Esa Harju

AOPA pysäyttää tarpeettomat transponderitarkastukset

7 viestiä aiheessa

EASA on vastannut kirjallisesti AOPA Ruotsin kirjeeseen C-moodin transponderitarkastuksista. EASA ilmoittaa, että se aikoo pikaisesti poistaa vaatimuksen transponderitarkastuksista juuri niillä perusteilla, jotka tuotiin esille Dan Ackermanin laatimassa AOPA Ruotsin kirjeessä.

 

Tarkemmin: http://www.smll.fi/?p=202

 

AOPA toimii kaikkien lentäjien ja lentokoneenomistajien etujärjestönä, johon sinunkin kannatta liittyä. Tämäkin saavutus turhan sääntelyn poistamisessa säästää kaikilta lentokoneenomistajilta ja käyttäjiltä rahaa, joka voidaan käyttää todelliseen lentoturvallisuuden parantamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskapa AOPA Finland (tahi AOPA Sweden) ei kerro tarkemmin kirjeenvaihdosta EASAn kanssa, niin saatavissa olevan tiedon perusteella ollaan menossa "ojasta ollikkoon" (viitaten TraFin EFHK:n lähestymisalueen alapuolisen ilmatilan transponderi vaatimukseen).

 

Mikäli lennonjohtoelin ei voi luottaa, että C-moodilla varustetun ilma-aluksen korkeustiedon tarkkuus on +-125ft, niin mitä lennonjohtaja tekee?

 

Mikäli TraFin EFHK:n lähestymisalueen alapuolisen ilmatilan transponderi vaatimukseksi tulee S-mooodin transponderi (jolle olisi tehtävä "tarpeeton tarkastus" 2 vuoden välein), niin ilma-aluksen päivittäminen vaatimusten mukaiseksi kallistuu huomattavasti. A-moodin transponderin päivittäminen C-moodiin on kuitenkin selvästi huokeampi vaihtoehto, kuin uuden S-moodin transponderin hankinta (tai C- versus S-moodin hankinta).

 

ps. Siihen turvallisuuden tunteeseen, että C-moodin transponderi tarkastetaan 2 vuoden välein, ei pidä tuudittautua. Kerhon C150:n on aiheuttanut TCAS ilmoituksen FL170:lla, huolimatta 2v tarkastusjaksosta.

pss. Mitä AOPA Finland aikoo lausua tästä: Ilmailun navigaatio- ja valvontalaitejärjestelmien strategia Suomessa vuosille 2012-2030

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskapa AOPA Finland (tahi AOPA Sweden) ei kerro tarkemmin kirjeenvaihdosta EASAn kanssa, niin saatavissa olevan tiedon perusteella ollaan menossa "ojasta ollikkoon" (viitaten TraFin EFHK:n lähestymisalueen alapuolisen ilmatilan transponderi vaatimukseen).

 

Mikäli lennonjohtoelin ei voi luottaa, että C-moodilla varustetun ilma-aluksen korkeustiedon tarkkuus on +-125ft, niin mitä lennonjohtaja tekee?

 

Lennonjohtaja toimii saamansa tiedon mukaan. Liikennekone tekee tcas-väistön jos tcas niin käskee tekemään. Ei sen ihmeellisempää. Jälkeenpäin voidaan sitten selvitellä, onko ollut vikaa konfliktikoneen korkeusmittarissa tai korkeuskoodaimessa. EASA:n AD ei koske nykyiselläänkään kaikkia EFHK TMA LOWERin alla lentäviä pienkoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja toimii saamansa tiedon mukaan.

 

Ihan uteliaisuudesta, kumman tiedon mukaan lennonjohtaja toimii jos esimerkiksi pilotin kertoma ja transponderin kertoma tieto ovat ristiriitaisia? :)

 

"OH-XXX, ilmoita korkeus" "3000 jalkaa, OH-XXX"

 

.. ja samaan aikaan lennonjohtajan näytöllä lukee kaverin korkeudeksi FL80. Kumpaan tietoon luotetaan? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan uteliaisuudesta, kumman tiedon mukaan lennonjohtaja toimii jos esimerkiksi pilotin kertoma ja transponderin kertoma tieto ovat ristiriitaisia? :)

 

"OH-XXX, ilmoita korkeus" "3000 jalkaa, OH-XXX"

 

.. ja samaan aikaan lennonjohtajan näytöllä lukee kaverin korkeudeksi FL80. Kumpaan tietoon luotetaan? :)

 

Mainitussa tilanteessa (Arin mainitsemassa siis) lennonjohtajan ja TMA:n alla lentävän koneen (jonka ponderi väittää että kone olisi TMA:lla) välillä ei todennäköisesti ole puheradioyhteyttä, eli lennonjohtaja toimisi silloin yksin transponderin ilmoittaman tiedon varassa. Jos yhteys nyt kuitenkin olisi, tilanteen perusteella lennonjohtaja voi käskeä esimerkiksi vaihtamaan transponderiin a-moodin. Varsinkin tilanteessa, jossa lentäjän mielestä on korkeutta on 3000 jalkaa ja lennonjohdon laite ilmoittaa pintaa 80, tilanteen pitäisi olla aika selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetään tervettä järkeä myös lausunnoissa, turha nipotus pois, asialliset ja perustellut muutokset ovat ok, mutta kaikella tulisi kuitenkin olla vaihtoehto. Tämä niinkuin yleisesti noissa lausunnoissa.

 

Ps. On muuten ihan pers eestä kirjoittaa foorumiin androidin selaimella tai sitten se on harjoituksen puutetta. No mp-loma jatkuu ja todennäköisesti  tänään tapaan Puolan AOPAlaisia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Finland ottaa vastaan mielellään ilmailijoiden mielipiteitä, niin jäseniltään kuin kaikilta muiltakin, laittakaa sähköpostilla ajatuksianne.

Tämä siis lisäyksenä edelliseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään