Olli Luoma

LZ-127 Graf Zeppelin (17 kuvaa)

7 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Parturini oli löytänyt huutokaupasta LZ-127-kansion ja näin se päätyi sitten minulle. Tämä valokuvakansio on tehty ilmeisesti Graf Zeppelinin rahoittamiseksi. Olen tällaisen nähnyt Zeppelin-museossa sekä Graf Zeppelininstä, että LZ-129 Hindenburgista.

 

En laita  erikseen kuvatekstejä, kuvat itse ja niissä olevat saksankieliset tekstit puhunevat puolestaan.

 

Mit wärme luftschiffe grüssen

 

Olli L

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno peli. Jossain tv-ohjelmassa sanottiin, että noissa zeppeliineissä jouduttiin käyttämään vaarallista vetyä, koska usalla oli ilmeisesti jonkin patentin vuoksi ainoana hallussaan kyky tuottaa suuria määriä turvallista heliumia eikä usalaiset suostuneet antamaan saksalaisille mahdollisuutta siten käyttää heliumia ilmalaivoissaan. Olisiko moisten ilmalaivojen tulevaisuus ehkä ollut parempi, jos niissä olisi käytetty heliumia ja säästytty tuhoisalta onnettomuudelta?

 

KK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

USAlla on edelleen vahva ote heliumin tuotannossa. Helium on alkuaine, joka erotetaan maakaasusta. USA tuottaa yli 80% kaikesta heliumista edelleen. Heliumin hinta on noussut todella paljon ja esim. kaasupallolentäminen USAssa on vähentynyt rajusti tämän vuoksi. Syynä hinnan nousuun on uhka heliumin loppumisesta, vaikka se onkin maailman toiseksi yleisin alkuaine vedyn jälkeen. Jos nyt ostaa 1000 kuutiota heliumia Suomessa, sen hinta on noin 15 000 euroa, vetyä sama määrä maksaa noin 2500 euroa.

Eri lähteiden mukaan saksalaiset kyllä neuvottelivat heliumin saannista USAsta, mutta tilanteen kiristyessä 30-luvulla myynti tyssäsi. Saksalaiset eivät kuitenkaan pitäneet vetyä niin vaarallisena. Pitää muistaa, että Graf Zeppelin lensi vedyllä vuodesta 1927 aina romuttamiseen saakka 1940 turvallisesti.

Ilmailun historiassa ilmalaivoilla on oma lukuinsa, en kuitenkaan jaksa uskoa, että ne olisivat heliumillakaan pystyneet kilpailemaan lentokoneiden kanssa. 30-luvun alussa lentokoneet olivat vielä varsin varhaisessa kehitysvaiheessa ja se antoi silloin tilaa ilmalaivoille. Kuitenkin lentokoneiden kehitys oli huimaa ja mm. Atlantin ylilennot tulivat mahdollisiksi.  Hindenburg oli yli 250 metriä pitkä laite ja se vei noin 100 ihmistä, joista noin 70 oli miehistön jäseniä. Hyötysuhde alkoi aika nopeasti hävitä lentokoneille, puhumattakaan tarvittavasta maahenkilöstön määrästä. Nykyisiäkin ilmalaivoja on kohdannut useat onnettomuudet heliumin käytöstä huolimatta.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla