Pirjo Salo

Kotiseudun hyväksi

6 viestiä aiheessa

Ikuisuusprojektini sukupuun kanssa johti minut lukemaan kijeaa 'Kotiseudun hyväksi'. Se käsittelee suojeluskuntia ja Lotta-Svardjärjestöä Urjalan, Kylmäkosken ja Koijärven alueella.

Kirjassa on pari pikku muistelusta jotka aiheuttava päänvaivaa.

1) "Tammikuussa 1927 sattui Viipurissa lento-onnettomuusa joka vaati urjalaaisen uhrin. 25-vuotias hävittäjälentäjä, kapitulanttivääpeli Aug. Huhtinen oli harjoituslennolla Utista Viipuriin, mutta kovan pakkasen vuosksi lentovalmistelut viivästyivät niin että Huhtinen laivueineen joutui yöpymään Viipurissa. Seuraavana päivänä oli tarkoitus palata Uttiin mutta Huhtisen kone syöksyi jäälle miltei heti ilmaan päästyään ja syttyi palamaan. 23.1.1927 vääpeli Huhtinen siunattiin Urjalassa". Lehtileikkeessä sitten kerrotaan että surujuhlaan otti osaa mm kuusi armeijan lentokonetta ja joukko sotilashenkilöitä. Ja sitten on kuva lentokoneesta jonka kyljessä on MS-51 ja kuva teksti 'todennäköisesti Huhtasen hautajaisissa olleita lentäjiä. Viisi miestä on koneen ympärillä.

Googella ei tule osumia sen paremmin tuolla tunnuksella kuin vuoden 1927 lento-onnettomuuksilla. Mikä se siis voisi olla?

 

2) "...matkalla Tampereelta Turun suuntaa. Kone hyrisi epätavallisesti ja tuntui kuin sen toinen moottori olisi vaurioitunut. Kyseessä oli venäläinen pommikone DB-3 joka tekikin pakkolaskun pommituslennolta palatessaan. Pakkolasku tapahtu Kylmäkoskella, Jokikulman Kanniston pellolle. Vuoden 1940 tammikuun lopulla. Kolmen hengen miehistö ammuskeli mm ladon palamaan, mutta heidät vangittiin. Suojeluskunapojat valvoivat koneetta kahden tunnin vuoroissa kunnes Tampereen lentokonetehtaan miehet tulivat hakemaan koneen pois. 

No yästä selviää sentään koneen laji vaikka kuvateksti ei taaskaan valota aisaa mitenkään. Kymmenkunta miestä on kuvattu koneen ympärillä. Putosiko näitä usempiakin ja mahtoikohan se lentää vielä? Oletetttavast Tampereen lentokonetehtaan (po. Valtion lentokonetehdas) miehet jotain sillä osuunnittelivat.

 

Kuvia en valitettavasti voi tähän laittaa kun ei ole tietoa niiden oikeuksista. Kirja on 'Vapaaehtoinen maanpuollustustyö Kotiseudun hyväksi' kirjoittaja Pia Salo-Mäkelä, painos 500 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikuisuusprojektini sukupuun kanssa johti minut lukemaan kijeaa 'Kotiseudun hyväksi'. Se käsittelee suojeluskuntia ja Lotta-Svardjärjestöä Urjalan, Kylmäkosken ja Koijärven alueella.

Kirjassa on pari pikku muistelusta jotka aiheuttava päänvaivaa.

1) "Tammikuussa 1927 sattui Viipurissa lento-onnettomuusa joka vaati urjalaaisen uhrin. 25-vuotias hävittäjälentäjä, kapitulanttivääpeli Aug. Huhtinen oli harjoituslennolla Utista Viipuriin, mutta kovan pakkasen vuosksi lentovalmistelut viivästyivät niin että Huhtinen laivueineen joutui yöpymään Viipurissa. Seuraavana päivänä oli tarkoitus palata Uttiin mutta Huhtisen kone syöksyi jäälle miltei heti ilmaan päästyään ja syttyi palamaan. 23.1.1927 vääpeli Huhtinen siunattiin Urjalassa". Lehtileikkeessä sitten kerrotaan että surujuhlaan otti osaa mm kuusi armeijan lentokonetta ja joukko sotilashenkilöitä. Ja sitten on kuva lentokoneesta jonka kyljessä on MS-51 ja kuva teksti 'todennäköisesti Huhtasen hautajaisissa olleita lentäjiä. Viisi miestä on koneen ympärillä.

Googella ei tule osumia sen paremmin tuolla tunnuksella kuin vuoden 1927 lento-onnettomuuksilla. Mikä se siis voisi olla?

 

 

Huuhtisen kaputti tapahtui 14.1.1927 ja Gourdou-Leseurre GL B3 -tyyppisellä koneella tunnukseltaan 8.F.17. Vääpeli Huuhtinen päätti koneiden kierrellessä lentoonlähdön jälkeen Viipurin Tervaniemen lentoaseman ympärillä suorittaa taitolentoa ja tehdessään toista Immelman-liikettä kone muljahti ilmeisesti riittämättömän aloitusnopeuden takia liikkeen laella syöksykierteeseen, josta Huuhtinen ei pienen korkeuden takia pystynyt oikaisemaan ja kone syöksyi katsojien eteen jäälle, murskaantui ja syttyi palamaan. Huuhtinen menehtyi 40 minuutin kuluttua onnettomuudesta.

 

Kuvan kone MS-51 on Tyyppiä Morane-Saulnier M.S.50C ja sinänsä hieman anakronistininen tässä yhteydessä: tunnus edustaa ilmavoimien viimeisintä rekisterimerkintätapaa, joka tuli käyttöön vasta saman vuoden toukokuussa. Kuvassa siis ilmeisesti Huuhtisen hautajaisiin osallistuneita lentäjiä, mutta muutoin kysymyksen sisältö jää minulta nyt kyllä valitettavasti ymmärtämättä.

 

 

2) "...matkalla Tampereelta Turun suuntaa. Kone hyrisi epätavallisesti ja tuntui kuin sen toinen moottori olisi vaurioitunut. Kyseessä oli venäläinen pommikone DB-3 joka tekikin pakkolaskun pommituslennolta palatessaan. Pakkolasku tapahtu Kylmäkoskella, Jokikulman Kanniston pellolle. Vuoden 1940 tammikuun lopulla. Kolmen hengen miehistö ammuskeli mm ladon palamaan, mutta heidät vangittiin. Suojeluskunapojat valvoivat koneetta kahden tunnin vuoroissa kunnes Tampereen lentokonetehtaan miehet tulivat hakemaan koneen pois. 

No yästä selviää sentään koneen laji vaikka kuvateksti ei taaskaan valota aisaa mitenkään. Kymmenkunta miestä on kuvattu koneen ympärillä. Putosiko näitä usempiakin ja mahtoikohan se lentää vielä? Oletetttavast Tampereen lentokonetehtaan (po. Valtion lentokonetehdas) miehet jotain sillä osuunnittelivat.

 

 

Ilmavoimilla oli käytössä kaikkiaan 11 kpl Iljushin DB-3M -pommikonetta, joista 5 ensimmäistä oli korjattu Suomessa alasammutuista tai pakkolaskun tehneistä koneista. Alasammuttujen DB-3 -koneiden määrää en osaa sanoa (niitä oli paljon), enkä löytänyt pikaisesti hakemalla tietoa, tuliko kyseisestä koneesta lentävä ilmavoimien kone, vai käytettiinkö se varaosiksi.

 

Nämä valokuvat eivät yleensä täytä taideteoksen tunnuksia, jolloin niiden suoja-aika on 50 vuotta kuvanottajan kuolemasta. Lisäksi on todennäköistä, että ne on julkaistu jossakin ennen vuotta 1966, jolloin niillä ei ole em. suojaa. En tällaisessa tapauksessa ole itse kovin tarkka - raja on vaikeasti tulkittavissa, eikä kuvaa julkaista taloudellisen hyödyn tavoittelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, joka osui ihan siihen mitä yritin kysyä, vaikka kysymys hämärä olikin. Kunhan tässä osun skannerin vaikutus piirin voin skannata ne pari kuvaa jos ne vaikka ilahduttaisivat. Suku-tarinan aukkojen kanssa ei ole tullut vastaan laatikonpohjilta lentokoneita, mutta yllättävän paljon löytyy yksittäisiä (tunnistamattomia) lentokoneita milloin mistäkin. Viimeksi luin Hakkapeliitta lehteä jostain 20-luvun lopulta, olivat omistaneet kokonaisen lehden suomalaiselle lentotoiminnalle. Se on jotekin aika unenomaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nämä kysymykseen liittyvät kuvat, siis kirjasta 'Vapaaehtoinen maanpuolustustyö kotiseudun hyväksi'

 

db3a.jpg.09de411afadc15b411a8dc587f751243.jpg

 

 

>ms_51a.jpg.bdf1411441b43576d8e6bfaffb291b60.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan DB-3 kone on ilmeisesti 53 DBAP:n "punainen 12" (c/n 392515), jonka Koelentueen J. Visapää (FR-106) ja O. Puhakka (FR-76) pudottivat 29.1.1940? Miehistö (kapt G.A. Jandushev, kapt G.V. Kurbatov ja vääp N.G. Zujev) vangittiin. Ks. Red Stars osa 7, sivut 213-214 ja 313.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään