Kim Laitinen

Matkustajakone varoitti hätälaskusta Kuopion Rissalaan

7 viestiä aiheessa

Venäläisen lentoyhtiön Aeroflotin isossa matkustajakoneessa havaittu häiriö moottorissa aiheutti ennakkovaroituksen hätälaskusta Kuopion lentokentälle.

 

Koneen kapteeni vikaa selvitettyään päätti kuitenkin, ettei vika edellytä laskua, vaan kone pystyy jatkamaan suoraan matkaansa Moskovaan.

 

Kuopion lentokentällä Siilinjärvellä jouduttiin kuitenkin varautumaan satojen ulkomaalaisten matkustajien passintarkastukseen ja vastaanottamiseen, jos kone olisi joutunut laskeutumaan ja jäämään huoltoon Suomeen.

 

Tapaus sattui torstaina, kun täynnä matkustajia ollut Airbus A330 oli reittilennolla Yhdysvalloista Venäjälle. Finavian mukaan tapauksen tiedotusvastuu oli Aeroflotilla.

 

Finavia vahvistaa kuitenkin, että se sai koneesta ilmoituksen, että kaksimoottorisen koneen toisessa moottorissa on vikaa. Finavian mukaan häiriöön varauduttiin normaaliin tapaan kaiken varalta vakavasti, vaikka kapteeni myös ilmoitti, että kyse on ennakkoilmoituksesta ja hän selvittää asiaa vielä tarkemmin.

 

Vastaavia ennakkovaroituksia lennonjohto saa useita vuodessa. Vain aniharva niistä osoittautuu lopulta niin vakavaksi, että hätälaskuun oikeasti joudutaan.

 

Aluelennonjohto välitti lentokoneen ennakkoilmoituksen hätäkeskuksiin, joiden alueella mahdolliset varakentät ovat. Kuopio on Itä-Suomen varakenttä, jonne isoja koneita on tullut hätälaskuun aiemminkin.

 

–·Saimme kello 13.06 ilmoituksen, että iso matkustajakone voi joutua laskeutumaan Rissalaan, komisario Ilpo Kortelainen Pohjois-Savon poliisista vahvistaa.

 

–·Meille ilmoitettiin, että koneessa on matkustajia ja henkilökuntaa noin 450 henkilöä. Sellainen väkimäärä täyttäisi lentoaseman kokonaan, joten varauduimme, tarvitseeko lentoasema sulkea muilta kokonaan.

 

– Lisäksi selvitimme, että saamme paikalle henkilökunnastamme passintarkastuksiin erikoiskoulutettuja poliiseja.

 

Jos kone olisi laskeutunut Siilinjärvelle, lentoasemalle olisi tullut Schengen-alueen raja, jota poliisin olisi pitänyt valvoa ja tarkistaa kaikkien rajan ylittävien matkustusasiakirjat.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/matkustajakone-varoitti-hatalaskusta-suomeen/1223662

 

Päivän vanha uutinen mutta ei näytä löytäneen tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

–·Meille ilmoitettiin, että koneessa on matkustajia ja henkilökuntaa noin 450 henkilöä. Sellainen väkimäärä täyttäisi lentoaseman kokonaan, joten varauduimme, tarvitseeko lentoasema sulkea muilta kokonaan.

 

Jahas, Aeroflotinskilla on vissiin 15 penkkiä rivissään kun ovat 333:en tuollaisen määrän ihmisiä saaneet mahtumaan. Kylläpä alkaa pelottaa omien Tokion lentojen tiimoilta, henkihän noin kapeassa penkissä menee...

 

Ja jutusta nyt jäi sellainen kuva että venäläiset olisi päästetty Schengeniin ihan vain passintarkastuksella, mutta ei se nyt ihan näin mene, vaan kyllä siihen viisumi edelleenkin tarvitaan. Tässä tapauksessa ulkoministeriö olisi todennäköisesti myöntänyt tilapäiset hätäviisumit mikäli viivästys olisi pitkittynyt. Tai jos ei, niin kyllähän tuolla Itä-Suomessa on ennenkin pystytetty internointileirejä rakkaan viholliskansamme kansalaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

V....jota poliisin olisi pitänyt valvoa ja tarkistaa kaikkien rajan ylittävien matkustusasiakirjat.

 

 

Eihän tuossa sanota että kaikki matkustajat olisivat ylittäneet rajan, mutta he jotka olisivat, olisi pitänyt tarkistaa. Todennäköisestihän Aeroflot olisi lähettänyt koneen hakemaan matkustajat edelleen Moskovaan. Toki siihen olisi saattanut kulua jokin tovi ja Kuopion kentällä olisi ollut varmaan aika ahdasta, jos pitäisi vaikka 12 tuntia odottaa jatkokuljetusta. Ei olisi kaikille varmaankaan ilman erikoisjärjestelyjä löytynyt edes istumapaikkaa, vaikka alakerran airside odotustilan, yläkerran ravintolan ja vielä tuloaulan yhdistämällä olisi ihan siedettävä tila syntynyt. Ja vakioliikenteen hoitamiseen olisi tarvinnut taas erikoisjärjestelyjä, vaikka se näin heinäkuussa suhteellisen vähäistä onkin. Oishan tuo ollut ihan mielenkiintoinen harjoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Avheraldin tiedot pitää paikkaansa kone on ajellut Tromssan liepeiltä yhdellä moottorilla Moskovaan. Esim Nyc:sta Helsinkiin tullessa vastaava tilanne siis tarkoittaisi, että toisen moottorin hajotessa vaikka Färsaarten koillispuolella lennettäisiin edelleen Helsinkiin asti.

 

http://avherald.com/h?article=45240339&opt=0

 

Vaikka kone on kelvollinen lentämään pidempäänkin yhdellä moottorilla olen aina ollut siinä käsityksessä, että lento keskeytetään ja laskeudutaan lähimmälle sopivalle kentälle sellaisen ollessa tarjolla. Näin siis kaksimoottorisella.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Avheraldin tiedot pitää paikkaansa kone on ajellut Tromssan liepeiltä yhdellä moottorilla Moskovaan. Esim Nyc:sta Helsinkiin tullessa vastaava tilanne siis tarkoittaisi, että toisen moottorin hajotessa vaikka Färsaarten koillispuolella lennettäisiin edelleen Helsinkiin asti.

 

http://avherald.com/h?article=45240339&opt=0

 

Vaikka kone on kelvollinen lentämään pidempäänkin yhdellä moottorilla olen aina ollut siinä käsityksessä, että lento keskeytetään ja laskeudutaan lähimmälle sopivalle kentälle sellaisen ollessa tarjolla. Näin siis kaksimoottorisella.

 

Kysy tuota BA:lta ;) Nehän lensi taannoin 744:llä ja kolmella motilla LAX-LHR välin jos muistan oikein ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysy tuota BA:lta ;) Nehän lensi taannoin 744:llä ja kolmella motilla LAX-LHR välin jos muistan oikein ...

 

Jossa ei ollut mitään väärää, mutta kaksimoottorisella ei ole ollut tapana lennellä yhdellä kuin lähimmälle sopivalle kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään