Tuomo Kalliokoski

Draken peliä varten

12 viestiä aiheessa

Kiitos teidän sain tehtyä suomi-versiot MiG-21:sistä Harpooniin. Nyt alkaa vääntäminen Drakenin kanssa.

MiG:n suorituskyky löytyi valmiiksi pelimateriaaleista, mutta Drakenia ei ole lainkaan.

 

Aloitan homman suorituskyvystä.

Nopeus:

korkeus taloudellisin nopeus max ilman jälkipoltinta jälkipolttimella

<2km850km/h(S)1170km/h(BS,CS),1300km/h(S,FS)

2-7.5km850km/h(S)2020km/h(BS,FS,CS,S)

7.5-13.6km850km/h(S)1886km/h(BS,FS,CS,S)

>13.6km850km/h(S)1858km/h(BS,FS,CS,S)

 

Käytännön lakikorkeus: 14.5km  (FS/S, suomalaiset kirjat), 20km (militaryfactory.com sivusto F-mallille)

Koko: ~Mirage 2000 (pieni, keskikoinen olisi F-15)

Koko tutkassa: ~Mirage 2000 (kommentti ylhäällä)

Ketteryys: ~ sama kuin MiG-21bis  (FS/S oletettavasti muutkin Drakenit?)

Moottorityyppi: turbojet

Toimintasäde: 750 km (BS), 635 km(FS,S), 925 km(CS)

Sisäisen polttoaineen määrä: 2720l  (FS/S) ,

Ilmatankkaus: Ei

 

 

Risteilynopeus? Draken Suomessa kirjan mukaan noin, Aviastar sivulla netissä annetaan 950km/h.

Maksiminopeus ilman jälkipoltinta?  En löytänyt mitään tietoa tähän...

Maksiminopeus jälkipolttimella? 2125km/h tulisi Militaryfactory sivun perusteella, ylläolevat arvot laskettu 1.75 mach nopeudesta NASAn  mach->m/s muuntimen avulla eri korkeuksissa.

Eli nyt suurin kysymysmerkki on nopeuksissa eri korkeuksilla. Valistuneetkin arvaukset ovat arvokkaita, sillä itse en ole yhtään valaistunut ja googlaaminenkaan ei antanut mitään tuosta nopeudesta ilman jälkipoltinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos teidän sain tehtyä suomi-versiot MiG-21:sistä Harpooniin. Nyt alkaa vääntäminen Drakenin kanssa.

MiG:n suorituskyky löytyi valmiiksi pelimateriaaleista, mutta Drakenia ei ole lainkaan.

 

FS2004:seen on tehty hieno Draken malli ja sen mukana tuli todella kattava manuaali (oliskohan ollut ruotsiksi). Etsi se käsiisi, niin saattaa aika moni asia ratkea (etenkin avioniikasta).

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalla kehotettiin tarkentaan kyselyä.

Peli on periaatteessa laivastosotaa minatyyreillä, eli lentokoneiden nopeudet pitäisi vastata maanopeutta ilmataisteluaseistuksella.

 

Vertailun vuoksi MiG-21Bis

<2km560 knots580702

2-7.5km560660953

7.5km->5607401204

 

ja F/A-18C/D

<2km490 knots650795

2-7.5km490685914

7.5km->4907201032

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain nopeustiedot solmuissa pelin suunnittelijalta (tietoja ei ole virallisesti vielä julkaistu pelissä).

 

BS:

Altitude Cruise Full Mil Reheat

Low: 500 550 740

Med: 500 580 915

High: 500 680 1090

 

FS,S:

Altitude Cruise Full Mil Reheat

Low: 500 590 793

Med: 500 624 970

High: 500 725 1147

 

Ovatko arvot teidän mielestä yhtään kohdillaan?

 

Sain myöskin muutkin tiedot lentokoneista ja niissä on mielestäni virheitä (ainakin jos verrataan Draken Suomessa, Suomen Ilmavoimat ja Laukkasen Draken kirjan tietoihin).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisten Drakenien varustus on nytte tutkinnan alla.

 

Missään ei lue mitään RWR- taikka ESM-varustuksesta, oliko niitä lainkaan (Tanskalaisiin ja Itävaltalaisiin tälläiset herkut laitettiin)?

S malliin laitettiin myöhemmin Bofors Electronicsin CM 306 omasuojajärjestelmä, mutta mitä se piti sisällään?

 

Kirjoissa puhutaan Suomi Drakeneiden osalta käytännössä vain ilmataisteluohjuksista (eikä mainita kokeiluja venäläisillä ohjuksilla lainkaan, oliko R-13M ainoa mitä kokeilitiin ja saatiinko sitä operationaaliseksi?)

Testattiinko 13.5 cm raketteja muissa kuin BS-mallin koneissa (näitähän ei pistetty operatiiviseen käyttöön)?

Oliko Suomella käytössä M57 ilmasta-ilmaan rakettikasetteja, entä BOX-9/BOZ-? häirintä podeja?

 

Kiitos jo etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nytte kyllä löytyi varmasti väärää tietoa :D

 

www.revell.de/manual/04264.PDF

 

Suomalaisissa Drakeneissa on LIEKINHEITIN!

 

Pakkohan tuohon on uskoa kun se on netissä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisten Drakenien varustus on nytte tutkinnan alla.

 

Missään ei lue mitään RWR- taikka ESM-varustuksesta, oliko niitä lainkaan (Tanskalaisiin ja Itävaltalaisiin tälläiset herkut laitettiin)?

S malliin laitettiin myöhemmin Bofors Electronicsin CM 306 omasuojajärjestelmä, mutta mitä se piti sisällään?

 

Kirjoissa puhutaan Suomi Drakeneiden osalta käytännössä vain ilmataisteluohjuksista (eikä mainita kokeiluja venäläisillä ohjuksilla lainkaan, oliko R-13M ainoa mitä kokeilitiin ja saatiinko sitä operationaaliseksi?)

Testattiinko 13.5 cm raketteja muissa kuin BS-mallin koneissa (näitähän ei pistetty operatiiviseen käyttöön)?

Oliko Suomella käytössä M57 ilmasta-ilmaan rakettikasetteja, entä BOX-9/BOZ-? häirintä podeja?

 

Kiitos jo etukäteen.

 

Kenelläkään ei ole näistä mitään tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisten Drakenien varustus on nytte tutkinnan alla.

 

Missään ei lue mitään RWR- taikka ESM-varustuksesta, oliko niitä lainkaan (Tanskalaisiin ja Itävaltalaisiin tälläiset herkut laitettiin)?

S malliin laitettiin myöhemmin Bofors Electronicsin CM 306 omasuojajärjestelmä, mutta mitä se piti sisällään?

 

Kirjoissa puhutaan Suomi Drakeneiden osalta käytännössä vain ilmataisteluohjuksista (eikä mainita kokeiluja venäläisillä ohjuksilla lainkaan, oliko R-13M ainoa mitä kokeilitiin ja saatiinko sitä operationaaliseksi?)

Testattiinko 13.5 cm raketteja muissa kuin BS-mallin koneissa (näitähän ei pistetty operatiiviseen käyttöön)?

Oliko Suomella käytössä M57 ilmasta-ilmaan rakettikasetteja, entä BOX-9/BOZ-? häirintä podeja?

 

Kiitos jo etukäteen.

 

Olen kuvannut Oulunsalon ampumaleireillä Drakeneita joiden ilmanottoaukon alla olevassa ripustimessa ( ns. J- mallin Drakenin ripustin) on K-13M ja niitä ammuttiin muiden ohjusten mukana. Eli ainakin tässä mielessä "operationaalinen".

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtapuoliin alkaa olla valmista, vielä on vähän miettimistä ruotsalaisten ohjusten kanssa.

 

Ruotsissa on virallisesti valmistettu RB-324/24/24B nimillä AIM-9B ohjusta ja sitten RB-24J nimellä AIM-9P ohjusta alkaen 78.

Suomeen on virallisesti tuotu AIM-9E ohjusta JRB-43 nimellä (ainakin siprin tietokannan mukaan) lähtömaana USA ja vuosilukuna 74-75.

Epävirallisen virallisesti ruotsissa valmistettiin AIM-9E versiota.

 

Itse olettaisin Suomen saaneen ruotsalaisia Sidewindereitä, jotka olivat 9E versioita. Jos joku osaa kertoa olivatko Suomen saamat Sidewinderit jäähdytetyllä sensorilla varustettuja vaiko eikö, niin se ratkaisisi tämän ongelman.

 

Toinen ongelmallinen tapaus on infrapuna Falconit.

Virallinen Ruotsi sanoo tehneensä AIM-4C versiota vastaavaa ohjusta.

Laukkasen kirja sanoo, että ruotsalaiset modasivat ohjuksia ja jenkit kopio modauksen AIM-4D versioksi. (Tätä tukee Ruotsin ja USA:n välinen sopimus siitä, että kaikki Ruotsalainen jatkokehittelyn tuoma tieto luovutetaan USA:lle.)

Epävirallinen tieto netistä kertoo, että ruotsalaiset kehittivät ohjuksia vielä pidemmälle. 4D Falcon vaati käsittääkseni suoran osuman räjähtääkseen, mutta netissä väitetään ruotsalaisten kehittäneen herätesytyttimen Falcon ohjukseen.

 

Onko kenelläkään mitään tietoa tästä herätesytyttimestä.

 

Tutkaohjattujen Falconien kohdalla ilmeisesti Ruotsalaisten ainoa parannus oli matalatorjuntatehon parannus, johon sain vahvistuksen Ruotsin ohjusmuseosta. (Suomeen myytyjen ohjusten osalta karsittiin ohjauskanavia.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtapuoliin alkaa olla valmista, vielä on vähän miettimistä ruotsalaisten ohjusten kanssa.

 

Ruotsissa on virallisesti valmistettu RB-324/24/24B nimillä AIM-9B ohjusta ja sitten RB-24J nimellä AIM-9P ohjusta alkaen 78.

Suomeen on virallisesti tuotu AIM-9E ohjusta JRB-43 nimellä (ainakin siprin tietokannan mukaan) lähtömaana USA ja vuosilukuna 74-75.

Epävirallisen virallisesti ruotsissa valmistettiin AIM-9E versiota.

 

Itse olettaisin Suomen saaneen ruotsalaisia Sidewindereitä, jotka olivat 9E versioita. Jos joku osaa kertoa olivatko Suomen saamat Sidewinderit jäähdytetyllä sensorilla varustettuja vaiko eikö, niin se ratkaisisi tämän ongelman.

 

 

Katsoppa tästä linkistä suomalaisten Drakenien RB-24J yms Draken kuvia.

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/awa01/101-200/awa149-Draken/00.shtm

 

T: perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli sitten käytyä läpi K-S ilmailumuseon Draken kirjoja ja liki vahingossa huomasin maahenkilöstön oppaassa maininan siitä, että IP Falconin lähisytytin pitää peittää suojalla ennenkuin ohjus poistetaan koneesta.  Ja nyt kun katsoin sivuja uudestaan niin teksti oli tarkemmin käsky peittää sekä lähisytyttin, että maalinetsin ja se koski molempia Falcon ohjuksia, mutta kuvassa oli vain yksi suoja IP mallilla ja kaksi SARH mallilla.

Tämä on hyvinkin mielenkiintoista, sillä ruotsalaiset virallisesti kiistävät lisänneensä lähisytyttimen tähän ohjukseen :)

 

 

edit: Käsitimpä sitten väärin koko homman...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään