Jan-Erik Andelin

Ryanair anoo CPH-slotteja Suomen liikenteelle

33 viestiä aiheessa

Jos Ryanair saa nuo slotit, niin tippuu kyllä Blue1 aika nopeesti pelistä pois ks. reiteillä.

 

Blue1:n liikenne Suomesta Kööpenhaminaan on suurelta osin syöttöliikennettä, Ryanairilla ei siihen suoranaista vaikutusta. TMP/LPP - CHP välin hinnoissa varmasti näkyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lipuilla mennään ja Blue1 on SAS tuotantoyhtiö. Kuitenkin aina jatkoilla johonkin muuhun maahan. En taida muistaa yhtään kertaa että olisin jäänyt köpikseen. Joten Ryanair ei ole minulle siinäkään suhteessa vaihtoehto. Ei myöskään Tampere johtuen paikan sijainnista omaan kotiin. Ei voi sanoa että tämä halpayhtiöiden kuvio muutenkaan kauheasti huvittaa paljon matkustavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Ryanair saa nuo slotit, niin tippuu kyllä Blue1 aika nopeesti pelistä pois ks. reiteillä.

Eikä niitä lentoja niin paljoa tule, etteikö Blue1.lla ja muille toimijoille olisi tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kyllä jonkun verran käytän tuota TMP-CPH väliä ihan vkonloppureissuihin ja onhan siellä vuosittain lähin Speedwayn GP kilpailukin. Jos se maksaisi vielä vähemmän, niin tulisi kenties useamminkin lähdettyä. Matka-aika ja hinta kun olisivat silloin jo liki samoja kuin junalla Helsinkiin. Nykyään helpommin valitsee Lontoon, kun sinne pääsee halvemmalla.

 

Tosin Rynkky pilaa varmasti tuon CPH välinkin sillä että lennot on sianpieremän aikaan. Ketä kiinnostaa suunnistaa lentokenttää kohti aamulla kolmen-neljän välillä? (Lontoo paluu aikataulu ainakin viime talvena)

 

Ja eihän Bluella ole kuin yksi päivittäinen lento TMP-CPH välille. Viikonloppumatkailijalle kyllä hyvällä aikataululla, ehtii perjantain olemaan töissä ja sunnuntai-illaksi kotiin.

 

Toisin kuin Jannea itseä tuo halpayhtiöiden kuvio kyllä kiinnostaa. Lennot kun joutuu maksamaan itse. Halvimmalla on Lontoossa käyty neljän hengen porukalla edetakaisin veroineen hintaan 128,50€. Samaan aikaan Finskiltä vastaava matka oli 722€/hlö. Pakko tuon on köyhää kiinnostaa. Lisäksi en ymmärrä että miksi TRE kakkosterminaalia kovasti haukutaan. Kaikki toimii, ei jonoja lennot ajallaan tai etuajassa... Toimii siihen tarkoitukseen varsin mallikkaasti. Turvatarkastuksen jälkeen ehtii kaljan tai kaksi juomaan rauhassa, sitten vessan kautta koneeseen. Ikävää on ettei kahviossa ole enää tupakointinurkkausta, sittenhän paikka olisi täydellinen  8) Tietenkään ei ole shoppailumahdollisuuksia, mutta en etsi rautatieasemaltakaan niitä. Lentäminen on matkustusmuoto minulle, ei elämäntapa tai harrastus.

 

EDIT: Tuohon viimeiseen tarkennuksena että pidän lentämisestä ja aion hankkiutua jossain vaiheessa pienkoneenkin kyytiin. Olen myös jonkun verran kiinnostunut koneista ja kentistä. Mutta itse matkustaessa ne ovat pakollista pullaa. On aivan sama onko rusinoita tai voisilmää. RIX oli kyllä pettymys kun tarjolla olikin pelkkä kanelikorppu, ilman kanelia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lisäksi en ymmärrä että miksi TRE kakkosterminaalia kovasti haukutaan. Kaikki toimii, ei jonoja lennot ajallaan tai etuajassa...

 

TRE kakkosterminaaliin on helsingistä n. 180 km, eli 250 euroa per siivu taksilla. Siinä on sen suurin vika tätä ryanöör-kuviota ajatellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TRE kakkosterminaaliin on helsingistä n. 180 km, eli 250 euroa per siivu taksilla. Siinä on sen suurin vika tätä ryanöör-kuviota ajatellen.

 

Stadilaisilla on se perusvika, että ne kuvittelee olevansa maailman napa ja kaiken palvelevan vain ja ainoastaan heitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadilaisilla on se perusvika, että ne kuvittelee olevansa maailman napa ja kaiken palvelevan vain ja ainoastaan heitä.

 

Niinhän se on että Suomineidon pää on napapiirin yläpuolella ja jos samaiselle neidolle annettaisiin suolihuuhtelu, työnnettäisiin letku Aurajoesta sisään. Samalla anatomian tulkinnalla Helsingille ei oikein muuta paikkaa löydy kuin...

 

Asiasta kukkaruukkuun. Tampere ei ole ainakaan lännen tai etelän suunnilta kovinkaan helppo paikka lähteä lennolle. Ei mene suoria junia, ei busseja jne. Idästä tai Tampereen pohjoisenpuolisista alueista en tiedä, mutta kun itselläni on pesä aika pitkällä etelässä, ei Tampereesta saa millään ilveellä hyvää yhteyttä. Ei varsinkaan kun Torstaina lippu HHN-TMP-HHN maksoin lähes 700 euroa ja siihen sitten junat, bussit ja mahdolliset taksit molemmissa päissä päälle niin mielummin menen parisen sataa egeä kalliimalla busineksessa FRA tai BRU-HEL että paluu ja otan pari pistettä että lounget, sapuskat ja muut päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stadilaisilla on se perusvika, että ne kuvittelee olevansa maailman napa ja kaiken palvelevan vain ja ainoastaan heitä.

 

Sattuuko kun julkituodaan fakta, minkä takia ryanöörin yhteydet tampereelta eivät vaan ole soveliaita koko suomen käyttöön? Minä en ole helsinkiälinen tai asu helsingissä, enkä ole siellä koskaan asunutkaan. Jos esimerkiksi blue1:n yhteys CPH:hon katkeaa ja minun tarvitsisi sinne päästä, niin aiheuttaahan tuo ongelmia. Samalla se aiheuttaa ongelmia niille muille reilulle miljoonalle pääkaupunkiseudulla ja sen ympäryskunnissa asuville. Pääkaupunkiseudun ja koko etelärannikon asemasta kertoo jotain sekin, että Weberin piste sijaitsee Hämeenlinnassa (joskin sen pohjoisosissa, eli aika lähellä tamperetta).

 

Tampere-Pirkkalaan ei pääse täältä - edes Helsingin kautta kiertämällä - suoraa millään muulla julkisella kuin taksilla. VR:n varaan ei kannata lentomatkaansa jättää, koska VR ei korvaa vaikka jätät 6 tunnin marginaalin ehtiäksesi lennolle, katsos kun näitä matkoja harvemmin saa samalle lipulle.

 

Ja kuka matkustaa Helsinki-Tampere taxilla? ;D

 

Minä matkustin viimeksi Pirkkalasta Helsinkiin taksilla. Ei sieltä muutenkaan päässyt järkevästi, olisi täytynyt yöpyä (ja päästä jollain kulkuvälineellä ensin hotellille), ja etelässä olisi taas saanut vaihtaa kulkuvälinettä vähintään kertaaleen. Kaikenkaikkiaan, kokonaiskustannukset olisivat olleet vaihtoehtoisessa tapauksessa hotelleineen ja päivärahoineen suunnilleen samaa luokkaa, varsinkin kun otetaan huomioon, että matka-aikani oli palkallista ja tuossa vielä ylityötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TRE kakkosterminaaliin on helsingistä n. 180 km, eli 250 euroa per siivu taksilla. Siinä on sen suurin vika tätä ryanöör-kuviota ajatellen.

Paljonko kalliimpi tuo taksi on kakkosterminaaliin verrattuna ykkösterminaali? Tuossahan keskusteltiin rynkyn toimimisesta bluen kilpailijana  ::)

Jos reitti on sopimaton, niin samahan se kuka sitä lentää... Ja tuo on ainakin osittain oma valinta asua siellä vähän syrjässä  :P

 

Ja kuka matkustaa Helsinki-Tampere taxilla? Grin

Esimerkiksi minä.

Neljä kertaa käynyt Lontoossa ja kaksi viimeisintä päättynyt taksimatkaan tuolla välillä. Syynä juuri tuo rynkyn huono aikataulu paluuaikojen suhteen.

Vertailin myös vaihtoehdot finskiltä ja sassilta, mutta eivät olleet kilpailukykyisiä. Lisäksi tuolla suoralla taksilla säästää sen ettei tartte tulla taksilla Pirkkalasta/linja-autoasemalta/rautatieasemalta kotiin.

Toiseksi viimeisellä palauttajana Easy ja taksi oli viiden hengen porukalla jopa edullinen verrattuna julkisiin. Viimeksi palauttajana Norski. Kahden hengen porukalla taksi vähän kalliimpi kuin julkiset, mutta aikataulut osuivat hyvin ;)

 

Ja ihan tuolla 250 hinnalla ei koteihin pääsee Tampereella, eikä edes yhteen pisteeseen Tampereella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ihan tuolla 250 hinnalla ei koteihin pääsee Tampereella, eikä edes yhteen pisteeseen Tampereella.

 

Ei varmasti jos 5 henkeä istuu kyydissä ja matka ajetaan puntari päällä. Mä maksoin viimeksi pirkkalasta yksin tullessani kotiovelle 220 euroa, joka on vähän alle sen, mitä normaalilla kilometrihinnalla tulis matkalle hintaa (oliskohan ollu n. 180 km).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmasti jos 5 henkeä istuu kyydissä ja matka ajetaan puntari päällä. Mä maksoin viimeksi pirkkalasta yksin tullessani kotiovelle 220 euroa, joka on vähän alle sen, mitä normaalilla kilometrihinnalla tulis matkalle hintaa (oliskohan ollu n. 180 km).

Ykköstaksalla tuo 180km tekee yli 270€.

 

Ja ei noita kyytejä mittarihinnalla kannata ajattaa, sehän on vain enimmäishinta jonka saa periä kuluttajilta. Taksialallakin on kilpailua. Kannattaa kysyä tarjouksia eri firmoista ja valita niistä sopivin. Itse olen aina valinnut oman   ;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran olen matkustanut Ryanairilla menopaluukeikan. Firman palvelukonsepti tuli sen verran selväksi, että seuraavat reissut lennän suosiolla muilla yhtiöillä. Esimerkiksi TAP:n kyydissä nukuin eilen oikein mukavasti (Onkohan Ryanilla tarjota peittoa – puhumattakaan kallistuvasta penkistä?), eikä tarvinnut murehtia selkeästi sairaana työskennelleestä lentoemännästä tai hankkiutua pois keskeltä korpea. Ihan vain periaatteesta en myöskään halua maksaa erikseen kuutta euroa pakollisesta Internet-lähtöselvityksestä, jonka päätarkoituksena tuntuu olevan lentokoneen PA-järjestelmän tavoin mainosten esittäminen asiakkaalle. Toisella Ryanair-lennoistani kahdeksan euron lämmin chili con carne (sin chili sin carne) tarjoiltiin ensin kylmänä [1]. Ilmoitin aluksi lentoemännälle ruokani olevan kylmää, mutta koomisesti hänelle piti vielä erikseen selittää ja perustella, että haluaisin lämpimänä luvatun aterian lämpimänä. Sama (kerta-avattava) annos käytettiin uudelleen uunissa ja tuotiin takaisin kymmentä minuuttia myöhemmin mielenkiintoisella eteenläiskäisytyylillä ilman erityisempiä pahoitteluita. Naamaltakin irtosi tekaistu kiinnostus vasta joitakin pilipaliarpoja kaupatessa. Tahdikkuutta ei näköjään voinut vaatia, mutta olisi nyt voinut edes kahvin tarjota. Tämä ei ollut suinkaan ainoa epäkohta, vaan voisin kertoa samalta reissulta monia muitakin jännyyksiä.

 

Maksan mieluummin isomman könttäsumman jollekin toiselle lentoyhtiölle, joka sisällyttää asiaankuuluvat oheispalvelut hintoihinsa. Hörpin sitten appelsiinimehuni enempää pohtimatta, enkä murehdi lipun tulostamista tai jatkolennolle ehtimistä. Ruoka on välillä mitä on, mutta sitä kuitenkin saa ilman erillistä lompakon kaivamista. Henkilökunta on palvelualtista riippumatta kunkin asiakaskontaktin rahastamismahdollisuuksista. Ryanairin tuoma kilpailu on toki tervetullutta, mutta toivon hartaasti, että yrityksen liiketoimintamalli ei ole ainoa tapa harjoittaa säännöllistä matkustajalentoliikennettä tulevaisuudessa.

 

[1] Eräs kanssamatkustaja muuten kysyi minulta, miksi ihmeessä syön lentokoneessa enkä lykkää ateriaa matkakohteeseeni asti. Minkäänlainen nälkä ei ollut hänen mielestään pätevä syy. Hän myöskin ihmetteli, miksen voi syödä annosta kylmänä, kun eihän lämpimäksi mainostetun lentokoneaterian kylmyys ole mikään vika vaan ennemminkin ominaisuus. Olikohan hän Ryanairin vakioasiakkaita... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksan mieluummin isomman könttäsumman jollekin toiselle lentoyhtiölle, joka sisällyttää asiaankuuluvat oheispalvelut hintoihinsa. Hörpin sitten appelsiinimehuni enempää pohtimatta, enkä murehdi lipun tulostamista tai jatkolennolle ehtimistä. Ruoka on välillä mitä on, mutta sitä kuitenkin saa ilman erillistä lompakon kaivamista.

 

Eihän tuo ruoka enää Econony-luokassa kuulu hintaan monella muullakaan, esim. tässäkin mainitulla Blue1:llä. Eikä sitä taida saada edes rahalla. Ryanair:in palvelujen vertaaminen Business-luokkaan on vähän kohtuutonta, hinta on hieman toinen.

 

Jos Ryanairilta saa kahdeksalla eurolla syömäkelpoisen aterian, minusta se on ainakin varsin kohtuullinen hinta :thmbup:; eihän tuolla hinnalla nyt saa oikein mitään mistään, paitsi jonkun makkaraperunat-tyylisen aterian nakkikipsalta.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trierin kupeessa tänään. Cola "Nolla". Puteli sprudel vettä, liidrainen sellainen. Salaatti, Schnitzel Jäger-kastikkeella ja omenapiirakka 6eur 50c. Isot annokset Saksalaisittan ja aivan h.elvetin hyvää. Suomessa joo sillä 8 egellä saa juurikin pahan mielen ei juuri muuta. Ei myöskään kannata Ryanin hintoja vertailla sivistyneen maailman ruoan hintoihin, Suomen hinnat kestää vertailun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahalla saa ja hevosella pääsee!

 

Mielestäni hintaero jo ihan economyssäkin on melkoinen. Antamani esimerkin 33€ vs 722€. Tuolla hinnalla syö ja nukkuu komeasti perillä. En muista Finskin konseptia noilla parin tunnin lennoilla, mutta saakohan sielläkään ruokaa välillä Helsinki Lontoo? Prahan välillä eivät tarjonneet, eikä edes ilmaista olutta!?! Menomatkan CSA:lla sai sentään ilmaiset oluet! Jonkun suklaapatukan taitaa saada tuolla Tampere Helsinki välillä, toki siitä kannattaa se pieni ekstra maksaa :D Muutenkin ruokailu koneessa on vähän turhanpäiväistä touhua noilla parin tunnin lennoilla (pidemmät matkat sitten tietenkin erikseen! mutta niissähän esim rynkky ei ole kilpailijana). Jos ei osaa sitä vertaa tankata ennen lentoa tai osaa syödä lennon jälkeen kohteessa, niin huonosti on asiat. Diabeetikot tietenkin erikseen, mutta heillä on evästä mukana omasta takaa, eivätkä varmasti laske päivän pääateriaa lennon varaan.

 

Kallistuva penkkisillä koneilla olen jonkun verran lentänyt, mutta en muista että olisin koskaan ollut niin itsekäs olo että olisin viitsinyt takanaolevan tilaa viedä. Ei ole ollut tarvettakaan. Nukkumiseen käytän yleensä sänkyä, on huomattavasti mukavampi kuin nuo penkit.

 

Sekin harmittaa ettei noilla "hienoilla kalliilla firmoilla" saa tehtyä internet lähtöselvitystä kuin muutamaa tuntia ennen lentoa, ei edes lisämaksulla! Onhan se turhan kätevää tulostella kotona boardarit paluumatkaakin varten verrattuna siihen että jonottaa siihen check-in tiskille tekemään saman.

 

Tosin ehkä oma ajatusmaailmani on kovasti vinoutunut, kun en mene sinne lentokoneeseen putkipiikojen pokkuroitavaksi vaan koitan olla mahdollisimman vähän vaivaksi. Parin tunnin lennolla kaksi olutta on riittävä ajankulu lopun matkan voin vain istuskella... Eipä tuolla VR:llä tai Paunullakaan kummempaa ajanviihdettä ole ja samankaltaisesta matkanteosta on kyse.

 

Matkustaminen on mukava harrastus. Tykkään käydä katselemassa nähtävyyksiä ja historiallisia paikkoja, mutta voisin sen itse matkustamisen jättää poiskin, jos olisi vaihtoehto "Beam me up, Scotty". EN ole minkään yhtiön fani, enkä ole paljoa lentänyt, joten senkin suhteen mielipiteeni voi jättää omaan arvoonsa. Lokakuussa tulee Finnairin lennoilla Prahaan 40. lento täyteen elämäni aikana (en ole pennin venyttäjä, kun norskin vaihtoajat tuohon suuntaan oli huonot, niin otin lennot finskiltä). Noista jo lennetyistä 38 lennosta vain 6 on rynkyllä, joten asiantuntijaksi minua ei senkään yhtiön tuotteisiin voi sanoa. Lisäksi jos asuisin PKS, niin tuskin olisin koskaan lentänyt rynkyllä, mutta täältä Pirkkalan läheisyydestä (8km kentälle) ei tuokaan ole huono vaihtoehto.

 

Pitäisikö ylläpidon haaroittaa tämä halpiskeskustelu omaksi otsikoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sekin harmittaa ettei noilla "hienoilla kalliilla firmoilla" saa tehtyä internet lähtöselvitystä kuin muutamaa tuntia ennen lentoa, ei edes lisämaksulla! Onhan se turhan kätevää tulostella kotona boardarit paluumatkaakin varten verrattuna siihen että jonottaa siihen check-in tiskille tekemään saman.

 

 

Pululla saa ainakin tehtyä nettiselvityksen, oliko se vuorokauden vai 22 tuntia ennen koneen lähtöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pululla saa ainakin tehtyä nettiselvityksen, oliko se vuorokauden vai 22 tuntia ennen koneen lähtöä?

No ehkä tuo muutamaa tuntia oli liioittelua... Mutta noin nopealla aikataululla harvoin olen takaisin tulossa.

Rynkyllä voi tehdä tuon 15 päivää ennen lentoa, joten omilla lennoilla on paluunkin boardarin voinut tulostella kotona.

 

Ja jos vielä vertaillaan noita nettipalveluiden pakollista käyttöä, niin SAS oletti että luen spostini myös lomalla päivittäin ja ilmoitti lennon peruuntumisesta vain spostilla. Oli niillä kännykkänumerokin tiedossa SMS:ää varten. Ja tylyäkin tuollainen lentojen peruuttaminen, tiesivät jo iltapäivällä ettei illaksi ole tarjolla konetta välille CPH-HEL. Ei asiakkaan pitäisi siitä kärsiä ettei lentoyhtiö saa houkuteltua tarpeeksi matkustajia kannattavaa lentoa varten. Vielä tuollainen "parempi" lentoyhtiö ja laittoi taksilla kentälle saapuneen joukon junan kyytiin lentokenttähotellia kohti... Ei voi kyllä kehua palvelusta. Hotelli oli kelvoton, ennemmin olisin nukkunut jossain aivan muualla. Iltapalana tarjottiin kuiva sämpylä ja haaleita juomia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on viimehetkellä matkustavien ongelma tuo kallis lippujen hinta. Kuukautta paria aikaisemmin ostettuna tai ennemminkin, saa kunnollisilla yhtiöllä lippuja aivan ok hintaan. Ei se halpayhiö ole sen halvempi viimehetken lipuissa ehkä jopa kalliimpi. Hyvänä esimerkkinä  AY Lontoon lippu Helsinginistä 31.08 ja paluu 03.09 hinta 265eur. Ryanair samalla aikavälillä on 73eur. Nyt lasketaan muut matkakulut mukaan. Finnairin lippuun tulee 48 euroa bussilippuja Suomessa ja 30 Lontoossa plus taksi 20 Yhteensä siis 363 eur.

Ryanairin lippuun tulee lisiä busseja Suomessa 20 euroa ja junamatkaan 55eur. Lontoossa juna kaupunkiin ja takaisin sen 55 euroa siihen tai bussi joka menee suoraan 110 euroa plus taksi 20. Yhteensä 223eur tai. 278eur riippuen minkä kulkupelin valitsee.

 

Henk koht menen mielummin yhdellä bussilla ja vaihdolla Vantaalle alta kahdessa tunnissa, valittavana useampi lento päivässä ja tulen Heathrowlle josta yhteydet ovat paremmat pitkin eteläistä englantia kuin matkustan bussilla junalla bussilla taksilla tuntitolkulla jotta säästäisin alta sata euroa lipun hinnassa. Rajansa se on säästämisessäkin. Oma vapaaaika on sen verran tärkeää että siitä ilosta että joutuu viettämään aikaa koneissa vähemmän maksaa iloisesti vaikka kaksinkertaisen hinnan. Usein viimehetkellä matkustavana tätä iloa ei ole ja lippujen hinnat sen mukaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkös tuolla jo aikaisemmin vihjannut että jos TMP ei ole saavutettavissa, niin aivan sama kuka sieltä liikennöi?  ::)

 

Ei ollut viimehetken hintoja nuo omassa esimerkissä mainitut. Ja jos tuota kokonaiskustannuslaskelmaa ajattelee, niin täältä Pirkkalan vierestä on melko typerää lähteä junalla puksuttamaan sinne HKI-Vantaalle, kun tuossa vieressäkin on tuollainen asvalttibaana jolta koneet komeasti pomppaa ilmaan.

 

Keskitytään nyt siihen että pitäisikö lennolla olla lämmin ateria (ei ole kalliimmillakaan yhtiöillä). Peitto saatavilla sitä varten kun ei osaa kotona nukkua. Ym. oleelliseen lentoMATKUSTAMISEEN liittyvään... tuohan on kuitenkin vain siirtymistä paikasta A paikkaan B  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään