Timo Partanen

A Tribute to F-104

5 viestiä aiheessa

Lockheed Starfighter, F-104 on mielestäni likipitäen komein koskaan lentänyt lentokone. Se on äärimmäisen tarkoituksenmukainen, ja silmiähivelevän kaunis muodoltaan. Melkein kuin sen olisi suunnitellut teollinen muotoilija, vaikka todellisuudessa tuona aikana muotoilijalla ei ollut mitään asiaa Lockheedin ”Skunk worksiin”. Projektille määritettiin suorituskyvyn tavoitearvot, ja sitten insinöörit hoitivat hommansa siten, että lopputulos joko täytti sille asetetut vaatimukset, tai sitten joku toinen projekti todettiin jollain mittarilla paremmaksi. F-104 on lentokone, jonka vaiheet kattavat koko kylmän sodan historian alkaen Korean sodasta ja päätyen kylmän sodan loppumiseen. Tämänkin jälkeen koneen palveluita tarvitaan avaruustutkimuksen käytössä.

 

Lockheed F-104 Starfighter on, tai oikeastaan oli, yksimoottorinen supersooninen hävittäjä, joka alun perin suunniteltiin 50-luvun alussa. Koneen ajatus syntyi siten, että Lockheed kuunteli pilottien toiveita Korean sodan aikana siitä, että pilotit kokivat tarvitsevansa nopean pienen hävittäjän. Vähän analogisesti P47:n kanssa, koneeseen päätettiin asentaa tehokkain käytettävissä oleva moottori, General Electric J79 ja yhdistää siihen minimalistinen aerodynaaminen runko kääräistynä moottorin ympärille. Konsepti esiteltiin ilmavoimille marraskuussa 1952, prototyyppi oli valmiina alkuvuodesta 1954 ja se teki ensilentonsa 4 maaliskuuta 1954. Palveluskäyttöön kone päätyi USAF:iin 1958, ja poistui vahvuudesta 2004 kunniakkaan 46 vuoden palvelun jälkeen.

 

Alun perin koneessa oli tarkoitus käyttää alaspäin laukaistavaa heittoistuinta koneen pyrstön muodon vuoksi, mutta se korvattiin kuitenkin normaalilla ylöspäin suunnatulla mallilla. GE J79 moottori tuotti huippunopeuden 2,2 mach, mutta alumiinirungon materiaalitekniikka rajoitti nopeuden operatiivista käyttöä. Koneen suunniteltu operatiivinen jatkuva nopeus oli 1,4 mach.

 

Kone on palvellut useiden ilmavoimien vahvuudessa, mistä kuvia alla. Varsinkin Saksassa sillä oli kovin huono maine, ja sitä kutsuttiin leskentekijäksi ja lentäväksi ruumisarkuksi. Toisaalta esim. Kanadassa sen onnettomuusalttius oli hyvin tavanomaisella tasolla.

 

Koneesta on tehty useita erikoisia versioita, joista varmaan erikoisin on hanke kehittää kuljetusalusta avaruuteen toimitettaville hyötykuormille. Toinen erikoinen versio oli kehitelmä ”toisen iskun koneesta”, jollaisia kehitettiin esim. Saksaan sitä tilannetta varten, että kaikki lentokentät olisi tuhottu ja koneet tulisi saada ilmaan kostoiskua varten, siis ilman käytettävissä olevaa kiitorataa, raketilla. Tästä projektista kuva ohessa Berliinin Gatowin ilmailumuseosta.

 

Nuo lentäviä koneita esittävissä kuvissa esiintyvät koneet kuuluvat Starfighters Aerospace inc:lle, joka on Floridassa, Cape Canaverallissa majaansa pitävä lentopalveluja tarjoava yritys. Yritys operoi maailman suurinta yksityistä yliäänihävittäjistä koostuvaa laivastoa. Yritys kehittää nimenomaan tuota yllä mainittua laukaisualustaa avaruuteen vietäville kuormille. Yrityksen kalusto koostuu F-104 Starfighter hävittäjistä, sekä yksi- että kaksipaikkaisista. Koneet ovat kanadalaistaustaisia CF104-koneita, joista kaksipaikkainen on kanadalainen CF-104D.

 

F-104:n nopeutta arvostivat kaikki, mutta nopeuden varjopuolena oli suuri kääntösäde ja siten huonot kaartotaisteluominaisuudet. Koneen siipi oli erittäin pieni ja ohut, koska kone oli suunniteltu lentämään yhtäjaksoisesti kahden machin nopeudella. Tästä ominaisuudesta johtui luonnollisesti se, että siipikuormitus oli erittäin korkea, ja jos koneeseen vielä asennettiin ulkoinen asekuorma, niin tämä kuormitus kasvoi entuudestaan. Koneen lentoonlähtönopeus oli myös verrattain korkea, ja teline tuli ottaa sisään välittömästi lentoonlähdön jälkeen, ettei telineiden ulkonapitämisen maksiminopeus ylittyisi. Kun koneen ominaisuuksien annettiin määrätä, oli se mitä mainioin laite suurella nopeudella tapahtuviin yllätyshyökkäyksiin sen suuresta teho-painosuhteesta johtuen. Yli 600 kts nopeuksissa se oli omimmillaan mm matalalla tehtävissä hyökkäyksissä, joissa olisi voinut käyttää esim. taktisia ydinaseita. Onneksemme tätä ominaisuutta ei koskaan tarvinnut käyttää todellisuudessa.

 

Timo

 

 

 

Belgialainen F-104, Brysselin museo

[ attachment removed / expired ]

 

Saksalainen F-104 Speyerin museo. Juuri tuollaista Corvettea olin ostamassa vuonna 1997, mutta kun siitä pyydettiin 200.000 mk, se tuntui silloin kalliilta - nyt harmittaa.....

[ attachment removed / expired ]

 

Saksalainen F-104 Zell Gatowin museo Berlin

[ attachment removed / expired ]

 

Espanjalainen F-104 Madridin museo

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 jälkipolttimella

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 single flypast

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 single flypast II

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 trio flypast

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 trio flypast II

[ attachment removed / expired ]

 

F-104 trio flypast III

[ attachment removed / expired ]

 

50-luvun tekniikkaa turbiineissa

[ attachment removed / expired ]

 

CF-104D lähdössä

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on ihan pakko pistää hiukan off-topicia. Tuossa Speyerin museon kuvassa on kaksi mielestäni maailman kauneinta kulkuneuvoa: toinen tietysti tuo Starfighter ja toinen lattiatason valkoinen kaunotar: Borgward Isabella Coupe (takavaloista ja listoituksesta päätellen vm. 59-60). Lentsikkaan ei ole varaa, mutta tuollaisen Isabellan koetan vielä hankkia "farmari-Porwarien" kaveriksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva jos kelpaa!!!

 

Noissa videolinkeistä löytyy parikin mielenkiintoista juttua. Ensinnäkin tuo Jussin postaama Italian viimeisiä Starfightereita juhlistava video esittää koneet todella hienosti, 11 koneen muodostelmaa on ilo katsella. Videon takaa avautuvista linkeistä löytyy  myös muuta mielenkiintoista. Tässä pätkässä kuluu selkeästi se, miltä J79 kuulosta, eli sen merkillinen ulvova ääni,

. Videossa näkyy myös muita mielenkiintoisia koneita, ja tuon Phantom-parin ohilennosta näkyy selkeästi taas kerran tekniikan ikä.  Sinänsä olisi mielenkiintoista spekuloida sillä, mitkä moottorin ja ulosvirtauputken ominaisuudet, komponentit ja suunnittelufilosofia määrittävät koneen äänen, eli siis sen millainen taajuusjakauma kuulemallemme äänelle muodostuu. Se on ainakin selvää, että esim F117:n kuin myös B2:n suunnitelun peruajatus oli se, että palokaasut poistuvat niin kylminä, ettei lämpöhakuisilla ohjuksilla konetta tavoitettaisi.

 

J79- turbiinin  ruumiinavauksen ääreltä löytyy myös paljon mielenkiintoista katsottavaa, mukaanlukien kompressorin johtosiipien säätöjärjestelmä, polttokammioiden yhdysputkijärjestelmä, jälkipolttimen anatomiaa ml. jälkipolton mukaan säädettävä säädettävä ulosvirtaussuutin, sekä starttijärjestelmä.

http://www.youtube.com/watch?v=Or6mIaSWZ8g&feature=related .

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla