Esa Harju

Cessna unveils turbodiesel 182 - Cessna esittelee turboahdetun diesel-182:n

29 viestiä aiheessa

Sitten mekin, jotka käytämme lyhyttä putkea, voimme ottaa hienoja jättövanakuvia ylätasosta, joka tuuppaa lakua putkesta ;D

Johan noita diesel Kessna 182 on mm. Jyväskylässä, Kemissä ja Vaasassa.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelinkin kovasti, kun SMA lopetti noiden moottoreitten konversiosettien toimittamisen noin 1½ vuotta sitten.

 

Tuntu omituiselta, kun näytti että vihdoin oli löydetty kestävä ja simppeli vaihtoehto bensamoottoreille ja kysyntä tuntuu olevan etenkin Euroopassa kova, mutta moottoreita ei vaan myyty enää.

Nyt sitten löyty selitys sille, miksi SMA siirty "OEM" valmistukseen...

 

Nyt vain innolla odottamaan, että noita koneita tulis markkinoille. Taitaa kyllä viedä vielä 20 vuotta, että niitä on sitten täällä Suomessa lentämässä... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://m.aopa.org/oshkosh/2012/news/120723cessna-unveils-turbodiesel-182.html?WT.mc_id=120720epspec&WT.mc_sect=osh&cmp=ePlt:RdMr

 

Cessna unveils turbodiesel 182 - Cessna esittelee turboahdetun diesel-182:n

 

Cessnan 23.7. julkistama 182-malli on varustettu 230 hevosvoimaisella JET-A1 polttoanetta käyttävällä mäntämoottorilla ja on saatavana toisella vuosineljänneksellä 2013

 

Ymmärtääkseni dieselöljy on eri polttoaine kuin Jet-A1, jota kutsutaan kerosiiniksi? Puurot ja vellit sekaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni dieselöljy on eri polttoaine kuin Jet-A1, jota kutsutaan kerosiiniksi? Puurot ja vellit sekaisin?

 

Ei ole menneet puurot ja vellit sekaisin, esim. Thielertin sivulta:

 

The CENTURION engines are certified according to the requirements of FAA and EASA and additional further 60 countries. They are technically advanced diesel engines which can operate on auto-diesel (DIN 590) and especially with the standard aviation fuel kerosene (Jet Fuel, Jet-A).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni dieselöljy on eri polttoaine kuin Jet-A1, jota kutsutaan kerosiiniksi? Puurot ja vellit sekaisin?

 

"Diesel" varsinaisesti viittaa Rudolf Dieseliin, joka kehitti erään polttomoottorin toimintaperiaatteen. Tuon tyyppisessä moottorissa puristetaan pelkkää ilmaa ja suihkutetaan polttoaine kuumaan tilaan jolloin polttoaine saadaan syttymään. Eräissä dieselmoottoreissa voidaan käyttää myös bensiiniä polttoaineena. Eli moottori on tosiaan diesel-prosessilla toimiva, mutta voi käyttää kerosiinia polttoaineena.

 

Dieselöljy ja kerosiini ovat samaa painoluokkaa olevia tisleitä, eli oleellisesti samantapaisia polttoaineita, mutta kerosiini on "kuivaa" eli siinä ei ole parafiinia.

 

Linkit vielä vertailua varten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_cycle

http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_cycle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole menneet puurot ja vellit sekaisin, esim. Thielertin sivulta:

 

Vaikka joissakin CENTURION moottoreissa saisikin käyttää sekä JET A-1 että ajoneuvodieselpolttoainetta (EN590) (& mahdollisesti muita vastaavia jakeita), niin kaikissa CENTURION moottorilla varusteissa lentokoneissa ei näin voi tehdä.

 

SMA moottoreille (ja niiden johdannaisille) taitaa kelvata (tällä hetkellä) vain JET A-1.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka joissakin CENTURION moottoreissa saisikin käyttää sekä JET A-1 että ajoneuvodieselpolttoainetta (EN590) (& mahdollisesti muita vastaavia jakeita), niin kaikissa CENTURION moottorilla varusteissa lentokoneissa ei näin voi tehdä.

 

SMA moottoreille (ja niiden johdannaisille) taitaa kelvata (tällä hetkellä) vain JET A-1.

 

Sama koskee Austro Dieselin lentomoottoreita, jotka perustuvat Daimler-Benzin ahdettuihin

autodieseleihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama koskee Austro Dieselin lentomoottoreita, jotka perustuvat Daimler-Benzin ahdettuihin

autodieseleihin.

 

Eikös nuo Thielertin moottoritkn ole Mersun koneen pohjalta tehty?

 

Tuosta Cessnan moottorista ei tuon linkin takana olevassa uutisessa paljon kerrottu, onko tietoa, onko siinäkin pohjalla joku olemassaoleva dieselmoottori? Toki Cessna on isompi yhtiö, ja Textron vielä suurempi, varmaan pystyy vaikka malmikasasta tekemään, jos haluaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nuo Thielertin moottoritkn ole Mersun koneen pohjalta tehty?

Laajasti ottaen on, kuitenkin vain harvat osat löytyvät autokaupan hyllyltä.

 

Tuosta Cessnan moottorista ei tuon linkin takana olevassa uutisessa paljon kerrottu, onko tietoa, onko siinäkin pohjalla joku olemassaoleva dieselmoottori? Toki Cessna on isompi yhtiö, ja Textron vielä suurempi, varmaan pystyy vaikka malmikasasta tekemään, jos haluaa ;)

SMA SR305-230

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SMA SR305-230

 

Jos ollaan ihan tarkkoja niin tuohonhan tulee SR305-230E -malli.

 

Muutamia eroavaisuuksia (korkeampi lakikorkeus, pitää paremmin tehot ylhäällä jne) tuohon vanhempaan ei-E -malliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Cessnan moottorista ei tuon linkin takana olevassa uutisessa paljon kerrottu, onko tietoa, onko siinäkin pohjalla joku olemassaoleva dieselmoottori?  ;)

SMA SR305-230

Jos ollaan ihan tarkkoja niin tuohonhan tulee SR305-230E -malli.

 

Muutamia eroavaisuuksia (korkeampi lakikorkeus, pitää paremmin tehot ylhäällä jne) tuohon vanhempaan ei-E -malliin.

 

Luetaan ensin ne kysymykset, joihin toiset vastaavat, ennen vastausten kommentointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.uncontrolledairspace.com podcastissa kaverit kommentoivat oshkoshin elämää muutamassa viimeisimmässä rainassaan, ja sieltä tuli mielenkiintoinen lisä tähän c182 diisseliaiheeseen: tuo ilmeisesti korvaa c182 bensaversion kun tuotanto käynnistyy kunnolla.  Eli c182:n bensamalli poistuu valikoimasta. "Diesel"-sanan käytössä nuo ovat luultavasti aika varovaisia ottaen huomioon mitä kävi c172 dieseliversion kanssa, se lanseeraus kun päättyi nolosti thielertin eli moottorinvalmistajan konkurssiin.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luetaan ensin ne kysymykset, joihin toiset vastaavat, ennen vastausten kommentointia.

 

Tämä meni hieman ohi nyt minulta, aluksi.

 

Eli siis. Kysymys oli että mihin tuo pohjautuu niin jos otetaan siitä pilkusta näppärästi kiinni - hieman tukevammin vielä - ja aloitetaan pieni penetraatio:

Tuohon Cessnaan tulee siis SMA SR305-230E-C1 -moottori. Se pohjautuu SMA SR305-230E -moottoriin, joka taas pohjautuu SMA SR305-230 -moottoriin.

 

Happy now? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä meni hieman ohi nyt minulta, aluksi.

 

Eli siis. Kysymys oli että mihin tuo pohjautuu niin jos otetaan siitä pilkusta näppärästi kiinni - hieman tukevammin vielä - ja aloitetaan pieni penetraatio:

Tuohon Cessnaan tulee siis SMA SR305-230E-C1 -moottori. Se pohjautuu SMA SR305-230E -moottoriin, joka taas pohjautuu SMA SR305-230 -moottoriin.

 

Happy now? :)

 

Not really    :'(

Kaikki mainitsemesi moottorimallit ovat saman moottorin eri variaatioita, eli luonnollisesti ne ovat kehittyneinpiä/asennusmodifioituja versioita "perusmoottorista".

 

Jos palaamme, taas, esitettyyn kysymykseen:

Eikös nuo Thielertin moottoritkn ole Mersun koneen pohjalta tehty?

 

Tuosta Cessnan moottorista ei tuon linkin takana olevassa uutisessa paljon kerrottu, onko tietoa, onko siinäkin pohjalla joku olemassaoleva dieselmoottori? Toki Cessna on isompi yhtiö, ja Textron vielä suurempi, varmaan pystyy vaikka malmikasasta tekemään, jos haluaa ;)

SMA SR305:llä ei ole, siinä mielessä kuin Centurinon (Thielert) TAE-125:lla ja Austro AE300:lla, mitään (ajoneuvo tai muutakaan) dieselmoottoria "pohjalla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Not really    :'(

Kaikki mainitsemesi moottorimallit ovat saman moottorin eri variaatioita, eli luonnollisesti ne ovat kehittyneinpiä/asennusmodifioituja versioita "perusmoottorista".

 

Olet oikeassa.

 

Jos palaamme, taas, esitettyyn kysymykseen:SMA SR305:llä ei ole, siinä mielessä kuin Centurinon (Thielert) TAE-125:lla ja Austro AE300:lla, mitään (ajoneuvo tai muutakaan) dieselmoottoria "pohjalla".

 

Olet oikeassa.

 

Päätän tämän keskustelun tähän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos palaamme, taas, esitettyyn kysymykseen:SMA SR305:llä ei ole, siinä mielessä kuin Centurinon (Thielert) TAE-125:lla ja Austro AE300:lla, mitään (ajoneuvo tai muutakaan) dieselmoottoria "pohjalla".

 

Onko SMA itse asiassa ainoa varta vasten lentokoneen moottoriksi puhtaalta pöydältä kehitetty moderni diesel? Peruskonstruktio näyttää hyvin perinteiseltä: iso iskutilavuus, matalat kierrokset, suoraveto potkurille ja ilma/öljy-jäähdytys. Tuloksena siis siinä määrin luotettava pata, että se kelpaa Cessnalle avgas-moottorin korvaajaksi(?) - ei hullumpi saavutus ranskalaisilta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
... tuo ilmeisesti korvaa c182 bensaversion kun tuotanto käynnistyy kunnolla.  Eli c182:n bensamalli poistuu valikoimasta. "Diesel"-sanan käytössä nuo ovat luultavasti aika varovaisia ottaen huomioon mitä kävi c172 dieseliversion kanssa, se lanseeraus kun päättyi nolosti thielertin eli moottorinvalmistajan konkurssiin.

 

Diesel-182 korvaa perinteisen 182:n turbo-version. Vapaasti hengittävä jatkaa edelleen.

 

Cessna on jo ehtinyt ristimään uutukaisen uudelleen nimelle  "Turbo Skylane JT-A": http://www.cessna.com/NewReleases/New/NewReleaseNum-1192474228465.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään