Ilkka Mannikainen

Matkalla Chongqing CKG (+ HKG)

18 viestiä aiheessa

Missähän sitä tuli oltua? Pitäisi selvittää ensin kohde ennekuin löytää kuvat kaiken kansan nähtäväksi

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ilo ja kunnia päästä Kiinaan ensimmäistä kertaa elämässä ja kohteeksi valikoitui Chongqing tuo 32 miljoonan asukkaan tuntematon pikkukylä.

Suosittelen käymään Chongqingissä pian koska länsimaalaiset eivät ole vielä paikkaa löytäneet. Kielimuuri on korkea, englantia ei puhuta kovinkaan paljoa, ei oikeastaan yhtään.

 

On perjantai-iltapäivä Helsinki-Vantaalla ja taivaalla mennään jo Aasiaan joten LTP:nkin olisi syytä tempaista taivaalle ettei jäädä muiden kyydistä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ruostekaarihalli

[ attachment removed / expired ]

 

 

Reilun kahdeksan tunnin päästä olemme tässä vaiheessa. Savusuimuinen Jiangbei Int. alkaa polttelemaan jo tassujen alla. Tulemme kiitotielle 20R.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei aikaa tuhlattavaksi vaan kaupungille. Jangtse -joesta opetettiin kouluaikana jotain maantiedossa mutta ei jaksa muistaa mitä, tässä se kuitenkin jää allemme.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sosialismin valmistuvia saavutuksia. Sillan pilari eikä ihan pienimmästä päästä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tähän taloon on hyvä tehdä julkisivuremppa joskus.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Janoisten lähde. Oluen saanti ja vielä sellaisen oluen joka on muuta kun mellanöliä, on vaikeaa ellei haasteellista. Terassikulttuuri puuttuu ja mihinkään ei voi pysähtyä kaljalle. Vihreää teetä sen sijaan olisi tarjolla kaikkialla mutta eihän suomalainen turisti sellaisia juo. :laugh: Oluet jostain syystä laimeita pilsnereitä mallin 3,1%.

Eli yhteenvetona: Chongqingistä ei voi tällä asetelmalla tulla suomalaisten massakohdetta ellei olut ala kuohua kaupungissa paremmin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yleisnäkymä alueelta jonne länsimaalainen ei voi eksyä eikä niitä kyllä muutenkaan koko kaupungissa ollut.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jiangbein kansainvälinen puoli on todella pieni ja liiterinomainen. Terminaali ei käsittele kun muutaman kansainvälisen lennon päivässä mutta viereinen kotimaanterminaali on sitten jotain ihan muuta.  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tälläinenkin lentoyhtiö löytyi. Airbusseilla näytti operoivan. Tässä ilmeisesti pääkonttori Jiangbein kentällä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Päivän kansainväliset lennot. Ei paljoa mitään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Loungeen pääsee näiden yhtiöiden asiakkaat.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Allekirjoittaneen ensimmäinen 737 -lento. Reitti CKG-HKG ja kone B-KBR, yhtiö Hong Kong /AirlinesExpress (HX). Pisneksen verhossa roikkuva ruokalappu kertoo että siitä alkaa Business Class.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Saavumme matkan välietappiin nimeltä Hong Kong. Pieni venematka Kowlooniin tekee hyvää.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vaijerivedolla (Peak Tram) ylös josta aivan loistavat näkymät.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paluulennon HKG-HEL AY70 lentää A340-300 OH-LQG ja koska kyseessä on yölento eikä tästä ranskattaresta ole mitään sanottavaa, niin kuva kertoo kaiken tarpeellisen:

[ attachment removed / expired ]

 

Chongqingistä veielä sen verran että kaupungilla ja sen liepeillä olisi paljon turisteja kiinnostavia kohteita mutta niitä ei ole markkinoitu eikä hoidettu mitenkään. Englanniksi ja niiden löytäminen on todellista arpapeliä. Taksit ei puhu englantia, hommaa aina jostain kohteen nimi kirjoitettuna paikallisella kielellä niin se auttaa. Erityismaininnan tästä reissusta saa paikallinen nuorimies joka oma-aloitteisesti tuli kysymään hölmöiltä turisteilta selvällä englannilla että tarvitaanko apua ja sitä apua tarvittiinkin metrokartan havainnollistamiseen. :thmbup:

Myös kaupunkia riivaava savusumu on häiritsevä. Et tiedä todellista säätilaa koska sumu peittää auringon. Tällä matkalla mittari kaupungissa näytti 36 astetta eli shortseilla pärjää heinäkuussa.

 

Kiitos matkan mahdollistaneille tahoille sekä loistavalle matkaoppaalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, minä en edes tiennyt missä kyseinen paikka on :laugh: Tuossa Helmikuun lopussa kun euroopan reissulle olin menossa, Finnair mainosti koneen ruuduilla juuri tätä uutta reittiä ja pohdin vain itsekseni, että mistä päin maailmaa tuollainenkin paikka löytyy..

 

Kuitenkin, mielenkiintoisia kuvia mielenkiintoisesta paikasta. Piikkilankaa löytyy lentokentältäkin. ;D

 

/tuukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, minä en edes tiennyt missä kyseinen paikka on :laugh:

 

Näinhän se on.

 

Montako näitä meille tuntemattomia pikkukaupunkeja vielä löytyykään Kiinasta. Vertailun vuoksi; kylän asukasmäärä on noin 30 miljoonaa ja se tarkoittaa noin puolta Thaimaan koko asukasmäärästä.  :o

 

Itselleni oli yllätys se miten pieni on kansainvälisen lentoliikenteen osuus CKG:n päivittäisestä operoinnista. Putkiportteja kansainvälisellä puolella oli muistaakseni 8 kpl. Suomalaisena on vaikea tajuta että sisämarkkina on niin valtava ja ulkomaailmalla ei ole suurempaa merkitystä. Qatar ja Finnair taivat olla ainoat ihan oikeat kansainväliset pelurit ko. kentällä.

 

Mutta eikö olekin erikoista että tuntemattomaan miljoonkaupunkiin pääsee suoraan Vantaalta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö olekin erikoista että tuntemattomaan miljoonkaupunkiin pääsee suoraan Vantaalta.  :)

 

No tää oli justiinsa mun pointti ja eka ajatus, kun tajusin, että missä tämä paikka on.. Onko tuollaiselle reitille käyttöä? Poistuuko se kohdelistalta, koska ei ole ihmisiä, jotka haluaisivat kyseiseen paikkaan lentää. Jää nähtäväksi. Itse ainakin enemmän kuin mielelläni lähtisin käymään ja katsomaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poistuuko se kohdelistalta, koska ei ole ihmisiä, jotka haluaisivat kyseiseen paikkaan lentää. Jää nähtäväksi. Itse ainakin enemmän kuin mielelläni lähtisin käymään ja katsomaan. :)

 

Kyse on enemmän siitä saadaanko kiinalaisia lentämään Eurooppaan. Vaurastuminen Kiinassa kertoo reitin tulevaisuuden. Ferrarit, Maseratit ja Porschet Chongqingin katukuvassa kertovat että rahaporukkaa kyllä löytyy.

 

Itseasiassa sosialismi alkoi näyttämään Ferrareiden ja kansainvälisten lukemattomien merkkilliikkeiden varjossa hyvältä systeemiltä. Tuli ihan sellainen olo, että Suomi se vasta sosialismimaa onkin.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oliko paljonkin matkustajia CKG:n lennolla?

 

Niitä ei kait julkisteta mutta tuona perjantaina haarukka oli 150-200 pax joista 95% silmämääräisesti arviotuna kiinalaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä ei kait julkisteta mutta tuona perjantaina haarukka oli 150-200 pax joista 95% silmämääräisesti arviotuna kiinalaisia.

Itse kun kävin niin oli 196 pax ja prosenttimäärä aikalailla sama. Bisneksessä ei ollut kummallakaan suunnalla henkilön henkilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka kuvasetistä, näyttääpä kaupunki aika lailla muuttuneen. Tosin, onpa viime visiitistä vierähtänyt aikaakin jo toistakymmentä vuotta  8)

 

Ethän sattumoisin tuolla Honkajoella pyörähtäessäsi käynyt tutustumassa Kai Takin nykyiseen ulkonäköön?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkalle kuvista ja pienestä lisäinfosta matkakohteesta, jonne pitäisi itsekin lähteä lokakuussa. Aikalailla ummikkona saa lähteä, joka toisaalta jättää paremmat mahdollisuudet saada irti täysin oudosta paikasta kuin lukemalla siitä etukäteen kaiken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vinkkiä vielä, että tuolla kansainvälisellä puolella on tasan 2 matkatavarahihnaa saapuville laukuille ja tullin jälkeen saavutaan vastaanottoaulaan joka on yhtä suuri kun Joensuun lentoaseman vastaava. Aulasta löytyy rahanvaihto, ATM sekä infotiski jossa kannattaa käydä kirjoituttamassa määränpää, esim. hotelli tai minne nyt on menossa, kiinaksi ja ojentaa se lappu takisikuskille. Siitä se lähtee.

 

Rahaa tuo vaihtopiste antoi niin että eurolla sai n. 7,3 rämpylää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kuvasarja ! Kun kuulin tästä reitistä ensimmäisen kerran, ajattelin että kuka hullu tuonne nyt lähtisi, mutta näemmä sinne joku sitten lähtee  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vinkkiä vielä, että tuolla kansainvälisellä puolella on tasan 2 matkatavarahihnaa saapuville laukuille ja tullin jälkeen saavutaan vastaanottoaulaan joka on yhtä suuri kun Joensuun lentoaseman vastaava. Aulasta löytyy rahanvaihto, ATM sekä infotiski jossa kannattaa käydä kirjoituttamassa määränpää, esim. hotelli tai minne nyt on menossa, kiinaksi ja ojentaa se lappu takisikuskille. Siitä se lähtee.

 

Rahaa tuo vaihtopiste antoi niin että eurolla sai n. 7,3 rämpylää.

 

Kiitos näistäkin. Matkatavarahihnaa ei ole avovaimoni kanssa juuri reissuillamme kaivattu. Silloin JFK:lla, kun "melkein tavattiin" niin tullimies usutti meitä kovasti kääntymään matkatavarahihnalle käsimatkatavaroiden kanssa noutamaan lisää laukkuja... Pari-kolme kertaa tuli sanottua, että tässä on meidän matkatavarat viikon reissulle ennenkuin hän uskoi joidenkin kykenevän reissaamaan kevyillä kantamuksilla...  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Ilkkahan maksoi sikahinnan jotain 200-300e.  ;D

 

Kohtahan se maksaa satasen kun AY toteaa lopetetaan koko reitti kuten HEL-CAN. Jos HEL-CAN ei toiminut, vaikea nähdä että HEL-CKG toimisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla