Rolf Niemi

Mielenkiintoinen näyte elävästä elämästä

23 viestiä aiheessa

Mitäs tuossa oikeastaan tapahtui? Sakkasiko kone vai miten se noi rupesi heijaamaan. Vaikka en mikään lentäjä olekaan niin tuli mieleen, että turvallisempi kääntymissuunta olisi ollut vasemman kautta kun puihin olisi ollut enemmän matkaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai se kuuluisa mahdoton kaarto:

 

Vaikka tässä nyt ei ollutkaan kyseessä moottorihäiriö.

 

Ööh. Ei tässä nyt mikään mahdoton kaarto ole. Kyllä jos moottori käy ja kone on ehjä pitää takaisin päästä kaartamaan. Muuten pitäisi aina kiertää maapallo jotta pääsee takaisin kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh. Ei tässä nyt mikään mahdoton kaarto ole. Kyllä jos moottori käy ja kone on ehjä pitää takaisin päästä kaartamaan. Muuten pitäisi aina kiertää maapallo jotta pääsee takaisin kotiin.

 

No, kyllä tuossa oli mahdoton kaarto kun heitettiin 180 astetta ja tultiin tonttiin. Ilman hymiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta alkoi homma menemään pieleen kun se maisemien ihailu matalalta alkoi. Lopulta kone lensi pussin pohjaan ja oli kaarettava takaisin . Kaarto ei vaan onnistunut ja kone kaartosakkasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta alkoi homma menemään pieleen kun se maisemien ihailu matalalta alkoi. Lopulta kone lensi pussin pohjaan ja oli kaarettava takaisin . Kaarto ei vaan onnistunut ja kone kaartosakkasi.

 

Näin itsekin tämän ymmärsin. Tyypillinen virhe vuoristolentämisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennetään nousevaan maastoon, säilyttäen (vakio) korkeuden maanpinnasta. Eli lennetään tosiasiassa nousulentoa.    :o

Pitkä lento (vakio) korkeudella maanpinnasta, huolimatta koneen asennosta ja/tai tehoasetuksesta ja/tai nopeudesta, voi luoda lentäjälle kuvan, että lennetään vaakalentoa.    :o

 

Jokainen voi kokeilla kuinka paljon korkeutta menetetään, kun pienellä nopeudella/suurella tehoasetuksella lennetystä nousulennosta tehdään 180 asteen kaarto 60 asteen kallistuksella. Mutta kerätkää ensin tarpeeksi korkeutta maanpinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kyllä tuossa oli mahdoton kaarto kun heitettiin 180 astetta ja tultiin tonttiin. Ilman hymiöitä.

 

Toi linkki jonka laitoit ei kyllä käsitellyt moottori käyden tehtyä kaartoa vaan moottori sammuksissa tehtyä paluuta takaisin lentokentälle.

 

Nyt moottori pelasi eikä oltu palaamassa lentokentälle. Aivan eri asia vaikka kuinka yrittäisit sitä samaan kategoriaan tunkea.

 

Tässä tilanteessa oli hyvät mahdollisuudet selvitä jos pilotti olisi ollut edes hiukan tilanteen tasalla ja toiminut niinkuin kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi linkki jonka laitoit ei kyllä käsitellyt moottori käyden tehtyä kaartoa vaan moottori sammuksissa tehtyä paluuta takaisin lentokentälle.

 

Nyt moottori pelasi eikä oltu palaamassa lentokentälle. Aivan eri asia vaikka kuinka yrittäisit sitä samaan kategoriaan tunkea.

 

Tässä tilanteessa oli hyvät mahdollisuudet selvitä jos pilotti olisi ollut edes hiukan tilanteen tasalla ja toiminut niinkuin kuuluu.

 

Niin, kyllä tässä tapauksessa oli kyseessä mahdoton kaarto. Sillä ei ole merkitystä onko moottori käynnissä tai ei. Linkki ei ehkä ollut täysin sopivainen, mutta asiaa ymmärtävät hokaavat mitä tarkoitin. Ehkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllä tässä tapauksessa oli kyseessä mahdoton kaarto.

 

Miten se oli mahdoton? Kaartohan tapahtui. Jos se olisi ollut mahdoton, sitä ei olisi tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllä tässä tapauksessa oli kyseessä mahdoton kaarto. Sillä ei ole merkitystä onko moottori käynnissä tai ei. Linkki ei ehkä ollut täysin sopivainen, mutta asiaa ymmärtävät hokaavat mitä tarkoitin. Ehkä.

 

En tiedä kannattaako tästä enää vääntää, mutta jatkan kuitenkin ja yritän ymmärtää ajatuksenjuoksuasi.

 

Oletko sitä mieltä että jokainen epäonnistunut kaarto on mahdoton? Vai miksi tässä tilanteessa määrittelet kaarron mahdottomaksi? Yleensä mahdottomaksi kaarroksi mielletään matalalla tehty kaarto moottorihäiriötilanteessa kun yritetään takaisin lähtökentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan sitten nimeksi epäonnistunut kaarto. Tuossa tapauksessa kaarto oli mahdoton koska se epäonnistui. Kaarto oli siis mahdoton suorittaa onnistuneesti... äh, en minä jaksa enää... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaarto oli siis mahdoton suorittaa onnistuneesti...

Näin minäkin sen tulkitsin. Ajettiin tilanteeseen, jossa fysiikan lakien mukaan ei enää ollut mahdollista onnistua. Ahdistava video :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan sakkauksesta selvitä työntämällä? Videossa sakattiin kolme kertaa ja missään vaiheessa ei yritetty lisätä nopeutta. Mahdoton kaarto ei joka tapauksessa ollut, koska toisin toimimalla siitä olisi selvitty...

 

Helppo tosin jälkikäteen videolta arvostella. Itse en ole sakkaillut noin lähellä puita, joten en osaa sanoa miten toimisin kun lentäjän vaistot sanoisivat työnnä ja ihmisen vaistot käskisivät vetää... Ikävä tapaus, mutta yritetään kaikki ottaa tuosta jotain opiksemme...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan sakkaustilasta pääsy on konetyyppikohtaistakin, mutta omat vähäiset kokemukseni kertovat, että jo vedon löysääminen voi saada virtauksen tarttumaan taas kiinni - ei siis välttämättä tarvitse edes varsinaisesti työntää. Mahdottomaksi taisi tuo kaarto muuttua siinä vaiheessa kun tehtiin viimeiset virheelliset päätökset kaarron suunnasta ja toteutustavasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdottomaksi kaarron tekee maan läheisyys. On ihan vaistomainen reaktio yrittää nostaa keulaa ja väkisin päästä kentälle. Kaartoa yrittävällä on suunnitelmissa päästä sinne kentälle eikä suunnitella laskua "puihin".

Lopputuloshan on sitten helposti sakkaus ja pyörähdys...

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:'( Epämiellyttävä tapaus, kone löydetty vasta kolmisen vuotta onnettomuuden jälkeen. Onneksi ao videonauha on ollut vielä käyttökelpoinen ja syy on voitu selvittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään