Jorma Laine

Hämeen Sanomat 50 v sitten

2 viestiä aiheessa

Hämeen Sanomat uutisoi 50 vuotta sitten:

 

Kahden nuoren dramaattinen pakkolasku metsikköön Hattulassa.

 

Jutussa kerrotaan: " Paavo Galkinilla oli vain 60 sekuntia aikaa pakkolaskun tekoon kun hänen ohjaamansa yksityislentokoneen moottori alkoi lakkoilla Hattulan kunnan Hyrvälän kylän yläpuolella. Samanaikaisesti koki myös Galkinin rinnalla istunut Pirjo Lemmetyinen elämänsä dramaattisimmat hetket: lentokone kiisi edessäolevaa peltoa kohti, nousi vielä kerran ylöspäin ja päätyi pellon vieressä olevaan metsikköön paiskautuen ylösalaisin maata vasten.

Lentokone sai vaurioita runkoonsa ja siipiinsä mutta ei kuitenkaan syttynyt palamaan, mikä koitui koneen ohjaajan ja matkustajan pelastukseksi. Ohjaamosta murtauduttuaan tuli paikallinen keinosiementäjä Esteri Hakala sattumalta paikalle Volkswagen merkkisellä henkilöautollaan. Hän kuljetti parin Parolaan, missä he kävivät tutkituttamassa itsensä lääninsairaalassa. Sairaalassa todettiin että kumpikaan ei ollut saanut vammoja."

 

Lentokoneesta ei kerrota sen enempää, tärkeää sensijaan oli keinosiementäjän Volkswagen merkkinen henkilöauto.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä toisessa ketjussa on mm. Jukka Nisulan juttua lentokoneesta:  http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?FSNSESS=aqxxnbqc&topic=86458.60

 

Kone on tsekkiläinen Mraz M1C Sokol. Tunnus on varmaan OH-CHB, jolloin se olisi vuosimallia 1948 ja sarjanumero 186. Kone rekisteröitiin Kymin Lentoliike Karu & kumppaneille 4.11.48.

 

OH-CHB:lle sattui Kymen Lentoliike Karun & kumppaneiden aikana muutamia pakkolaskuja korjauksineen sekä koneen runko murtui vuonna 1955, kun Mauno "Manne" Kirjonen rullasi konetta suksilla jäällä, ja konetta avustaneet työntäjät horjahtivat evän päälle.  Kone korjattiin Jämillä. Koneen myöhemmät omistajat olivat vuodesta 1959 lähtien Veikko Asikainen ja Pentti Pello, Helsinki. He ostivat koneen, kun se oli varastettu ensin Vesivehmaalta avoimesta vanhasta konekorsusta ja lentotaitoa vailla ollut ohjaaja oli rysäyttänyt sen samantien metsään. Kone teki uuden kaputin vuonna 1962, ohjaajana Paavo Galkin, ja uusi omistaja oli Ilmailukerho B 28, Jorvas 31.12.1963 lähtien. Kone korjattiin vuosina 1964-69 lentokuntoon. Sillä lennettiin aina vuoteen 1991 asti, aktiivinen jakso oli 1983-86 ja kone poistettiin rekisteristä 31.12.1993. Matin näkemä kone on siis todennäköisesti ollut juuri tämä OH-CHB. Muut Suomessa lentäneet kaksi Sokolia tuhoutuivat jo aiemmin 1950-luvulla.

 

Näistä Sokoleista löytyy juttua muun muassa Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä 4/2005.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään