Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 Air Koryo ja Pyongyang tarjosivat kesäkuussa nostalgisia lentokokemuksia. Iljushin IL-62M:t olivat Peking - Pyongyang välillä erinomaisessa kunnossa, wc:ssä käyneet kehuivat kuinka siinä näkyi menneiden aikojen lentämisen luksus. Tällä parin tunnin lennolla Air Koryo tarjosi lämpimän aterian kaikkinensa menomatkalla, paluumatkalla ruokana oil hampurilainen. Juomaksi otin mennentullen siideriä, joka oli varsin erinomaista. PEK-FNJ lennetään useimmiten "flagship" Tupolevilla mutta sen kanssa oli ilmeisesti moottorihuolia, mikä ei haitannut ollenkaan. Mennessä istuin heti ensimmäisellä turistiluokan rivillä bisneksen jälkeen, meno oli varsin tasaista ja hiljaista. Paluulennolla paikka taas osui viimeiselle riville eli sinne 2+2 moottorin väliin. Nousuvaihe meteleineen oli varsin ainutlaatuinen kokemus mutta lentokorkeuteen päästyä meteli ei ollut ollenkaan niin paha kuin ennakkoon pelkäsi. Kyyti oli varsin tasaista eikä avoimista matkatavarahyllyistä ollut haittaa. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 Hienoja, tosi eksoottisia kuviasi, katoavasta maailmasta! Heittäkää samanlaisia kehiin, kun kuljette! Jussi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 Avoimet matkatavarahyllyt.. kaikkea sitä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 Nice! Pakko päästä itekkin kokemassa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2012 Jos jossakin on asenne kohillaan niin noista sitä löytyy! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Upeita laitteita! oikeita LENTOKONEITA! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Hienot kuvat mutta oma mielipide on että kuka hullu uskaltaa matkustaa venäläisten koneilla ties mitä makarov niissä koneissa kuljettaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 ....mutta oma mielipide on että kuka hullu uskaltaa matkustaa venäläisten koneilla ties mitä makarov niissä koneissa kuljettaa. En ymmärrä näitä kommentteja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 En ymmärrä näitä kommentteja... Hei jokaisella on oma mielipide vaikka sulla voisi olla oma mielipide jääkiekosta että se on tylsää vaikka jonkun mielestä se on kivaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Hienot kuvat mutta oma mielipide on että kuka hullu uskaltaa matkustaa venäläisten koneilla ties mitä makarov niissä koneissa kuljettaa. Air Koryon koneissahan nimenomaan olisi oikeinkin turvallinen olo, luulisi että huollot sun muut tehdään viimeisen päälle kun kerran kuljettavat varmasti myös maan hallituksen virkamiehiä ja muita korkea-arvoisia henkilöitä joita tuskin halutaan riskeerata. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Tuolla maailmankolkalla voisi kyllä nousta mieleen, että missä p*russa mää oikein olenkaan ja miksi ja mites täältä pääsikään pois...Erittäin kiinnostavaa katsoa noita kuvia, jotka ovat kaukana normaalin arkisektorin ulkopuolella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2012 Kuvat mukavia ja mielenkiintoisia, ilmailu ja huoltokulttuuri hiukka erillaista monessakin maassa, ennenkin maininnut miten Moskovassa konetta tankattiin ja letkunpitäjällä tupakki suussa, kaikki muuttuu, aikanaan. Jos löydätte niin lueskelkaa Anders Rogbergin kirja Mina bästa flygarminnen, löytyy käsittääkseni vain ruotsinkielisenä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2012 Air Koryon koneissahan nimenomaan olisi oikeinkin turvallinen olo, luulisi että huollot sun muut tehdään viimeisen päälle kun kerran kuljettavat varmasti myös maan hallituksen virkamiehiä ja muita korkea-arvoisia henkilöitä joita tuskin halutaan riskeerata. Niihän siellä Puolassakin kuljetettiin ja niin vain kävi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2012 Niihän siellä Puolassakin kuljetettiin ja niin vain kävi... No joo, tuossa tapauksessa kyllä nämä korkea-arvoiset henkilöt huononsivatkin turvallisuutta asettamalla lentäjille painetta yrittää laskeutua liian huonossa säässä, aiemminhan oli tämä presidentti uhannut antaa potkut lentäjille kun eivät suostuneet laskeutumaan jonnekkin Georgian sotatoimialueelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2012 Millaista oli paikanpäällä? Kerrassaan hieno reissu! Puhdasta aikamatkailua 100 vuotta taaksepäin. Toki olisi ollut kiva päästä liikkumaan vapaammin koska paikka on varsin kuvauksellinen omalla tavallaan mutta siinä vaiheessa osa nykyfiiliksestä on varmasti jo myös kadonnut. Kommunistisen maailman monumentit ovat omalla tavallaan upeita. Ennakkotiedot, lehtijutut ja ennen matkaa saatu info oli tiukkaa -- paikanpäällä huomattavasti leppoisampaa. Tullimies naureskeli kun sanoin kameran osalta "no gps", ei edes tarkistanut linssien pituuksia (mikä harmitti jälkikäteen kun parempi zoom jäi Kiinaan säilöön). Kanadalainen näytti iPodia, joka meni hyvin kamerasta. Loppuen lopuksi kyse on lähinnä siitä että ihmiset käyttäytyy asiallisesti, parhaiten systeemin ymmärtää kun ajattelee sitä uskontona ja oppaita uskonnon edustajina, joille ei halua ongelmia. Tietty vapaan maailman fiilis tulee siinä vaiheessa kun voi kantaa duty freestä ostamansa rommipullon baarin pöydälle ja pyytää tarjoilijalta lasia. Usein sanotaan että kaikki on vain teatteria -- käytännössä Pohjois-Korea näyttää ihan siltä miltä haluaa sen näyttävän. Onko kyse vain turistinäytöksestä vai onko paikalliset etuoikeutetut kaupunkilaiset menossa vain jonkinlaiseen työhön. Jos edellistä niin maailman isointa teatteria pitää kunnioittaa. Eroaako Kim-setien patsailla kumartaminen siitä kun joku kumartaa alttarille Pyhän Pietarin Basilikassa Vatikaanissa. Eipä juuri. Iltaruokailun jälkeen kävelin Pyongyangissa ravintolan portaille istumaan ja katselemaan kaupungin "menoa" -- siitä olisi helposti tehnyt vaikkapa korttelikierrokseen eikä kukaan olisi huomannut mitään. Kaupungilla ei kaiuttimista "herätetä koko kansaa" vaan niistä soitetaan radiokanavaa, jolta nyt vain sattuu tulemaan enimmäkseen Kim-setien puheita ja jonkinlaista musiikkia. Ajankohta osui lasten juhlaviikkojen kohdalle, josta oli kaikinpuolin etua reissun aikana. Kaikenkaikkiaan kohtelu oli kaikkialla ystävällistä, varsinkin lapset olivat kiinnostuneita ulkomaalaisista. Järjestelmä sinällään "toimii", britti ei ollut 10 vuodessa ja 112 käynnin aikana huomannut juuri muuta muutosta kuin lisääntyneen krääsän Kiinasta. Viiden päivän jälkeen sodan aiheuttamasta tuskasta ja Yhdysvaltojen pilkkomasta Koreasta alkaa tosin olla jo hiljalleen kuullut tarpeeksi, varsinkin jos ei ole suuri sotahistorian ystävä -- sinällään mielenkiintoista on rajojen molemmilla puolilla oleva halu yhdistää Korea, joten en pidä mitenkään mahdottomana että DDR:t tapahtuu tällä vuosisadalla. Eliitti on tietysti oma lukunsa, Pyongyangissa elää se 10% paremmin toimeentuleva osuus kansasta ja maaseudulta löytyy sitten se osa kansasta, jonka energia ja ajatusmaailma keskittyy lähinnä päivittäisen ruuan hankkimiseen. Turistina tietysti näkee vain pintaa mutta itse ainakin koin että näyttämällä että me ulkomaalaiset ovat kiinnostuneita ja mukavia ihmisiä voi auttaa muutoksessa -- ainakin paremmin kuin olemalla menemättä. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Varsinkin jälkimmäistä on turha yrittää Etelä-Korean puolella Kuvia ei tarkistettu lähtiessä ja kännykän sai takaisin lentokentältä -- KORYOLINK:in kanssa ei tosin Elisalla ollut roaming sopimusta kun sen laittoi kentällä päälle. Matkatavaroiden läpivalaisu oli ennen check-in vaihetta ja ystävällinen tarkastaja mm. haistoi hajuvesipurkkia ja totesi sen ilmeisesti kelvolliseksi kommentilla "not allowed". Myös käsidesi ja aurinkorasva jäi parempaan talteen. Vesi- tai olutpullo ei haitannut ketään.. Kokonaisuutena raja- ja tullimuodollisuudet olivat varsin normaalit, TSA pesee Pohjois-Korean mennentullen epämielyttävyydessä. Lehtiä yms. saa viedä aika vapaasti, he uskovat länsimaista mediaa yhtä paljon kuin me uskomme Pyoyngyang Times:ia. Elektronisten laitteiden suhteen GPS on lähinnä asia, josta ovat hiukan tarkempia. Kannettavat ja iPadit menee ihan ok. Kameroiden suhteen lähinnä pääasia ettei näytä median edustajalta. Paluulennolla emo huomasi että otin heistä kuvan, jonka jälkeen heistä toinen tuli ystävällisesti pyytämään että poistan kuvan. Poistin kuvan ja hän katsoi kameraa tarkemmin -- poistaen samalla myös useamman aiemman kuvan.. Kuvat toki sai palautettua myöhemmin. Kun samainen emo laskeutumisen jälkeen kyseli olimmeko viihtyneet Pohjois-Koreassa ja missä olimme käyneet, tuli tietty "agentti-fiilis" Maahan muuten järjestetään Aviation Enthusiasts kierroksia, joissa pakollisten nähtävyyksien lisäksi kuuluu lento useimmilla kuvissa olleilla koneilla ja näkee samalla maata hiukan muualtakin kuin Pyongyangista ja Kaesong / DMZ:lta. Vanha terminaalirakennus on ikävä kyllä purkamisen kohteena ja vieressä oli tylsä alumiini-lasi-halli. [ attachment removed / expired ] Kaikesta huolimatta paluu Kiinaan tuntui länsimaalta, Kuubakin on melkoinen länsimaa Pohjois-Koreaan verrattuna. Kuten joku on oivallisesti todennut, the more I travel, the less I understand. Kannatti kuitenkin mennä ja Iljushin-lennot rokkasivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla