Martti Kujansuu

Verlan ilmataistelu

15 viestiä aiheessa

Jatkosodan ensimmäisenä päivänä 25.6.1941 käytiin Verlassa ilmataistelu, jossa ammuttiin alas useita vihollisen pommikoneita. Päivästä tuli unohtumaton seudun asukkaille. Vielä tänäpäivänä tapahtumat elävät vahvoina silminnäkijöiden muistoissa ja kokemukset siirretään useille polville. Tuotanto YLE TV1:lle Heikki Jokiniemi, J-Filmi Ky

 

Tuommoista siis Itsenäisyyspäivänä 11.45 TV1:ltä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuommoista siis Itsenäisyyspäivänä 11.45 TV1:ltä

 

YLE:n ohjelmaoppaasta

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohjelma.php?serial=t0123424212813&l=f&mode=www

-------------------------

Verlan ilmataistelu

TV1 klo 11.45

 

Maanantai 6.12.

TV1 klo 11.45

 

VERLAN ILMATAISTELU

 

Jatkosodan ensimmäisenä päivänä 25. kesäkuuta vuonna 1941 käytiin Verlassa ilmataistelu, jossa ammuttiin alas useita vihollisen pommikoneita. Päivästä tuli unohtumaton seudun asukkaille. Vielä meidän päivinämmekin tapahtumat elävät vahvoina silminnäkijöiden muistoissa ja kokemukset siirretään tarinoina uusille polville. Dokumentissa Verlan ilmataistelu tavataan seudun asukkaita ja kuullaan heidän kertomuksiaan tuosta kohtalokkaasta päivästä.

Jatkosodan ensimmäisenä aamuna kello 7.10 sai Selänpään lentokentälle sijoitetun Lentolaivue 2:n toinen Brewster-lentue hälytyksen Inkeroisten suunnasta lähestyvästä pommikonemuodostelmasta. Yhteensä kahdeksantoista SB-2bis pommikonetta oli matkalla Heinolan suuntaan.

Ylikersantti Eero Kinnunen ja alikersantti Heimo Lampi kävivät lähestyvien pommikoneiden kimppuun ja saivat kumpikin kaksi ja puoli pudotusta tililleen. Neljä alasammutuista koneista putosi Valkealan ja Jaalan rajamaille, yksi Iso-Kamposeen Pitkäniemen kärkeen. Lentäjät haudattiin putoamispaikalle, ja vasta vuonna 2002 heidän jäännöksensä kaivettiin ylös Venäjälle luovuttamista varten. Vuonna 2003 Selänpään lentokentälle pystytettiin muistomerkki vuoden 1941 tapahtumien muistoksi.

Dokumentissa käsitellään jatkosodan kynnyksellä Suomeen tehtyä ensimmäistä ilmaiskua: Verlan seudun asukkaat kertovat kokemuksista ja muistoista, jotka liittyvät ilmaiskuun ja sitä seuranneeseen sotaan.

Dokumentin on tuottanut TV1:lle Heikki Jokiniemi, J-Filmi Ky.

LL

-------------------------

 

Verla on muutenkin tutustumisen arvoinen paikka

http://w3.verla.fi/vrl/internet/vrlweb.nsf/sivut/ContentA13DB?OpenDocument&cid=ContentA13DB

Suosittelen kaikille.

 

Paikkaa on mielenkiintoista verrata Malmin lentoasemaan. Kummankaan kulttuurihistoriallista arvoa ei ymmärretty ennenkuin ulkomaalaiset kertoivat sen meille suomalaisille. Ote teoksesta "Eero Niinikoski, Verla – ainutlaatuinen teollisuus-

muistomerkki, 96 sivua, Jyväskylä 2001, ISBN 951-9070-21-4" sivulta 88:

---------------

Lopullinen päätös Verlan tehtaan museoinnista syntyi kesäkuussa 1969, jolloin Kymiyhtiön hallitus ja Kymin englantilaisen tytäryhtiön Star Paper Mills Limitedin johtokunta tekivät yhteisen vierailun Verlan tehtaalle.

Käynnin aikana Star-tehtaiden johtokunnan puheenjohtaja John C Burgess ryhtyi tiedustelemaan suomalaisilta isänniltään, onko heillä mitään suunnitelmia tehtaan museoinnista? Kymin hallituksen puheenjohtaja Mika Tiivola ja toimitusjohtaja Kurt Swanljung kiirehtivät vastaamaan, että suunnitelmat olivat valmiina.

Vielä samana päivänä asetettiin museotoimikunta ja Verlan muuttaminen tehdasmuseoksi sai mahdollisimman arvovaltaisen hyväksymisen."

------------------------

 

Mistähän saataisiin joku ulkomaalainen isokenkäinen kysymään Helsingin ylipormestarilta Malmin kiitoteiden suojelusuunnitelmasta ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paikkaa on mielenkiintoista verrata Malmin lentoasemaan. Kummankaan kulttuurihistoriallista arvoa ei ymmärretty ennenkuin ulkomaalaiset kertoivat sen meille suomalaisille. Ote teoksesta "Eero Niinikoski, Verla – ainutlaatuinen teollisuus-

muistomerkki, 96 sivua, Jyväskylä 2001, ISBN 951-9070-21-4" sivulta 88:

 

 

aiheen ulkopuolelle mennään, mutta laitetaan nyt silti.

 

Eli siinäkin mielessä Verla muistuttaa Malmia että sille ei ehditty tekemään mitään suurempia modernisointeja. Alkuperäinen 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun ilme säilyi lähes koskemattomana aivan loppuun asti, joka teki siitä aivan erityisen arvokkaan museokohteen. Lakkauttaminenhan tehtiin siinä mielessä hienosti että jäljelläolevien työntekijöiden annettiin siirtyä rauhassa eläkkeelle ja nuorempien Voikkaalle uusiin töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tälläisessä linkissä Kymenlaakson Ilmakillan sivuille oli lisää juttua tästä ilmakapinasta.

 

http://personal.inet.fi/yhdistys/kymenlaakson.ilmakilta/verlan%20ilmataistelu.htm

(just nyt tuntuu palvelin ihan kuolleelta, mutta jos se tuosta virkoaisi...)

 

Sielläpäin vanhoilla parroilla oli melkein joka talon seinällä vanhojen SB2:n alumiinista tehtyjä puukontuppia yms.

 

PLe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimme kesänä oltiin siinä Pitkäniemessä erään kansanedustajan mökillä, jonka niemen kärkeen oli tämä yksi kone tippunut ja ne lentäjät haudattu.

Siellä oli vielä jonkun verran sitä koneen alumiini osia.

Mielenkiintoinen paikka, jonka siivittämänä luin kirjan tästä ilmataistelusta, sekä

ostin Verlan museosta dvd filmin, joka tulee nyt tv:stä.

 

Terv. AK

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Just loppu ihan mielenkiintoiselta näytti. Missäs toi Verla muuten sijaitsee?

 

-Jaakko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Just loppu ihan mielenkiintoiselta näytti. Missäs toi Verla muuten sijaitsee?

Kouvolan lähellä.

 

Terv. AK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, vaikka alasammutut koneet olivat SB-M103:ia, kokoajan näytettiin kuvia M100:sta (M100 = tähtimoottori, M103 = rivimoottori)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten on, kuuluuko venäläisten koneiden jäänteet puolustusvoimille? Tuli mieleen, kun jokaisella kylän hemmolla on jotain koneeseen kuuluvaa, mm. laskutelineet ja moottorit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, vaikka alasammutut koneet olivat SB-M103:ia, kokoajan näytettiin kuvia M100:sta (M100 = tähtimoottori, M103 = rivimoottori)

Niin, molemmat koneethan olivat SB-kakkosia, virtaviivaisella moottoripellityksellä oli SB-2bis jossa Klimovin M-103 V-mootori, ja se toinen jossa tähtimoottorin näköinen voimalaite oli vanhempi M-100 Klimovin V-12 moottoreilla matkaa taittava vekotin.

Klimov oli "Hispaniola" Suizan venäläinen kopio (kuten kuvassa moottorin omistama kaveri laitetta nimitti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten on, kuuluuko venäläisten koneiden jäänteet puolustusvoimille? Tuli mieleen, kun jokaisella kylän hemmolla on jotain koneeseen kuuluvaa, mm. laskutelineet ja moottorit

 

Tottakai kuuluu ;)

Kohta saadaan ihmetellä ilmavoimien "uusia" konetyyppejä...

 

Oli muuten ihan kiva dokumentti, näin "hylkyläisen" silmin katsottuna.

Itsellänikin oli hieman hakusessa noiden koneiden paikat.

Iso-Kamponen kyllä oli tiedossa, mutta muiden koneiden paikat on vieläkin hukassa >:(

 

Käykääpä joku palstalainen ottamassa gps-koordinaatit paikoista ja laittakaa tänne tulemaan, saadaan Museolle lisää paikkoja listaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nosto!

 

Tuosta ilmataistelusta tulee nyt tänä juhannuksena kuluneeksi tasan 70 vuotta ja arvatkaas houkuttaisiko lentää EFSE:lle viettämään lauantaiaamu erään tietyn BW:n starttipaikalla ... vaikka voipi olla, että moiset jussinviettosuunnitelmat eivät ehkä saa muilta kamuilta hirmu suuria suosionosoituksia.

 

selanp.jpg

 

Kuvalainaus täältä, jossa lisää stooria tapahtuneesta.

 

Sain kuulla, että Ilmakilta järjestää tulevan vuosipäivän alla muistohetken  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, pitihän siellä piipahtaa...

 

BW-354:n starttipaikka.

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmakillan tuoreen seppeleen nauhat oiottiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jätettiin pieni tervehdys hetkeksi tähän.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään