Miika Asunta

Yhdensuuntaiset lennot - yhteistoimintaa kerhojen välille?

18 viestiä aiheessa

Muutaman vuoden Malmilta käsin ilmailua harrastaneena on alkanut tökkiä se, että lentoretken aloitus- ja päätepiste on aina Malmi.

 

Käytönnöllisesti katsoen on mahdotonta tehdä yhdensuuntaisia lentoja muille lentopaikoille (esimerkiksi Jämi), vuokrata mökki viikoksi, ja palata lentäen - tai jatkaa jollekin toiselle lentopaikalle. Kukaan ei tietenkään halua seisottaa konetta viikkoa, eikä se ole edes millään tavalla tarkoituksenmukaista, jos on tarkoitus että kone lentämällä rahoittaa olemassaolonsa.

 

Oman koneen hankkimisessa ei ole mitään järkeä, eikä itselläni moiseen ole edes teoriassa varaa, ja konekimpan kyseessä ollessa törmätään vääjäämättä samaan ongelmaan.

 

Montako konetta tarvittaisiin pooliin - ja montako kerhoa - siihen että olisi muutama lomareissujen kannalta sopiva kenttä, jolle koneen voisi jättää siten, että se on väliajan muiden käytettävissä, ja koneen voisi buukata yhdensuuntaisiin lentoihin?

 

Olisiko tämä edes logistisesti mahdollista?

 

Huonolla tuurilla tässä skenaariossa voisi olla mahdollinen tilanne, että suunniteltuna paluupäivänä kone (tai vastaava poolissa mukana oleva kone) on jumissa sään takia jossain muualla, mutta samantyyppisiä koneita voisi olla poolissa riittävästi, esimerkiksi (rahoituskysymyksiä miettimättä)  siten että kullakin systeemissä mukana olevalla lentopaikalla on aina yksi kone varattuna ensisijaisesti paikallislentoihin, ja kaksi konetta matkalentoihin. Paikallislentoihin varattu kone toimisi matkalentojen varakoneena.

 

Konemieltymyksiä on niin paljon, että on varmasti turhaa ehdottaa kerhojen välistä C172-rinkiä tähän tarkoitukseen - kukin mukanaoleva omistaja asettaisi kaikkien saataville yhden koneen - tosin tämä edellyttäisi kalustohankintoja, koska nykyisen kaluston puitteissa oletettavasti tällaiseen toimintaan ei olisi mahdollisuuksia.

 

Se tunne, että paluumatkalle vaaraamasi kone ei olekaan lentokelpoinen tai paikalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pitäisi perustaa joku kaikkien lentäjien yhteinen viestiryhmä, jonne vois laitella lentopyyntöjä.

Viestiryhmänä voisi olla vaikka sähköpostilista, jonne voisi liittyä jokainen halukas. Siinähän voisi lähteä joku Jämiltä kyydissä Malmille ja lentää sitten itse edelleen vaikka Turkuun, josta seuraava nappais koneen ja veis takasin Jämille. Tai jonnekin muualle. Ajaisiko tämä sitten tilanteeseen, että koneet päätyisi kuitenkin lopulta kohti Malmia, vai pysyisikö koneet riittävän hajallaan ympäri Suomea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pitäisi perustaa joku kaikkien lentäjien yhteinen viestiryhmä, jonne vois laitella lentopyyntöjä.

Viestiryhmänä voisi olla vaikka sähköpostilista, jonne voisi liittyä jokainen halukas. Siinähän voisi lähteä joku Jämiltä kyydissä Malmille ja lentää sitten itse edelleen vaikka Turkuun, josta seuraava nappais koneen ja veis takasin Jämille. Tai jonnekin muualle. Ajaisiko tämä sitten tilanteeseen, että koneet päätyisi kuitenkin lopulta kohti Malmia, vai pysyisikö koneet riittävän hajallaan ympäri Suomea?

 

Seuraa OoTee -kannanotto. Kuten tapanani on.

 

Viimeiseen aprikointiin kommentoisin, että kun katselen suomalaisten lentokenttien seisontapaikkoja, hallin vieruksia (ja sisuksia) niin hämmästyttävän usein koneet ovat tosiaan hajalla.

Johtuneekohan tuo siitä, että konekanta on pitkälti samaa kuin vuonna 1980 kun itse aloitin harrastuksen.  Silloin ne oivat jo aika vanhoja.

 

Itse asiassa mietimme, pitäisikö Ilmailu-lehteen perustaa nostalgiapalsta "50 vuotta sitten".  Asiaa enemmän mietittyämme arvelimme, että voisimme julkaista Malmin platalta otetut valokuvat nyt ja 50 v sitten ja pyytäisimme lukijoita etsimään 5 eroavaisuutta.

 

Ehkä Kananen näyttäisi vähän nuoremmalta.

 

 

Muuten kannattaisin periaatteessa kovasti edellä ehdotettua pooli/kimppakyyti-mallia jossa kaluston käyttöastetta saataisiin kustannustehokkaasti parannettua.  En tiedä, millainen todellinen kysyntä ja tarjonta sitten olisi Malmin ulkopuolella. 

Lentopaikkakisan http://lentopaikkakisa.com/ sivuilta nähdään ainakin se, että jossakin joku lentää.  Vertailun vuoksi: Erään keskisuomalaisen kerhon moottorilentokertymä tältä vuodelta esimerkiksi on 111 tuntia kahdella koneella ja siitä alle 15 tuntia matkalentoja.

 

Olisikohan joukossamme joku kätevä bittinikkari joka rakentaisi kimppalentoja palvelevan sopivan infran nettiin?

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimppakyyteihin erikoistunut kyydit.net sivusto varmaan vois toimia suunnannäyttäjänä.

 

Sivustolle vois laittaa meneville lentäjille suunnitellun reitin ja sitten vois panna hakupuolenkin jossa pitäis tietysti olla avoin "Kuopiosta jonnekkin" tyylinen mahdollisuus.

 

e: Ja Peter varmaan ymmärsitkin, että tarkoitin hajallaan ololla sitä, että koneet ei olis keskittynyt yksittäisille kentille. Olet kyllä oikeassa siinäkin, että monet koneet on vaan lentokelvottomassa kunnossa. Joensuussakin näköjään hallissa on parkissa kymmenkunta konetta, mutta vain kahdella tai kolmella lennetään aktiivisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia mikä itselläni on käynnyt mielessä on se, että kentillä voisi olla vierailijoiden käytössä jonkinlainen yleinen polkupyörä tai vastaava jolla voisi päästä tutustumaan lähiympäristöön. Esim Kumlingen saareen olisi kiva tutustua paremminkin mutta jalkapatikassa se on vaikeaa.

 

Miika mitäs jos perustetaan uusi kerho tai laajennetaan jotain olemassa olevaa uusille paikkakunnille ja hankitaan C172 laivasto esim 5 konetta jotka hajasijoitetaan eri kentille. Koneen saa sitten jättää haluamaleen näistä viidestä kentästä. Ideaalista olisi tietysti, että kunkin kentän seudulta saataisiin aina uusia jäseniä. Silloin olisi todennäköistä että koneet pysyisivät "hajasijoitettuna" .

 

Jostain pitäisi saada vain noin 400-500 jäsentä ja innokasta lentäjää, jotta saataisiin koneet hankittua ja kalusto lentämään niin, että kiinteät kulut kaustosta ja tiloista ei kasvaisi kohtuuttomiksi. Vanha C172 maksaa noin 30000-35000 eur joten kaluston hankintaan tarvittaisiin noin 150-170keur. Näin kerhon liittymismaksuksi tulisi noin 500-600 eur.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyliin Skity car club = > finnish "old" planes heritage foundation for frustrated general aviation pilots  :laugh:

 

Jenkeissäkin FBO:t tarjoaa jos jonkinlaista limusiinikyytiä laskeutumismaksuja vastaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan keskustelun aloittajaa. Tarvetta on ja kerholentämisen perusongelma kiteytyy nimenomaan vanhoilla romuilla lentämiseen, kalliisti ja pääsemättä mihinkään.

 

Kerhotoiminnan ja osaomistuksen raja voi olla häilyvä. USA:sta näitä kaupallisia esimerkkejä löytyy. Enpä tosin tiedä millaisella pohjalla firmojen talous on.

 

http://blueskiesfusion.com/

http://planesmart.com/

http://www.airshareselite.com/

 

Suomalainen versio osaomistuksen ja kerhotoiminnnan välimuodoksi voisi olla jonkinlainen osuuskunta. S-bonuksella lentämään ja ABC:ltä 100LL:ää... ;-)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rental (tai jotain) harrasti samaa muutama vuosi sitten auto/prätkä/vene?/asuntoautopuolella...kaverilla oli prätkä ja asuntoauto "myytynä" em lafkaan

 

Eiku firmaa perustamaan - ensin vanhat luuskat pois nurkista pölyyntymästä  ;D

 

Osuuskuntanahan tämä toimisi parhaiten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rental (tai jotain) harrasti samaa muutama vuosi sitten auto/prätkä/vene?/asuntoautopuolella...kaverilla oli prätkä ja asuntoauto "myytynä" em lafkaan

 

Onhan tuosta jo aikaa, kun lafka meni konkurssiin. Jotenkin jäi sellainen mielikuva firmasta, että sen koko yritystoiminta perustui enemmän vähemmän pyramidihuijaukseen, lähinnä agressiivisen markkinoinnin ja jäsenhankinnan takia. Luonnollisesti tuollainen homma pyörii hyvin, jos jäsenmäärä lisääntyy koko ajan reilusti. http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2009/04/14/rental-haetaan-konkurssiin/20099528/12

 

Näissä ilmailupiireissä, jotka Suomessa ovat mielestäni hyvin pienet, ei paljon tuon jäsenmäärään lisääntymisen varaan varmasti kannata laskea eli mikäli jäsenkuntaa ei heti perustettaessa saada tarpeeksi, ei varmasti voi laskea sen varaan, että sitä pakkopullaa saadaan muillekaan syötetyä liiaksi. Ensin siis pitäisi varmasti kartoittaa todellinen kiinnostus. Pelkään pahoin, että vaikka todella kiinnostuneita olisikin kymmeniä, jopa sato(ja), niin se määrä ei tuo kustannuksia vielä riittävän alas, jotta homma pyörisi mukavasti ja koneet olisivat edes vähän siellä missä niitä kaivataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi alkeellinen mahdollisuus olisi pistää tänne foorumille uusi palsta "kimppalennot" jonne sitten olis luvallista laittaa vain suunniteltuja lentoreissuja ja lentopyyntöjä. Saattaisin lähteä lennähtämään muualta kotiin päin, jos joku tahtoisi kyydin Joensuusta kotiseudullensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi järjestää ristiinjäsenyys useamman kerhon kanssa tavalla tai toisella jotta asian voi toteuttaa kerho - kerho periaatteella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia mikä itselläni on käynnyt mielessä on se, että kentillä voisi olla vierailijoiden käytössä jonkinlainen yleinen polkupyörä tai vastaava jolla voisi päästä tutustumaan lähiympäristöön. Esim Kumlingen saareen olisi kiva tutustua paremminkin mutta jalkapatikassa se on vaikeaa.

Viime sunnuntaina Kumlingen toiletin vieressä oli kaksi polkupyörää. Näyttivät juuri tuollaisilta lähiseutuun tutustumisvälineiltä. Pyörät tais olla lukossa enkä tutkinut sen tarkemmin oliko avaimia jossain saatavilla. Oma lento jatkui tuosta aika pian tutustumaan Maarianhaminan ruokapaikkatarjontaan.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi alkeellinen mahdollisuus olisi pistää tänne foorumille uusi palsta "kimppalennot" jonne sitten olis luvallista laittaa vain suunniteltuja lentoreissuja ja lentopyyntöjä. Saattaisin lähteä lennähtämään muualta kotiin päin, jos joku tahtoisi kyydin Joensuusta kotiseudullensa.

 

Eikös Peter ole jo tätä tehnyt? Vai missasinko jonkun oleellisen eron?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Peter ole jo tätä tehnyt? Vai missasinko jonkun oleellisen eron?

 

 

Oleellisena erona se, että tätä tarjoaa vain mr Tähtinen, kun tuollainen erikseen oleva osasto voisi houkutella myös muita ottamaan kyytiläisiä. Sitä voitais moderoida nopeammin tai sitten ketjun luoja voisi pistää ketjun lukkoon itse. Tuollanen Peterin ideoima nettisysteemi toimis varmaan paremmin, mutta se vaatis työtä joltain bittinikkarilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Peter ole jo tätä tehnyt? Vai missasinko jonkun oleellisen eron?

 

 

Ja edelliseen lisäten Peterin lennot ovat yleensä J-kylästä/-kylään ja sidottu yleensä (tietääkseni) jonkinlaisiin aikatauluihin, liiketoimista johtuen. Harrastelijoilla aikataulut voisivat olla hieman vapaammat ja uusia paikkakuntia voisi tulla "palvelun" piiriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelliseen lisäten Peterin lennot ovat yleensä J-kylästä/-kylään ja sidottu yleensä (tietääkseni) jonkinlaisiin aikatauluihin, liiketoimista johtuen. Harrastelijoilla aikataulut voisivat olla hieman vapaammat ja uusia paikkakuntia voisi tulla "palvelun" piiriin.

 

No mikä estää harrastelijoitakin postaamasta "kyytiin pääsee" ilmoituksia sopivassa säikeessä? Minusta nuo Peterin tarjoukset ovat olleet ehdottomasti "helmiä" vaikken ole moiselle voinut mennäkkään.

 

Edit: Enkä tarjota.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikä estää harrastelijoitakin postaamasta "kyytiin pääsee" ilmoituksia sopivassa säikeessä? Minusta nuo Peterin tarjoukset ovat olleet ehdottomasti "helmiä" vaikken ole moiselle voinut mennäkkään.

 

Edit: Enkä tarjota.

 

 

Nythän oli kyse itse lentämisestä, eikä pelkästään kyytiin pääsemisestä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään