Aarno Isomäki

yleisölennätystä 1920-luvulla ?

32 viestiä aiheessa

paristakin lähteestä olen saanut kuulla, että joku taho harjoitti yleisölennätystä 20-30 luvuilla kellukekoneella täällä järvisuomessa.

  osaako joku kertoa asiasta enemmän?

koetin hakutoiminnolla löytää vanhoista keskusteluista, mutta ehkä väärillä sanoilla sitten... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse itselleni vastaten ::)

 

killinkosken kyläkirjasta löytyi tämmöinen kuva.

 

 

 

ilmarinen.jpg.afcb6910d19eb1101264efce73b9ecb8.jpg

 

 

olen tämän tänne muistaakseni joskus postannutkin?

hakusanoilla ilmarinen, kellukekone tai vesitaso ei kyllä oikein hittejä löydy googlen, eikä flightforuminkaan tietokannasta :o

 

panssarilaivaa ja vakuutusyhtiötä tarjotaan kyllä  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse itselleni vastaten ::)

 

killinkosken kyläkirjasta löytyi tämmöinen kuva.

 

 

 

 

olen tämän tänne muistaakseni joskus postannutkin?

hakusanoilla ilmarinen, kellukekone tai vesitaso ei kyllä oikein hittejä löydy googlen, eikä flightforuminkaan tietokannasta :o

 

panssarilaivaa ja vakuutusyhtiötä tarjotaan kyllä  :-[

 

 

 

 

Kyläkirjassa on pikku virhe. Kokeilepa hakusanalla Ilmatar, ja lisää vielä vaikka Moth, niin ei tarjoa ravintola-arvosteluja. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosikymmen on pitkä aika ilmailun historiassa. Yksittäistapusten lisäksi 1920-luvun alussa ei ollut tavatonta, että Ilmavoimat lennättivät siviilejä maata kierrellessään. Samoin Aero aloitti yleisölennätykset maakunnissa. Saman vuosikymmenen lopulla mukaan tulivat ilmailuyhdistykset ja niiden kattojärjestö SIPL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian Urho Heiskala -artikkelin mukaan Suomen Ilmapuolustusliitto hankki Ilmatar-koneen  vuoden 1927 viimeisenä päivänä  ja toukokuussa 1928 Pilvetär -koneen (De Havilland Motheja molemmat)

 

Pilvetär kone v. 1930:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg1340291.html#msg1340291

 

Koneen eräästä lentäjästä ja ko. koneista jotain tietoa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Heiskala

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi se helpoin vaihtoehto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Veljekset_Karhum%C3%A4ki

 

Jk. Veljesten ilmavalokuvakokoelma: http://www.veljeksetkarhumaki.fi/fi/kokoelma.htm

 

 

Karhumäen veljesten hienot ilmakuvat ovat kiinnostaneet minua jo parina vuonna, mutta Halli nyt vaan ei ole matkan varrella. Ja noiden kotisivujen päivittäminen ei ole ollut kenenkään hallinnassa pariin kolmeen vuoteen. Esimerkiksi kuvien tilaus lomake ei ole toiminut (page not found) neljään vuoteen. Sivuilta löytyvä puhelinnumero ei vastaa ja sähköpostia tuskin luetaan, ainakaan siihen ei vastata. Harmittaa vaan, ne vähät kuvat jotka minulla on isän peruja, ovat hienoja. Ehkä sinne Halliin pitää mennä ovea kolistelemaan, tuskin sekään aukeaa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tarpeeksi kiukuttelin Jämsän matkailutoimistelle kertoivat että onhan ne Karhumäen vejesten kuvat olemassa ja niitä voi selailla sellaisessa paikassa kuin www.kulttuurisampo.fi Jos hakusananksi ottaa Kuorevesi tai Halli saa paitsi ilmakuvia ko paikoista muutaman lentokoneen jostain 50-luvulta.

 

Naapurin ikäihmiseltä kysäisin yleisölennätyksistä Keuruun-Mäntän-Pihlajaveden kulmilla ja väitti muistavansa että Keuruulla oli 1929 lennätetty paikallisia 'jollain pienellä koneella'. Ilmeisesti koneella noustiin ilmaan järveltä.

Järvisuomesta ei siis tullut tietoa, mutta Keruusta kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki isommat asutuskeskukset ja vähän pienemmätkin on kyllä kierretty liiton ja sen jäsenyhdisysten toimesta jo 1920-luvun lopulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onhan ne Karhumäen vejesten kuvat olemassa ja niitä voi selailla sellaisessa paikassa kuin www.kulttuurisampo.fi

 

 

iso kiitos tästä linkistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataampas tähän aiheeseen kun meinaapi unohtua tämä opus:

Mikko Uola: "Suomen ilmailuliitto 75 vuotta" joka kertoilee 20-luvun yleisölennätyksistä mm:

Ilmailuklubi perustettiin v. 1920 ja samana vuonna oli perustettu peräti  kaksi siviililentotoimintaa yhtiötä: Suomen ilmailuliikenne Oy ja Lento-osakeyhtiö. Molemmat harrrastivat myös yleisölennätyksiä mutta huonoin tuloksin ja ”yhtiöiden” koneet menivät ilmavoimille. Lento-osakeyhtiön kolme Cautron-konetta velkojen panttina ja  Suomen ilmailuliikenne Oy:n pari L.V.G.-konetta myytiin ilmailuvoimille. Vasta vuoden 1927 viimeisenä päivänä Suomen ilmapuolustusliitto osti De Havilland D.H. 60X Moth koneen joka rekisteröitiin tunnuksella K-SILA ja kastettiin ”Ilmattareksi” 17.2.1928. Ilmailuvomat lainasi Urho Heiskalan koneen lentäjäksi. Koneen ensimmäinen esiintyminen tapahtui Ilmailuvoimien kymmenvuotisjuhlanäytöksessä Helsingissä ja maakuntakierros suuntautui Karjalaan ensimmäiset yleiölennätykset tehtiin 1.4.1928 Viipurissa ja kone ja Heiskanen kiersi tuona vuonna 11 matkaa vieraillen kaikissa maakunnissa. Lentotunteja kertyi 301 h. 40 min., laskuja 1317 ja lennätettäviä 1038.  Vuonna 1929 Ilmapuolustusliitto osti toisen Mothin: K-SILD ”Pilvetär” ja tuona vuonna Ilmattarella lennätettiin 372,45 tuntia ja 1360 markustajaa. Pilvettärellä tunteja kertyi 129,30 tuntia ja lennätettäviä 393. Ilmapuolustusliiton eri jäsenjarjestöt hankkivat lisää koneita. Mikkeliin tuli D.H. Moth K-SILB, Viipuriin D.H. Moth K-SILC ja Vaasaan  Sääski K-SILE. Karhumäen veljekset olivat rakentaneet Karhu 1 ja 2 koneensa jo vuosikymmenen puolivälissä, Karhu 3 oli valmistunut 1928. Karhu 2:lla ja  3:lla oli lennätetty jonkun verran mutta vasta Tiira K-SIRA:n valmistumisen  v.1929 Veljesten yleiölennätystoiminta laajeni merkittävästi. Suomen kuvalehti vuokrasi Aerolta Junkers F-13 K-SALF kesäkaudeksi 1929 ja se kiersi ympäri maata lennätäen kansaa tunnuslauseella ”Lentäminen reipastuttaa!”

"Ilmatar" ( OH-tunnukset ja Karhumäen logo) Tampereen taknisessä museossa 1975

oh-ila.1.jpg.99793c23b33cbd7dae5be256af5f2821.jpg

Aeron Junkers F-13 K-SALF kesä 1929 jossakin Suomessa:

rkku

Ma>6.k-salf.jpg.ce06ed98dfb6915112a8eec849fa251d.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

mikähän opus on kyseessä? Sivu on poistettu, koska kohde on myyty.

Harri

Niinpä näyttää, kirjotetaan ylös ettei häviä: 

Mikko Uola: Suomen ilmailuliitto 75 vuotta, 1919-1994

ISBN 951-95109-2-3

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon listan mukaan taas tämän kuvan kuvausajankohta meni uusiksi:

oulukuusiluoto.jpg.96cb1a86ba15d369329ab922fdea981a.jpg

Kuvan Junkers F-13 on kuvattu Oulussa Kuusiluodon rannassa ja olen olettanut että kyseessä on tuo Suomen kuvalehden vuokraama K-SALF mutta tuon listan mukaan kone ei käynykään Oulussa? Eli mikähän vuosi, koneyksilö ja lento lie kyseessä?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan tekikö Aero Oy Junkers F 13 – koneellaan yleisölennätyksiä jo 1924 tai alkuvuodesta -25? Kertoman mukaan Gunnar Lihr vieraili joko talvella -24 tai -25 Junkersilla Lahden Vesijärven jäällä. Voiko joku vahvistaa tiedon? Ainakaan noista Aerosta kertovista opuksista en löytänyt mitään tietoa Aeron kahden ensimmäisen vuoden lennätyksistä.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeron toimitusjohtaja Bruno Lucander ja Gunnar Lihr (lentoyhtiön ensimmäinen suomalainen ohjaaja, joka oli siirtynyt Ilmailuvoimista lentoyhtiön palvelukseen 1.6.1924) suorittivat Junkers F.13 koneilla lukuisia yleisölennätyksiä eri kaupungeissa 1920-luvulla. Tarkoituksena oli sekä levittää ilmailutietoa yleisölle, ja samalla saada kaupunkien ja liike-elämän johtohenkilöt kiinnostumaan uudesta liikennemuodosta. Niinpä Lucander ja Lihr vierailivat Lahdessa, Salpausselän kisoissa 21.-22.3.1925, jolloin Lhr suoritti 51 lentoa, ja lennätti yli 200 matkustajaa.

 

Lisätietoja kuukauden kuluttua ilmestyvässä kirjassani "Gunnar Lihr - suomalainen ilmailulegenda"

 

Carl-Fredrik Geust

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, onkos noita Karhumäen ilmakuvia kohdannut valvontakomissio, vai minkä tähden riistetyltä alueelta ei vaikuta sellaisia löytyvän? Korkeintaan saattoi olla kaupungeista. Ainakin Kurkijoelta on hallussani useampikin erilainen ilmakuvapostikortti, jotka lienevät kuitenkin Karhu-veljesten kuvaamia.

 

Toisena kysymyksenä: Tienneekö joku tarkemmin kesän 1926 yleisölennätyksistä? Aeron F13-koneella K-SALA sellaisia lennettiin ainakin. Weggin historiikissa on kuva koneesta Savonlinnassa. Eräässä toisessa yhteydessä tuli vastaan kuva koneesta Suursaaressa, jonka kykenin erilaisia lähteitä käyttäen ajoittamaan ko. kesälle. Tarkempia speksejä ei ole kuitenkaan vastaan tullut. Päivämäärähän se tietty vähän kiinnostaisi. Tai lennon syy, mikäli kyseessä ei sattunutkaan olemaan yleisölennätys.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lihr teki kesällä 1926 7 edestakaista lentoa Helsingistä Suursaareen: 15, 23, 24 ja 26. kesäkuuta; 10 ja 11. heinäkuuta sekä 7-8. elokuuta; hän yöpyi Suursaaressa ainoastaan viimeisellä lennolla. Kyseessä on ilmeisesti turistien kuljetus, eli "charterlentoja". Sen sijaan Lihr ei lentänyt Savonlinnaan kesällä 1926; silloin oli jo muitka ohjaajia Aeron palveluksessa. - Em. tiedot Lihrin lentopäiväkirjasta.

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään