Guest kettunen

Mikä kamera?

21 viestiä aiheessa

Valokuvaus kiinnostaa, enkä tarkoita pelkästään bongausta vaan muunkinlaista kuvausta. En ole todellakaan ammattilainen, joten sallinette virheet tekstissä. En ole ihan vielä hankkimassa kameraa, mutta pieni pohjustus olisi paikoillaan. Eli kamerassa olisi oltava tarpeeksi zoomia lentokonekuvia varten, megapikseleitäkin vähintään yli 3.

Itse olen katsellut seuraavia malleja: Minolta DiMage Z3 ja Canon Powershot S1 IS. Riittääkö esim. Minoltan 12 kertainen zoom mihinkään? Itse pitäisin Minoltan kameraa parempana ominaisuuksiltaan, mutta en ole kumpaakaan kokeillut. Kiinnostaisi tietää myös, onko näissä helppo säätää valotusaikaa/muita tärkeitä asetuksia. Jos teillä on kokemusta niin kommenteja vaan. Kolmas vaihtoehto olisi jokin järkkäri, mutta niitä kun ei alle 1000 euron saa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minoltan kamera näyttää paljon asiallisemmalta. Varmaan siksi kun itelläni on Minoltan joku pieni häsläys. Tais olla Dimage Xt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti Canon S1 noista vaihtoehdoista. Minoltassa on minusta erittäin epäselvästi toteutettu valotusajan yms. säätäminen, joten siinä mielessä en itse ottaisi sitä. Toki kyllähän senkin oppii, kun vähän aikaa tutkii. Canonia en ole kokeillut, mutta jos on vähänkin samanlainen kuin muut Canonit niin ei valittamista. Helppo käyttää varmaankin.

Rajalasta voisi saada jonkun käytetyn DSLR rungon alle 1000e, mutta objektiiveista yms. härpäkkeistä saa yleensä jo maksaakkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sinua oikeasti kiinnostaa valokuvaus harrastuksena muutenkin kuin satunnaisena näppäilynä, niin suosittelisin sittenkin järjestelmäkameraa.

Alle tonnin ei montaa järkkäriä löydy, mutta Canon EOS300D olisi yksi vaihtoehto:

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_300D/index.asp?ComponentID=54127&SourcePageID=165152#1

Ja tietoa hinnoista:

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=17014

Kitti tarkoittaa sitä, että rungon mukan tulee "perus"objektiivi. Tällä putkella ei vielä lentokoneita kuvailla, eli tuon lisäksi pitäisi vielä hankkia pitempi zoomi.

Muutenkin tuo MBhintaseuranta on ihan kätevä:

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?suba=112

Niin ja pitääkö sen olla digi? Filmillekin saa kuvia, ja tonnilla täydellisen järkkäripaketin ;)

Juha.

(Joka pahoittelee tolkuttoman pitkää linkkiä... :-[)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juhalle ja muille vastauksista. Nyt kyllä rupesi tuo järkkäri kiinnostamaan, ja tuo Canon EOS 300D näyttää todella fiksulta peliltä. Tarkemmin ajatellen miksei sitten ostaisi tuollaista "kunnon" kameraa. Mutta jatketaan toki kamera-keskustelua ja jos joku noita kameroita sattuu omistamaan niin kertokaa vaan kokemuksia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on juuri tuo 300D. Ei juuri muuta valittamista kuin pieni bufferi. Pystyy ottamaan neljä raw-kuvaa. Sillä pärjää kyllä melko usein ja siihen tottuukin. Muovi runkoinen, mutta en koe sitäkään haitaksi. Nikonin D70 on ilmeisesti magnesiumia. Sitten on vielä Pentaxin DSLR, mutta en muista mallinimeä. Jättäisin sen kuitenkin ostamatta, ellei omista Pentaxin linssejä entuudestaan.

Kannattaa tutkia kunkin valmistajan tuotteita ja kokeilla, niin löytyy mieleinen.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Minulta löytyy puolisen vuotta vanha, saksasta tilattu, Dimage Z2 ja ainoat ongelmat mihin olen toistaiseksi törmännyt ovat:

-ilman lcd-näyttöä kuvatessa "kontrollit", kuten valotukset, manuaalitarkennus jne, ovat huonossa paikassa sikäli, että peukalon joutuu ujuttamaan posken ja näppäinten väliin. Tähän tietysti tottuu, mutta parempaa suunnittelua kaivattaisiin.

En osaa sanoa, miten tämä on toteutettu tset-kolmosessa.

-pimeäkuvauksesta on Minoltan kanssa huonoja kokemuksia, mutta siihenkin olen yrityksen/erehdyksen kautta saanut toivoa.

Itsekin tosiaan vasta opettelen valokuvauksen jaloa taitoa ja siksi koenkin tämän olevan omiaan juuri harjoittelua varten - jos vaikka myöhemmin innostuisi ostamaan järkkärin. Jos valokuvausinto ei onnistukaan puraisemaan kunnolla niin olen täysin tyytyväinen nykyiseen laitteeseeni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun Canonilta tuli tuo 20D, niin nyt alkaa näkyä vähän käytettyjä 10D:itä siedettäviin hintoihin (~uuden 300D:n hinnoissa). Noissa kannattaa varmistaa paljon perällä on oikeasti kuvattu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nikonin, Canonin ja Pentaxin väliltä minä valitsisin digijärkkäriä. En minä Pentaxin *ist D:tä tyrmäisi, onhan sille kattava valikoima putkia (KAF2, KAF, KA, K, S, 67/645 -objektiivit) ja muita härpäkkeitä siinä kuin Nikoniin ja Canoniinkin ja taitaa pikkuisen halvemmalla irrota. Konica Minoltalla on myös hyviä vehkeitä, mutta lisälaitevalikoima on huomattavasti pienempi. Minua hintsuttaisi eniten Nikonin D100, mutta sen hinnalla saa kyllä 2 halvempaa runkoa. Tosin lasihan se on mikä maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä kans pähkäillään digikameran päivitystä.

Vaihtoehtoina budjettilinjalla on ollut esimerkiksi Panasonic Lumix DMC-FZ 20 (12x zoomilla ja optisella kuvanvakaimella) tai sitten hieman toisenlainen lähestymistapa, käytetty Canon G3 ja siihen TC-DC 58 telelisäke. Tuo G3 on kyllä ainakin hyväksi havaittu käytettävyydeltään ja kuvanlaadultaan. toki kameran oma zoomialue on kovin vaatimaton... Itselläni yksi G3 onkin, mutta onnettomien yhteensattumien vuoksi se on tätä nykyä käyttökelvoton :P

Jälkimmäinen vaihtoehto olisi siis jonkin verran halvempi ja käytettyjen markkinoilta löytyy suomessa hyviä yksilöitä kohtuuhintaan. Panasonicissa taas optiikka on kuulemma aika hyvä pokkarikameraksi, Leican tekoa ja kelpo valovoima. Mutta kalliimpi vaihtoehto ja jo aika lähellä käytettyjen digijärkkärien hintoja...

Eihän nämä vaihtoehdot toki tähän lopu, perinteisen filmijärkkärin ystävänä digijärkkäri olisi tietty se ainoa oikea, mutta tosiasiat pitää vaan tajuta, nyt ei rahaa ole hassata juuri 500 euroa enempää eli vaaka on vahvasti canoniin päin...

Jos joku nyt on harkitsemassa luopumista pidempiputkisesta (pokkari)digikamerastaan niin toki tarjoilla saa, harkitaan sitten tilanteen mukaan tulisiko kauppoja...

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin,

Kyllä täälläkin aletaan kallistumaan 300D:n kannalle. Ensin ajattelin repäistä kunnolla ja hankkia käytetyn Canon 10D:n mutta samalla rahalla saa tuohon kolmesataseen jo yhden perusputken.

Kyllä tämä teknisten laitteiden hankintahomma vie aina mennessään, nyt pitää siis hankkia kamera ja kikkulat, siihen teleobjektiivi ja jalustaakin tarvitsen :P

Mutta eiköhän tuolla paketilla jo hetken sitten pärjäilekin, vanhalla EOS 100 filmijärkkärilläkin tuli räpsittyä peräti 7 vuotta... Digivehkeet on tietty tuossa ajassa jo muinaismuistolain nojalla suojeltuja kohteita ;D

Jos joku nyt harkitsee siirtymistä tosiammattilaisvehkeisiin ja haluaa luopua uskollisesta hopeakuulastaan (300D) niin tarjota toki saa...

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä voisin kaupata EOS-10D:n, Canon 35-80 mm USM, Sigma 100-300 mm, CF-kortteja ja laukku. Runko ostettu elokuussa 2004, objektiivit vanhempia. Koko paketti vaikkapa 1350 euroa. Kiinnostaisiko?

/Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri, toki kiinnostaisi... mutta:

Nyt joudutaan lähtemään vain hieman tiukemmalla budjettilinjalla liikkeelle :P

D300:aa kittilinssillä liikkuu maltillisesti käytettynä 650-700 euron hintahaarukassa aika mukavasti. Pidempään objektiiviin pitääkin sitten säästellä jo tammi-helmikuun puolelle ja digitarvikkeessa oli kivalta vaikuttava Manfrotton jalustapaketti kelpo hintaan, semmoinenkin siis tarvitaan.

Jollain tuommoisella kokoonpanolla pitäisi nyt alkuun päästä liikkeelle.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt on kiikarissa sopiva yksilö:

300D kit, suomesta ostettu, rapiat tuhat kuvaa räpsitty + 256 MB CF + Tamron 70-300 mm perustele ja uv filtterit objektiivien eteen

Ja kamoille asiallinen kamerareppu. Paketti lähtisi noin 800 eurolla.

Nuo optiikat on tietty tuommoisia budjettiluokan kamoja mutta luulisi niiden kanssa paremmin pärjäävän kuin tuon nykyisen Canon A70:n kanssa ;)

Tätä pakettia täytyy käydä katsomassa ja kokeilemassa viikolla, sopisi oikein hyvin joululahjaksi mulle itseltäni ;D

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselleni hommasin pari viikkoa sitten Canonin Power Shot A400. Halpa ja kelpo viellä A4 kokoisiin kuviinkin. No konkarit varmaan hykertelee. Mutta arki käyttöön riittävä, ei himo kuvaajalle. Hintakin oli 256 muistin kanssa 199

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen järkkärin ostoa, jos kuvaaminen vähänkään enempää kiinnostaa. Itse aloitin kuvaamisen Canonin G3:sella, mutta pokkarin hitaus ja huono laajennettavuus saivat minut vaihtamaan kinojärjestelmään aika pian. Kinolla jonkun tuli jonkun verran kuvattua, mutta jäin kaipamaan välitöntä kuvien esikatselua, joten katse kääntyi digijärjestelmien suuntaan. Vihdoin ja viimein sain sen verran sukan varteen, että marraskuun alussa hommasin 20D:n. Hetekeäkään en ole katunut, vaikka kamera huollossa olikin vajaan kuukauden.

Suosittelen kyllä harkitsemaan käytettyjä 10D runkoja, kun meinaavat nykyään olla aika huokeita. Telezoomiksi siihen vaikkapa Canonin 75-300 tai vähän houkeampi 90-300.

EDIT// Rajalasta ja eri foorumien myydään-palstoilta(esim. digicamera.net) kannattaa etsiä noit käytettyjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

voisin tähän threadiin jatkaa..

eli riittääkö esim. tuolla EFHK:lla 40-150mm putki jos haluaa bongailla koneita?... on kamera tulossa missä on sekä 15-45mm että 40-150mm mukana.. Kattelin vaan että pojilla on noita 500mm ja veti vähän hiljaseks.. mutta onko tulla mun putkella mitään jakoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

150 mm ei vielä ole kovin pitkä tele, mutta eipä lentokonekaan ole ihan pieni kohde. Kuvaruutukäyttöön ja etenkin webbiin sillä otetuista kuvista saa varmasti kropattua kohteen ihan tarpeeksi isona. Kyllähän ne pitkät putket kaukokuvauksessa on kivoja, mutta hyvä 500 mm optiikka maksaa mansikoita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

voisin tähän threadiin jatkaa..

eli riittääkö esim. tuolla EFHK:lla 40-150mm putki jos haluaa bongailla koneita?... on kamera tulossa missä on sekä 15-45mm että 40-150mm mukana.. Kattelin vaan että pojilla on noita 500mm ja veti vähän hiljaseks.. mutta onko tulla mun putkella mitään jakoa.

Kristallipalloni sanoo, että olet ostamassa Olympuksen E-sarjalaista.. Niinpä tuo 150mm pitää kertoa kahdella, jotta päästäisiin kinovastaavuuksiin => Tuo vastaa 300mm:ä filmikamerassa tai täyden koon kennolla. [...joka taas on sama kuin 200mm nykyisten 1.5 croppikertoimella olevien kameroiden (esim. Nikon D70) kanssa]

300mm onkin jo ihan riittävästi useimmissa paikoissa EFHK:lla, esim Lemminkäisellä tai 04R:n kynnyksen luona kuvattaessa.

Toisaalta tunnettua on, että "mikään ei riitä" ja useimmat meistä haaveilevat pidemmistä / paremmista linsseistä... Tähän tuskaan Olympus tarjoaa lääkettä aina 600mm kinovastaavuuteen saakka (f2.8, hintaa reilusti)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kristallipalloni sanoo, että olet ostamassa Olympuksen E-sarjalaista.. Niinpä tuo 150mm pitää kertoa kahdella, jotta päästäisiin kinovastaavuuksiin => Tuo vastaa 300mm:ä filmikamerassa tai täyden koon kennolla. [...joka taas on sama kuin 200mm nykyisten 1.5 croppikertoimella olevien kameroiden (esim. Nikon D70) kanssa]

300mm onkin jo ihan riittävästi useimmissa paikoissa EFHK:lla, esim Lemminkäisellä tai 04R:n kynnyksen luona kuvattaessa.

Toisaalta tunnettua on, että "mikään ei riitä" ja useimmat meistä haaveilevat pidemmistä / paremmista linsseistä... Tähän tuskaan Olympus tarjoaa lääkettä aina 600mm kinovastaavuuteen saakka (f2.8, hintaa reilusti)

Juu.. sitä olympuksen e-500:han minä. Tulee hyvällä tuurilla huomenna omiin kätösiin. Sitten odottelen sitä ajokorttia joka heruu ens kuun puolella, menopelin saan heti ku käyn hakemassa. Sen jälkeen EFHK:lle leikkimään, tosin jos joku uskaltautuu mukaan niin olisi ihan hienoa homma. Jotain seuraa ja sitten voisi näyttää eri kuvauspaikkoja ja hyvät reitit perille.

TUosta 600mm olin tietoinen mut hinta on sen verran suolainen etten kykene

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään