Henri Karlsson

GoPro-kamera kiinni koneen ulkopuolelle?

64 viestiä aiheessa

Mun kaverit ovat tosiaan kertoneet, että GoPro pysyy niillä omilla tarrakiinnikkeillään streevassa kuin iilimato iholla. Ei tartte laittaa tuollaisia kolmen nyrkin kokoisia ruuvattavia clamppeja eikä erityisesti ilmastointiteippiä (jota kukaan itseään saati konettaan kunnioittava henkilö ei erehdy ilma-alukseensa liimaamaan). Samat kaverit ovat puhuneet tarrakiinnikkeiden kestäneen kerran liimattuna jopa vuosikausia sateista ja tuulosista huolimatta. Ja jopa karvan mopoa isommassakin kesnassa. Väittävät vielä, ettei siitä aiheudu mitään ohjaimissa tai muutenkaan havaittavaa meininkiä. Mutta voihan se olla semmosta puhetta vaan.

EDIT: Kun kavereilta hajos kovalevyt kaikilta ja suurin osa videomatskusta oottelee saako niitä pelastetuksi, niin yksi videolta napattu stillikuva on sentään jäänyt muistoksi. Ihan veikeetä matskua silleen periaatteessa. (koskahan tänne sais vaikka 1000px leveysrajotuksen...)

[ attachment removed / expired ]

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mun kaverit ovat tosiaan kertoneet, että GoPro pysyy niillä omilla tarrakiinnikkeillään streevassa kuin iilimato iholla. Ei tartte laittaa tuollaisia kolmen nyrkin kokoisia ruuvattavia clamppeja...

Totta puhuvat mutta jos haluaa kameran kiinni ja hyvään kuvakulmaan vaikka tuohon alas astinlautaan tai ylös kädensijaan, hauenleuat ovat tarpeen. Imukuppikiinnike toimii myös mutta kiinnityspinnan pitää ehdottomasti olla jämäkkä, tasainen ja puhdas. Varmistukseen sitten nippusiteitä tai GoPro:n ankkureita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta puhuvat mutta jos haluaa kameran kiinni ja hyvään kuvakulmaan vaikka tuohon alas astinlautaan tai ylös kädensijaan, hauenleuat ovat tarpeen. Imukuppikiinnike toimii myös mutta kiinnityspinnan pitää ehdottomasti olla jämäkkä, tasainen ja puhdas. Varmistukseen sitten nippusiteitä tai GoPro:n ankkureita.

No se on tietty totta se! Myönnettäköön kavereiden kertoneen, että tarrakiinnikkeellä on hankalahko saada kamera mieleiseensä paikkaan.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli vahdattua GoPron mainospätkää... siinähän on Kirby Chamblissin kone täynnä kameroita, näyttäis olevan ihan tarralla kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida tuollainen mitätön kamera vaikuttaa juurikaan lento-ominaisuuksiin verrattuna tähän Cessna Float Plane

Niin, saati sitten mitätön teippi joka vaan vähän sotkee ohjainpinnalle tulevaa virtausta. Purjelentopiireissä on nimittäin väitetty, että mylareiden kiinnityksessä käytetty sopimaton teippi on aiheuttanut mm. korkeusohjauksen katoamisen lennolla, kun teippi tai sen pintamuovi on irronnut osittain. Ainiin, mutta moottorikonehan lentää eri periaatteella niin...

Toki tuollainen kanootti vaikuttaa lentämiseen, kuten muukin vesikoneessa kuljetettava ulkopuolinen kuorma (jonka kuljettaminen perustuu muuten suomessa ilmailumääräys OPS M1-14:sta ja koulutukseen, ei Tietävän Lentäjän omiin pohdintoihin tai itse valittuihin ja oman pään sisäisellä menettelyllä sopiviksi todettuihin kiinnitysratkaisuihin). On myös varmaa, että löytyy idiootteja, jotka saavat kameran asennettua "omin päin" niin, että se on välittömästi vaarallinen. Esimerkiksi joku viesti takaperin mainitsemani laskutelinekiinnitys oli jo lähellä vaarallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida tuollainen mitätön kamera vaikuttaa juurikaan lento-ominaisuuksiin verrattuna tähän Cessna Float Plane

Olen Lapissa kuljettanut kanoottia C-185:llä juurikin kuten kuvan mukaisesti. Yllättävän vähän vaikuttaa lento-ominaisuuksiin, toki vastusta tulee mikä vaikuttaa esim. nousumatkaan ja matkanopeuteen. Jokainen koneyksilö tulee hyväksyttää erikseen kanootin kuljetukseen ja tehdä siitä asianmukaiset dokumentit. Yhden OPS M1-14 mukaisen kanoottihyväksynnän olen tehnyt C-185 koneyksilölle jolla sitä ei aikaisemmin ollut. Suoraan valmista ohjetta ei ollut vaan muita koneyksilöitä katsomalla ja matkimalla yms tehdään kiinnitys ja kokeilut ja ne lähetetään hyväksyttäviksi. Lisää asiasta tuossa OPS M1-14 dokumentissa.

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen koneyksilö tulee hyväksyttää erikseen kanootin kuljetukseen ja tehdä siitä asianmukaiset dokumentit.

Ihan mielenkiinnosta... Ei kuitenkaan tarvitse tehdä hyväksyntää jokaiselle kanoottityypille, jota kuljettaa? Meinaan vaan, että inkkari on aerodynaamisesti melko erilainen kuin esim. yksipaikkainen koskikanootti. Ainakin näin maalikosta (ja foorumin puritanistit komppaavat). Onko sillä edes väli kuinka päin kanootin suuaukko on (ulos vai sisäänpäin)?

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi tyytyä epävarmaan tapaan saada Darwinin palkinto http://fi.wikipedia.org/wiki/Darwinin_palkinto postuumisti, kun varmempiakin tapoja on olemassa? Esimerkiksi kiinnittämällä kamera (tai mitä tahansa muuta asiatonta massaa) ohjainpinnoille peräsinflutterin saa aikaan melko varmasti jollain nopeudella. Samalla ohjattavuuskin saadaan näppärästi jännittäväksi. :thmbup:

Itse tyydyn kuitenkin epävarmaan menetelmään ja kirjoittelen Flightforumiin heikkolaatuista sarkasmia..  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päädyin laittamaan kameran sen mukana tulleella strapilla päähän kiinni. Ensimmäinen yritys meni niin että laitoin nauhoituksen pois päältä kiitotiellä ja laitoin sen päälle kun rullasin parkkiin. Toisella kertaa muistikortti tuli täyteen, akku loppui ja kamera osoitti yläviistoon puolet ajasta. Että sellasta  :D Mut saimpahan talteen hyppääjien pudotuksen pinnalta 135.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin se näyttää pysyvän kiinni - http://areena.yle.fi/tv/1598825. Tosi hienoja videoitakin sillä tulee!

Olipa mainio ja hyvin tehty ohjelma. Tuli tuosta mieleen, että minä olen käyttänyt GoPro:n kalansilmäkuvan korjaukseen FCPeffectsin The Fisheye Removal Pluginia. Muitakin toki löytyy. Ja vielä itse kameran kiinnitykseen liittyen, eräässä tunnetussa oululaisessa kuvaustarvikekaupassa on nyt varsin hyvä valikoima mm. alumiinisia kiinnitysosia jos tuntuu, ettei muoviset riitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään