Juha Klemettinen

Finnair torppasi ilmaiset lastenkirjat

25 viestiä aiheessa

Ilmeisesti Finnair haluaa antaa tällä signaalin, että lapsiperheet eivät ole tervetulleita. Tuskinpa nyt muutama kirja/kone olisi sitä polttoainelaskua nyt ihan hiveästi nostanut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Finnair haluaa antaa tällä signaalin, että lapsiperheet eivät ole tervetulleita. Tuskinpa nyt muutama kirja/kone olisi sitä polttoainelaskua nyt ihan hiveästi nostanut

 

Montakohan tonnia lasten hiekkarannalta keräämiä kiviä* Finnair kuljettaa vuodessa lomalennoillaan? Kohta portille ilmestyy koira ja setä kumihanskojen kanssa, jotka ratsaavat nämä lasten aarteen pois. (Ihan ilmainen vinkki pääkonttoriin.) Air Finlandin konkka oli harmillinen juttu, sillä siellä kuulemma osattiin ottaa huomioon lapsiperheet matkustajina, ainakin meidän muksujen kanssa matkustaneet appivanhemmat olivat sitä mieltä.

 

T. Mika

 

* Myös mummot ja äidit kannattaa ratsata, koska niillä saattaa olla mukana keramiikkaa, joka ei kuitenkaan sovi kodin sisustukseen. Otetaan pois vaan portilla, niin eivät pilaa ympäristöä ilmakehässä eivätkä kotimaassa. Miehillä on mukana yleensä vain lasista käyttötaidetta, joka ei pilaa ilmastoa missään. Jos nyt ihan vakavissaan ollaan, niin ilmaisen ja maksullisen viinan kuljettaminen olisi se ensimmäinen ympäristöteko. On se ihme, jos ihminen ei pärjää ilman alkoholia 2 - 12 tuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin konkreettiset asiat varmasti avaavat viimeistään monen silmät miten heikossa jamassa ollaan lentoyhtiöissä. Kukaan ei varmasti halua ottaa lapsilta mitään pois ja moni haluaisi antaa heille enemmän mutta kun ei ne lapsiperheetkään halua lisää maksaa mistään ja kaiken pitää olla mahd. halpaa, niin tähän on menty ja kaikki lisägrammatkin koneessa käydään läpi.

 

Sitä saa mitä tilaa.

 

Minkälainen kirjatarjonta on muuten Norskilla tai Raikulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairilta kerrotaan kieltopäätöksen syyksi polttoainekulutus. Yhtiöllä on käynnissä hanke, jolla pyritään vähentämään kustannuksia keventämällä koneita mahdollisimman paljon.

 

Lähtökentältä ostetun alkoholin vieminen koneeseen on ehdottomasti kiellettävä, tai ainakin sen nauttiminen on sallittava lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Montakohan tonnia lasten hiekkarannalta keräämiä kiviä* Finnair kuljettaa vuodessa lomalennoillaan?

 

Kun kotona käydessä on tullut katseltua niitä muutamaa pientä muoviämpäriä täynnä niitä kiviä, niin näin jälkikäteen rupeaa kyllä miettimään, että minkä ihmeen takia noitakin piti ottaa sieltä rannalta mukaan. Ne simpukankuoret kun ovat a) nätimpiä ja b) kevyempiä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi lasten puuhakirjat tms. saattaa pelastaa usean kymmenen kanssamatkustajan viihtyvyyden lennolla. Kun yksi nuorisokansalainen mekastaa sen 10 tuntia siellä, moni ympärillä kärsii. Aika höhlä säästökohde ihan oikeasti.

 

Norwegianista ja Pulusta en tiedä, mutta Air Baltic ainakin jakoi auliisti hyvätasoista puuhapakettia junioreille. Niiden kanssa kului aika myös lennon jälkeen kotonakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin konkreettiset asiat varmasti avaavat viimeistään monen silmät miten heikossa jamassa ollaan lentoyhtiöissä.

 

Höpsistä, ilmaisten lastenkirjojen vaikutus polttoaineenkulutuksen kautta yhtiön talouteen ja ympäristöön on olematon. Silmät avautuvat vain siihen, miten huonosti Suomessa osataan palvelutuotteiden tuottaminen konseptista aina jälkimarkkinointiin. Nyt syntyneen negatiivisen julkisuuden haitallinen vaikutus yhtiön talouteen on suurempi kuin muutaman kirjan kuljettaminen.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi lasten puuhakirjat tms. saattaa pelastaa usean kymmenen kanssamatkustajan viihtyvyyden lennolla. Kun yksi nuorisokansalainen mekastaa sen 10 tuntia siellä, moni ympärillä kärsii. Aika höhlä säästökohde ihan oikeasti.

 

Norwegianista ja Pulusta en tiedä, mutta Air Baltic ainakin jakoi auliisti hyvätasoista puuhapakettia junioreille. Niiden kanssa kului aika myös lennon jälkeen kotonakin.

 

Niin siis nuo kirjat lähtivät Finnairin kotimaan- ja euroopanlennoilta. Tämähän tosin oli aika vaatimattomasti esitetty tuossa iltapulun uutisessa.

 

Finnairin puuhakirjoja on yhä tarjolla pitkänmatkanlennoilla Aasiaan ja Amerikkaan, mutta Euroopan ja kotimaan lennoilta ne lähtivät poissa pysyäkseen.

 

En ole kyllä ikinä huomannut noita muutenkan jaettavan euroopanlennoilla, tosin ei mulla lapsiakaan. Mitenköhän lomalennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan kyseessä sittenkään kirjojen painot jotka aiheuttivat ongelman. Hilarius Hiiri kun on ns uskonnollinen tuote ja tunnetusti uskonto ei sovi kaikille tai saatika kaikkialle.

 

t: yks ei kirkkoon kuuluva...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpsistä, ilmaisten lastenkirjojen vaikutus polttoaineenkulutuksen kautta yhtiön talouteen ja ympäristöön on olematon. Silmät avautuvat vain siihen, miten huonosti Suomessa osataan palvelutuotteiden tuottaminen konseptista aina jälkimarkkinointiin. Nyt syntyneen negatiivisen julkisuuden haitallinen vaikutus yhtiön talouteen on suurempi kuin muutaman kirjan kuljettaminen.

 

T. Mika

 

Niinpä. O'Learyn esimerkin mukaan vaan emot laihdutuskuurille: vaikutus on paljon suurempi ja kaikki hyötyvät :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Norwegianista ja Pulusta en tiedä, mutta Air Baltic ainakin jakoi auliisti hyvätasoista puuhapakettia junioreille. Niiden kanssa kului aika myös lennon jälkeen kotonakin.

 

Muutama päivä sitten Kööpenhaminan lennolla Blue1 jakoi lapsille puuhakirjoja.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan kyseessä sittenkään kirjojen painot jotka aiheuttivat ongelman. Hilarius Hiiri kun on ns uskonnollinen tuote ja tunnetusti uskonto ei sovi kaikille tai saatika kaikkialle.

 

t: yks ei kirkkoon kuuluva...

 

Olisko näin? Se vois selittää aika paljon, jos ei halua "leimautua" mihinkään uskontoon liittyväksi, ja huonosti se uskonto bisnekseen sopiikaan...

 

Tuntuu vähän heppoiselta perustella puuhakirjojen mukaanottamattomuutta polttoainekustannuksilla, montako lasta on / lento. Okei, lomalennoilla enemmän, mutta etukäteenhöän se tiedetään suurin piirtein miten monta koneessa on...

 

tai sitten finnair ei halua vaan leimautua mihinkään tiettyyn tuotemerkkiin, mikä MUN mielestä olis ehkä se loogisin juttu, mutta mistäs mä mitään tiedän, Sellasta mutu-juttua vaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi lasten puuhakirjat tms. saattaa pelastaa usean kymmenen kanssamatkustajan viihtyvyyden lennolla. Kun yksi nuorisokansalainen mekastaa sen 10 tuntia siellä, moni ympärillä kärsii. Aika höhlä säästökohde ihan oikeasti.

 

Höhlä on kohde joo. Toisaalta, vanhemmat jotka jättävät lapsensa lennolla viihtymisen firmojen jakamien puuhapakettien tms. varaan voitaisiin bannata jälkikasvuineen koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan jotkut lentoyhtiöt jättäneet jo omat in-flight lehtensäkin pois vedoten polttoaine säästöihin.

Ei vaan kehdata sanoa, että ei ole rahaa. Ei yksi tai kymmenenkään lehteä paljoa paina, mutta lehden tekeminen (toimitus- ja mainostoimistotyöt, valokuvaukset plus kirjapaino- ja jakelukustannukset) on ihan toisen luokan taloudellinen kysymys kuin muutama valmiina ostettu lastenkirja sinne tänne, pohtii asiakaslehtibusinessta työkseenkin seuraava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kehdata sanoa, että ei ole rahaa. Ei yksi tai kymmenenkään lehteä paljoa paina, mutta lehden tekeminen (toimitus- ja mainostoimistotyöt, valokuvaukset plus kirjapaino- ja jakelukustannukset) on ihan toisen luokan taloudellinen kysymys kuin muutama valmiina ostettu lastenkirja sinne tänne, pohtii asiakaslehtibusinessta työkseenkin seuraava.

 

Tämä nyt on taas täyttä bullshitiä. Oletko koskaan katsonut kunnolla noita lehtiä "sillä silmällä"? Niissähän on mainoksia about 50% sisällöstä, monilla yhtiöillä kuten Ryanairilla paljon enemmänkin. Ja ei nyt edes viitsitä puhua niistä jenkkifirmojen monisatasivuisista postimyyntikatalogeista joissa myydään kaikkea mielenkiintoista kamaa ja joiden tuotoista takuuvarmasti lohkeaa siivu lentoyhtiön tulovirtaan.

 

Pointtina siis se, että sopivasti markkinoituna ja manageroituna lehti taatusti tuottaa enemmän kuin maksaa. Se, löytyykö varsinkaan tuota jälkimmäistä Finnairista voidaan olla montaa mieltä (entistä puolustusministeriä mukaillen: "Ei, ei ja ei").

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt on taas täyttä bullshitiä. Oletko koskaan katsonut kunnolla noita lehtiä "sillä silmällä"? Niissähän on mainoksia about 50% sisällöstä, monilla yhtiöillä kuten Ryanairilla paljon enemmänkin. Ja ei nyt edes viitsitä puhua niistä jenkkifirmojen monisatasivuisista postimyyntikatalogeista joissa myydään kaikkea mielenkiintoista kamaa ja joiden tuotoista takuuvarmasti lohkeaa siivu lentoyhtiön tulovirtaan.

 

Pointtina siis se, että sopivasti markkinoituna ja manageroituna lehti taatusti tuottaa enemmän kuin maksaa. Se, löytyykö varsinkaan tuota jälkimmäistä Finnairista voidaan olla montaa mieltä (entistä puolustusministeriä mukaillen: "Ei, ei ja ei").

 

 

Alkulauseesi sai tokaisemaan, että onpa siinä mies oppinut hienon englanninkielisen sanan, onnittelut siitä, sivistys on aina hyväksi.  Pahoittelen, että en kiireessä ehtinyt tehdä tuon laajempaa tai riittävän syväluotaavaa analyysiä asiakaslehtien panos-tuotos-mekanismista. Välillä unohdan, että näissä foorumien keskuteluissa pitää olla ASIANTUNTEMUSTA. Onneksi kaikesta päätellen sinulla sitä on ja tuot osaamisesi esiin myös meille muille, kiitos siitä. Muuten olen samaa mieltä tuosta varsinaisesta pointistasi, ihan asiallisesti muotoiltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Te hyvät ihmiset olette menneet lehdistön asettamaan ansaan. Tämä uutinen on jälleen kuin suoraan yliopiston keltaisen lehdistön laitoksen professorin luennosta, saattaa olla jopa pääsykoekirjassa.

Mitä tässä on tapahtunut. Hilarius hiiri ottaa yhteyttä Finnairiin ja tarjoaa kirjaansa ilmaiseksi. Me emme tiedä, mitä tarjoukseen on liittynyt. Kyseessä on Hilariuksen markkinointioperaatio, ei mikään yritys tee näin pelkkää hyvää hyvyyttään. Finnairilla on monta syytä kieltäytyä tarjouksesta, me emme niitä tiedä. Sen tiedän minäkin, että tällaisia ilmaisia tarjouksia tulee meillekin erilaisilta tahoilta, emmekä niihin ryhdy. Nyt Hilarius näkee asiassa uuden mahdollisuuden markkinointiin. Se ottaa yhteyttä lehdistöön. Lehdistö näkee tässä erinomaisen tilaisuuden. Lapsille olisi tarjottu jotain ilmaiseksi, tämän torppasi ahne lentoyhtiö. Finnair on ollut vahvasti esillä negatiivisesti viime aikoina, tämä on hyvää jatkoa, lähes skuuppikamaa. Näin lehdistö soitaa Finnairille ja kysyy, "miksi ette antaneet lapsille ilmaisia kirjoja". Mitä yhtiö voi tähän vastata, ei oikein yhtään mitään, se on ansassa. Vastaat mitä tahansa, lehdistö laittaa sen osoittamaan Finnairin kylmää busines-ajattelua.

Tämä osuu vielä siihenkin hyvin, että suomalaisilla on käsittämätön halu lyödä lyötyä. Onko se sitten kateus, mistä tämä kumpuaa, mutta mitään muuta kuin suomalaista yhtiötä ei potkita kylkeen kun se jo makaa maassa. En tiedä johtuuko se siitä, että halutaan kostaa se, kun heillä meni aikaisemmin hyvin. Tämä sama asia näkyy nyt myös erään toisen suomalaisen yhtiön kohtalossa. Suomalaiset ovat varmaan ainoa kansa maailmassa, joka pystyy nauttimaan siitä, että sen kansalaisilla tai yrityksellä on vaikeuksia. Tähän liittyy tietysti aina se, että kansalaisella tai yrityksellä on joskus mennyt hyvin, ja nyt ikään kuin pudotetaan kansalainen tai yritys takaisin maanpinnalle.

 

Aika lämpimin palloterveisin

 

Olli L 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli on asian ytimessä. Näin juuri se menee.  Kuinkahan paljon Finnairille tulee tällaisia "ilmaisia" tarjouksia jossa koitetaan muiluttaa valmiiksi hankitun asiakaspohjan silmien alle milloin mitäkin sälää. 

 

Mutta saahan sillä lastenkirjalleen pikkasen mainosta kun soittaa tusinalehteen ja kertoo että emme saaneetkaan tuotettamme jakeluun edes ilmaiseksi mutta teetkö jutun asiasta. Käytä sanoja "lapsi" ja "Finnair" niin ollaan molemmat tyytyväisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niillä lennoilla joilla on jaossa lapsille jotain on muistaakseni wsoy:n puuhakirjat. Saman puljun oppikirjojat tai mitä ne onkaan on myös myynnissä finnairin pre-orden palvelun kautta eli sekin voi olla syy eli väärän puljun tavaraa tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on Hilariuksen markkinointioperaatio, ei mikään yritys tee näin pelkkää hyvää hyvyyttään.

 

Tottakai näin on, mutta miksi Finnair ei viestinnässä kerro esimerkiksi, että "markkinointiyhteistyössä ei päästy sopimukseen, mutta olemme jatkossakin kiinnostuneita vastaavista yhteistyöhankkeista, joilla voimme parantaa lapsimatkustajiemme viihtyvyyttä ja olla tukemassa kotimaisen viihdeteollisuuden kasvua kansantaloutemme kivijalaksi. Jo nyt teemme yhteistyötä Joulupukin, Muumien ja Angry Birdsin kanssa...", vaan että yritetään argumentoida ei-uskottavilla kustannus- ja ympäristösyillä. Valheesta (tai puolitotuuksista jää aina kiinni) ja sen lisäksi asiakkaiden älyä ei tule aliarvioida. Muutama vuosi sitten Finnair yritti matkustamokuulutuksillä kertoa, että asiakkaat eivät enää halua Gin Tonicia. Käteinen, mustat puku ja GT eivät mene koskaan pois muodista. On turha väittää muuta.

 

Nyt tietysti joku sanoo, että keltainen lehdistö oli poiminut vain nuo seikat esille laajemmasta kokonaisuudesta. Niinpä tietysti, mutta sehän on juuri yritysviestinnän tarkoitus saada yksiselitteinen, ytimekäs ja selkeä viestiä julkisuuteen. Jos sitä ei osata, niin ei se vika ole lehdistössä.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höhlä on kohde joo. Toisaalta, vanhemmat jotka jättävät lapsensa lennolla viihtymisen firmojen jakamien puuhapakettien tms. varaan voitaisiin bannata jälkikasvuineen koneesta.

 

Hyvin pitkälti näin mutta lapset on samanlaisia kuin aikuiset eli uusilla leluilla jaksaa leikkiä, vanhoilla ei.

 

Itse odottelen koska Check-in automaateille ilmestyy mitta ja henkilövaaka...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tietysti joku sanoo, että keltainen lehdistö oli poiminut vain nuo seikat esille laajemmasta kokonaisuudesta. Niinpä tietysti, mutta sehän on juuri yritysviestinnän tarkoitus saada yksiselitteinen, ytimekäs ja selkeä viestiä julkisuuteen. Jos sitä ei osata, niin ei se vika ole lehdistössä.

T. Mika

 

Tervehdys!

Näinhän se Mika on. Kysyisin kuitenkin lehdistön moraalin perään (valitettavasti sitä ei enää ole). Tässä tapauksessa lehti on varmasti jo Finnairille soittaessaan tiennyt homman nimen. Siellä on uutinen tehty jo valmiiksi ennen soittamista ja sen jälkeen lisätty sopiva kohta Finnairin lausunnosta. Olen useaan kertaan ollut lehdistön kanssa tekemisissä aikaisemmin onnettomuustutkintojen kanssa painiessa ja nykyään pallouutisoinnin tiimoilta. Lehdistön tarkoitus pitäisi olla tiedon jakaminen, sitä se ei enää ole! Tänne voisi hyvin perustaa ketjun "anekdootteja lehdistöstä".  Olisi hauskoja ja surullisia tarinoita.

 

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään