Pauli Hankonen

Letecké muzeum Kunovice (oli, Mikä konetyyppi?)

3 viestiä aiheessa

Tällainen tuli vastaan automatkalla. Mikäköhän kone on kyseessä? (Kuten Konsta tuossa alempana arvelikin oikein, niin kuvassa on Let L-610:n yksi projektin jäljelle jääneistä rungoista.)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit, alla olevat kuvat ja tekstit lisätty.

 

Autolomalla Tsekeissä tuli vastaan Let tehtaiden yhteydessä oleva museo jossa oli muutamia mielenkiintoisia tyyppejä. Erikoisimpia olivat tuo L-610, jonka olemassaolosta en edes tiennyt, sekä L-410:n protot joista yhteen pääsi sisään. Lisäksi museon kokoelmiin kuuluui muutama pakollinen hävittäjä, sekä muita Tsekkiläisen ilmailuteollisuuden tuotteita.

 

Aloitetaan L-610:llä. Tästä piti tulla Antonov An-24:n korvaaja Aerofllotille, mutta toisin kävi. Tarinaa konetyypin historiasta löytyy googlaamalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Etuvinkkelistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Heittolaukaus ensimmäisen kuvan "hylsyn" sisään.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen siipi on säilötty myös museoon.

[ attachment removed / expired ]

 

Ainakin yksi kone maalattiin aikoinaan Aeroflotin väreihin. Todisteena runko museon pihalla.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Myös Let L-410:n protoja oli pihalla. Aluksi OK-ZKA joka oli kolmas lentänyt proto.

[ attachment removed / expired ]

 

Sisäänkin pääsi.

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi OK-022.

[ attachment removed / expired ]

 

OK-YKE on ensimmäinen koskaan rakennettu Let XL-410 Turbolet. Ensilento vuonna 1969, viimeinen lento vuonna 1974.

[ attachment removed / expired ]

 

OK-ZKA:n pyrstö, taustalla OK-ADP enemmän tai vähemmän CSA:n 70-luvun maalauksessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Avia Av-14FG 1103 on Il-14:sta väännetty ilmakuvauskone(?).

[ attachment removed / expired ]

 

Avia 14 3157 on Tsekkoslovakian ilmavoimien VIP versio Il-14 koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille.

[ attachment removed / expired ]

 

Tähän pääsi sisään. Komeasti on lentänyt puoluejohto.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen etukeittiö.

[ attachment removed / expired ]

 

Jonka jälkeen alkaa ohjaamomiehistön tilat. Radisti istui oikealla ennen ohjaamoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja navigaattori vasemmalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Lentäjien työmaa. Ohjaamoon ei päässyt, mutta pleksin ylle oli viisaasti jätetty aukko josta pystyi kuvaamaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Yleisilmailuakaan ei oltu unohdettu. Zlin Z-126 Trener. http://en.wikipedia.org/wiki/Zl%C3%ADn_Z_26

[ attachment removed / expired ]

 

Edellisen jatkokehitelmä Zlin Z-226 Bohatyr.

[ attachment removed / expired ]

 

Let L-200 D Morava. http://en.wikipedia.org/wiki/Let_L-200_Morava

[ attachment removed / expired ]

 

Aero Ae-45 OK-FHA. http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Ae-45 (tällaisen haluaisin jos voittaisin lotossa :D)

[ attachment removed / expired ]

 

Aero L-29A Delfín.

[ attachment removed / expired ]

 

Aero L-29R Delfín.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä loppuun muutama venäläisvalmisteinen hävittäjä.

 

Mig-21F.

[ attachment removed / expired ]

 

Sukhoi Su-7BM.

[ attachment removed / expired ]

 

Mig-19.

[ attachment removed / expired ]

 

Museo on lentokentän välittömässä yhteydessä ja siellä yksi Let L-410 räimi aika näyttävästi, harmi etten saanut siitä yhtään kuvaa. Tämä paikallisen lentokerhon Let L-410 OK-DZA seisoi museon takana sijaitsevan lentokerhon pihalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jos tuollapäin haahuilee, niin kannattaa toki vierailla museossa. Yhteystiedot tässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo MiG-21F-13 on tshekkivalmisteinen yksilö. Tshekkoslovakia oli ainoa Varsovan liiton maa, jossa valmistettiin MiG-21F-13-hävittäjiä 194 kappaletta Aeron tehtaalla 1962-1973. Tshekkikoneet erottaa helposti kuomusta, jossa tuo kuomun takaosa on "pellitetty". Suomen ilmavoimien neljä MiG-15UTI-harjoitushävittäjää olivat valmistettu myös Tshekkosloakiassa, eli koneiden tyyppimerkintä oli silloin CS-102. Kunovicen MiG-21F-13 näyttää olevan aika hyvässä "hapessa".

 

Kunovicen museo jäi aikoinaan käymättä, kun kävin Brnossa (CIAF 2006). Vyskovin museo on siinä ihan taksimatkan päässä Brnosta. Vyskovista olisi mukava nähdä myös kuvia, jos siellä satuit myös käymään. Brnon kaupungista löytyy siisti tekniikan museo ja siellä on myös muutama kone ulkosäilytyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla