Ilari Eskelinen

Vesikoneita vanhassa kuvassa Nurmeksessa

19 viestiä aiheessa

Vanhassa Nurmeksen laivarannassa otetussa kuvassa on kaksi neljä vesikonetta. Mitkähän koneet ovat kysessä ja mille ajalle kuva sijoittuu?

 

nurmes.jpg.f336a01c1a0b9c4301dd4789a6738b84.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Automiehet saattaisivat tunnistaa oikeassa kulmassa olevan auton merkin ja vuosimallin, antaisi jotain osviittaa. Lähimmän Hansan tunnus saattaisi suurennoksessa erottua ja anta vihjettä sekin mistä lennosta on kysymys. Mistä kuva löytyi?

 

P.S. Ilmailuhistoria-osastolle ladattuna kuva voisi saada vielä lisää asiantuntijoita äärelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähimmän Hansan tunnus saattaisi suurennoksessa erottua ja anta vihjettä sekin mistä lennosta on kysymys. Mistä kuva löytyi?

 

 

Lähemmän tunnus voisi olla 4.E.18 ja toisena oikealta olevan 4.E.21 tai 24. Äärimmäisenä oikealla olevasta en saa selvää. Ensimmäinen numero on siinäkin ilmeisesti 4. Toisena vasemmalta olevasta koneesta ei näy tunnuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse päädyin tunnukseen 4.F.8

Hansojen tunnukset alkoivat tuohon aikaan numerolla 4 joka oli meritiedustelukoneiden tunnus.

Kirjain tarkoitti valmistusvuotta

D = 1922, E = 1923, F = 1924, G =1924 jne. Viimeinen numero oli järjestysnumero

 

Kuva kuitenkin vuosien 1923 - 1926 väliltä, koska vuodesta 1927 Hansojen tunnus muuttui muotoon IL

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hansojen kuvausvuosi lienee 1927. Rekisterimerkintöjen uusintakäsky annettiin 09.05.1927. Koska käsky toteutettiin sitten koneiden kylkiin, niin varmaan kesän 1927 aikana. Kuvan Hansojen rungossa näkyy olevan Sortavalan 2. Erillisen Merilentolaivueen "kalasääksi" tunnus, joka oli käytössä 1927-29. Vuonna 1929 tunnukseksi tuli "Karjalan miekka".

 

Lähde: Suomen ilmavoimien maalaukset ja merkinnät-Apali 1996 (s. 138, 145 ja 156-157)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin todennäköisesti kuvausajankohta on ennen heinäkuuta 1927. Laitoin aikoinaan kuvan arkistojen aarteita -ketjuun Hansasta IL-96 Nilsiän satamassa 4.7.1927. Yritän etsiä kuvan kun ehdin.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg1093852.html#msg1093852

 

il-96.jpg.18ae62eb8c041e2a2813f829962e0a75.jpg

 

 

Edit: kuvahan löytyi arkistoista yllättävän nopeasti. Aluksi tuli mieleen, että koska maantieteellinen etäisyys Nilsiän ja Nurmeksen välillä ei ole suuri, kyse on samasta reissusta. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, jos Nurmeksen kuvan kaikki tunnukset ovat vanhempaa muotoa. Toisaalta voihan sitä spekuloida, että jos osa koneista oli ko. reissulla eri tunnusmuodossa ja kuvattiin erikseen eri paikoissa, kyse voisi olla samasta reissusta...

 

Vanhoissa Aero- ja Hakkapeliitta-lehdissä on jonkinverran Suomen kiertämisestä kertovia artikkeleita, mutta koska jonkinlainen paikkakuntien koluaminen kuului koulutukseen jo 1920-luvulla, ei kaikista matkalennoista ole varmastikaan jäänyt paljoakaan jälkipolville kerrottavaa, koneiden matkapäiväkirjoja lukuunottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvausaika tarkentuu. Noilla korkeuksilla jäät lähtevät vasta huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa...

 

Vuoden 1927 säätietoja:

 

"Jäätyminen alkoi marraskuun alkupäivinä, ja 10. päivän paikkeilla olivat useimmat vesistöt jäätyneet, lukuun ottamatta muutamia suurempia järviä Keski-Suomessa, jotka jätyivät vasta marraskuun viimeisellä viikolla. Jäänlähtö tapahtui toukokuun jälkipuoliskolla."

 

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=22841&lan=fi

 

PS. Ilkan Nilsiän kuva on hieno. Olen missannut sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Ilkan Nilsiän kuva on hieno. Olen missannut sen.

 

Hyvin pitkälti puhumme touko-kesäkuusta 1927. Kuten todettua, konekohtaiset päiväkirjat kertoisivat kellonajatkin  :)

 

PS kuva on prujattu "Perinnealbumi" -kirjasta, kuten totesin tuolla Arkistojen aarteita -ketjussa. Tekijänoikeudet jätettäköön jälleen näsäviisaille tapeltavaksi, kun itse painettu kirjakin on julkaistu jo kymmeniä vuosia sitten....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun silmäilee opusta Suomen Ilmavoimat 1918-27 (Keskinen-Stenman-Partonen) niin: Lähin kone ei voi olla 4.F.8 p.o. 4.E.8 koska koneyksilö kaputeerattiin jo  18.10.1923. Kyllä tuo on 4.E.18. mutta se poistettiin kirjoista jo marraskuussa 1926. Kirjan takakannessa on kuva jossa 2. Erillisen merilentolaivueen seirsemän Hansaa lentää puljassa heinäkuussa 1926 ja koneiden joukossa on tuo 4.E.18. Kaikkia 7:ää konetta koristaa myös tuo "kalasääksi" tunnus  joten voinemme päätellä että kuva onkin vuodelta 1926...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynti Nurmeksessa 8. kesäkuuta 1926 klo 8.40-10.00 oli osa viiden koneen Suomen ympärilentoa, joka alkoi 7. kesäkuuta. Matkareitti oli Sortavala-Ilomantsi-Uimaharju-Lieksa-Nurmes-Kajaani-Iisalmi-Kuopio-Varkaus-Savonlinna-Sortavala. 4.E.20 lensi suoraan Lieksasta Kajaaniin käymättä Nurmeksessa. Takaisin saavuttiin 9. kesäkuuta.

 

Lähde: SArk-695/30. 2. Erillisen Merilentolaivueen lentopäiväkirja.

4.F.38 - Vääpeli Puttonen. Jääkärikapteeni ?uonius

4.F.57 - Vääpeli Hämäläinen. Luutnantti Wainio.

4.F.46 - Kersantti Junti. Kapteeni Sainio.

4.E.18 - Kersantti Kosonen. Vänrikki Siponius.

4.E.20 - Kersantti Tolkki. Vänrikki Vuorela.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo jääkärikapteeni Savonius, ehkä Siponius.

 

Savonius on luultavasti aivan oikein. Tämä tarkoittaa myös sitä, että päiväkirjan kirjoittajalla oli tapana käyttää aina hänen nimessään erilaista S-kirjainta, joka muistuttaa mielestäni enemmän J-kirjainta! Samoin hän kirjoittaa aina a-kirjaimen enemmän u-kirjaimen muotoisena. Ota ja tiedä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, niin! Vuosi olikin 1926. Täytyy korjata tuohon omaan opukseen, jotta laivuetunnus oli käytössä jo vuonna 1926. Minulla ei ole noita uusimpia Suomen ilmavoimat-kirjoja, joissa Kössi oli jo mukana. Täytyy pistää kirjat hankintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette te historiaihmiset ihme welhoja. :thmbup: Pari päivää sitten kirjoittaja laittaa tänne valokuvan ja kysyy konetyyppiä ja mahdollista kuvan ottoajankohtaa. Muutaman päivän päästä on tieto koneista, lentäjistä ja kuvanottoajasta tunnin tarkkuudella. Tämä on parasta mahdollista netin hyväksikäyttöä  :thmbup: :thmbup:

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tässä mitä koneita pitäisi alkaa säveltään tuohon strategiapelihommaan sitten kun saan Drakenit tehtyä. Ilmeisesti pitää tehdä itsenäisyyden ajan alkupuolen juttuja :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Olli varmaankin oikeassa, muistelin tuota omaa munkkilatinaa, Savoniuksestatuli Savonjousi aikanaan jne.Mielenkiintoista tuossa sivujuonteena vielä että Ahoniuksen vaimo oli os. Arnkil josta suvusta tiedämme Jarl Arnkil nimisen lentoherrasmiehen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään