Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 paristakin lähteestä olen saanut kuulla, että joku taho harjoitti yleisölennätystä 20-30 luvuilla kellukekoneella täällä järvisuomessa. osaako joku kertoa asiasta enemmän? koetin hakutoiminnolla löytää vanhoista keskusteluista, mutta ehkä väärillä sanoilla sitten... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 paristakin lähteestä olen saanut kuulla, että joku taho harjoitti yleisölennätystä 20-30 luvuilla kellukekoneella täällä järvisuomessa. Tässä olisi se helpoin vaihtoehto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Veljekset_Karhum%C3%A4ki Jk. Veljesten ilmavalokuvakokoelma: http://www.veljeksetkarhumaki.fi/fi/kokoelma.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 itse itselleni vastaten killinkosken kyläkirjasta löytyi tämmöinen kuva. olen tämän tänne muistaakseni joskus postannutkin? hakusanoilla ilmarinen, kellukekone tai vesitaso ei kyllä oikein hittejä löydy googlen, eikä flightforuminkaan tietokannasta panssarilaivaa ja vakuutusyhtiötä tarjotaan kyllä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 itse itselleni vastaten killinkosken kyläkirjasta löytyi tämmöinen kuva. olen tämän tänne muistaakseni joskus postannutkin? hakusanoilla ilmarinen, kellukekone tai vesitaso ei kyllä oikein hittejä löydy googlen, eikä flightforuminkaan tietokannasta panssarilaivaa ja vakuutusyhtiötä tarjotaan kyllä Kyläkirjassa on pikku virhe. Kokeilepa hakusanalla Ilmatar, ja lisää vielä vaikka Moth, niin ei tarjoa ravintola-arvosteluja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 Kyläkirjassa on pikku virhe. Kokeilepa hakusanalla Ilmatar äh, niinhän se olikin. muistaakseni tuo virhe tuli esiin jo silloin, kun tämän kuvan eka kerran postasin tänne vuosia sitten http://www.pihis.org/tlentok/m02/ksiv/k01.html kiitos! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=932 näköjään helppo lennettävä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2012 http://cheatingu.com/uutissirkus/?p=932 näköjään helppo lennettävä Hehheh. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2012 Vuosikymmen on pitkä aika ilmailun historiassa. Yksittäistapusten lisäksi 1920-luvun alussa ei ollut tavatonta, että Ilmavoimat lennättivät siviilejä maata kierrellessään. Samoin Aero aloitti yleisölennätykset maakunnissa. Saman vuosikymmenen lopulla mukaan tulivat ilmailuyhdistykset ja niiden kattojärjestö SIPL. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2012 Wikipedian Urho Heiskala -artikkelin mukaan Suomen Ilmapuolustusliitto hankki Ilmatar-koneen vuoden 1927 viimeisenä päivänä ja toukokuussa 1928 Pilvetär -koneen (De Havilland Motheja molemmat) Pilvetär kone v. 1930: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg1340291.html#msg1340291 Koneen eräästä lentäjästä ja ko. koneista jotain tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Heiskala Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Tässä olisi se helpoin vaihtoehto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Veljekset_Karhum%C3%A4ki Jk. Veljesten ilmavalokuvakokoelma: http://www.veljeksetkarhumaki.fi/fi/kokoelma.htm Karhumäen veljesten hienot ilmakuvat ovat kiinnostaneet minua jo parina vuonna, mutta Halli nyt vaan ei ole matkan varrella. Ja noiden kotisivujen päivittäminen ei ole ollut kenenkään hallinnassa pariin kolmeen vuoteen. Esimerkiksi kuvien tilaus lomake ei ole toiminut (page not found) neljään vuoteen. Sivuilta löytyvä puhelinnumero ei vastaa ja sähköpostia tuskin luetaan, ainakaan siihen ei vastata. Harmittaa vaan, ne vähät kuvat jotka minulla on isän peruja, ovat hienoja. Ehkä sinne Halliin pitää mennä ovea kolistelemaan, tuskin sekään aukeaa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Kun tarpeeksi kiukuttelin Jämsän matkailutoimistelle kertoivat että onhan ne Karhumäen vejesten kuvat olemassa ja niitä voi selailla sellaisessa paikassa kuin www.kulttuurisampo.fi Jos hakusananksi ottaa Kuorevesi tai Halli saa paitsi ilmakuvia ko paikoista muutaman lentokoneen jostain 50-luvulta. Naapurin ikäihmiseltä kysäisin yleisölennätyksistä Keuruun-Mäntän-Pihlajaveden kulmilla ja väitti muistavansa että Keuruulla oli 1929 lennätetty paikallisia 'jollain pienellä koneella'. Ilmeisesti koneella noustiin ilmaan järveltä. Järvisuomesta ei siis tullut tietoa, mutta Keruusta kyllä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Karhumäen kuva-arkisto : http://www.kulttuurisampo.fi/kulsa/collection.shtml?itemUri=http%3A%2F%2Fkulttuurisampo.fi%2Fannotaatio%23veljekset_karhumaki_kokoelma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2012 Kaikki isommat asutuskeskukset ja vähän pienemmätkin on kyllä kierretty liiton ja sen jäsenyhdisysten toimesta jo 1920-luvun lopulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2012 onhan ne Karhumäen vejesten kuvat olemassa ja niitä voi selailla sellaisessa paikassa kuin www.kulttuurisampo.fi iso kiitos tästä linkistä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2012 Palataampas tähän aiheeseen kun meinaapi unohtua tämä opus: Mikko Uola: "Suomen ilmailuliitto 75 vuotta" joka kertoilee 20-luvun yleisölennätyksistä mm: Ilmailuklubi perustettiin v. 1920 ja samana vuonna oli perustettu peräti kaksi siviililentotoimintaa yhtiötä: Suomen ilmailuliikenne Oy ja Lento-osakeyhtiö. Molemmat harrrastivat myös yleisölennätyksiä mutta huonoin tuloksin ja ”yhtiöiden” koneet menivät ilmavoimille. Lento-osakeyhtiön kolme Cautron-konetta velkojen panttina ja Suomen ilmailuliikenne Oy:n pari L.V.G.-konetta myytiin ilmailuvoimille. Vasta vuoden 1927 viimeisenä päivänä Suomen ilmapuolustusliitto osti De Havilland D.H. 60X Moth koneen joka rekisteröitiin tunnuksella K-SILA ja kastettiin ”Ilmattareksi” 17.2.1928. Ilmailuvomat lainasi Urho Heiskalan koneen lentäjäksi. Koneen ensimmäinen esiintyminen tapahtui Ilmailuvoimien kymmenvuotisjuhlanäytöksessä Helsingissä ja maakuntakierros suuntautui Karjalaan ensimmäiset yleiölennätykset tehtiin 1.4.1928 Viipurissa ja kone ja Heiskanen kiersi tuona vuonna 11 matkaa vieraillen kaikissa maakunnissa. Lentotunteja kertyi 301 h. 40 min., laskuja 1317 ja lennätettäviä 1038. Vuonna 1929 Ilmapuolustusliitto osti toisen Mothin: K-SILD ”Pilvetär” ja tuona vuonna Ilmattarella lennätettiin 372,45 tuntia ja 1360 markustajaa. Pilvettärellä tunteja kertyi 129,30 tuntia ja lennätettäviä 393. Ilmapuolustusliiton eri jäsenjarjestöt hankkivat lisää koneita. Mikkeliin tuli D.H. Moth K-SILB, Viipuriin D.H. Moth K-SILC ja Vaasaan Sääski K-SILE. Karhumäen veljekset olivat rakentaneet Karhu 1 ja 2 koneensa jo vuosikymmenen puolivälissä, Karhu 3 oli valmistunut 1928. Karhu 2:lla ja 3:lla oli lennätetty jonkun verran mutta vasta Tiira K-SIRA:n valmistumisen v.1929 Veljesten yleiölennätystoiminta laajeni merkittävästi. Suomen kuvalehti vuokrasi Aerolta Junkers F-13 K-SALF kesäkaudeksi 1929 ja se kiersi ympäri maata lennätäen kansaa tunnuslauseella ”Lentäminen reipastuttaa!” "Ilmatar" ( OH-tunnukset ja Karhumäen logo) Tampereen taknisessä museossa 1975 Aeron Junkers F-13 K-SALF kesä 1929 jossakin Suomessa: rkku Ma> 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2012 Löytyi muutama reklaami tuosta "Lentäminen reipastuttaa" Suomen ympäri kiertäneestä yleisölennätystapahtumasta: ass="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="skl-21b_29.jpg.e5846becb83b1a8d7f83acecca8e368d.jpg" /> e_At re.c Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Elokuu 8, 2012 Palataampas tähän aiheeseen kun meinaapi unohtua tämä opus: http://www.menec.fi/detail.php?id=80444 joka kertoilee 20-luvun yleisölennätyksistä mm: Hei, mikähän opus on kyseessä? Sivu on poistettu, koska kohde on myyty. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Elokuu 8, 2012 Hei, mikähän opus on kyseessä? Sivu on poistettu, koska kohde on myyty. Harri Niinpä näyttää, kirjotetaan ylös ettei häviä: Mikko Uola: Suomen ilmailuliitto 75 vuotta, 1919-1994 ISBN 951-95109-2-3 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Elokuu 9, 2012 Kiitoksia, todistus sai päivämäärän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Elokuu 16, 2012 Tuon listan mukaan taas tämän kuvan kuvausajankohta meni uusiksi: Kuvan Junkers F-13 on kuvattu Oulussa Kuusiluodon rannassa ja olen olettanut että kyseessä on tuo Suomen kuvalehden vuokraama K-SALF mutta tuon listan mukaan kone ei käynykään Oulussa? Eli mikähän vuosi, koneyksilö ja lento lie kyseessä? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 6, 2012 Tietääkö kukaan tekikö Aero Oy Junkers F 13 – koneellaan yleisölennätyksiä jo 1924 tai alkuvuodesta -25? Kertoman mukaan Gunnar Lihr vieraili joko talvella -24 tai -25 Junkersilla Lahden Vesijärven jäällä. Voiko joku vahvistaa tiedon? Ainakaan noista Aerosta kertovista opuksista en löytänyt mitään tietoa Aeron kahden ensimmäisen vuoden lennätyksistä. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Aeron toimitusjohtaja Bruno Lucander ja Gunnar Lihr (lentoyhtiön ensimmäinen suomalainen ohjaaja, joka oli siirtynyt Ilmailuvoimista lentoyhtiön palvelukseen 1.6.1924) suorittivat Junkers F.13 koneilla lukuisia yleisölennätyksiä eri kaupungeissa 1920-luvulla. Tarkoituksena oli sekä levittää ilmailutietoa yleisölle, ja samalla saada kaupunkien ja liike-elämän johtohenkilöt kiinnostumaan uudesta liikennemuodosta. Niinpä Lucander ja Lihr vierailivat Lahdessa, Salpausselän kisoissa 21.-22.3.1925, jolloin Lhr suoritti 51 lentoa, ja lennätti yli 200 matkustajaa. Lisätietoja kuukauden kuluttua ilmestyvässä kirjassani "Gunnar Lihr - suomalainen ilmailulegenda" Carl-Fredrik Geust 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Kiitos ripeästä vastauksesta! Laitoin myös viestiä privana. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Hmm, onkos noita Karhumäen ilmakuvia kohdannut valvontakomissio, vai minkä tähden riistetyltä alueelta ei vaikuta sellaisia löytyvän? Korkeintaan saattoi olla kaupungeista. Ainakin Kurkijoelta on hallussani useampikin erilainen ilmakuvapostikortti, jotka lienevät kuitenkin Karhu-veljesten kuvaamia. Toisena kysymyksenä: Tienneekö joku tarkemmin kesän 1926 yleisölennätyksistä? Aeron F13-koneella K-SALA sellaisia lennettiin ainakin. Weggin historiikissa on kuva koneesta Savonlinnassa. Eräässä toisessa yhteydessä tuli vastaan kuva koneesta Suursaaressa, jonka kykenin erilaisia lähteitä käyttäen ajoittamaan ko. kesälle. Tarkempia speksejä ei ole kuitenkaan vastaan tullut. Päivämäärähän se tietty vähän kiinnostaisi. Tai lennon syy, mikäli kyseessä ei sattunutkaan olemaan yleisölennätys. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Lihr teki kesällä 1926 7 edestakaista lentoa Helsingistä Suursaareen: 15, 23, 24 ja 26. kesäkuuta; 10 ja 11. heinäkuuta sekä 7-8. elokuuta; hän yöpyi Suursaaressa ainoastaan viimeisellä lennolla. Kyseessä on ilmeisesti turistien kuljetus, eli "charterlentoja". Sen sijaan Lihr ei lentänyt Savonlinnaan kesällä 1926; silloin oli jo muitka ohjaajia Aeron palveluksessa. - Em. tiedot Lihrin lentopäiväkirjasta. cfg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 1 2 Seuraava Sivu 1 / 2 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 1
Kirjoitettu Elokuu 8, 2012 Palataampas tähän aiheeseen kun meinaapi unohtua tämä opus: http://www.menec.fi/detail.php?id=80444 joka kertoilee 20-luvun yleisölennätyksistä mm: Hei, mikähän opus on kyseessä? Sivu on poistettu, koska kohde on myyty. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2012 Hei, mikähän opus on kyseessä? Sivu on poistettu, koska kohde on myyty. Harri Niinpä näyttää, kirjotetaan ylös ettei häviä: Mikko Uola: Suomen ilmailuliitto 75 vuotta, 1919-1994 ISBN 951-95109-2-3 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2012 Kiitoksia, todistus sai päivämäärän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2012 Tuon listan mukaan taas tämän kuvan kuvausajankohta meni uusiksi: Kuvan Junkers F-13 on kuvattu Oulussa Kuusiluodon rannassa ja olen olettanut että kyseessä on tuo Suomen kuvalehden vuokraama K-SALF mutta tuon listan mukaan kone ei käynykään Oulussa? Eli mikähän vuosi, koneyksilö ja lento lie kyseessä? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2012 Tietääkö kukaan tekikö Aero Oy Junkers F 13 – koneellaan yleisölennätyksiä jo 1924 tai alkuvuodesta -25? Kertoman mukaan Gunnar Lihr vieraili joko talvella -24 tai -25 Junkersilla Lahden Vesijärven jäällä. Voiko joku vahvistaa tiedon? Ainakaan noista Aerosta kertovista opuksista en löytänyt mitään tietoa Aeron kahden ensimmäisen vuoden lennätyksistä. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Aeron toimitusjohtaja Bruno Lucander ja Gunnar Lihr (lentoyhtiön ensimmäinen suomalainen ohjaaja, joka oli siirtynyt Ilmailuvoimista lentoyhtiön palvelukseen 1.6.1924) suorittivat Junkers F.13 koneilla lukuisia yleisölennätyksiä eri kaupungeissa 1920-luvulla. Tarkoituksena oli sekä levittää ilmailutietoa yleisölle, ja samalla saada kaupunkien ja liike-elämän johtohenkilöt kiinnostumaan uudesta liikennemuodosta. Niinpä Lucander ja Lihr vierailivat Lahdessa, Salpausselän kisoissa 21.-22.3.1925, jolloin Lhr suoritti 51 lentoa, ja lennätti yli 200 matkustajaa. Lisätietoja kuukauden kuluttua ilmestyvässä kirjassani "Gunnar Lihr - suomalainen ilmailulegenda" Carl-Fredrik Geust 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Kiitos ripeästä vastauksesta! Laitoin myös viestiä privana. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Hmm, onkos noita Karhumäen ilmakuvia kohdannut valvontakomissio, vai minkä tähden riistetyltä alueelta ei vaikuta sellaisia löytyvän? Korkeintaan saattoi olla kaupungeista. Ainakin Kurkijoelta on hallussani useampikin erilainen ilmakuvapostikortti, jotka lienevät kuitenkin Karhu-veljesten kuvaamia. Toisena kysymyksenä: Tienneekö joku tarkemmin kesän 1926 yleisölennätyksistä? Aeron F13-koneella K-SALA sellaisia lennettiin ainakin. Weggin historiikissa on kuva koneesta Savonlinnassa. Eräässä toisessa yhteydessä tuli vastaan kuva koneesta Suursaaressa, jonka kykenin erilaisia lähteitä käyttäen ajoittamaan ko. kesälle. Tarkempia speksejä ei ole kuitenkaan vastaan tullut. Päivämäärähän se tietty vähän kiinnostaisi. Tai lennon syy, mikäli kyseessä ei sattunutkaan olemaan yleisölennätys. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2012 Lihr teki kesällä 1926 7 edestakaista lentoa Helsingistä Suursaareen: 15, 23, 24 ja 26. kesäkuuta; 10 ja 11. heinäkuuta sekä 7-8. elokuuta; hän yöpyi Suursaaressa ainoastaan viimeisellä lennolla. Kyseessä on ilmeisesti turistien kuljetus, eli "charterlentoja". Sen sijaan Lihr ei lentänyt Savonlinnaan kesällä 1926; silloin oli jo muitka ohjaajia Aeron palveluksessa. - Em. tiedot Lihrin lentopäiväkirjasta. cfg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla