Jaakko Männistö

Tuifly charterin radiokatkos.

13 viestiä aiheessa

Minun näkemieni uutisten perusteella mitään liipaisimia ei tässä painettu. Siinähän ei varsinaisesti hävitä mitään, että hävittäjät laitetaan varmuuden vuoksi ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  "Lentäjien tehtävänä oli tunnistaa kone, koska siihen ei saatu yhteyttä," No ilmeisesti todella alkoivat epäillä kaappausta,puoli tuntia on tietysti pitkä aika. Ja varmaan hyvinkin harvinainen tilanne tuon kokoluokan koneelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se hyvä käydä katsomassa, että mitä siellä tapahtuu kun kerran on pelit ja vehkeet joilla pääsee vierelle ihmettelemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumala tappaa kissanpennun joka kerta kun ilmailupalstalla siteerataan iltapäivälehden juttua lähteenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumala tappaa kissanpennun joka kerta kun ilmailupalstalla siteerataan iltapäivälehden juttua lähteenä.

Totta... ja kaikki kissinpenikat sais tappaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvää treeniähän tuo oli sotavoimille, ei tarvinut keksiä harjoitusta tästäkään aiheesta kun tilanne tuli itsestään...

 

Viitaten aloituspostaukseen, eiköhän se lennonjohto ole kokoajan ollut sinänsä tietoinen, mikä kone taivaalla on mennyt, mutta kun se tieto ei ole ihan riittävä jos koneeseen ei kuitenkaan yhteyttä saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa, lienee normitoimintaa taas jälleen kerran.

http://www.eurocontrol.int/communications/gallery/content/public/video/comm_loss/investigation_into_commloss.swf

Jos johonkin koneeseen ei saada yhteyttä tietyn ajan kuluttua siitä ilmoitetaan ao viranomaisille (poliitikot tms asiansa osaava hallinto-organisaatio)  jotka analysoivat tilanteen -> pyytävät virka-apua sellaisilta instansseilta joilla riittävän tehokkaat värkit tilanteen tarkastamiseen.

Lienee tuttu juttu/proseduuri  jokaiselle joka on lähtenyt varusmiesaikana varuskunnan virka-apuryhmään tms kuuluessaan sisäasiainministeriön esustajan pyynnöstä etsimään marjastajamummoa metsästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan normitoimintaa. Onneksi ei tosin jokapäiväistä. Mikäli radioyhteys koneeseen menetetään eikä kone koodaa radio comms failurea (squawk 7600), haetaan sitä ensin edellisen (ja joissakin tapauksissa seuraavan) sektorin taajuudelta. Mikäli jaksolla sattuu olemaan saman yhtiön toinen kone, pyydetään sitä huhuilemaan mahdollisella yhtiöjaksolla. Sitten vuorossa on hätätaajuus. Mikäli mikään edellämainituista ei auta, ilmoitetaan tilanne ilmatilaa hallinnoivalle sotilaselimelle, joka ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Ilmatila radioyhteyden menettäneen koneen lähistölLä pyritään pitämään mahdollisimman vapaana, kysehän voi pahimmassa tapauksessa olla vaikkapa kaappauksesta. Tämä voi joissakin tapauksissa hankaloittaa muun liikenteen hoitamista varsin suurissa määrin ja aiheuttaa delayta muulle liikenteelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten toimittaisiin jos yhteyttä ei missään vaiheessa saataisi? Etenkin jos kuvaan lisätään vielä huono näkyvyys ja vaikeat sääolosuhteet. Miten kone saataisiin laskuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti:

 

VMC (Visual Meteorological Conditions)

 

- Squawk 7600

- Jatkaa lentoa VMC:ssä

- Laskeutua lähimmälle sopivalle lentokentälle

- Ilmoittaa saapumisaika parhaaksi katsomallaan tavalla lennonjohdolle (GSM?)

 

IMC (Instrument Meteorological Conditions)

 

- Squawk 7600

- Säilyttää viimeiksi käsketyn nopeuden ja lentopinnan tai minimikorkeuden, mikäli minimilentokorkeus on korkeampi kuin käsketty korkeus, seitsemän minuutin ajan (tämä antaa lennonjohdolle aikaa ottaa muuta liikennettä pois tieltä ja koordinoida tilanne seuraavan yksikön kanssa)

- Seitsemän minuutin kuluttua nousta/laskeutua lentosuunnitelman mukaiselle korkeudelle ja nopeudelle

- Mikäli kone on tutkaohjauksessa tai offset-navigoinnilla, jatkaa suorimmalla mahdollisella tavalla liittyäkseen lentosuunnitelman mukaiseen reittiin viimeistään seuraavalla merkittävällä pisteellä

- Jatkaa CPL:n (Current Flight Plan) mukaisella reitillä kohdekentän IAF:lle (Initial Approach Fix) ja holdata fixin päällä

- Aloittaa laskeutuminen IAF:n kohdalla mahdollisimman lähellä Expected Approach Timea (mikäli ei tiedossa, mahdollisimman lähellä lentosuunnitelman mukaista Estimated Time of Arrivalia)

- Suorittaa normaali mittarilähestymismenetelmä

- Laskeutua, jos mahdollista, 30 minuutin sisällä ETA:sta tai kuitatusta EAT:sta, kumpi onkaan myöhäisempi

 

Käytännössä VMC-olosuhteissakin lentävä kaupallinen IFR-lento toimisi Euroopan ilmatilassa jälkimmäisellä tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään