Santeri Lehtonen

OH-KAT:illa Riikaan 16.-18.6.

24 viestiä aiheessa

Hei!

 

Viikonloppuna tuli käytyä Riiassa. Kohteessa tuli tehtyä ihan vahingossa varsinainen kulttuurihistoriakierros. Sillä tuli nimittäin nähtyä varmaan kaikki vanhan kaupungin hallintorakennukset Suomen suurlähetystöstä aina Latvian presidentin kansliaan. Sen lisäksi nähtyä tuli myös jos jonkinmoista muistomerkkiä ja suihkulähdettä.

 

Ja eihän mikään reissu tietenkään voi mennä liian hyvin, joten yllätyksiäkin sattuu matkalle. No antaa kuvien kertoa lisää.

 

Alla on pari esimakukuvaa ja lopussa olevasta linkistä pääset katsomaan kuvasarjan. Kuvia oli jokseenkin paljon, joten tänne laittamisessa ei ole mitään järkeä.

 

Wing view

 

promo01.jpg

 

Modernia navigointia... ::)

 

promo02.jpg

 

Pilviä!

 

promo03.jpg

 

Paneelia

 

promo04.jpg

 

Viemällä hiiren kuvan päälle, pomppaa näkyviin myös kuvateksti, joka kertoo tarinaa reissun etenemisestä. Mukana on myös kuvia ei-lentokoneista. Ensimmäisestä kuvasta on hyvä aloittaa. Kuviin tästä!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ja monen monta kaveria käyty eri reissuilla ko. paikassa ja kaikilla vähintään 10 päivää kestävä myrkytys, yök!  ??? mikä ihana paikka!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ja monen monta kaveria käyty eri reissuilla ko. paikassa ja kaikilla vähintään 10 päivää kestävä myrkytys, yök!  ??? mikä ihana paikka!

 

Mukavat kuvat ja varmasti kiva reissu!

vähintään 10 päivää ruokamyrkytys? Vaatinee sairalaa? Monen monta ihmistä, epidemia? Nyt oikeesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ja monen monta kaveria käyty eri reissuilla ko. paikassa ja kaikilla vähintään 10 päivää kestävä myrkytys, yök!  ??? mikä ihana paikka!

 

Ihme harrastukset.. Nimimerkillä Riiassa lukuisia kertoja joka vuosi, yleensä juon ihan hanavettä ja syön mitä sattuu. Nolla ruokamyrkytystä vuosiin. :P

 

Toisaalta kai se on sietokyvystäkin kiinni, on nuo omat matkustustavat vähän sellaiset ettei Euroopassa mistään mitään oireita tule. Toisaalta, ei ole kyllä kellään kaverillakaan Riian kanssa ollut ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten vähän enemmän on-topicia..

 

On itselläkin ollut mielessä Riiassa käynti lentäen, kun siellä tosiaan muuten tulee usein käytyä paikallisten kavereiden yms takia. Ilmeisesti lensitte Riga Internationalille eikä Spilveen? Spilvehän olisi tuolla käsittääkseni edullisempi vaihtoehto, vaatii vain etukäteisluvan.

 

Miten kyseisellä kentällä hommat sujuivat? Laskeutumismaksuja yms palvelumaksuja kuinka paljon? Ja koneen sai ongelmitta parkkiin pidemmäksikin aikaa? Itsellä varmaan 1-2 päivää seisoisi siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavat kuvat ja varmasti kiva reissu!

vähintään 10 päivää ruokamyrkytys? Vaatinee sairalaa? Monen monta ihmistä, epidemia? Nyt oikeesti...

 

No vitsaile sinä, kokeile itse tuo niin ei taitais enää naurattaa. Minusta monen monta on 10, joista kaikki sai myrkytyksen. Kukaan ei ollut samalla reissulla toistensa kanssa, mutta reilun vuoden sisällä kaikki tapaukset kuitenkin. Ja sairaalaanhan sitä lopulta päädyttiin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spilve olisi ollut edullisempi juu, mutta sieltä ei polttoainetta saa, joten lento RIXiin olisi joka tapauksessa ollut edessä.

 

Kentällä hommat sujui hyvin. Heti kiitotieltä poistumisen jälkeen oli marsu odottelemassa. Torni kyseli, että tarvitaanko polttoainetta (100LL vai jettiä) ja sitten marsu ohjasi tankille. Siellä odoteltiin hetken aikaa ihmistä, joka tankkasi koneen ja sitten korttilaitteella maksu siitä. Siitä kone rullattiin vähän matkan päähän parkkiin, johon ground handling toi huomiotolpat ja kuskasi pois koneelta autolla.

 

Seuraavana päivänä staffin turvasta läpi ja autolla kyyti briefingiin ja briefingiltä saatiin kyyti koneelle, jossa sitten taas korttilaitteella maksut (oli 71e yhteensä sis. laskeutumismaksun, handlingin ja yöpymismaksun). Koneelle oli tosiaan yön aikana tuotu tuulen yltymisen myötä painot, joten handling-maksulle sai tosiaan vastinetta! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spilve olisi ollut edullisempi juu, mutta sieltä ei polttoainetta saa, joten lento RIXiin olisi joka tapauksessa ollut edessä.

 

Kentällä hommat sujui hyvin. Heti kiitotieltä poistumisen jälkeen oli marsu odottelemassa. Torni kyseli, että tarvitaanko polttoainetta (100LL vai jettiä) ja sitten marsu ohjasi tankille. Siellä odoteltiin hetken aikaa ihmistä, joka tankkasi koneen ja sitten korttilaitteella maksu siitä. Siitä kone rullattiin vähän matkan päähän parkkiin, johon ground handling toi huomiotolpat ja kuskasi pois koneelta autolla.

 

Seuraavana päivänä staffin turvasta läpi ja autolla kyyti briefingiin ja briefingiltä saatiin kyyti koneelle, jossa sitten taas korttilaitteella maksut (oli 71e yhteensä sis. laskeutumismaksun, handlingin ja yöpymismaksun). Koneelle oli tosiaan yön aikana tuotu tuulen yltymisen myötä painot, joten handling-maksulle sai tosiaan vastinetta! :thmbup:

 

Ok. Polttoaine tosiaan lienee ihan hyvä syy RIX:in reissulle jos ei riitä edestakaiseen. :)

 

Ei tuo 71€ sitten ole mitenkään kauhean paha, jotenkin olin siinä luulossa että RIX on TLL:ää kalliimpi. Tallinna oli ~120€ viimeksi kun siellä tuli käväistyä. Hyvin Tallinnassakin muuten pelasi homma, handling-maksuille sai kyllä vastinetta. :)

 

Tarvinnee pistää reissu TODO-listalle, tälle syksylle ehkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:ssa (EVRA AD2), päivätty 31.5.2012, polttoainelaatujen osalta: A1, AVGAS - 100LL/NIL.

 

Kuinkas sieltä nyt bensaa sai?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:ssa (EVRA AD2), päivätty 31.5.2012, polttoainelaatujen osalta: A1, AVGAS - 100LL/NIL.

 

Kuinkas sieltä nyt bensaa sai?

 

 

Soitin tästä asiasta äsken Riikaan, ja kertoivat että myös AVGASsia saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko olla utelias ja kysyä,

 

1) miksi OH-KAT:in GNS430 on rajoitettu vain VFR-käyttöön? Onko rajoitus peräisin Suomen viranomaiselta vai tullut perintönä edelliseltä omistajalta ?

 

2) Onko OH-KAT:in "normaali" matkalentonopeus 138 solmua?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1) miksi OH-KAT:in GNS430 on rajoitettu vain VFR-käyttöön? Onko rajoitus peräisin Suomen viranomaiselta vai tullut perintönä edelliseltä omistajalta ?

 

2) Onko OH-KAT:in "normaali" matkalentonopeus 138 solmua?

 

1. KAT:issa ei ole GNS430 GPS, vaan GNC420 ja kyllä se itse GPS on periaatteessa IFR kelpoinen. Tosin en tiedä miksi kysyt kun koko kone ei ole IFR kelpoinen.

2. Ei

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. KAT:issa ei ole GNS430 GPS, vaan GNC420 ja kyllä se itse GPS on periaatteessa IFR kelpoinen. Tosin en tiedä miksi kysyt kun koko kone ei ole IFR kelpoinen.

2. Ei

-Jani

 

Kysyin siksi kun koneen paneelissa on nimenomaisesti määräys asiasta. En toki ymmärrä vieläkään, miksi GPS on erikseen määritelty vain VFR -kelpoiseksi mutta esim. Nopeusmittaria tai istuimia ei...

 

Nopeudesta kysyin, koska yhtiönne mainostaa koneen nopeudeksi 255 km/h.

http://www.lembergaviation.com/lentokoneet/kaksipaikkainen-oh-kat-diamond-da20/

 

Miksi siis tietoisesti liioittelette koneen suoritusarvoja?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuosta Peterin kysymyksenasettelusta jo tiesi että sipsipussi ja popcornit kannattaa kaivaa esiin.

 

Kannattaa lehdistön edustajan kaivaa AFM esille jos luvut oikeasti kiinnostaa tai vaikkapa lähteä joskus kokeilemaan kyseistä lentolaitetta. Jos haluat kyseiset dokumentit niin ne saa minulta yksityisviestillä tai jos näkee hieman vaivaa ennenkuin alkaa perättömästi syyttelemään niin ne löytyvät myös valmistajan sivuilta.

 

Jotta ei tehdä asiaa liian vaikeaksi niin kohdat joihin kannattaa AFM:sä tutustua on 2.4.1 Powerplant limitations ja 5.3.8 Cruising speed.

 

Valmistajakin muuten vääristelee tarkoituksella samoja lukemia: http://www.diamondaircraft.com/aircraft/da20/specs.php

 

Tuota VFR/IFR asettelua en nyt voi oikeasti uskoa ettet ymmärrä, mutta jos haluat siihenkin jotain luettavaa, niin kannattaa aloittaa vaikkapa tyyppisertifikaatista EASA.IM.A.223.

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jani hyvä, palataan lähtöruutuun. Jos koneesi olisi muutoin ifr-kelpoinen, olisiko GPS silti jostain syystä non-IFR ja miksi?

Tiedätkö kuka on liimannut rajoituskyltin mittaritauluun? Mitä AFM supplementissa sanotaan GPS:stä? Oliko kone ennen Suomea jonkun toisen maan rekisterissä?

 

Kysyn ihan uteliaisuuttani koska yhdessä minun koneistani oli Englannissa ennen Suomern tuontia vastaava rajoitus GNS:ssä, mikä osoittautui perustuvan brittien kansalliseen määräykseen. Joka ei ole yleisesti voimassa EASAn alueella.

 

Vai onko se STC jonka nojalla GPS on asennettu, jotenkin rajoitettu?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisäinen Asp. Minussa vaatii kysymään mikä oli se esittämäkseni väitetty perätön syytös?

Eli yhtiönne nettisivuilla sanotaan että ko koneen tavallinen matkanopeus on 255 km/h eli 138 solmua.

Sinä sanot että se ei ole sitä.

Molemmat väitteet eivät voi olla samaan aikaan tosia.

 

Peter

 

PS

Selvyyden vuoksi lainaan yhtiönne nettisivuja:

Moottoriteho lentoonlähdössä 125 Bhp

Suurin massa lentoonlähdössä 800 kg

Suurin sallittu nopeus 304 km/h

 

Normaali matkalentonopeus 255 km/h  ???

 

Polttoaineen kulutus matkalennolla n. 21 ltr/h

Hyvä varustus, mm. Garmin GNS420

Toiminta-aika 4 tuntia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneesi olisi muutoin ifr-kelpoinen, olisiko GPS silti jostain syystä non-IFR ja miksi? Vai onko se STC jonka nojalla GPS on asennettu, jotenkin rajoitettu?

Eli siis jos gps otettaisiin ja asennettaisiin vaikkapa sinun koneeseen, niin olisiko se IFR kelpoinen? Kyllä. Jos gps asennetaan ei IFR kelpoiseen koneeseen niin yleensä IFR vaatimuksiin ei edes pyritä. Syitä voi olla useita ja niitä kannattaa halutessa tiedustella Kanadasta DAI:n tehtaalta. (taho joka asennuksen on hyväksyttänyt) Tarvittaessa voin antaa kontaktin yhteystiedot jos haluat asiaa selvittää.

Tiedätkö kuka on liimannut rajoituskyltin mittaritauluun?

Kyllä, valmistaja valmistushetkellä. 

Mitä AFM supplementissa sanotaan GPS:stä?

GPS asennukselle ei ole DAI suplementtia AFM:ssa, laite on listattu normaalina varustuksena.

Oliko kone ennen Suomea jonkun toisen maan rekisterissä?

Kyllä Englannissa.

Kysyn ihan uteliaisuuttani koska yhdessä minun koneistani oli Englannissa ennen Suomern tuontia vastaava rajoitus GNS:ssä, mikä osoittautui perustuvan brittien kansalliseen määräykseen. Joka ei ole yleisesti voimassa EASAn alueella.

Olen törmännyt samaan toisessa koneessa (ei tosin UK kone), eli tarra laitettiin kun db ei ollut ajantasalla ja näin "varoitettiin" pilottia että gps ei ole IFR kelpoinen. Tässä DA20 tapauksessa kyse ei ole tästä, vaan valmistaja on ko. rajoituksen tehnyt. Edelleen en tiedä alkuperäistä syytä, mutta siihen saa varmasti vastauksen jos kysyy. Ei ole koskaan tullut tarvetta asiaa selvittää kun tämä konemalli tuskin koskaan tulee olemaan IFR kelpoinen useiden muiden rajoittavien tekijöiden johdosta.

 

Jani

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmat väitteet eivät voi olla samaan aikaan tosia.

 

Noniin eli et sitten lukenut AFM kohtia jotka laitoin viime viestiin. Väännetään sitten rautalangasta...

 

"normaali" matkanopeus voi tämän koneen tapauksessa olla jatkuva tehoasetus 45-100%, valmistaja antaa 'Cruise speed at 75% 138 ktas/5.5 gal/hr' ja tämä tieto löytyy myös meidän web sivulta.

 

Edelleen en näe mitään ongelmaa tai vääristelyä ilmoittaa ko. lukemat vaikka moni, mukaanlukien itse lennänkin usein esimerkiksi 65% teholla @120knots.

 

Edelleen tervetuloa Peter kokeilemaan!

 

Jani 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:ssa (EVRA AD2), päivätty 31.5.2012, polttoainelaatujen osalta: A1, AVGAS - 100LL/NIL.

 

Kuinkas sieltä nyt bensaa sai?

 

 

Kun lukee tuota hieman tarkemmin niin se tietokenttä sisältää fuel/oil eli polttoainelaatuja on A1 ja AVGAS - 100ll ja öljyjä ei sitten ole ollenkaan. Itsekkin kyllä ekalla lukukerralla menin harhaan.

 

Itse olen tottunut lentämään tuolla koneella noin 120 tas tahdilla, jotenkin jopa 75% tehoilla tuntuu melkoiselta moottorin huudattamiselta.

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta AIP selvennöksestä - epäilinkin että asia olisi noin, mutta missään ei ole tullut vastaan vedenpitävää AIP-tulkintaohjetta.

 

Kun DA20 AFM:n suoritusarvotaulukoita tavaa tulee vahva vaikutelma siitä että 138 solmua TAS on painovirhe. Siinä on käynyt speksinkirjoittajalle klassinen moka: 120 solmua = 138 mailia tunnissa. Maileina ilmoitettu nopeus on se millä amerikassa myydään. Eli siellä on luvun perässä väärä mittayksikkö.

 

Miika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla