Iiro Helminen

Näytönohjaimista

21 viestiä aiheessa

Ostin tuossa uusia palikoita ja nyt on kone kasassa ja olisi kova hinku päästä lentämään. Prosu menee nyt 4,7Ghz nopeuksilla, mutta framet EFHK:lla on noin 24-30 FS9:llä. Nykyiseen frame määrään päästiin kun näyttistä kellotin hitusen, mutta onko näytönohjaimella noinkin suuri merkitys? Nykyinen näyttis on HD5770, jossa olisi vielä kyllä kellotus varaa. Onko Nvidia GTX sarjalaiset niin paljon nopeempia vai voiko tuota HD5770 edes verrata esim GTX560:llaan. Ensi tilistä voisi uutta näyttistä ostaa, jos ostan niin Nvidia tietysti. Mutta takaisin alkuperäiseen kysymykseen: onko tuo näyttis liian mopo pyörittelemään simua, kannattaako kellottaa vai suosiolla hankkia uutta tilalle? Muusta laitteistosta ei pitäisi enään jäädä kiinni...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia omalta kohdaltani tästä lähimenneisyydestä:

Minulla aikaisemmassa kokoonpanossa mm. ATIn HD 4770 1 G. Kokosin uuden masiinan johon laitoin 17 2600 3.4 GHz:n prossun, RAM 8 G ja sitten kokeilin tuolla ATIn kortilla menoa. Frameja en niinkään seurannut vaan simun (FSX) sujuvuutta. Se toimi oikein hyvin, kunnes jonkin päivityksen yhteydessä tuli ongelmia. Kyllästyin säätämiseen ja vaihdoin ASUS GTX 560 OC:hen.

Alkoi taas säätäminen, koska ajurit olivat hanurista (NVidian foorumi). Tällä nykyisellä kortilla värit ovat huomattavasti paremmat kuin edellisellä ja menokin sujuu viimeisimmän ajurin kanssa suht hyvin eikää esim. Kernell-kaatumisia ole enää ollut. Vesiastukset pitää olla tapissa, sillä muuten maisemassa näkyy valkoisia alueita, jotka välkkyvät ikävästi.

Kellottanut en mitään ole, vaikka varaa ehkä olisikin, sillä en ole sitä koskaan harrastanut enkä näin ollen oikein osaa hommaa.

Kai tuo toimivuus on eniten kiinni kaikkien komponenttien saumattomasta yhteensopivuudesta  ja prossuteho sanelee käsitykseni mukaan marssin tahdin. Pieni ja varovainen tweikkaus auttaa. Kokeilin erilaisia variaatioita ja lopulta päädyin takaisin Bojoteen hyläten sen ensin joksikin aikaa kokonaan. Uusi nVidia Inspector tuntuu olevan toimiva ohjelma säädettäessä kortin asetuksia.

Ja vielä - lämmöt pysyy pääsääntöisesti alle 40:nen kun ATIlla ne huiteli yli 70.

Siihen ATIN korttiin on saatavilla Cache 3.0. Juttua siitä on AVSIMin foorumilla tarkemmin jos kiinnostaa.

Sinä lennät FS9.1:llä - noilla vermeillä homman pitäisi toimia nikottelematta. Älä kuitenkaan tuijota niitä helkkarin frameja vaan itse maisemien ja koneen sulavaa liikettä, sillä sehän lienee pääasia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttiksenä GTX 680 ja prossu I7 2700k  4.9 GHz.

FS9 fps 77

[ attachment removed / expired ]

FSX fps 16

Melko huomattava ero.EFHK on siis aivan käsittämättömän raskas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä FS9 pyörisi, en ole ehtiyt lentää kunnolla. FSX:llä kokeilin testilentoa EFTU-EFHK niin maassa framet oli tli 20 ja meno sulavaa, nousun jälkeen pienen kapuamisen jälkeen pilvet laittoi näyttiksen koville=FPS ~10. Bojoten twiikki työkalu on käytetty. Tosin vanhan kokoonpanon jäljiltä, täytyy ajaa uudestaan. Täytyy jatkaa testejä ja päättää sitten hankkiiko uutta ja vaihtaisi simua vaiko jatkaa vielä vanhalla kunnon Ysillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä FS9 pyörisi, en ole ehtiyt lentää kunnolla. FSX:llä ja kokeilin testilentoa EFTU-EFHK niin maassa framet oli tli 20 ja meno sulavaa, nousun jälkeen pienen kapuamisen jälkeen pilvet laittoi näyttiksen koville=FPS ~10.

Ei kyllä kuullosta aivan normaalilta olkoon käytössä sitten mikä hyvänsä sääohjelma. Tuo 4 (vai oliko se 3) gigafix FS9:iin  antaa ainakin lisää RAMmia käyttöön eikä tule muutenkaan noita simun peruskaatumisa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis mulla on CFF explorerilla tehty RAM kikka FS9:siin. Joka antaa enemmän kuin 2Gb ohjelman käyttöön. Ei ole sen jälkeen simu kaatuillut. Tuon tein jo aikapäiviä sitten. Ja nyt on uudet komponentit niin katseet kohdistuu kovalevyyn ja näytönohjaimeen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajoin Bojoten työkalua taas, se otti varjotkin pois käytöstä, mutta pilvet laittavat kyllä näyttiksen koville, ei sellasta diashowta jaksa kukaan. Täytynee ostaa Nvidia tilalle. (VIHDOIN! ;D)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on prossuna Intel Core 2 Duo CPU 3.0GHz ja juuri kaverilta ostin ATi Radeon HD 6540 näyttiksen ja EFHK FS9:llä framet siinä 50 luokkaa, että ei mitään ongelmia vaikka REX ja täydet graffut on käytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFHK on X:lle aivan pirun raskas. Mun prossu menee 5.3 gHz , mutta silti framet on Hk:lla 30 - 40. Kumma juttu, mutta totta. Noh toivotaan, että uudesta A-Flightin Hk:sta ei tulisi kovinkaan raskas.

-Teemu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX Booster V4 ohjelmalla framet parani huomattavasti.

Pitää vielä testailla lisää.

FPS 39

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, itse olen kuullut sellasesta ohjelmasta kun: FSX FPS Limiter, eli kun tuon lataa niin muistaakseni sille pitää antaa esim. 30 framea ja sit laittaa simusta "unlimited" niin nousi kuulemma 10 framea kaverilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFHK on X:lle aivan pirun raskas. Mun prossu menee 5.3 gHz , mutta silti framet on Hk:lla 30 - 40. Kumma juttu, mutta totta. Noh toivotaan, että uudesta A-Flightin Hk:sta ei tulisi kovinkaan raskas.

-Teemu

EFHK on FS9-natiivi ja FSX huonosti optimoitu prosessorinkin suhteen, joten turha siis edes odottaa, että pyörisi täysillä vaikka  prossu sattuisi menemään 6.5GHz.  Ja eikö yli 30fps ole jo täysin riittävä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFHK on FS9-natiivi ja FSX huonosti optimoitu prosessorinkin suhteen, joten turha siis edes odottaa, että pyörisi täysillä vaikka  prossu sattuisi menemään 6.5GHz.  Ja eikö yli 30fps ole jo täysin riittävä?

Kuka väitti ettei 30fps ole riittävä? Meinasin vain sillä sitä , että esim. Mega Airport Frankfurt pyörii +100fps.. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ohjelma haistelee tietokoneen suoritustehoa ja puristaa viimeisetkin mehut ulos.Elikkä CPU,GPU,levyjen lukunopeuden,muistit jne. minulle tuli puolet lisää frameja.

http://secure.simmarket.com/fsps-fsx-booster.phtml

Ajattelinkin, että tuo olisi ollut liian hyvä ollakseen toimiva ohjelma tai sitten en osannut tehdä asetuksia oikein, vaikka kyllähän sieltä selitykset löytyivät - ei siinä mitään, mutta melkoista nykimistä oli havaittavissa ns. VFR-säädöillä. Bojotella homma hoituu selkeästi paremmin. Nooh - 9 egeä ei nakkaa maalta merelle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaaa - joo, pitää tutkia asiaa. Sinulla näkyy olevan nVidia 580 ja minulla on ASUS GTX560 OS ja prossu on i7 2600k 3,4 GHz. Minkälaisella prossulla siellä mennään? Se, mitä minä tuosta Boosterista hain oli se, että saisin vähemmän nykimätöntä menoa suurimpien asutuskeskusten päällä VFR ja GA-koneilla. Tällä kortilla on vesiasetukset pidettävä pykälää vaille tapissa, sillä muuten näkyy kaiken maailman mustia tai valkoisia maisemaläiskiä. Kaikki kortin asetukset on asetettu nVidia Inspectorista ja olen käyttänyt sen omaa FPS-rajoitinta -> 30 monitorin ollessa 60 Hz - simussa unlimited.

Minä en siis niinkään seuraa noita FPS-lukuja vaan sitä, kuinka sulavasti kuva vaihtuu. Eteenpäin mennessä ORBX:n maisemissa meno on jopa hyvä, mutta kun käännän katseen sivuille maamerkkejä hakien, niin kuvan päivitys hidastuu ja nykii jonkin verran. Bojotella FPS-luku pomppii välillä jonkin verran, mutta kun eilen vilkaisin Boosterin aikaan saannoksia, niin silloin meno vasta villiä olikin, mikä taas tarkoittanee sitä, että Boosterin asetukset olivat päin honkia.

Kaikki säätäminen olisi helppoa, jos kaikilla olisi samanlaiset laitteet komponentteineen kaikkineen - nyt se vain on niin, että yritys/erehdys-linja on se ainut mahdollisuus ja onhan se niinkin, että prossutehoiltaan kovemmillakin koneilla näkyy edelleen olevan ongelmia ja toisaalta tämä FSX on toiminut joskus melko hyvin kevyemmälläkin tweikkaamattomalla kokoonpanolla johtuen kaiketi prossun, näytönohjaimen, muistien ja kiintolevyn saumattomasta yhteensopivuudesta FSX:lle. No miksi sitten on tullut vaihdetuksi hyvin toimiva kokoonpano? Täytyy myöntää rehellisesti se, että mahdollisten uusien elämysten toivossa ja pettymyksiähän tässä matkan varrella on tullut, mutta se on samaan hengenvetoon sanottava, että FS 9.1 ei "nyvi"eikä nytkähtele missään tilanteessa. Tosin se ei enää oikein sovi muuhun kuin matkustajakoneilla lentelyyn näin henkilökohtaisena mielipiteenäni sanottuna. Silmä on nääs tottunut ilmeisesti liikaa ORBX-maisemiin  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse juuri ostin tuon softan ja pikaisen testin jälkeen vaikutelmat ovat erittäin positiiviset! :thmbup: Ennen NGX:llä ulkomodellissa fps:t olivat 20-30 ja nyt 55-60! :) Myös virtual cockpitissä framet nousivat kymmenellä.

Itse olen lukinnut simusta framet 35 niin ei tule raskaimmilla kentillä niin kovasti nykimstä kun fps pomppii muuten 25 ja 60 välillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen lukinnut simusta framet 35 niin ei tule raskaimmilla kentillä niin kovasti nykimstä kun fps pomppii muuten 25 ja 60 välillä.

FSX:ssä ei ainakaan kannata lukita simun fps-rajottimella frameja. Itselläni ainakin lukittu 30fps ja unlimited frames ovat pätkivän ja sulavan pelikokemuksen ero.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään