Jaakko Rissanen

Vesitasolla Puumalansalmen sillan ali

24 viestiä aiheessa

Mitä sääntöä sillan ali lennettäessä rikotaan? 

 

No vaikka minimikorkeuksia? Tuossa tuskin on 500ft lentokorkeus. Lentoonlähtöä ja laskua vartenhan sen saa alittaa, mutta jokin määräys taas taisi kieltää lentoonlähtöjen ja laskeutumisten suorittamisen voimalinjojen tai siltojen ali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka minimikorkeuksia? Tuossa tuskin on 500ft lentokorkeus. Lentoonlähtöä ja laskua vartenhan sen saa alittaa, mutta jokin määräys taas taisi kieltää lentoonlähtöjen ja laskeutumisten suorittamisen voimalinjojen tai siltojen ali.

 

Minimikorkeudet VFR-toiminnassa OPS M1-1 (Luku 4) ja lentoonlähtö tai lasku sillan tai ilmajohdinlinjan alitse OPS M1-6 (2.5)..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Mitä siitä sanottiinkaan siitä etäisyydestä lähimpään esteeseen? No,mutta hyvinhän tuosta mahtui! Iltalehti" Lentotempun kohteeksi valitun sillan alituskorkeus on 24,5 metriä"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuolta löytyy useita samanlaisia koneita. Miten lie eksynyt Suomeen siltoja alittelemaan  :thmbdn:

 

...samanlainen väritys ainakin ...

 

http://www.seabee.info/seaplanes/seaplanes_switzerland.htm

 

Serial No: 18-09053

Year: 1990

Engine: Lycoming IO-320-A2B

150 HP @ 2700 RPM

Floats: Amphibious (from HB-PQJ)

Owner: Association Snow Fish

Case postale 201

CH-1095 Lutry

Switzerland

Base: Switzerland

History:

HB-PMN 199?-??-?? Registered on Swiss Aircraft Registry.

Remarks: 4925665 (dec)

4b28e1 (hex)

22624341 (oct)

010010110010100011100001 (bin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan sama kuin tämä Lappeenrannan kävijä?

 

On sama vehje... Ihme homma, kun tuollaista tehdään. Oli ainakin viimeeksi nainen puikoissa kun käväisi Lappeenrannassa tankilla.

 

-Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän ennemmin kysellä että miksi sillan ali mentiin? Ja jos kyseessä on selkeä määräysten rikkominen niin sitten hutkitaan. Tulee mieleen tapaus jossa KOAK rata 29 lentoonlähtö Cherokee 6 värkillä vei Bay Bridgen ali. Valittavana kun oli joko sillan ali tai päin siltaa ei tarvinnut paljon miettiä vekotin kun ei kiivennyt millään. Muistaakseni 4500ft saavutettiin joskus 3 tunnin kuluttua 15 tunnin lennolla. Matka oli muuten KOAK-PHNL eli sellaiset 2200nm ja hieman ylipainoissa. Ennen kuin joku alkaa kimittämään määräysten rikkomisesta, FAA form 337 tehty ja luvat oli kunnossa, tämä asiasta jotain ymmärtäville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän ennemmin kysellä että miksi sillan ali mentiin? Ja jos kyseessä on selkeä määräysten rikkominen niin sitten hutkitaan.

 

Tuon sillan luona on kyllä tilaa, että ei ole mitään tarvetta lentää ali. Ei edes startissa/laskussa. Ja eikö tuosta nyt jutustakin tule se kuva, että taidettiin olla huruilemassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon sillan luona on kyllä tilaa, että ei ole mitään tarvetta lentää ali. Ei edes startissa/laskussa. Ja eikö tuosta nyt jutustakin tule se kuva, että taidettiin olla huruilemassa...

 

OH-SBB:lle ei riittänyt, vaikka lähti sillan alta. Tosin koko nousukiito kai tehtiin käsikirjan vastaisesti vedettynä. Ymmärtääkseni sama silta kysymyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SBB:lle ei riittänyt, vaikka lähti sillan alta. Tosin koko nousukiito kai tehtiin käsikirjan vastaisesti vedettynä. Ymmärtääkseni sama silta kysymyksessä.

 

Ei ollut sama silta, SBB:n tapauksessa Lietveden silta, kun nyt oli Puumalansalmen silta, joka rakennettiinkin vasta 90 -luvulla, avattiin liikenteelle 1995. Ja SBB lopetti lentämisen jo 1967. Tie toki sama, kt 62.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut sama silta, SBB:n tapauksessa Lietveden silta, kun nyt oli Puumalansalmen silta, joka rakennettiinkin vasta 90 -luvulla, avattiin liikenteelle 1995. Ja SBB lopetti lentämisen jo 1967. Tie toki sama, kt 62.

 

 

 

Hmmm... jos SBB lopetti lentämisen jo 1967, niin ei ehkä nyt sitten kuitenkaan ollut kyseessä Lietveden silta? Eikös siinä ollut lossi vielä jonnekin 80-luvun puoleen väliin tai jotain? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on varmaan lähestymisessä pienillä kierroksilla kaasari jäätynyt ja tehot kadonneet. Kaasun avaamisen jälkeen kaasari suli ja tehot palautui jolloin voitiin lisätä korkeutta. Ihan normijuttu. Odotellaan vaan ihan rauhassa tutkintaa eikä aleta spekuloimaan. Kaikki ovat syyttömiä kunnes on lainvoimainen tuomio. ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minimikorkeudet VFR-toiminnassa OPS M1-1 (Luku 4) ja lentoonlähtö tai lasku sillan tai ilmajohdinlinjan alitse OPS M1-6 (2.5)..

 

Harjoitusmielessä tehtyä lähestymistä tuo OPS M1-6 ei näytä koskevan, mikäli lähestyminen ei pääty kosketukseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... jos SBB lopetti lentämisen jo 1967, niin ei ehkä nyt sitten kuitenkaan ollut kyseessä Lietveden silta? Eikös siinä ollut lossi vielä jonnekin 80-luvun puoleen väliin tai jotain? 

 

No'juu, siis kone lähti Pistohiekan rannasta ja aloitti nuosukiidon vastatuuleen. "Hän keskeytti sen kuitenkin ja kääntyi oikealle myötätuuleen kohti lahden pohjan siltaa saadakseen pisimmän mahdollisen nousutilan. Hän kaartoi sillan edessä ja aloitti kiidon." (Seppo Jylhä: Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994). Siis mikä silta? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hän keskeytti sen (siis nousukiidon) kuitenkin, ja kääntyi oikealle myötätuuleen kohti lahden pohjan siltaa saadakseen pisimmän mahdollisen nousutilan. Hän kaartoi sillan edessä ja aloitti kiidon". Siis mikä silta? :-[

Eli suomeksi: rullasi portaalla.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... jos SBB lopetti lentämisen jo 1967, niin ei ehkä nyt sitten kuitenkaan ollut kyseessä Lietveden silta? Eikös siinä ollut lossi vielä jonnekin 80-luvun puoleen väliin tai jotain? 

 

No'juu, siis kone lähti Pistohiekan rannasta ja aloitti nuosukiidon vastatuuleen. "Hän keskeytti sen kuitenkin ja kääntyi oikealle myötätuuleen kohti lahden pohjan siltaa saadakseen pisimmän mahdollisen nousutilan. Hän kaartoi sillan edessä ja aloitti kiidon." (Seppo Jylhä: Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994). Siis mikä silta? :-[

 

Juu, ei ollut Lietveden siltakaan, se valmistui vasta 1985. Mutta tiellä 62 on noilla paikkeilla ja siis Pistohiekan tuntumassa monta pienempää siltaa ja pengertä, vaikka Verkkosaaren silta tai jokin muu niistä sitten?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään