Jari Vanhatupa

Suuri Paineilmakeskustelu

23 viestiä aiheessa

Tervetuloa suureen paineilmakeskusteluun! Tämä ketju on tarkoitettu paineilmalaitteista niiden käytöstä ja mahdollisista ongelmista huollosta ym. keskustelemiseen. Voitpa myös ihan muuten vain laittaa tänne valokuvan kompressoristasi tai muusta paineilmalaitteesta.

 

Minä aloitan ongelmaosaston avauksella :)

Vanha uskollinen verstaskompurani, joskus-80 luvulla hankittu Jun-Air osoittaa vanhenemisen merkkejä.

Tämä superhiljainen öljyvoideltu laite on toiminut aina ongelmitta mutta nyt se ei jaksa käynnistyä uudelleen mikäli paineensäätö on arvossa 7. Naksuu vain eikä käynnisty uudelleen paineen alentuessa. Paineen pitää pudota noin kolmoseen, ennenkuin kone lähtee uudelleen käyntiin.

 

Vika on harmillinen sillä laite kuumenee ja alkaa haisemaan ellei sitä ota irti töpselistä. Jouduin säätämään maksimipaineen 3-bar, jolloin kompura toimii niinkuin pitää mutta tuolla paineella ei paljon auton renkaita täytellä, puhalluspistooliin sekin paine kyllä riittäisi.

 

Onko vinkkejä viasta? Käynnistyskondensaattori vai mikä? Öljypinta on kyllä sallituissa rajoissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Tämä superhiljainen öljyvoideltu laite on toiminut aina ongelmitta mutta nyt se ei jaksa käynnistyä uudelleen mikäli paineensäätö on arvossa 7. Naksuu vain eikä käynnisty uudelleen paineen alentuessa. Paineen pitää pudota noin kolmoseen, ennenkuin kone lähtee uudelleen käyntiin.

...

 

Olisiko kompuran ja painesäiliön välissä (rikkinäinen) takaisiniskuventtiili? Jos tämmöinen venttiili falskaa, painesäiliön paine 'näkyy' kompuran mäntään ja laite ei jaksa käynnistyä 7-barin  paineen aihettaman vastavoiman takia.

 

Toisaalta toi laite näyttää olevan samaa tyyppiä kuin esim. jääkaapin kompura. Niissä  sähkömoottorin käynnistys on erillisellä käämillä joka sitten vaihdetaan normaaliin käytikäämiin koneen käynnistyttyä. Tätä ohjaa kompuran kyljessä oleva ylivirtakytkin, joka samalla toimii vikautumissuojana (ylikuormitussuojana). Silloin jääkaappi tavallisesti käy vain hetken ja sammuu sitten. Jos vika on oikein paha, saattaa se vain niin sanotusti naksua, ja eikä siis käy kunnolla lainkaan.

Tiedä sitten kompuran tapauksessa, en tunne tuota laitettasi.  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo takaiskuventtiilin reistaileminen kuulostaa loogiselta. Laite oli pitkään käytössä (ja käyttämättömänä) erittäin kosteassa tilassa ja voisi hyvinkin olla, että tuollainen venttiili olisi mahdollisesti voinut ruostua/hapettua kiinni.

Pitänee etsiä kyseinen venttiili ja tutkia. Sinällään kompura kyllä jaksaa kelata sen 7-Baaria mutta kun paine siitä hieman laskee ja virrat lyö taas päälle niin ei jaksakaan lähteä enään pyörimään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään kompura kyllä jaksaa kelata sen 7-Baaria mutta kun paine siitä hieman laskee ja virrat lyö taas päälle niin ei jaksakaan lähteä enään pyörimään.

 

Sinällään ihan loogista, koska tuommoisen (yksivaihe)oikosulkumoottorin käynnistysmomentti suhteessa maksimimomenttiin tai nimellismomenttiin on pieni. Voi siihenkin moottorin suunnittelulla vaikuttaa, mutta noin periaatteessa ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, olihan siellä se takaiskuventtiili ja se oli täysin jumissa! Ilma kulki molempiin suuntiin. Rassasin sitä aikani ja sain sieltä sisältä tulemaan kaikenlaia mustia kovettuneita hiukkasia ym. Välillä se tuntui toimivankin ja kun laitoin sen kompuraan kiinni niin kone kävi siististi kuin jääkaappi, aivankuin silloin uutena. Mutta sitten se venttiili meni uudelleen jumiin ja taas putsattiin ja lisää likaa tuli ulos. Laitoin sen nyt liuotinpesuaineeseen uimaan muutamaksi päiväksi. Katsotaan nyt saako siitä toimivan vai pitääkö mennä Motonetistä etsimään uutta vastaavaa.

:-

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ota auki

näyttäis siltä että sisällä on 0-rengas, "mäntä" ja jousi.

 

Juu, hyvä idea mutta kun se ei aukea. Vai aukeaisiko sittenkin, kävinpä vielä kokeilemassa. Ventiili kiinni ruuvipenkkiin ja vääntöä, ei aukea. Suurennuslasilla tutkin osaa ja näyttäisi olevan yhtä puuta. Mutta sehän on mahdotonta, kuinka se olisi voitu valmistaa?

Uusi yritys ja vääntöä . . . kovempaa . . . vielä kovempaa ja . . Aukesi sittenkin!

Sisällä oli mainitsemasi osat. Kartiomaisen männän kuminen tiivistepääty on aikansa elänyt ja täysin kovettunut, venttiiliä ei saa enään pitäväksi ilman varaosia. Nyt pitää tutkia vaihtoehtoja asian korjaamiseksi. Kiitokset teille tähänastisista vinkeistä.

:)

 

Osaakos joku muuten sanoa, että mitä tuosta edellä esitetyssä kuvassa olevassa Danforsin paineensäätimen vasemmanpuoleisesta mittariasteikosta luetaan/säädetään? Oikeanpuoleisesta säädettäessä voi vaihdella moottorin säiliöön pumppaamaa painetta mutta mikä tuo vasen on? Säädetäänkö siitä se, että paljonko paineen pitää laskea ennenkuin moottori jälleen käynnistyy?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikös joku ole neuvonnut kiinnittyneiden pultti/mutterien aukaisuun seuraavasti:

 

 

Koko palikka pakastimeen kunnes osat ovat varmasti yhtä kylmiä kuin pakastimen lämpötila.

Sitten pikainen lämmitys irrotettavaan kohtaa vaikka toholla, pitäis irrota.

 

 

t. Esa

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Osaakos joku muuten sanoa, että mitä tuosta edellä esitetyssä kuvassa olevassa Danforsin paineensäätimen vasemmanpuoleisesta mittariasteikosta luetaan/säädetään? Oikeanpuoleisesta säädettäessä voi vaihdella moottorin säiliöön pumppaamaa painetta mutta mikä tuo vasen on? Säädetäänkö siitä se, että paljonko paineen pitää laskea ennenkuin moottori jälleen käynnistyy?

 

 

Juurikin sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa edellämainittu takaiskuventtiili purettuna. Neliskulmaisen männän päähän on tuossa nyt liimattu uusi pyöreä kumitiiviste. Olen kerännyt erilaisia pieniä kumiosia ja jousia kymmeniä vuosia ja sopiva tiiviste löytyi laatikosta "kumiosat" Siinä oli jopa samanlainen uloke joka menee osittain männän sisään.

Vanha kovettunut tiiviste on myös mukana kuvassa. Jousi vaikutti myös hieman kuoleentuneelta ja asensinkin sen sisään toisen jousen apujouseksi. Nyt kompressori alkoi toimimaan normaalisti ja käynnistyy hyvin vaikka painemittari näyttää 6 Baria.

Toisessa kuvassa on takaiskuventtiili asennettu paikoilleen. Sitä vastapäätä on ylipaineventtiili joka myöskin vuotaa hieman ja siitä kuuluu pientä pihinää. Säiliö tyhjenee noin tunnissa venttiilin kautta. Tämä ei toki käyttöä haittaa mutta ehkäpä väsäilen sen seuraavaksi kuntoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laitan tähän myös kuvan kompressorin moottorista. Tämähän on sukua noille jääkaapin ja pakastimien kompuroille, erona on kait lähinnä tämä avattava kansi ja oljyntäyttö/vaihto mahdollisuus.

 

Kuvassa näkyy kampiakselin vastapaino. Sen yläpuolella on sitten itse sylinteri ja mäntä. Tuo putkikiemura on korkeapaineputkistoa. Kopan sisällä ei ole painetta vaan se on kokonaisuudessaan "imupuolta" Vihreästä tötteröstä tulee ilma sisään ja kompuraan se menee ilmeisesti oikeanpuoleisessa ylemmässä "kupissa olevasta putkesta.

 

Koko koneisto on "kelluva" ja se on jousitettu kolmella jousella. Alhaallta pilkistää hieman sähkömoottorin käämiä. Koko systeemi on roiskevoideltu ja käämi ui öljyssä! Sähkömoottori sitten pyöriessään roiskuttelee öljyä ympäriinsä. Tuntuu oudoltä, että vaikka imupuolella on jatkuva öljyroiske niin öljyä ei silti kulu. Tässäkin on ollut samat öljyt 20-30 vuotta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suuri Paineilmakeskustelu tulevia aiheita mm: "Viime hetkellä romutukselta säästynyn vanha sairaalakompura"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Laitan tähän myös kuvan kompressorin moottorista. Tämähän on sukua noille jääkaapin ja pakastimien kompuroille, erona on kait lähinnä tämä avattava kansi ja oljyntäyttö/vaihto mahdollisuus....

... Koko systeemi on roiskevoideltu ja käämi ui öljyssä!...

 

 

Kuva oli kiva nähdä. Sisuskalut näkyvät siinä selkeästi. Näyttää aika pitkälti samanlaiselta kuin joku pakastamon kompura. Noista voi lähteä hurjatkin paineet, ehkä 25 Bar tai yli. Tosin tuotto on aika mitätön suurella paineella.

 

"Jääkaappikäytössä" tuo koppa on tosiaan suljettu hitsisaumalla ilmatiiviisti. Sisällä on sitä freonin kaltaista kylmäainetta (muutama sata grammaa), nykyisin vaikka R-12 tai R-502 nimistä. Sen paine on jääkaappikäytössä tavallisesti jossain 2-7 Barin välissä. Mutta silloinkin sen freonin (R-502 aineen) joukossa on vähän voiteluöljyä ettei laite jumitu. Se voiteluöljy keräytyy tuon ulkokuorikopan pohjalle josta sitä hiertyy voitelukiertoon, aivan kuin nytkin tuossa ilmakompurassasi.

Jääkaapissa on vain se mielenkiintoinen ero, että koko kierto on suljettu. Laite imee sisään höyrystynyttä R-502 kylmäainekaasua ja puristaa sen sitten paineella takaisin nesteeksi (jonka nesteen höyrystyminen pienemmässä paineessa vaatii sitten ympäristöstä lämpöä ja joka sitten jäähdyttää sitä jääkaappia). Myös männän ohi hukkaan menevä vähäinen kaasun ohivirtausvuoto ei suljetun rakenteen vuoksi karkaa ilmakehään vaan jää tuonne kuuppaan ja menee sitten kompuran imuaukosta uudelleen kiertoon.

 

Tämän suljetunkierron takia se sähkömoottorikin on kokonaan sen kuupan sisällä ja ui vähän siinä voiteluöljyssäkin kaikkine sähkökäämeineen. Siis aika outo rakenne! (Vaikka onhan auton sähköinen suurpaine bensapumppukin joskus auton bensatankin sisällä, bensassa uimassa!)

 

Onkohan tuossa laitteessasi männänrenkaat.? Aina ei ole, vaan joskus on vain tosi tarkkaan sovitettu tarkkuushiottu mäntä. Laitehan pumppaa kaasua, joten suuria välyksiä ei voi olla (vaikka männän ohi menevä kaasu ei karkaakaan kuupasta mihinkään). Tuossa sylinterin kannessa on vielä laitteen "venttiilit" imu ja painepuolelle. Tavallisesti läppäventtiilit (metallilevy jossa taipuvat kielekkeet läppinä kannen imu ja paine reikien peitteenä) tai sitten joku jousi ja kuula viritelmä. Myös nämä voivat joskus vaatia huoltoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekalta jälleen jälleen mielenkiintoista ja asioita selventävää tietoa, kiitokset vaan, moni juttu alkaa pikkuhiljaa valkenemaan näistä laitteista.  :)

Muistaakseni näin jossain Jun-Airin mainoksessa mainittavan, ettei tässä olisi männänrenkaita vaan rakenne on voitu mitoittaa hyvin tiiviiksi juuri tuon öljyvoitelun ansiosta.

 

Taitavat nikkarit ovat myös rakennelleet itse noista jääkaapin kompuroista vastaavia laitteita kuin tämä minun Jun-Air. Homma on mennyt ehkä tyylikkäimmillään siten, että ensin on ostettu "Anttilan-alesta" mahdollisimman halpa tavallinen kompressori johon on sitten vaihdettu meluisan mäntäpumpun tilalle vanhan pakastimen kompressori. Painesäiliö, painemittari ym. tilpehöörit ovat siinä ostoksessa tulleet näppärästi mukana hyödynnettäväksi.

Lopputuloksena on sitten saatu kompressori jota voi käyttää vaikka kerrostalon asuinhuoneistossa keskellä yötä, eikä kukaan huomaa mitään. Tässä pari linkkiä MuroBbs:ään ko.systeemin rakentelusta:

 

Ennen "HerculesS Air Compresor"  nyt "PerkuleS komputaattori"  Kuva: http://4.bp.blogspot.com/_Bapl2KG4nC4/TSYhmePSsiI/AAAAAAAACF0/v3bLmFeI140/s1600/07_finished_compressor.jpg

 

Rakennusselostusta: http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka-hw-modifiointi/724523-hiljaisen-kompressorin-rakentelua-oli-mita-oljya-pakastimen-kompressoriin.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Se oli muistaakseni jossain 70-luvun puolivälin tienoilla kun näin tämän Reciprotorin ensikerran. Olin tullut kynäruiskun kanssa maalaamaan erään lähipiiriini kuuluvan sukulaiseni Mazdan moottoritilaa, mukanani oli kynäruiskuun kuuluvat ponneainepullot. Ponneainepulloja ei kuitenkaan tarvittu koska paikalla oli odottamassa tämä lainaan saatu Reciprotorin kompressori.

Tämä oli normaalisti käytössä eräällä konttorikonehuoltajalla joka puhalteli sillä pölyjä konttorikoneiden sisuksista. Tuohon puuhaan laite olikin aivan omiaan, pienen kokonsa ja vaivattoman käyttönsä ansiosta. Laite oli kuulemma ostettu huutokaupasta.

 

Laite sopi myös kynäruiskukäyttöön enemmän kuin hyvin säädettävän kierrosnopeutensa ansiosta. Pienimmillään ilmaa tuli juuri ja juuri havaittavasti jolloin laite piti vain pientä hurinaa. Suurimmalla teholla sai sitten jo hiuksetkin lentämään päästä ja laitteen äänikin jo rupesi kuulumaan (pientä liioittelua).

:P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laitteen toimintaperiaate oli ja on vieläkin vähän hämärän peitossa. Ilmeisesti siellä on sisällä jokin mäntä tai kalvo joka värähtelee, koska ilmantulossa on suuremmilla tehoilla havaittavissa pientä sykintää. Kynäruiskuskun kanssa teimme siten, että pistettiin muutama metri kumiletkua väliin joka tasasi ilmantulon eikä sykintä näkynyt enään ruiskuun saakka. Säädettävä teho oli maalauskäytössä aivan ykkösjuttu ja ihastuinkin laitteeseen todella paljon mutta kuten arvata saattaa se ei tietenkään ollut myytävänä.

:-

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laitteesta huokui sellainen 50-luvun tukeva laatutyö ja mitä ilmeisimmin se oli suunniteltu kestämään vähintään puoli vuosisataa, ellei jopa tuplasti sen. Missä käytössä tämä Reciprotor oli alunperin ollut, siitä ei ollut tietoa mutta arveltiin sen olevan jonkinlainen käytöstä poistettu sairaalainstrumentti, siihen viittasi myös laitteesta löytynyt tarra.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuodet kuluivat ja kyselin konttorikonekorjaajalta aina muutaman vuoden välein, että josko Reciprotor olisi myynnissä. Eipä tuo ollut myytävänä. Korjaaja jäi sitten jo eläkkeellekin, eikä vanhanmallisia konttorikoneitakaan enään kukaan korjuuttanut mutta kompuralle oli silti vielä käyttöä pikku puuhissa eikä ostotarjouksiani edelleenkään noteerattu.

 

2000-luvulla aika sitten jätti korjaajan ja muutaman vuoden päästä tuli kellarin suursiivous josta kaikki ylimääräinen roina vietiin romukauppaan tai kaatopaikalle. Olipa siellä talkoissa sitten mukana myös tämä mies jonka Mazdaa olin maalaillut ja hän pelasti Reciprotorin viime hetkellä. Muutaman kerran Reciprotor oli jo lyöty sementtilattiiaan johdoista kiinnipitäen "Mikähän paska tämäkin on" tyyliin, ja siitä tilanteesta laite sitten oli pistetty sivuun. Tukevatekoinen laite ei ollut noteerannut iskuja sen kummemmin.

 

Eräänä syntymäpäivänä olikin sitten mieluinen yllätys kun kun Reciprotor siirtyi synttärilahjana omistukseeni. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla sitä kompuroita näköjään riittää...

 

Näin kerran pienen 'ilman siirtimen' auton pakokaasuanalysaattoria huoltaessani. Siis sellaisen mikä imee ne pakokaasut auton pakoputkesta letkuun ja puhaltaa sitten pakokaasuanalysaattorin analyysikammioon. Se toimi vähän kuin vanha verkkokäyttöinen partakone, jossa liikkuu se "leikkuupuimurin terä" edestakaisin verkkojännitteen 50 Hz tahdissa. Sitä siis vauhdittaa seinästä tuleva 220 voltin vaihtojännite, joka sähkökäämissä saa aikaan 50 kertaa sekunnissa muuttuvan magneettivuon, joka taas liikuttaa sitä partakoneen ankkuriheilurirautaa  jossa se edestakaisin säksättävä leikkuuterä on sitten kiinni.  Pyöriviä osia ei ole.

 

Ja siihen edestakaisin liikkuvaan rautaan on sitten kiinnitetty  ilmakompressorin tapauksessa kalvot pumppaamaan sitä ilmaa. Voisi tietysti olla pienet männätkin kuten tavallisessa kompurassa, mutta kalvot toimivat tässä mallissa kai paremmin.

 

Veikkaan, että tuon kompurasi päädyissä on ne kalvot ja siinä keskellä se liikuttava käämi ja edestakaisin pituussuunnassa liikkuva ankkurirauta. Tuossa pyöreässä pöntössä voi olla vastuslankoja joita kytketään säädön osoittama määrä sarjaan.

Suuremmalla vastusasettelulla itse kompressorilaite tuottaa vähemmän tehoa, koska suurempi jännitehäviö jää siihen pyöreään säätöpönttöön ja sen kompuran käämi saa vähemmän jännitettä. Silloin sen ankkurirauta liikkuu vähemmän ja ilman tuotto laskee vastaavasti. Tämmöinen samantapainen periaate on myös sähkömaaliruiskussa, vaikkei se ilmaa pumppaakaan, vaan suoraan sitä maalia kovametallisylinterillään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekkahan sen tuossa jo sanoikin että voi olla ns. kalvopumppu eli sama periaate mitä akvaariopumpuissa käytetään. " Ilmapumput ovat yleensä pieniä kalvopumppuja, jotka pumppaavat huoneilmaan letkun kautta akvaarioon esim. ilmastinkiven läpi ". Näissä akvaariopumpuissa on myös säädettäviä malleja millä saa ilamntuotantoa säädettyä pienemmälle ja isommalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekalta tuntuu löytyvän asiantuntemusta vähän joka lähtöön. Nyt kun katson tuota Reciprotoria tuon Pekan selostuksen valossa, niin voisi hyvinkin kuvitella että laitteen keskellä on isot käämit ja härvelin päissä jäähdytysripojen sisällä edestakaisin liikkuvat männät tai kalvot. Tuosta laitteestahan otetaan ilmaa ulos molemmista päistä joka myöskin tukisi tuota teoriaa. Lisäksi laiteen sisällä tuntuisi värinästä päätellen enemmänkin olevan edestakaista liikettä eikä pyörimistä.

 

Tarmo tuossa puhui akvaariopumpusta niin tämä Reciprotor voisi hyvinkin toimia semmoisena. Pienimmällä teholla ilmaa tulee todella vähän. Parhaiten sen huomaa kun letkun laittaa veteen ja toteaa kuplia tulevan. Silloin laite vain värisee hyvin hiljaa.

:)

 

Suuri Paineilmakeskustelu tulevia aiheita mm: "Lisää pieniä sairaalakompuroita"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...niin voisi hyvinkin kuvitella että laitteen keskellä on isot käämit ja...

 

Niinpä /näimpä, mutta tarkemmin katsottuna näin että tuossa säätöpurkissa lukee kyljessä *Regulating TRANSFORMER' 40-60W. Näinpä näyttäisi että se onkin mahdollisesti pieni säätömuuntaja (jossa muuntajakäämin toisiopuolella usea väliulosotto pienemmille jännitteille).

Siis vähän hienompi laite arvoasteikossa kuin pelkkä säätövastuskaappi.

Vaikka kyllä noin pienet tehot (60W) olisi mainiosti mennyt portaittain suurennettavilla vastusarvoillakin, vaikka se tuhlaakin hieman tehoa lämpönä ilmaan. Säätömuuntaja on siinä suhteessa edullisempi. Mutta  jännitettä se säätömuuntajakin pienentää, jolloin siihen kompuran käämiin menevä tehokin pienenee, että melkein sama asia.

 

Kaksi tärkeintä sähkömiehen kaavaa, jolla tiedolla ainakin insinööri pärjää elämänsä mainiosti läpi:

      P=UI       (P=teho watteina, U=jännite voltteina, I=virta ampeereina)

      U=RI       (R=vastus ohmeina, U ja I kuten yllä)

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joudutteko elämään kovassa paineessa? Siirtyykö painemittari kohta jo punaiselle alueelle? Meinaako varoventtiilisi taas ruveta laukeamaan? :'(

Ei hätää, sillä onneksi on olemassa Suuri Paineilmakeskustelu joka tuo helpotusta ongelmaan leppoisan teknisen viihteen avulla. ;D

 

Nyt voitte jälleen ottaa hieman löysemmin sillä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kirpputorit ovat mukavia paikkoja, niistä voi tekniikan harrastaja tehdä kaikenlaisia kivoja löytöjä. Muutamia vuosia sitten eräällä isolla kirpputorilla osui silmiini tämmöinen hassu laatikko jossa oli kantokahva kannessa kuin jossain vanhassa eväslaatikkossa. Tarkemmin tutkittuna laite osoittautui jonkinlaiseksi kompressoriksi ja ostinkin sen heti pois kuleksimasta.

 

Kyseessä oli pieni ruotsalainen Aiolos kompressori jota on käytetty apuna nestemäisten lääkkeiden hengittämällä nauttimiseen. Mukana tuli myös letku ja lääkesäiliö/sumutin suukappaleineen mutta minua kiinnosti lähinnä tuo itse kompressori ja sen mahdollinen käyttö kynäruiskun paineenlähteenä.

 

Kun käynnistin laitteen niin huomio kiinnittyi heti sen varsin kauniiseen ja vaimean pehmeään käyntiääneen. Laatikossa oleva koneisto on "kelluva" ja lepää vaahtomuovisen pehmusteen päällä. Laitteessa on sekä ali, että ylipaineliitännät ja ilmeisesti tätä laitetta voidaan käyttää jollaintapaa myös nesteiden imemiseen. Ei ehkä tälläisenään mutta jonkinlaisen lisälaitteen ja säiliön kanssa ehkäpä. Alipainereiässä on varsin voimakas imu! Laitteesta saatava maksimipaine on 2Bar.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkymä laitteen sisälle. Sähkömoottorin oikealle puolelle on kiinnitetty kampikoneisto ja sylinteri mäntineen. Harmaan kondensaattorin alla oleva punainen pönttö on yhteydessä sylinteriin ja alipaineliitäntään. Liekö jonkinlainen suodatin tai imuäänen vaimennin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähikuva sylinteristä, kuvassa näkyy hieman kiertokankea. Sylinterin iskunpituus näyttäisi olevan hyvin lyhyt. Liekö tuossa sitten syy varsin vaimeaan käyntiääneen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sylinterin paineliitännät ja paineensäädin johon pääsee käsiksi laitteen ulkopuolelta ruuvitaltan avulla kromatun korkin alta avautuvasta kanavasta käsin. Paineensäätimessä on myös jokin "suodatin" vai olisiko ylipaineventtiili?

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joudutteko elämään kovassa paineessa? ....

Kyseessä oli pieni ruotsalainen Aiolos kompressori jota on käytetty apuna nestemäisten lääkkeiden hengittämällä nauttimiseen. Mukana tuli myös letku ja lääkesäiliö/sumutin suukappaleineen mutta minua kiinnosti lähinnä tuo itse kompressori ja sen

...

Lähikuva sylinteristä, kuvassa näkyy hieman kiertokankea. Sylinterin iskunpituus näyttäisi olevan hyvin lyhyt. Liekö tuossa sitten syy varsin vaimeaan käyntiääneen?

...

 

Kompurasi on tummanpuhuva ja siinä on ammattimiehen käyttämä arvokas outlook!

Älä vaan matkusta Espanjaan tuon kanssa! Siellä Guardia Civil (suojeluspoliisi) varmasti nappaa tuollaisen kanssa liikkuvan ETA-terroristin... Ainakin minulle kävi niin alumiinisen hienon 'sähkömiehen' asentajalaukun kanssa! :)

 

Mutta... onko siinä kompurassasi tosiaan mäntä? Tavallisesti nuo on tehty kalvolla, joka ei tarvitse mitään voitelua mäntään, ja josta ei irtoa voitelusta hiilivetyjä 'lääkeilman' joukkoon. Hiilivetyjä ja muita epäpuhtauksia ei ole kiva hengittää pidempään (voi taas sairastua, ja tarvitaan uusi lääke siihen kompuraan... jne. ja lääkeaineriippuvuus on valmis…). Lisäksi ohivuoto männän ja sen renkaiden ohi on zero, koska mäntää ei kalvopumpussa ole ja kalvo voidaan kiinnittää ilmatiiviisti (painetiiviisti).

Silloin ne lääkeaineet ei leviä kompurasta huoneilmaan ja hoitajakin pysyy terveenä!

Mutta, mutta... jos sylinterissä liikkuva mäntä siellä todella on, voisi ajatella että tuo punainen pönttö imaisee alipaineellaan vaikka sen männän ohivirtauksen sisältämät lääkeaineet tai voitelun sisältämät hiilivedyt takaisin laitteen imupuolelle...?  :-\

 

Ja tuo alipaineliitäntä on kyllä ihan kiva olla olemassa. Sitä ei kaikissa kompuroissa ole, vaikka alipaineella voi tehdä vaikka mitä kivaa, vaikka laadukkaita lasikuitu- ja valutöitä imemällä ilmat pois muotista!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kompurasi on tummanpuhuva ja siinä on ammattimiehen käyttämä arvokas outlook!

Älä vaan matkusta Espanjaan tuon kanssa! Siellä Guardia Civil (suojeluspoliisi) varmasti nappaa tuollaisen kanssa liikkuvan ETA-terroristin... Ainakin minulle kävi niin alumiinisen hienon 'sähkömiehen' asentajalaukun kanssa! :)

 

Kiitos varoituksesta, tiedän mitä tarkoitat! Kuljin tuon kompressorin kanssa noin 200 metrin matkan kadulla ja tunsin itseni jotensakin vaivautuneeksi. Tuolla matkalla yksi henkilö jo ehti kysellä, että mitäs tuolla laatikossa on?

 

Kerran oli hieman sama tunne kun lentäjien juhannuksessa Kauhavalla kuljin kantaen venäläistä Phtosnaiper järjestelmäkameraa.

Se muistutti lähinnä jotain kranaatinheitintä pistoolikahvoineen ja jalopuisine olkatukineen, puhumattakaan siitä pitkästä mustasta putkesta haitarikumineen.

:)

 

Mutta... onko siinä kompurassasi tosiaan mäntä? Tavallisesti nuo on tehty kalvolla

 

Pitipä muuten oikein katsoa uudelleen sitä "mäntää" ja olihan siellä mäntä! Alakuolokohdassa tuli näkyviin noin puoli milliä metallista mäntää. Kokeilin sitä meisselillä ja metallia se oli. Iskunpituus näyttäisi olevan noin 12-millimetriä. Rutikuivaa tuolla on kaikin puolin, eikä mitään voiteluaineita ole havaittavissa. Voihan se olla niinkin, että tuo männän alaosa on metallia missä kiertokanki on kiinni ja yläosa sitten jotain kumipaljetta/kalvoa tms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Kerran oli hieman sama tunne kun lentäjien juhannuksessa Kauhavalla kuljin kantaen venäläistä Phtosnaiper järjestelmäkameraa....

...Se muistutti lähinnä jotain kranaatinheitintä pistoolikahvoineen ja jalopuisine olkatukineen, puhumattakaan siitä pitkästä mustasta putkesta haitarikumineen.

:)

 

Pitipä muuten oikein katsoa uudelleen sitä "mäntää" ja olihan siellä mäntä! Alakuolokohdassa tuli näkyviin noin puoli milliä metallista mäntää...

No selvisi se kompurasi mäntäasia. Minulla oli kerran 'V-sylinterinen 2-mäntä kompura' (...tai kaverinhan se oli, vain lainassa minulla pari vuotta...). Kun huolsin sitä, selvisi että se olikin kalvokompura, melko iso sellainen... Pumppasi kuitenkin kivasti yli 4 Bar painetta ja melko hyvällä tuotolla... ja ilman painesäiliöitä suoraan letkuun... Hyvä siirrettävä (raahattava) 220 voltin valovirralla toimiva kompura maalauksissa ja muussakin... kaveri vain otti sen sitten huollettuna takaisin... :-\

 

Ps. On muuten tuttu vehe tuo Photosnaiper myös minulle... ja siitä ne poliisit Espanjassa vasta riemastuivatkin kun ratsasivat minun auton ja sen Photosnaiperin pyssymäinen pistoolinkahva tuli esiin auton peräkontin tarkistuksessa... Menivät aivan kalpeaksi varsinkin kun se zoomiputki vielä tuli sieltä esiin, en ollut moista vielä nähnyt että poliisi siellä kalpenee... En tiedä kumpi oli onnellisempi, kun selvisi että se onkin vain kamera, minä vai ne poliisit...  kovasti huokailtiin molemmat tovi...:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään