Sami Niemeläinen

Puhoksen perinnepäivät & Jak-9

5 viestiä aiheessa

Tuli käytyä Puhoksen perinnepäivillä Kiteen kupeessa. Siellä oli palanen myös ilmailuhistoriaa eli kesällä 1944 Joensuuta vastaan hyökänneistä koneista yksi tippui Kiteen lähelle. Koneen osia oli nähtävilla ja mm. kottikärry joka oli saanut alleen pudonneen koneen kannuspyörän. Konetta ei ole varmuudella pystytty tunnistamaan ja tyypistä näyttäisi olevan asiantuntijoiden keskuudessa kaksi eri mielipidettä. Toiset uskoo sen olevan IL-2 ja toiset taas kallistuvat JAK-9 puolelle. Ohessa kuitenkin muutama valokuva osista.

 

forum01.jpg.c13b32b714af7511b99d30bb93be487f.jpg

 

 

forum3.jpg.5a8ae4d4c3e100c6683dafd231582832.jpg

 

p> 

forum5.jpg.4e7cf2f4d11db474e5495946cd4369ad.jpg

 

[attachment]338400_forum6.jpg[/attachment]

 

forum7.jpg.cb9e0c5ceb512785ac23e6073d404ded.jpg

 

p> 

Näytteillä oli myös palanen Blenheimia

forum8.jpg.027f610a40a9517b046c92e378140b12.jpg

>forum2.jpg.7e750b0d4e8ed1d9544cce5b4dafec82.jpg

p>forum4.jpg.044ad300a2d92f7c987b0ac605e56a89.jpg

p>forum6.jpg.a346e6061dfd4354f9fec5473955fc10.jpg

p>
  • Hei!

     

    Kysessä on ilmeisesti Onttolan pommitus 8.8.1944? Minulla käytössä olevassa tappiolistassa ko. päivällä on tarjolla vain kaksi sopivaa vaihtoehtoa: aamuyöllä klo 5:45 (04:45 Moskovan aikaa) vihollisen - eli suomalaisen - it:n pudottama 828 ShAP Il-2 kone (2 kaatunutta) sekä ilman kellonaikaa tuntemattomasta syystä menetetty 324 IAD (Hävittäjälentodivisioona) esikunnan Jak-9M kone tehtaan numero 2519398. Jak-lentäjän kohtalosta ei ole mitään tietoja.

     

    Toivottavasti Geustin Calle tai joku muu osaa auttaa eteenpäin.

     

    Kuvien lentokoneosat voisivat olla Jak-9 korkeusperäsimestä tyvi ja kärki sekä siiven pääkiinnityskorvake (pala salon yläpaarteen profiilia ja pieni jäänne alapaarteesta?). Pianosaranalliselle levylle en keksi kohtaa tällä istumalla. Osia voi verrata vaikka näihin netistä löytyviin (alunperin Modelist Konstruktor:ssa julkaistuihin?) piirustuksiin:

     

    http://base13.glasnet.ru/text/yak9/l1.htm  (Jak-9 runko, eri versioita)

    http://base13.glasnet.ru/text/yak9/l2.htm (yläkuvanto, korkeusperäsinten rakenne näkyy)

     

    (yo. piirustusten pääsivu: http://base13.glasnet.ru/text/yak9/yak9.htm )

     

    Tähän hätään en pysy parempaan vastaukseen.

     

     

    t.

    Kari

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kannustelineen luukku?

     

    Tietenkin! Usein käynti optikolla auttaa...

     

    Tässä välillä tuli mieleen, että Ilomantsin mottitaisteluista on Itä-Suomen yliopiston Mekrijärven tutkimusaseman sivuilla hyvää tietoa. Ilmatoiminta on esitetty erikseen ja osin jopa päivittäin esitettynä:

    http://mekri.uef.fi/sotahistoria/ilma44.htm '>http://mekri.uef.fi/sotahistoria/ilma44.htm  (Sotahistorian pääsivu: http://mekri.uef.fi/sotahistoria/ )

     

    Em. tekstin perusteella vahvistuu se käsitys, että Onttolassa tuli alas nimenomaan Jak-9.

     

     

    Kari

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Karin mainitseman 8.8.1944 Onttolan pommituksen yhteydessä pudonneen 828 ShAP:n Il-2-koneen miehistö oli ohjaaja n.luutn Jevgenij Fjodorovitsh Aljerov ja kk-ampuja kers N.A. Shubnov.

     

    324 IAD:n esikunnan Jak-9M koneen ohjaaja oli taas kapteeni Fjodor Ivanovitsh Korotu, joka ilmeisesti hyppäsi ja pääsi karkumatkalle. Kapt "Karadun" jäi kiinni kaksi päivää myöhemmin, ja sai surmansa pidätystilanteessa Läärin kylässä (ks 617. Ilmasuojelukomppanian spk 7323) - ennen sitä Kardun oli ampunut pidättäjää kers Hämäläistä päähän.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään