Markku Koivurova

Ilmailualan yrityksen osakeanti


29 viestiä aiheessa

Olemme laskemassa liikkeelle Atol Avion Oy:n osakeannin lähiaikoina. Mukaan on lähtemässä muutama sijoittaja merkittävällä summalla mutta ajattelimme tarjota mahdollisuuden myös piensijoittajille. Tavoittelemme tällä nimen omaan ilmailuihmisiä mukaan hankkeeseen. Olemme pohtineet, mikä olisi pienin panos yksittäiselle sijoitukselle. Tavoitteena on saada myytyä 3000 - 4000 osaketta kappalehintaan 115 euroa. Minimi merkintä tulisi olemaan 10 tai 20 osaketta. Tällä kyselyllä on tarkoitus selvittää tuo raja.

 

T. Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sijotettava summa (1150€ tai 2300€) on aika toissijainen asia siinä vaiheessa, jos sijoituspäätöös on positiivinen, eli jos kokee saavansa rahoilleen sopivan tuotto-odotus/riski suhteen ja tähän arviointiin tarvitaan tietenkin aika paljon tietoa yrityksestä.

 

Toki jos ajatuksena on tukea suomalaista ilmailua noin muuten vain niin summalla on merkitystä, mutta osakkeiden merkkaaminen annista ei välttämättä ole tähän paras keino. Kyllähän tässä tapauksessa on se lisäarvo, että omistaa osan yrityksestä mutta kuinka suuri tämä osuus on 10-20 osakkeella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan, myytävien osakkeiden kappalemäärä ja antihinta ei kerro vielä mitään. Tarvitaan tieto osakkeiden kokonaismäärästä (eli osakepääomasta) - mieluiten ennen ja etenkin jälkeen annin. Ja sitten vielä se, onko osakkeita vain yhtä laatua, vai onko eri osakesarjoilla erilainen äänivalta ja/tai etuoikeus osinkoon tmv. Nämä asiat pitää siis selvittää sijoittajille antia varten.

 

Antia varten olisi hyvä olla tiedot yhtiön taloudellisesta tilanteesta (liikevaihto, liikevoitto/tappio, rahoitusasiat, tase ym.) useamman vuoden ajalta, tai jos yhtiö on uusi, arviot näistä perustuen objektiiviseen näkemykseen. Lisäksi tulevaisuuden projektiot olisi syytä mainita, ja antia varten rahoituksen käyttötarkoitus (esimerkiksi uuden lentokoneen hankinta). Menestymiselle (ja sijoittajan rahoille tuotto) pitää olla realistiset mahdollisuudet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkei järjestäisikään julkista antia, Rahoitustarkastuksen ohjeet sellaisen järjestämisestä ovat hyvä lähtökohta tiedottamiselle.

 

Osakkeiden sijaan/rinnalle voisi myös harkita vaihtovelkakirjoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Summa on toissijainen asia, mutta ennenkuin pistäsin kiinni penniäkään niin kaipaisin vähän tietoja:

- Mikä on tuottto-odotus sijoitukselle?

- Minkälaisella riskillä kyseinen tuotto?

- Milloin yritys rupee tuottamaan, onko jo valmis tuote?

- Johdon sitoutuminen?

- Mitenkä saan sitten aikoinaan rahat pois? Pörssiin?

....

 

Toisaalta tämmösen kyselyn rivienvälistä on kyllä luettavissa toivomus , että sijoittajille riittäs se että saavat olla vaan mukana ja lahjoittasivat siksi rahat.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Summa on toissijainen asia, mutta ennenkuin pistäsin kiinni penniäkään niin kaipaisin vähän tietoja:

- Mikä on tuottto-odotus sijoitukselle?

- Minkälaisella riskillä kyseinen tuotto?

- Milloin yritys rupee tuottamaan, onko jo valmis tuote?

- Johdon sitoutuminen?

- Mitenkä saan sitten aikoinaan rahat pois? Pörssiin?

 

Mulle riittää kokonaisosakemäärä ja mihin tuo raha aiotaan laittaa. Tuo jälkimmäinen saa olla NDA (non disclosure agreement) takana, ei hetkauta. Mutta ilman näitä tietoja en sijoittaisi.

 

Sen sijaan "riskit ja voitot" kuuluu sijoittajan itse miettiä.

 

edit: typoja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, tosi hyviä kommentteja. En päässyt aikaisemmin vastailemaan kun olin Jämillä eikä varusteisiin kuulu vielä sellaista värkkiä, millä sähköpostiin pääsisi reissussa.

 

Ilman muuta luvut ja suunnitelmat julkistetaan siinä vaiheessa kun anti lasketaan liikkeelle. Vielä ei ole päätetty tuleeko siitä julkinen vai suunnattu. Tämän kyselyn tarkoitus oli vain selvittää miten homma tehdään.

 

Yhtiössä on osakekkeita nyt 11.000 kappaletta ja  kokonaisosakemääräksi tulee 17 000 joista 2000 - 3000 jätetään vielä varastoon. Eli 10 osakkeella saa 0,06 % äänivallan. Osakkeita on vain yhdenlaisia, siis kaikilla osakkeilla on sama äänivalta. Jos kaikki nyt myyntiin tulevat osakkeet merkitään, jää minulle ja perheelleni 51,88 % osuus ja 48,82 % kokonaisosakemäärästä.

 

Kyllä tässä ihan lain mukaan tullaan toimimaan ja paperit tarkastaa HTM - tilintarkastaja.

 

Markku

 

Korjattu virheellinen numerotieto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä kiinnostaa, jopa hieman suurempi summa.

 

Terveiset Luanda-Lagos-Johannesburg-Nairobbery-Lontoo akselilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko Markku hieman valaista yhtiön kassavirtaperiaatteita. Perustuuko tuleva kassavirta yhden tulolähteen eli lentokoneenrakennuksen ja myynnin ympärille vai onko tarkoitus tehdä myös muita tuotteita tai alihankintaa muille yrityksille. Eli onko järvessä pelkästään "lohiverkkoja" vai onko jokapäiväinen leipä turvattu pitämällä järvessä myös "pienisilmäisiä muikkuverkkoja"?

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko Markku hieman valaista yhtiön kassavirtaperiaatteita. Perustuuko tuleva kassavirta yhden tulolähteen eli lentokoneenrakennuksen ja myynnin ympärille vai onko tarkoitus tehdä myös muita tuotteita tai alihankintaa muille yrityksille. Eli onko järvessä pelkästään "lohiverkkoja" vai onko jokapäiväinen leipä turvattu pitämällä järvessä myös "pienisilmäisiä muikkuverkkoja"?

 

Seppo

 

Yhtiöjärjestyksessä lukee: "Yhtiön toimialana on kevyiden ilma-alusten, ilma-alusten rakennus- ja piirustussarjojen sekä ilmailuun liittyvien varusteiden ja työkalujen maahantuonti, valmistus ja myynti. Yhtiö harjoittaa myös alaan liittyvää huolto-, korjaus-, koulutus- ja konsultointitoimintaa. Yhtiö voi toimintaansa varten omistaa, hallita ja vuokrata kiinteistöjä sekä käydä arvopaperi- ja kiinteistökauppaa."

 

Olen tehnyt jo aiemmassa elämässä erilaisia varusteita ja työkaluja helikoptereihin ja lentokoneisiin. Tämä toiminta tulee jatkumaan.

 

Yksi tärkeä tuote on myös experimental -koneisiin tarkoitettu dieselöintisarja. Tämä projekti on edelleen työn alla ja tiedotan siitä tarkemmin syksyllä. Tähän liittyen, tankkasin tänään Jämillä Cherokeehen 400 eurolla menovettä, dieselillä olisi mennyt minun laskujen mukaan n. 105 eurolla (autodieseliä). Tuotteelle on varmat markkinat jos siitä pystytään tekemään ns. "bolt-on" sarja ja mehän pystymme ;)

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastausvaihtoehdot ovat keskenään hieman ristiriitaiset: kyllähän hyviin hankkeisiin aina löytyy rahaa :-). Mutta jos tarkoituksena on tehdä jollakin takaisinmaksuajalla oleva investointi, niin ilmailu ei taida olla ensimmäisenä kokeiltavien teollisuudenalojen listalla. Warrent Buffettin sanotaan lausuneen,

In an oft-cited barb, Warren Buffett once said any right-minded capitalist who had seen the Wrights' contraption take to the skies in Kitty Hawk might have shot it down and saved investors 100 years of agony.

 

Jos lasketaan firman menneiden vuosien tulosta (5 vuoden ka) ja ketjussa ehdotettua valuaatiota, saadaan pääomalle tuottoprosentiksi 0,3%. Positiivista on tietysti se, että lukema on plussan puolella. Wikipedian mukaan kuitenkin hyvä lukema on 15-20%. Eli osakeannissa yhtiölle tulevien lisäpääomien avulla pitäisi tuotto parantua 100-kertaisesti, jotta voitaisiin puhua hyvästä hankkeesta. Rahassa mitattuna tämä tarkoittaisi 300,000 eur vuotuista voittoa.

 

Pikaisella googlauksella Thilertin lukemat ovat aikoinaan olleet kymmenissä miljoonissa euroissa, ROE-lukeman vaihdellessa 5-10% tuntumassa. Näiden lukujen oikeellisuudesta tosin firman konkurssioikeudenkäynnissä kirjanpito julistettiin useamman vuoden ajalta "to be null and void".

 

Tehdasuuden Lycoming YIO-390-EXP:n listahinta on 40,500$ - se on monelle eksperimentalrakentajalle se huipputehojen laite. Jos eksperimental-rakentaja on laittamassa 40k moottoriinsa, niin hän valitsee tuon Lycomingin. Jotakin edullisempaa pitäisi siis tarjota. Oletetaan, positiivisesti, että syntyisi niin hieno rakennelma, että sen saa myytyä 30k per kappale rakentajille. Kiinteät kustannukset (avg viimeiset 5 vuotta) vievät 60k, muuttuva kustannus per myyty moottori voi olla vaikkapa 50% hinnasta. Break-even olisi siinä tapauksessa neljän myydyn moottorin kohdalla. Hyvään hankkeeseen vaadittaisiin 20-30 kappaleen vuosivolyymi, olettaen kiinteiden kustannusten pysyvän samana. Tähän ei kotimainen eksperimentalmarkkina riitä, vaan myyntiä tarvitaan vähintään kotimarkkina-alueelle; tai jotakin muuta innovatiivista.

 

Hyvälle/erinomaiselle tuotteelle nämä ovat tietysti pieniä lukemia: aiemmin mainitun Thielertin toimituslukemat ovat tuhansissa (3000 kpl syyskuu 2010). Markkinana eksperimental-rakentajat ovat tietysti toisenlainen kuin tyyppihyväksyttyjen markkina, ja lukemat ovat korkeintaan viitteellisesti suuntaa-antavia, mutta ehkä näillä saa jo jonkin arvion mittakaavasta.

 

 

 

 

Laskelmat:

Viimeisen 5 vuoden ko. yrityksen keskimääräinen tulos 4,200 eur

Yrittäjän oman osuuden valuaatio 1265000 eur

ROE = 42/12650 = 3%. (Mutkat suoriksi).

 

Osakeannin jälkeinen "pääoma": 17000*115 eur = 1955000 eur

15% ROE = 0.15 * 1955000 = 293250 eur / vuosi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pietu, olet tehnyt analyysisi täysin virheellisten pohjatietojen perusteella. Atol Avion Oy.n aikaisemmalla liiketoiminnalla ei ole mitään tekemistä Atol Amfibion tuotannon uudelleen käynnistämisen kanssa. Yhtiö on ollut tuotekehitykseen ja prototyyppien tekemiseen profiloitunut yritys. Se on asiakasprojektien ohella kehittänyt Atolia nykyiseen muotoonsa. Tästä johtuen sen tunnusluvut eivät kerro aivan koko totuutta.

 

Markku

 

PS. En tietääkseni ole antanut ymmärtää, että markkina-aluemme olisi vain kotimaa tai edes eurooppa millään tuotteellamme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pietu, olet tehnyt analyysisi täysin virheellisten pohjatietojen perusteella. Atol Avion Oy.n aikaisemmalla liiketoiminnalla ei ole mitään tekemistä Atol Amfibion tuotannon uudelleen käynnistämisen kanssa. Yhtiö on ollut tuotekehitykseen ja prototyyppien tekemiseen profiloitunut yritys. Se on asiakasprojektien ohella kehittänyt Atolia nykyiseen muotoonsa. Tästä johtuen sen tunnusluvut eivät kerro aivan koko totuutta.

 

PS. En tietääkseni ole antanut ymmärtää, että markkina-aluemme olisi vain kotimaa tai edes eurooppa millään tuotteellamme.

 

Näin arvasinkin - mutta niin pitkään kun ei parempaa tietoa ole saatavilla, käytetään sitä huonompaa tietoa, joka on saatavilla. Peruutuspeili ei kerro tulevaa.

 

Osuivatko arvaukseni tulevaisuuden suunnitellusta toiminnan skaalasta yhtään oikealle tontille?

 

Osakeannista yrityksen käyttöön saatavalla pääomalla olisi ilmeisesti tarkoitus kehittää toiminnan skaala toiseen luokkaan. Mutta mihin - se on toistaiseksi avoimena.

 

Suomen kauppatase on kääntynyt viimeaikoina negatiiviseksi. Hetkellisesti se ei haittaa, mutta pidemmän päälle sellainen peli ei vetele. Siksi yritykset, jotka pystyvät tuottamaan uusia vientiin kelpaavia tuotteita, ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen tärkeitä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin arvasinkin - mutta niin pitkään kun ei parempaa tietoa ole saatavilla, käytetään sitä huonompaa tietoa, joka on saatavilla. Peruutuspeili ei kerro tulevaa.

 

Osuivatko arvaukseni tulevaisuuden suunnitellusta toiminnan skaalasta yhtään oikealle tontille?

 

Osakeannista yrityksen käyttöön saatavalla pääomalla olisi ilmeisesti tarkoitus kehittää toiminnan skaala toiseen luokkaan. Mutta mihin - se on toistaiseksi avoimena.

 

Suomen kauppatase on kääntynyt viimeaikoina negatiiviseksi. Hetkellisesti se ei haittaa, mutta pidemmän päälle sellainen peli ei vetele. Siksi yritykset, jotka pystyvät tuottamaan uusia vientiin kelpaavia tuotteita, ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen tärkeitä.

 

Ymmärrän kyllä malttamattomuutesi mutta pyydän vielä pikkuisen kärsivällisyyttä. Annan kyllä lukuja aivan lähiaikoina mutta tässä on selvityksen alla vielä muutama asia. En alunperin tarkoittanut tässä ketjussa tiedottaa enempää vaan selvittää lähinnä kiinnostusta. Jämillä sain erittäin positiivisia kommentteja ja uskon, että saamme tarvittavan pääoman kasaan. Lähtökohtana on ollut, edellisestä yrityksestä viisastuneena, että tuotteistusvaihe tehdään omapääoma -ehtoisella rahalla.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun rahaa ollaan keräämässä, onhan Tekesit, ELY:t ja muut jo kierretty? Äkkiseltään ei uskoisi mihin kaikkeen niiltä rahoitusta irtoaa kun on pätevä projekti ja vähintään yhtä pätevä hakija. Varsinkin tuon jälkimmäinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun rahaa ollaan keräämässä, onhan Tekesit, ELY:t ja muut jo kierretty? Äkkiseltään ei uskoisi mihin kaikkeen niiltä rahoitusta irtoaa kun on pätevä projekti ja vähintään yhtä pätevä hakija. Varsinkin tuon jälkimmäinen.

 

Olen tehnyt vuosia erilaisia projekteja TE- ja Ely-keskuksille sekä Keksintösäätiölle joten tämä mahdollisuus on myös huomiotu rahoitussuunnitelmissa. Viime aikoina valtion rahoitusmahdollisuudet ovat menneet varsin vaatimattomiksi mutta kyllä sieltä aina jotain on saatu. Tällä hetkellä meillä on myönteinen liiketoimintasuunnitelman rahoituspäätös ja muita haetaan aina tilanteen mukaan.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastausvaihtoehdot ovat keskenään hieman ristiriitaiset: kyllähän hyviin hankkeisiin aina löytyy rahaa :-). Mutta jos tarkoituksena on tehdä jollakin takaisinmaksuajalla oleva investointi, niin ilmailu ei taida olla ensimmäisenä kokeiltavien teollisuudenalojen listalla. Warrent Buffettin sanotaan lausuneen,

In an oft-cited barb, Warren Buffett once said any right-minded capitalist who had seen the Wrights' contraption take to the skies in Kitty Hawk might have shot it down and saved investors 100 years of agony.

 

Tähän tosin pitää mainita, että Buffetin Berkshire Hathaway omistaa NetJetsin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netjetsin joke on vahvasti miinuksella, siinä määrin että ei miljoona tai pari riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan sellainen mieleen, että jos osakkeiden sijaan kerättäisiin ennakkomaksuja ja "optioita" myöhemmin valmistettaviin Atoleihin ja yritys saisi esim. 20 koneen ennakkomaksut á 10 000 eur sisään ja optiot 30 koneesta á 5000 eur, niin...

 

1) Pääomien hankkiminen pääomasijoittajilta ei olisi tämän jälkeen yritykselle mikään ongelma.

2) Tavoite tavallisten ilmailijoiden osallistumisesta talkoisiin täyttyisi.

3) Osakeyhtiön pyörittäminen olisi helpompaa (=halvempaa) kun omistuspohja on pieni.

 

Maksaisin itse tuon 10 00 eur, jos olisin varma, että saan loput 100 000 + EUR kasaan Atolin hankkimiseen (lähitulevaisuudessa).

 

T. Mika

 

ps. Onnea hankkeelle ja ostakaa te rahamiehet paljon Atoleita, niin mä pääset sitten käytettyjen markkinoille 20 v päästä.

 

:-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan sellainen mieleen, että jos osakkeiden sijaan kerättäisiin ennakkomaksuja ja "optioita" myöhemmin valmistettaviin Atoleihin ja yritys saisi esim. 20 koneen ennakkomaksut á 10 000 eur sisään ja optiot 30 koneesta á 5000 eur, niin...

 

1) Pääomien hankkiminen pääomasijoittajilta ei olisi tämän jälkeen yritykselle mikään ongelma.

2) Tavoite tavallisten ilmailijoiden osallistumisesta talkoisiin täyttyisi.

3) Osakeyhtiön pyörittäminen olisi helpompaa (=halvempaa) kun omistuspohja on pieni.

 

Maksaisin itse tuon 10 00 eur, jos olisin varma, että saan loput 100 000 + EUR kasaan Atolin hankkimiseen (lähitulevaisuudessa).

 

T. Mika

 

ps. Onnea hankkeelle ja ostakaa te rahamiehet paljon Atoleita, niin mä pääset sitten käytettyjen markkinoille 20 v päästä.

 

:-)

 

Näin olemme ajatelleet tehdäkkin. Käytäntö on alalle yleinen ja esimerkiksi Icon myi sata ensimmäistä konettaan 100.000 taalan ennakkomaksulla ja koneita on tämän jälkeen varattu 5000 taalan varausmaksulla yli kuusisataa! Tämä on sivumennen sanottuna hämmästyttävää, koska minusta heidän näytöt ovat varsin vaatimattomia. Proto on lentänyt ensilentonsa neljä vuotta sitten! Muita Iconeja ei taivaalle olekkaan sitten päässyt.

 

Kiitos, uskon, että Atol -hanke nousee taas siivilleen!

 

Markku

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atol Avion Osakeanti on nyt käynnissä ja kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen. Eilen on tehty myös jo toinen konetilaus. Vielä muutama erikoisehdoilla jäljellä!  :thmbup:

Anssi Rekula

anssi.rekula(at)gmail.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tänne laittaa seuraavat:

Kuinka paljon osakekannasta myydään? Mikä on kokonaishinta tuolle?

Kuka omistaa loput?

Mikä on oletettu myynti ensi vuonna ja viiden vuoden sisään?

Mikä saa olettamaan tuon?

 

Vaikea kuvitella kenenkään sijoittavan ilman noita.

 

HUOM: kunnioitan yritystänne vaikka noita ette julkaisikaan, erittäin paljon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Yksi tärkeä tuote on myös experimental -koneisiin tarkoitettu dieselöintisarja. Tämä projekti on edelleen työn alla ja tiedotan siitä tarkemmin syksyllä. Tähän liittyen, tankkasin tänään Jämillä Cherokeehen 400 eurolla menovettä, dieselillä olisi mennyt minun laskujen mukaan n. 105 eurolla (autodieseliä). Tuotteelle on varmat markkinat jos siitä pystytään tekemään ns. "bolt-on" sarja ja mehän pystymme ;)

 

Markku

 

 

Jos tarvitsette jeesiä moottorinohjauksen puolelta, niin voin autella mieluusti asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään