Guest Reima

Uusi kiitotie (EFHK), väärin rakennettu?

18 viestiä aiheessa

Taloussanomissa 27.11.2004 Tuulikki Kuparinen kirjoittaa kolumnissaan Parasta Aikaa: "Lentäjätuttavani kertoi, että Ilmailulaitos on rakennuttanut uuden kymmeniä miljoonia euroja maksaneen kiitoradan kansainvälisten määräysten vastaisesti liian lähelle vanhaa kiitorataa."

 

Onkohan väite ihan totta ja onko vaikutusta kiitoteiden käyttöön?

 

Oli kuitenkin niin raflaava väite, että piti oikein tunnarit pyytää. Täältä varmaan saan oikeaa tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niitä ole rakennettu lähemmäksi toisiaan muuallakin. Eikös Atlantassa ole 4 kiitotietä jotka ovat pareitten vierekkäin ja välimatka ei ole suurempi kuin vantaalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloussanomissa 27.11.2004 Tuulikki Kuparinen kirjoittaa kolumnissaan Parasta Aikaa: "Lentäjätuttavani kertoi, että Ilmailulaitos on rakennuttanut uuden kymmeniä miljoonia euroja maksaneen kiitoradan kansainvälisten määräysten vastaisesti liian lähelle vanhaa kiitorataa."

 

Kaivoin esille ILL:n esitteen kolmoskiitotiestä http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/tiedotekuvat/Kiitotie_Suomi_WEB_PDF.pdf. Ainakin siinä kerrotaan, että "Rinnakkaisten kiitoteiden välinen etäisyys tulee olemaan 1 350 m, mikä sallii kiitoteiden samanaikaisen käytön täysin itsenäisesti."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että kyseessä on väärinkäsitys. Kauemmaksi sijoitettu kolmas kiitotie olisi mahdollistanut helpomman käyttöönoton ns. paralleelilähestymisille eli toiminnalle, jossa kaksi lentokonetta lähestyvät samanaikaisesti rinnakkaisia kiitoteitä. Samalla rullausmatkat ja tilantarve olisivat kuitenkin muodostuneet ongelmiksi ja uudelle kiitoteiden väliin sijoitettu terminaali olisi tullut melkeinpä pakottavasti ja välitömästi tarpeelliseksi. Mitään säännösten vastaista ei ole kuitenkaan ymmärtääkseni tapahtunut ja 1300 metriä on hyvinkin pitkä välimatka verrattuna vaikkapa Atlantaan tai Nizzaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten se käyttö voi olla täysin itsenäistä jos rullaus kolmoselle tapahtuu toisen kiitotien poikki?
Hehe, aivan. Ilmailulaitos viittasi lähestymisiin ja lentoonlähtöihin, mutta ei tilanne aivan niin yksinkertainen ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....mikäs tuo noiden kahden radan välinen etäisyys muuten on?

 

Etäisyys rinnakkaisten kiitoteiden keskilinjojen välillä on 1350,55 m -1350,70 m. Ero johtuu että radat ei ole ihan prikulleen samansuuntaiset. ;) Rinnakkaisten kiitotteiden reunavalot ovat 1290,06 m -1290,13 m etäisyydellä toisistaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etäisyys rinnakkaisten kiitoteiden keskilinjojen välillä on 1350,55 m -1350,70 m. Ero johtuu että radat ei ole ihan prikulleen samansuuntaiset. ;) Rinnakkaisten kiitotteiden reunavalot ovat 1290,06 m -1290,13 m etäisyydellä toisistaan.

 

Niin, kummasta tuo ero sitten mitataan? Luulenpa, että reunasta reunaan. Ettei olisi tullut se virhe juuri tästä... inhimillinen erehdys! Minustakin tuo on vähän huono, kun kauimmaiselle rullatessa kiitotielle joutuu rullaamaan toisen kiitotien yli. Onko bongareilla ja muilla kentällä liikkuville tullut tästä sen kummempaa huomiota, esim. ruuhka-aikana kun lentoonlähdöt tapahtuvat 22R tai 4L. Niin, mutta miten se olikaan että voiko lähdöt olla kauimmaiselta ja laskut lähempänä terminaalia olevalle kiitotielle, tuntuu vaan aika erikoiselle?

 

Onhan varmasti rinnakkaiset kiitotiet jossain päin maailmaa lähempänä, kuin aikaisemmassa kannanotossa kerrottiinkin. Joskus aikaisemmin säännökset ovat olleet erinlaiset, luulisin niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kummasta tuo ero sitten mitataan? Luulenpa, että reunasta reunaan. Ettei olisi tullut se virhe juuri tästä... inhimillinen erehdys!

 

Tai sitten ne on yksinkertaisesti jonkun olemattoman asteen osan verran erisuuntaiset. Kuitenkin jos puhutaan 15cm heitosta kolme kilometriä pitkällä pätkällä, ei voida kovin kummoisista asteen murto-osista puhua heiton kanssa... Pistäkääpäs joku teistä viisaammista matematiikkaa kehiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n Annex 14 Volume 1 sanoo rinnakkaisista kiitoteistä seuraavaa:

 

3.1.11 Recommendation.- Where parallel instrument runways are intended for simultaneous use subject to conditions specified in the PANS-ATM (Doc 4444) and the PANS-OPS (Doc 8168), Volume I, the minimum distance between their centre lines should be:

 

- 1 035 m for independent parallel approaches;

- 915 m for dependent parallel approaches;

- 760 m for independent parallel departures;

- 760 m for segregated parallel operations;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ruuhka-aikana kun lentoonlähdöt tapahtuvat 22R tai 4L. Niin, mutta miten se olikaan että voiko lähdöt olla kauimmaiselta ja laskut lähempänä terminaalia olevalle kiitotielle, tuntuu vaan aika erikoiselle?

 

Yleensä 22R lähtöön ja 22L laskuun. Tai päinvastoin 04R lähtöön ja 04L laskuun. Eli ylityksiä tulee, joka on tietysti aina jonkunasteinen riskipaikka, mutta eipä tuonne oikeastaan minnekään muuallekaan tuo kolmas rata olisi mahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ne on yksinkertaisesti jonkun olemattoman asteen osan verran erisuuntaiset. Kuitenkin jos puhutaan 15cm heitosta kolme kilometriä pitkällä pätkällä, ei voida kovin kummoisista asteen murto-osista puhua heiton kanssa... Pistäkääpäs joku teistä viisaammista matematiikkaa kehiin :)

Kiitotien reunavalojen mittauksen tein ilmailulaitoksen omista kartoituksista :o, en ko.kaupungin mittausosaston. Todennäköisemmin virhettä on todellisuudessa vähemmän. Kiitoratojen suunta poikkesi muuten toisistaan 0.0061 astetta. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kiitoradat ovat liian lähellä toisiaan? Vai mikä on tästä kokonaisuudesta nyt sitten johtopäätös? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kiitoradat ovat liian lähellä toisiaan? Vai mikä on tästä kokonaisuudesta nyt sitten johtopäätös? :o

 

Justiinhan tuolla lainailtiin ICAOn määräyksiä, että independent parallel approaches luokkaan riittää 1035 meetriä, ja meidän ratojen välihän on 1350 meetriä, joten tarpeeks kaukana ollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästä taannoin ollut medioissa juttua että kahden kiitotien täyttä hyödyntämistä ruuhka-aikojen lisäslotteina on lähinnä jarruttanut lennonjohdon tekniikka/koulutusasiat? Lienee issue lähinnä pari-kolme tuntia aamuin / iltapäivin...liittyykö sitten jotenkin tuohon kiitoteiden väliseen etäisyyteen, siihen saa viisaammat kommentoida...

Olet oikeassa. EFHK:lla kiitoteiden välinen etäisyys ei liity tähän (ts. on riittävä), vaan työmenetelmät, laitteet ja koulutus. Lähitulevaisuudessa nämä "independent approachit" kyllä tulee meillekin käyttöön, en ole itse siinä projektissa mukana, joten en kommentoi tätä enempää. Koulutusta odotellessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Taloussanomat juuri uutisoi tähän liittyen, että: "reilun vuoden päästä rinnakkaisille kiitoteille samanaikaisesti tehtävät lähestymiset ovat totta. Tarkoituksena on pienentää ruuhkia etenkin aamuisin ja iltapäivisin.

 

Uuden järjestelmän käyttöönotto ei edellytä investointeja, vaan kysymys on pikemminkin uuden toimintamallin käyttöönotosta. Uudistuksella on tarkoitus ylläpitää Helsinki-Vantaan jo nykyiselläänkin hyvää täsmällisyyttä myös tulevaisuudessa. Uusi toimintamalli oli suunnitelmissa jo ennen uuden radan rakentamista, aikataulu oli vain avoin. Käyttöön uusi menetelmä otettaneen 2005-2006 vuodenvaihteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään