvassa muokkausvaiheessa minulla ainakaan kohinanpoiston vaikutuksia näytä (suurentaessa kuvaa tai sitä detailikuvaa katsoessa vaikutukset kyllä näkyy) vaan kuva pitää exportata että näkee kokonaisuutena miltä kuva näyttää rajauksen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo kuva on lähtökohtaisesti otettu väärässä paikassa, koska kuvan alareunassa olevaa kattopeltiseinää ei saa millään rajattua pois. Vaikka kuinka croppaa, suoristaa wb-säätää, niin ei se siitä mihinkään katoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitotien mukaan ei kannata suoristaa, kuva ei ole otettu suoraan sitä kohti eikä siihen voi tosiaankaan luottaa että kiitotie olisi tasainen ja vaakassa. Itse lähtisin suoristamaan esim. tuon valopylvään tai etualan rakennuksen pystypalkkien mukaan.

Minä yleensä vetelen viivoja sinne tänne ja jos on mahdollista, niin kiitotie suoraan ja sitten pylväiden mukaan vielä varmistellaan, että varmasti on suorassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo kuva on lähtökohtaisesti otettu väärässä paikassa, koska kuvan alareunassa olevaa kattopeltiseinää ei saa millään rajattua pois. Vaikka kuinka croppaa, suoristaa wb-säätää, niin ei se siitä mihinkään katoa.

Tuo nyt ei liene tämän aiheen kannalta millään tapaa oleellinen seikka. Ihan samalla tavalla tuolla kuvalla havainnollistaa ketjussa käsitellyn asian, kuin millä muulla tahansa...

Millonkas niitä Määttäsen kuvia muuten nähdään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onhan niitä olemassa.

Nii mutta näytille tänne? Hyvähän se on haukkua muiden kuvia ja itse jättää kokonaan laittamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
minä ainakin rajaan aina samaan kuvasuhteeseen kuin alkuperäinen kuvakin

Hyvä tietää. Mitenkäs käsinkosketeltavat versiot kuvista? Kroppaatteko "valmiin/käsitellyn" kuvan haluttuun kuvasuhteeseen vai rajaatteko jo alussa haluttuun suhteeseen?

paremmalta se kuva näyttää jos on terävä ja vähän kohisee kuin että on siloinen kuin vauvan poski mutta myös yhtä pehmeä.

Tarkoituksella käytin kohinanpoistoa efektinä (välittämään tunnelmaa). En kuitenkaan sano, että se oli hyvä idea :) Kuvan pienessä versiossa, kohinan poistoa tuntuu olevan enemmän, kuin oli alkuperäinen tarkoitus. Kiitos Lightroom vinkistä! En ole aikaisemmin osannut kiinnittää asiaan huomiota.

tuolla kuvalla havainnollistaa ketjussa käsitellyn asian, kuin millä muulla tahansa

Juuri näin. Kävin tuolla EFHK:n terassilla ensimmäistä kertaa kuvailemassa. Paikka on kaukana ja tolpat, antennit, katot ja lämpöväreily takaavat haasteita. Nämä asiat olivat mielessä, kun perustin ketjun:

a) kertoa oman kokemuksen, miten äärimmäisen huonosta kuvasta sain kaivettua esille kuvan, jonka olisin toivonut kameraan alunperni tallentuvan.

b) kysellä enemmän kuvanneilta, miten paljon heidän työskentelytapa eroaa omasta kokeilustani.

Olen saanut arvokasta oppia seuraavista:

- Ehdottomasti kannattaa hakeutua parempaan paikkaan, jos et kuvatessa saa haluamaasi rajausta. Tästä pitää vielä kysellä neuvoja. Oma putki on niin hidas tarkentamaan, että fokuspiste oli pakko pitää koneen keskipisteessä.

- Suoraa horisontia arvostetaan, joten kannattaa piirrellä viivoja asian tarkistamiseen. Itse olen enemmän kuvannut veden alla ja ottanut lähikuvia, joissa on voinut ottaa enemmän "taiteellisia vapauksia".

- Lightroom tekee omia jekkujaan exportin yhteydessä, joten kannattaa vielä ajatuksella tutkia lopputulos.

Kiitos että olette jaksaneet neuvoa aloittelijaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nii mutta näytille tänne? Hyvähän se on haukkua muiden kuvia ja itse jättää kokonaan laittamatta.

Lukekaa näitä foorumeita. Laiton muutamia pari viikkoa sitten. Enkä ole haukkunut kenenkään kuvia.

Sekalaisia kuvia EFHK:lta, sivu 439.

SItten vaan haukkumaan ihan vaan että on pakko kaiken vouhkaamisen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lukekaa näitä foorumeita. Laiton muutamia pari viikkoa sitten. Enkä ole haukkunut kenenkään kuvia.

Sekalaisia kuvia EFHK:lta, sivu 439.

SItten vaan haukkumaan ihan vaan että on pakko kaiken vouhkaamisen jälkeen.

Kerta noin "nätisti" pyydät... Rajaukset on hölmöjä ja kuvat ovat aika punaiseen kaatuvia. Myös kontrastin, clarityn ja kirkkauden säätö tekisi hyvää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä onkin hyvä topicci laitettu aloilleen. Olen rajaamisesta periaatteessa samaa mieltä MM:n kanssa. Tietysti ylilentokuvissa joutuu vähän enemmän rajailemaan, mutta se sallittakoot. Käytän hyvissä kuvausolosuhteissa lähes poikkeuksetta potkurikoneissa valoituksen esivalintaa (TV canonissa). Säädän TV:n johonkin 1/10-1/160 s välille riippuen valosta ja lopputuloksen tavoittelusta. Turbiineissa on yleensä myös TV, mutta joissakin harvoissa tilanteissa AV, eli aukon esivalinta. Ihmiskuvauksessa käytän aukon esivalintaa melkein aina, mutta siitä ei sen enempää. Pääasiat, joita katson ja mietin kuvaa ottaessani ovat:

-rajaus

-valoitus/aukko

-vasta-, myötä- vai sivuvalo ja sen aiheuttamat kontrastit ja muut ilmiöt

-heijastukset

-pannaus

-tietysti kuvausesteet, kuten aidat

-muut mahdollisesti vaikuttavat asiat

Photoshopin ääreen päästyäni rajaan kuvia max. 75 prosenttiin alk.per. kuvasta, tietysti poikkeus vahvistaa tässäkin säännön. Käytän Adobe RGB-väriavaruutta, joten lähes aina pieni värikylläisyysboost on poikaa, varsinkin jos uppaa tänne foorumille. Myös muutenkin, sillä värit pakkaavat tulemaan "laimeiksi". Kirkkautta ja kontrastia säädän tarpeen mukaan. Kuitenkin, jos kuva on kovin tumma tai vaalea, en lähde liikaa muuttamaan asetuksia, vaan delete-nappi käy siinä vaiheessa. Jos horisontti on vinossa max. n. 2', korjaan sen ensimmäiseksi asiakseni. Jos on sitä enemmän, joko deleteä tai arkistojen syvyyteen. Sitten lopuksi pienennän tarvittaessa (foorumille tietysti aina) ja juuri ennen tallennusta terävöitän tarvittaessa, yleensä "smart sharpen"illa (Photoshop CS3 extentediä käytän). Lopuksi tallennan kuvan nimellä "alk.per,kuvan nimi + _muo". Näin alkueräinen kuva säilyy. Kloonauksia yms. teen hyvin harvoin, ellei esim. kuvattava kohde ekplisiittisesti pyydä niin.  Kohinanpoistoa käytän hyvin harvoin, sillä olen huomannut sen pehmentävän liikaa kuvia :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän hyvissä kuvausolosuhteissa lähes poikkeuksetta potkurikoneissa valoituksen esivalintaa (AV canonissa). Säädän AV:n johonkin 1/10-1/160 s välille riippuen valosta ja lopputuloksen tavoittelusta. Turbiineissa on yleensä myös AV, mutta joissakin harvoissa tilanteissa TV, eli aukon esivalinta.

Eikös nyt kumminkin niinpäin että:

• A=Aperture elikäs aukko
  • T=Time, joka ymmärtääkseni tarkoittaa aikaa

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muilla samanlaista kuvankäsittelyn "estävää" ongelmaa: En muista millaista oli kuvanottohetkellä,millaiset sävyt ym... jotenkaan en omaa tällaista muistia.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muilla samanlaista kuvankäsittelyn "estävää" ongelmaa: En muista millaista oli kuvanottohetkellä,millaiset sävyt ym... jotenkaan en omaa tällaista muistia.

Hannu

Monastikin  8)

Tai no sanotaanko että tietty kuvan terävyys ja "clarity" mitä etsimessä näkee linssin läpi,  jää joissain tapauksissa mieleen ja niitä siten yrittää toistaa käsittelyssä, mutta monta kertaa kyllä käy niin että siihen kuvanottoon keskittyy niin ettei sitten enää jäljestäpäin olekaan muistikuvaa ( siis enempää kuin mitä kuvasta näkee ) että olikos sillä hetkellä just ohutta yläpilveä vaiko eikö.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun ei muista niin helposti alkaa käsittelemään kuvaa toisten mieleiseksi.....

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään