Harri Honkanen

Suomalaisen Mersun putoamispaikka Viipurin lähellä

22 viestiä aiheessa

Löysin nämä oheiset kuvat pitkästä aikaa kovalevyltäni.Olen ne joitain vuosia sitten löytänyt netistä.En vain nyt muista,että oliko tästä jotain keskustelua palstalla aikoinaan.

Eli kyseessä on suomalaisen Messerchmittin putoamispaikka noin kaksikymmentä kilometriä Viipurista luoteeseen.

Onko kellään koneyksilöstä ajatuksia?

 

 

 

pb020036.jpg.752de7f040c37971d9296549ac21061d.jpg

 

 

 

 

pb020044.jpg.4075dabe96c789bd3ee58f687587cc0e.jpg

 

 

p> 

 

pb020056.jpg.7b3a6cf91e34919c22d9b957e05990f4.jpg

 

 

p> 

 

pb020070.jpg.b528bbee3b8077e58495b64e1336e0cb.jpg

 

 

p> 

 

pb020074.jpg.3f31527327c5cbb179272395ec626050.jpg

 

 

p> 

 

pb020080.jpg.f87d40f7bc8ce6266d88d0b67561bbad.jpg

 

 

p> 

 

pb020085.jpg.44d9dc9b30a790ae405edb851210ad55.jpg

 

 

p> 

 

pb020091.jpg.35d2d3d5326c0c046460e152b81dfcb4.jpg

 

 

>pb020043.jpg.3db46f2346ed051de1916901b7839187.jpg>pb020052.jpg.268d78f678bbe0f6a1bdebb952d6dfc6.jpg>pb020062.jpg.c414567f9f0ce7285e4f0b44d1316ee9.jpg>pb020072.jpg.e4704fa2d9a938e8d0866d71490d557b.jpg>pb020077.jpg.b135d721feb927f1aaa5c6c5699019cf.jpg>pb020083.jpg.09e13be80f2fd82f8ebe4fdfd8ca60f9.jpg>pb020088.jpg.e11017f4075093299b0ab20a82ed6474.jpg>pb020095.jpg.bf136fc1cb0e5b98f724fe339840682c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä joitakin tapauksia ja arvauksia siihen suuntaan...

 

2.7.-44 MT-446 Nuijamaa, L.Silvennoinen haav.

3.7.-44 MT-235 Nuijamaa, V.Pyötsiä haav.

5.7.-44 MT-432 Nuijamaa, P. Myllylä hyppäsi

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitokset Martti vahvistuksesta. Eli kone oli MT-432 ja sitä lensi luutnantti Paavo Myllylä, Lentolaivue 34. Tapaus on selostettu tarkasti Jaakko Hyvösen kirjassa Kohtalokkaat lennot 1939-44 sivulla 222. Lyhyesti se menee kutakuinkin näin: Myllylän MT-kone sai it-kranaattiosuman suojauslennolla Uuraan yläpuolella lähelle siivekettä, joka vaurioitui. Hän jatkoi tehtävää, kunnes näki Tienhaaran luona ylempänä kahdeksan Jak-9 konetta. Samalla hän tapasi kaksi omaa MT-konetta. Kaartaessaan tiukasti nähdäkseen muita koneita, vaurioitunut siiveke murtui ja Myllylä hyppäsi koneesta päässen kävellen takaisin omien luo. Hän keräsi matkalla alasammutuista koneista laskuvarjoja kantaen ne sotasaaliina kotiin, laivueen laskuvarjoupseeri kun oli! Myllylä oli ainoa suomalaislentäjä, joka pelastui kahdesti laskuvarjolla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista.Tätä keskustelua on näköjään käyty vuonna 2003,joten ei ihme jos on unohtunut.Tuo Finnish Air Force in World War II - Discussion Forum on niin delannut,ettei siellä ole tullut vierailtua aikoihin  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Itselläni ei ole vieläkään vahvaa mielipidettä tuon romun identiteetistä, mutta ihmettelen kyllä sitä varmuutta millä se esitetään MT-432:ksi.

 

Kärpänen sopassa on tuo kannuspyörän rengaspaine 4,5 IK (eli ilmakehää eli atü saksaksi lyhennettynä). Tuo ilmanpaine kun ei näytä olleen käytössä isommalle eli 350x150 renkaalle? Ainakaan kesäkuussa 1943, kts. alla oleva Bf 109 laskutelinetaulukko:

 

fahrwerk.gif.6f1baefdfaed0c67b35f7200cac56e2c.gif

 

Lähde:

 

JOS yo. taulukon tiedot ovat olleet ajantasaisia vielä kesällä 1944 niin 4,5 ilmakehän rengas tarkoittaa 290x110 verstärkt -rengasta joka ei ollut käytössä G-6 alatyypissä.

 

EDIT Näyttäisi ainakin Bf 109 K-4 käsikirjasssa 350x150 ("belastetem Zustand") renkaalle annettavan paine 4,5 atü. Opuksen "Stand Oktober 1944". (BTW kaksoispisteet kirjaimen päälle saa ruotsalaisen å:n oikealta puolelta aika monessa näppiksessä)

 

En edes yritä esittää tätä lopullisena totuutena. Jos jollakulla on todellakin varma tieto yksilöstä niin mielellään kuulisin miten ja millä perusteilla siihen on päädytty. Siihen asti pidän ainakin itse vielä auki kaikki kolme edellä esitettyä vaihtoehtoa: MT-235, -432 ja 446.

 

t.

Kari

 

PS Rengaspainemerkinnät näkyvät kuvassa:

width=800 height=600http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=104102.0;id=340078;image[/img]

>title.gif.b7f582e98cab4e27c1577f7f7c566b3d.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa minäkin lusikkani soppaan...

 

Olisiko mahdollisesti niin, että kun tuo saksalaisten ilmanpainemerkintä atü tarkoittaa ilmakehä ylipainetta (überdruck) ja tuo kotimainen merkintä voisi takoittaa todellista painetta, niin siten 3,5 atü ja 4,5 IK tuossa hylyssä tarkoittaisi samaa...

 

En tosin tiedä, käytettiinkö meillä silloin abosluuttisen paineen vai ylipaineen asteikkoa, tämä on vain diletantin teoretisointia...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Itselläni ei ole vieläkään vahvaa mielipidettä tuon romun identiteetistä, mutta ihmettelen kyllä sitä varmuutta millä se esitetään MT-432:ksi.

t.

Kari

Tuota...

Eikö tuossa toiseksalimmaisessa kuvassa näy tyyppikilpeen stanssattuna MT-432:n Werk. n:o 164938 ??? 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota...

Eikö tuossa toiseksalimmaisessa kuvassa näy tyyppikilpeen stanssattuna MT-432:n Werk. n:o 164938 ??? 

Markku

 

 

Tuosta Markun mainitsemasta kuvasta on hieman vaikea saada selvää. Ollako vai eikö olla? Tämä koneen tunnistaminen menikin vaikeaksi, kun täytyy ottaa myös tuo Lumppion Karin esiintuoma kannuspyörä/ilmanpaine-asia huomioon vakavasti spekulaatioissa. Sain samansuuntaista vahvistusta asiaan myös Mannisen Penalta eli kyseessä saattaakin olla G-2. Tässä alla vertailun vuoksi yksi Mersu-tyyppikilpi:

 

http://luger.gunboards.com/uploaded/roid/2006212164924_BF109.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mersuja paljon tutkinut ja niistä kirjoittanut Pentti Manninen on seurannut tätä

keskustelua suurella mielenkiinnolla. Hän otti minuun yhteyttä uudelleen ja kirjoitti

sen verran varteenotettavaa tekstiä, että pyysin lupaa laittaa tekstin tänne.

Lupa tuli, ja tässä Pentin kommentit:

 

"Moi

 

Kovin on sotkuinen kuvio tässä. Olen nähnyt dokumentoituna useammankin

alastulopaikan ja tässä ihmetyttää kovasti, kuinka eri osat ovat

maastossa (oletuksena alasammuttu kone suoraan ns. tonttiin).

 

Ensiksikin moottori, laskutelineet ja mm irtonaiset pakosarjat ovat kuin

aseteltuna esille. Moottori olisi kivikkoiseen maastoon tullessaan

mennyt palasiksi. Nyt se on syöpyneen näköinen - kuin suosta tai savesta

nostettu. Moottoria on selvästi kuljetettu, koska siinähän on nostoa tai maastossa

vetoa varten propsista tehty vipu.

 

Moottorin syöpymistä voisi tarkentaa sen verran, että se voi olla kaivettu esiin jostain

ja sen jälkeen syöpynyt konservoimattomana ulkoilmassa. Ainakin SB-2:n moottorit

Kaakkois-Suomen Ilmailumuseossa ovat potkureineen säilyneet mainiossa kunnossa

juuri saven sisällä. Jos osat olisivat alastulopaikalla autenttisesti niin minne ovat potkurin

lavat kadonneet keskiöstä - ne ovat taottua alumiinia, jota esimerkiksi 7,9

mm ps-luoditkaan eivät pystyneet läpäisemään. Kimpoilivat takasektoriin

(Malmilla haavoittivat mekaanikon sähköhäiriöiden takia - takasektoriin

kimpoillut luotisuihku pyyhki äijät siiveltä...)

 

Moottoria on selvästi kuljetettu, koska siinähän on nostoa tai maastossa

vetoa varten propsista tehty vipu.

 

Siivet ja pyrstö ovat kuin ihan eri koneesta. Visuaalinen vaikutelma on

kuin teatterilavasteista.

 

Tuo Markun esiin vetämä laitekoppa tms askarruttaa minua suuresti. Se

saattaisi olla jostain sähkölaitteesta, radiosta tms. Päällekkäin olevat

rivit:

- Tuotenumero: Sach Nr. 1...3801

- Valmistusnumero WNr. 404922 tai 404982

- Lw osanumero Ln.27025 tai 27935

 

Joku paremmilla silmillä tai kunnon kuvakäsittelyllä saisi ehkä oikeat

numerot esille. Tämänkin laitekopan kohdalla kytee ajatus toisesta tai

peräti kolmannesta raadosta - olisiko jokin yksityinen kokoelma. Ja

rahastus käynnissä.

 

Mielenkiintoista kuitenkin; ikävin puoli koko episodissa tietty että

kuvien ottajat ovat jättäneet ilmeisen tarkoituksella yleiskuvat

maastosta.

 

terv. Pentti"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Markun esiin vetämä laitekoppa tms askarruttaa minua suuresti. Se

saattaisi olla jostain sähkölaitteesta, radiosta tms. Päällekkäin olevat

rivit:

- Tuotenumero: Sach Nr. 1...3801

- Valmistusnumero WNr. 404922 tai 404982

- Lw osanumero Ln.27025 tai 27935

 

Melko varmasti tuo laite on generaattori tai moottori. Staattorilevyt näkyvät ulkopinnalla "raitoina". Pienen etsiskelyn jälkeen voisi väittää ko. palikan olevan Junkers Jumosta: http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und_Flugzeugmotore/Junkers_Jumo_213/a_Junkers_Jumo_213_A-b.jpg (ahtimen yläpuolella oleva laite). Tämä tukisi Pentin arvelua yhteen paikkaan kerätyistä romuista. Ja tosiaan: missä ovat yleiskuvat paikasta?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille.

Onpa mukavan mielenkiintoinen juttu.

Olen joitain Mersu 109 hylkyjä tutkinut ja todennut

hankalaksi tunnistaa.

Werk numeroita siis valmistusnumeroita on yleensä

vain ns irroitettavissa pelleissä , kuten moottoripelti.

Osa stanssattu joten ovat vielä luettavissa.

 

Maalatut numerot , koneen ulkopuolella esim peräsimessä

ovat vuosien saatossa hävinneet.

 

Kuvassa oleva laatta ei sano yhtään mitään.

Se on vain  osan numero.  Kyseinen osa , generaattori voi

olla muissakin koneissa kuin  109 Mersussa.

Ne kolme hauskaa palloa peräkkäin on happipullo.

Mitä tulee kuvan lavastukseen niin  olen eri mieltä.

Lähes 200 hylkypaikkaa käyneenä  on tullut jonkinlainen tuntuma.

Tällaisissa paikoissa missä on paljon irto-osia  niitä kerätään

samaan paikkaan kuvausta varten.

Ennen oli valokuvaus kalliimpi harrastus ja silloin opittiin ettei joka osaa kannata kuvata erikseen.

Oma kommenttini :

Kuvasta ei voi päätellä onko kyseessä pakkolasku vaiko hallitsematon

maahan tulo.

Kone  ei ole G-2 .  päätellen soikeasta luukusta kannuksen etupuolella.

Suomalainen jokatapauksessa.

                               Terv Vesa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn Vesa Vieron kommentiin vain n. 100 hylkypaikkaa käyneenä ;D Ja aivan oikein, soikea (ovaali)  kannuspyörän etupuolella oleva luukku on vain G-6 koneista ylöspäin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn Vesa Vieron kommentiin vain n. 100 hylkypaikkaa käyneenä ;D Ja aivan oikein, soikea (ovaali)  kannuspyörän etupuolella oleva luukku on vain G-6 koneista ylöspäin. :thmbup:

 

Nyt täytyy hieman puuttua tuohon perärungon ovaaliin luukkuun ja siitä edellä kirjoitettuun. Luukkuhan oli myös joissakin G-2 koneissa, ei pelkästään G-6-koneissa.

 

Tämä johtui siitä, että uusiokäyttöön otetut vanhemman malliset koneet varusteltiin uudelleen. Suomen ilmavoimillekin tulleissa käytetyissä G-2 koneissa oli monissa isompi G-6 -mallin kannuksen joustintuki ja siihen kuuluva isompi pyörä ja rengas.

 

SIH 6A kirjan s.67 on kuva MT-236, jossa on tämä sama ovaali luukku. Samassa kirjassa s. 70 on MT-207, jossa myös on sama luukku (sama kuva Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden 1/1994 kannessa - luukku näkyy runkoon nojailevan henkilön vasemman jalan vieressä).

 

Siispä tuon perärungon luukun perusteella ei voi olla varma, onko kyseessä G-2 tai G-6.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo happipullo menee? Kaikki suomalaisissa yhteyksissä näkemäni saksalaiset happipullot ovat olleet sylinterin mallisia. Oliko G2/6-koneissa tuollaiset pallot?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan 4 kpl kolmikuulaisia happisäiliöitä oli rungossa ohjaamon takana G-6 koneessa. Koneissa missä oli lisänä ohjaamon takana GM tai Metanolivesisäiliöt happipullosäiliöt siirrettiin vasempaan siipeen, mutta ne oli edelleen kolmikuulaiset.

 

 

073a.jpg.ce2abdb048e0dada16468e40155ab711.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollakulla on todellakin varma tieto yksilöstä niin mielellään kuulisin miten ja millä perusteilla siihen on päädytty.

 

Kyseinen hylky on MT-432, perustelut yksinkertaisesti siten, että se on ainoa kolmikosta jonka tunnettu putoamispaikka täsmää hylyn sijaintiin: "Tulin varjolla maahan n. 3 km Hanhijoen kartanosta luoteeseen. Kone syöksyi aivan lähelleni". Mikään osaluetteloiden sarjanumeroista ei täsmää hylyn numeroihin, mutta toisaalta kaikkia osia ei ole lueteltu. Lähteenä käytin edellä mainittujen MT-koneiden poistoasiakirjoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman kummastuttaa tuo osanumeroiden täsmäämättömyys hylyssä. Olettaen, että kone on "vuorenvarmasti" MT-432, kuten on väitetty. Kone ehti lentää Suomessa vain parisen viikkoa ennen tuhoutumistaan, ja tuskin siihen osia on ehditty siinä ajassa paljon vaihdella. Toki voi olla mahdollista, että tuo kuvauspaikka on oikea, mutta epäilys on taustalla.

 

Mitä koneen pyrstössä olevaan ovaaliluukkuun vielä tulee, niin kyllä niitä näyttää olleen yleisesti Luftwaffen G-2 -koneissa. Eli ei todellakaan vain G-6:ssa. Valokuvia ja piirroksia löytyy netistä paljon. Tässä nyt yksi.

 

http://www.1999.co.jp/itbig09/10099116t2.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman kummastuttaa tuo osanumeroiden täsmäämättömyys hylyssä. Olettaen, että kone on "vuorenvarmasti" MT-432, kuten on väitetty. Kone ehti lentää Suomessa vain parisen viikkoa ennen tuhoutumistaan, ja tuskin siihen osia on ehditty siinä ajassa paljon vaihdella.

 

Kuten jo mainitsin, kaikkia koneen osia tai niiden sarjanumeroita ei ole lueteltoitu poistoluettelossa. Alla on lueteltoitu MT-432:n tärkeimmät osat 19.6.1944 päivätyn luovutus- ja vastaanottopöytäkirjan mukaisesti:

 

  • Moottori DB 605 A-1 - 01901065
  • Kaksoismagneetto typ."Bosch" 9-4040 E - 305331
  • Ruiskutuspumppu - 810093
  • Polttoainepumppu - 560049
  • Käsikäynnistin "Bosch" 9-7008 B-3 - 119038
  • Korkeapaineöljypumppu - 122924
  • Ahtosäädin
  • Generaattori
  • Potkurin säädin - 429943
  • Potkuri - 8772
  • Radiolähetin
  • Radiovastaanotin
  • Akku "Varta" Fl.34256 - V 1485 LE
  • Kk. ohj. vr.r MG 131 - 82035
  • Kk. ohj. o.r. MG 131 - 82017
  • Tykki MG 151 - 56022
  • Valopistooli - 107727
  • Tähtäin "Revi" C 112 D - 44481
  • Kello

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään