Vieras

Laskuvalonheittimien käyttö

10 viestiä aiheessa

Katsoessani Saab-MD-82 videota mainiolta sivulta osoitteessa http://personal.inet.fi/koti/tommip/ pisti silmään että MD laittaa siipivalonheittimet päälle vasta aivan laskun loppuvaiheessa. Tuskin on normaali käytäntö? Ei varmaan varoituskaan edessä menevälle ellei Saappeieihin ole viime näkemän asennettu taustapeilejä :D

 

Toisaalta joissain ohjaamopätkissä niitä viimeisiä valoja naksutellaan jossain tuhannessa jalassa tai alle. Olisiko jollain "lisävaloa" asiaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvalot ja näiden mukana myös runway turn off lightsit laitetaan päälle näkölento-olosuhteissa lentopinnan 100 tienoilla. Kun saadaan laskulupa, niin laitetaan päälle rullausvalot, jotka yleisimmin löytyvät nokkatelineestä. MD-80:ssa oli jollain tavalla poikkeavat nuo siipien laskeutumisvalot, paremmin ko. koneen tuntevat henkilöt voivat lisävalaista asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro!

 

MD80 procedureissa on muistaaksieni maininta rajoituksista kääntyvien siipivalonheittimien käytöstä. Liittyisikö tämä siihen?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta sen paremmin laskuvaloproseduurieja, totean nähneeni yssyköitä ja kasikymppisiä ko. tuikut päällä jo huomattavan varhaisessakin vaiheessa. Ehkäpä tuo keissi oli poikkeus. Joka tapauksessa nuo siivestä alas kääntyvät valot toimivat kohtuullisina vastuksen lisääjinä ja kaikkihan me tiedämme, mitä lisääntynyt vastus merkitsee liikennekoneen operoinnissa.

 

Mikäli valot jumahtavat aukiasentoon, vähennetään kasikymppisessä perf limited massoja kunkin auki jääneen lampun osalta nousussa 600, reitillä 1200 ja laskussa 500 kg. Takeoff-nopeudet määritellään lisäämällä aktuaalilentoonlähtömassan 600 kg/aukioleva lyhty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedustelin tuossa asiaa kasikymppiseen koulutetulta henkilöltä, joka kertoi omien tietojensa valossa tuon laskuvalojen sytyttämisen olevan ihan pilotista kiinni. Joku tykkää laittaa loppuosan alussa, joku silloin kun laskulupa tulee. Laskuluvan yhteydessä sytyttäminen lienee yleisintä. Esim. pilvessä laskuvalo kuulemma häikäisee niin paljon, että sen päällä pitäminen ei ole mielekästä.

 

Tuosta valojen vastuksesta henkilö tiesi mainita ainoastaan sen, että valoja ei saa käyttää yli 250 solmun nopeudessa, koska tällöin valot aiheuttavat koneeseen melkoista tärinää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuosta että se on piloottikohtasta, näkee myös afi dvdstä, kyselihän siinäkin perämies jos kapteeni haluaa valot päälle. Että kai tuo menee siihen henk kohtaseen touchiin ainakin osittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedustelin tuossa asiaa kasikymppiseen koulutetulta henkilöltä, joka kertoi omien tietojensa valossa tuon laskuvalojen sytyttämisen olevan ihan pilotista kiinni. Joku tykkää laittaa loppuosan alussa, joku silloin kun laskulupa tulee. Laskuluvan yhteydessä sytyttäminen lienee yleisintä. Esim. pilvessä laskuvalo kuulemma häikäisee niin paljon, että sen päällä pitäminen ei ole mielekästä.

 

Tuosta valojen vastuksesta henkilö tiesi mainita ainoastaan sen, että valoja ei saa käyttää yli 250 solmun nopeudessa, koska tällöin valot aiheuttavat koneeseen melkoista tärinää.

 

Lieneekö kyseessä sitten valojen operointi on/off? Koneen minimivarusteluettelo sallii kuitenkin koneella operoinnin siipivalonheittimet auki ilman nopeusrajoituksia nuo mainitut massanlisäykset huomioiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Tiedustelin asiaa Saab- ja Avro-koulutuksen omaavalta henkilöltä. Hän kertoi, että Saabissa laitetaan lähestymisluvasta landing lightsit ja laskuluvasta taxi lightsit. Avrolla melkeinpä sama, mutta taxi lightsit ja landing lightsit eivät voi olla samaan aikaan päällä. Avrojen runway exit lightsit syttyvät pyörien osuessa maahan. Liikennetilanteesta yms. riippuen valojen käytön "perusideasta" voi poiketa, mm. liikennettä kun on paljon, voidaan landing lightsit laittaa päälle jo aikaisemminkin. Huonon näkyvyyden vallitessa voidaan puolestaan valojen käyttöönottoa myöhästyttää, ettei veisi kiitotievaloja näkyvistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Tiedustelin asiaa Saab- ja Avro-koulutuksen omaavalta henkilöltä. Hän kertoi, että Saabissa laitetaan lähestymisluvasta landing lightsit ja laskuluvasta taxi lightsit. Avrolla melkeinpä sama, mutta taxi lightsit ja landing lightsit eivät voi olla samaan aikaan päällä. Avrojen runway exit lightsit syttyvät pyörien osuessa maahan. Liikennetilanteesta yms. riippuen valojen käytön "perusideasta" voi poiketa, mm. liikennettä kun on paljon, voidaan landing lightsit laittaa päälle jo aikaisemminkin. Huonon näkyvyyden vallitessa voidaan puolestaan valojen käyttöönottoa myöhästyttää, ettei veisi kiitotievaloja näkyvistä.

 

Jeps, Avrossa on pinnalla 100 call-out "FL100", jonka PNF sanoo ja vääntää siinä samalla säätutkan ja taksivalot päälle sekä pimeällä lisäksi logo-lightit ja runway exit-lightit (jotka eivät tosin syty ennen kuin kone on maassa). Kun saadaan laskulpa PNF vääntää landing/taxi light-kytkimen asentoon landing lights. Se kytkin on siis kaksi sellaista kolmiasentoista vipua, oikealle ja vasemmalle puolelle omat, jonka asennot ovat landing lights - off - taxi lights. Jos on huono näkyvyys tai kova lumisade on järkevää pitää kaikkia valoja sammutettuna johonkin 100 - 200 ft asti. Sumussa sen takia että olisi helpompi nähdä lähestymisvalot ja kiitotievalot sieltä sumun seasta ja lumisateessa sen takia ettei pääse syntymään harha-aistimuksia lumisateen ja tuulen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään