Markku Vainio

Lentokenttä Lahteen

99 viestiä aiheessa

Ehdottomasti kannatan kentän rakentamista Lahteen. Olis meikäläiselläkin puolet lyhempi matka kuin Helsinkiin. On vain olemassa tietty ihmisrotu, jota kutsun ammattivalittajiksi. Mutkia he tekevät monenlaisten hankkeiden lykkäämiseksi ja pitkittävät niiden valmistumista. Pidetään peukkuja kentän puolesta  :thmbup:

Mutta siellähän on jo lentokenttä. Lahdessa on jo Vesivehmaan kenttä = EFLA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti kannatan kentän rakentamista Lahteen. Olis meikäläiselläkin puolet lyhempi matka kuin Helsinkiin. On vain olemassa tietty ihmisrotu, jota kutsun ammattivalittajiksi. Mutkia he tekevät monenlaisten hankkeiden lykkäämiseksi ja pitkittävät niiden valmistumista. Pidetään peukkuja kentän puolesta  :thmbup:

Meikäläisellä matka lyhenisi kahteen kilometriin...Lentokenttäalueen raja kulkisi tuossa 100m päässä.....

Melko lähellä. Periaatteessa sopisi mulle, lyhenisihän tuo työmatka melkoisesti ehkä ja jos tuo kenttä tuohon tulisi eli ei koskaan.

Tänään oli joku tilaisuus tuossa läheisellä seurantalolla, ei paljon kiinnostanut mennä kuuntelemaan ihmisten suunnatonta kiihkoilua tyhjästä.

SITÄ LENTOKENTTÄÄ EI IKINÄ, SIIS IKINÄ TULLA RAKENTAMAAN "LAHTEEN".  (tästä on muuten lahteen vielä jonkun matkaa....)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos Lahteen tulisi lentokenttä, kaikki asukkaat joutuisivat muuttamaan pois. Kärjistäen Lahti mahtuu alueelle, jonka säde on 6 km ja keskipisteenä tori.

Lahden seudun lentokenttä on taas niin typerää haihatusta kun olla ja voi. Mihin sitä tarvitaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esitin tänään Kärkölän Marttilan Majakka-juhlatalolla olleessa, lentokenttävarauksen vastustajien järjestämässä tilaisuudessa, seuraavan kysymyksen eduskunnan liikennevaliokunnan jäsenelle, Kalle Jokiselle:

Koska Helsinki-Vantaan ympäristön asukkaiden vastustus tulevaisuudessa kasvaa entisestään, lentotoiminnan lisääntyessä ja Malmin lentokentän alueet päätynevät olosuhteiden pakosta asuinkäyttöön, niin onko meillä vaihtoehtoja olemassa??

- vastaus oli että: asia voidaan hoitaa lentokenttien toimintaa tehostamalla

Muutoin lentokenttävarauksen vastustajat ehdottivat että pääkaupunkiseudun ihmiset voisivat tulevaisuudessa lennellä muilta, olemassa olevilta kentiltä, kuten esimerkiksi Tampereelta.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska Helsinki-Vantaan ympäristön asukkaiden vastustus tulevaisuudessa kasvaa entisestään, lentotoiminnan lisääntyessä ja Malmin lentokentän alueet päätynevät olosuhteiden pakosta asuinkäyttöön, niin onko meillä vaihtoehtoja olemassa??

- vastaus oli että lentokenttien toimintaa tehostamalla

Hki-Vantaan melualuehan pienenee kuin pyy, joten vastustus tuskin kasvaa, max. pysyy ennallaan.

Malmin alueista ei kukaan osaa sanoa mitään, rahaa ei ole ja se näkyy. Eiköhän siinä vielä ainakin reilut 20 vuotta lennetä. Tosin, just tuli telkasta dokumentti vuodelta 1971 kun puu-vallilaa purettiin. Siellä se on vieläkin.

Mainiotahan tässä Lahden hankkeessa on se, että sitä on ajamassa Perussuomalaiset. Eiköhän se ole aikalailla siinä.

Hassuja ajatuksia

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hki-Vantaan melualuehan pienenee kuin pyy, joten vastustus tuskin kasvaa, max. pysyy ennallaan.

Malmin alueista ei kukaan osaa sanoa mitään, rahaa ei ole ja se näkyy. Eiköhän siinä vielä ainakin reilut 20 vuotta lennetä. Tosin, just tuli telkasta dokumentti vuodelta 1971 kun puu-vallilaa purettiin. Siellä se on vieläkin.

Mainiotahan tässä Lahden hankkeessa on se, että sitä on ajamassa Perussuomalaiset. Eiköhän se ole aikalailla siinä.

Hassuja ajatuksia

t. Timo

Ai, mä olen luullut että hanketta ajaa Uudenmaan liitto, Päijät-Hämeen liitto, Lakes ja tietyt viranomaiset? Hankkeen työllisyysvaikutusten selvittäminen on ihan eri juttu ja se ei liity pelkästään lentokenttään vaan myös siihen että kuinka paljon hyvää, kallisarvoista ja tuottavaa elinvoimaisuutta (ja rahhaa) siirtyy Päijät-Hämeen ja Lahden-alueelle.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai, mä olen luullut että hanketta ajaa Uudenmaan liitto, Päijät-Hämeen liitto, Lakes ja tietyt viranomaiset? Hankkeen työllisyysvaikutusten selvittäminen on ihan eri juttu ja se ei liity pelkästään lentokenttään vaan myös siihen että kuinka paljon hyvää, kallisarvoista ja tuottavaa elinvoimaisuutta (ja rahhaa) siirtyy Päijät-Hämeen ja Lahden-alueelle.

8)

Hmm...minä taas olen luullut erilailla. Kunnallisvaalit ovat tosiaan tulossa ja se näkyy eriskummallisina erilaisina aloitteina.

Periaatteessa muuten hyvä hubi Suomen lentoliikenteelle voisi sijaita jossain keskellä Suomea, lähellä itärajaa, koska Venäjä on niin suuri potentiaali. Hyvä vaihtoehto voisi olla vaikkapa Kuhmo, jossa on vapaata työvoimaa ja joka todellakin kaipaisi tuottavaa elinvoimaisuutta, jota Etelä-Suomi jo nauttii riittoisasti.

Hki-Vantaa tosin taitaa riittää vielä aika pitkään, mutta jos 2050-luvulle asti ajatellaan niin miksipä ei?

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...minä taas olen luullut erilailla. Kunnallisvaalit ovat tosiaan tulossa ja se näkyy eriskummallisina erilaisina aloitteina.

Periaatteessa muuten hyvä hubi Suomen lentoliikenteelle voisi sijaita jossain keskellä Suomea, lähellä itärajaa, koska Venäjä on niin suuri potentiaali. Hyvä vaihtoehto voisi olla vaikkapa Kuhmo, jossa on vapaata työvoimaa ja joka todellakin kaipaisi tuottavaa elinvoimaisuutta, jota Etelä-Suomi jo nauttii riittoisasti.

Hki-Vantaa tosin taitaa riittää vielä aika pitkään, mutta jos 2050-luvulle asti ajatellaan niin miksipä ei?

t. Timo

Voisitko kertoa mistä olet löytänyt tällaisen Perussuomalaisten tekemän eriskummallisen aloitteen?? Minua kyllä haluttaisi lukea se, koska olen kiinnostunut asiasta?

(Tosin en edelleenkään haluaisi sekoittaa tätä keskustelupalstan kenttäasiaa puoluepolitiikkaan kun täällä pitäisi keskustella ilmailusta, vai?)

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siellä puhutaan Perussuomalaisten osalta työllisyysvaikutusten selvittämisestä. Mun henkilökohtainen blogi ei oo kait Perussuomalaisten aloite vaan mun henkilökohtainen mielipide!? Jos mä teen aloitteen jostain asiasta niin se ei tapahdu blogissa.

Hyvä, hyvä :thmbup:

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siellä puhutaan Perussuomalaisten osalta työllisyysvaikutusten selvittämisestä. Mun henkilökohtainen blogi ei oo kait Perussuomalaisten aloite vaan mun henkilökohtainen mielipide!? Jos mä teen aloitteen jostain asiasta niin se ei tapahdu blogissa.

Ahaa, Perussuomalaiset siis ei tue tätä hanketta. Kiitos tarkennuksesta, antoi uutta perspektiiviä - kyseessä oli siis vain henkilön mielipide.

Se vain näytti siltä tuon blogin muotoilun takia - kovin virallinen kuva ja tittelinä puoluevirkamies.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaa, Perussuomalaiset siis ei tue tätä hanketta. Kiitos tarkennuksesta, antoi uutta perspektiiviä - kyseessä oli siis vain henkilön mielipide.

Se vain näytti siltä tuon blogin muotoilun takia - kovin virallinen kuva ja tittelinä puoluevirkamies.

t. Timo

Niin, olet oikeassa siinä että Lahden Perussuomalaiset haluaa selvitellä mahdollisen kenttähankkeen työvoimavaikutuksia ja minä henkilökohtaisesti kannatan Lahti-Helsinki pikatien ja oikoradan kylkeen rakennettavaa lentokenttää oheistoimintoineen.

Minä en ainakaan ole väittänyt että Perussuomalaiset ovat tehneet aloitteen lentokentän rakentamisesta koska minulla ei ole valtuuksia väittää sellaista.

Olen tosi pahoillani jos olen käsitellyt aihetta harhaanjohtavasti.

8)   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellähän on jo Lappeenranta ja Joensuu. Jälkimmäinen ainakin on jo lähellä Suomen keskialuettakin. Molempiin kun kulkee vielä kelpo maan- sekä rautatieverkko, ei liene ihan sikana potentiaalia värkätä uutta lentokenttää Suomen suurimpaan erämaakaupunkiin. Etenkin, kun se Venäjä just niillä kohdin on aika hiljainen. Tai jos se pitää Kainuuseen väkisin rakentaa, sielläkin on jo Kajaani samoilla fasiliteeteilla kuin pari aiemmin mainittua. Toisaalta kun Kuhmo on vanhaa Kajaania, silleenhän se on ihan sama :)

-A-

PS. Vesivehmaa ei edelleenkään ole Lahtea vaan Asikkalaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa tuntuu olevan vallalla ihmeellinen käsitys siitä miten lentokentät kehittyvät. Milloin halutaan "kehittää" Turkua, milloin Tamperetta, milloin pitäisi Lappeenrantaa rakentaa sitä ja tätä. Ja kaiken huippuna suunnitelmat kokonaan uusien lentokenttien rakentamisesta.

Minä kun olen aina ajatellut, että lentokentät kehittyvät ja laajentuvat tarpeen mukaan. Kun matkustajamäärät kasvavat pitää rakentaa uutta terminaalikapasiteettia, kun kiitotiet ei riitä, asialla pitää tehdä jotain jne. Mistä tulee ajatus, että rakentamalla isot uudet terminaalit yms. jostain ilmestyy läjäpäin lentoyhtöitä ja matkustajia, jos niitä ei ole ennästään?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa tuntuu olevan vallalla ihmeellinen käsitys siitä miten lentokentät kehittyvät. Milloin halutaan "kehittää" Turkua, milloin Tamperetta, milloin pitäisi Lappeenrantaa rakentaa sitä ja tätä. Ja kaiken huippuna suunnitelmat kokonaan uusien lentokenttien rakentamisesta.

Minä kun olen aina ajatellut, että lentokentät kehittyvät ja laajentuvat tarpeen mukaan. Kun matkustajamäärät kasvavat pitää rakentaa uutta terminaalikapasiteettia, kun kiitotiet ei riitä, asialla pitää tehdä jotain jne. Mistä tulee ajatus, että rakentamalla isot uudet terminaalit yms. jostain ilmestyy läjäpäin lentoyhtöitä ja matkustajia, jos niitä ei ole ennästään?

Juha

Ei kai se suurin kysymys olekkaan että miten asiat ovat nyt? Enemmän olennaista on mielestäni tilanne joskus 2030-2040 kun kaikki nykyiset ja tulevat suomalaiset ovat ahtautuneet pääkaupunkiseudun alueelle.

Tuossa linkki ESS uutiseen eilisestä lentokentän vastustajien tilaisuudesta:

http://www.ess.fi/?article=381412

8) 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt nyt selata tätä ketjua moneen kertaan. Silti en ole löytänyt vastausta kysymykseen: Mihin tätä lentokenttää tarvitaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt nyt selata tätä ketjua moneen kertaan. Silti en ole löytänyt vastausta kysymykseen: Mihin tätä lentokenttää tarvitaan?

Ei sitä lentokenttää tarvita. Mutta lentokentän suunnittelun suunnitteluprojektia tarvitaan.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osuitte molemmat aivan naulan kantaan, sillä nykyään monelle suomalaiselle ei riitä mikään syy perusteeksi millekkään hankkeelle.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osuitte molemmat aivan naulan kantaan, sillä nykyään monelle suomalaiselle ei riitä mikään syy perusteeksi millekkään hankkeelle.

8)

Löytyisi edes yksi järkiperusteinen syy. Kentälle ei ole mitään tilausta.

Sen sijaan Hiki-Vantaalle vain lisää operaatioita, jos niitä koneita nyt niin perkeleesti on tulossa lisää. Öisin siellä on ainakin baanaa vapaana. Mutta kas, eihän sinne tietenkään haluta yhtään lisää möriseviä rahtareita häiritsemään ruuhkasuomen nukkuvia ïhmisiä.

Tämän faktan valossa on vähintäänkin törkeätä yrittää siirtää lentomelua pois pääkaupunkiseudulta tänne maalle.

Asuuko täällä kehä 3:n ulkopuolella jokin toinen ihmisrotu, joka kestää melua paremmin? Pitäkää se möly vain siellä omananne, ei sinne kukaan ole pakottanut muuttamaan.

Olen myös erittäin kiinnostunut aiheesta kentän ylläpito. Onko tästä tarkoitus tulla ns. korpikenttä vai ihan Finavian ylläpitämä lentoasema?

Eli toisin sanoen maksaako kentän YLLÄPIDON kuntien asukkaat vai Finavian asiakkaat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sitä lentokenttää tarvita. Mutta lentokentän suunnittelun suunnitteluprojektia tarvitaan.

Juha

Niinpä. Ja se ei tuo Päijät-Hämeeseen rahaa, vaan vie. Eikä kentän rakentaminenkaan tuo rahaa. Jostain pitäisi saada ne kentän käyttäjät. Mistä? Mistä tänne yht'äkkiä alkaisi tulla suunnattoman paljon sellaista liikennettä, jota ei olemassa olevilla lentokentillä pystytä hoitamaan?

Asia on mielestäni niin yksinkertainen ja päivän selvä, että siihen ei pidä tuhlata senttiäkään verorahoja. Jos joku yritys ihan omilla rahoillaan haluaa selvityksen tehdä, niin siitä vaan. Ja jos onnistuu valehtelemaan itselleen, että rakentaminen kannattaa, niin puolestani saa rakentaa kentän ihan mihin lystää.

Toisekseen, kohta kun Lahteen tulee ohitie Valtatie 12:lle (ellei joku viimeinkin tajua, ettei sillekään ole mitään tarvetta), niin siitä vapautuu hyvää tietä kiitotielle. Siinä on sitten lähellä VT12, Nelostie, Kujalan logistiikkakeskus, Hartwallin tehtaat ja rautatieasema sekä taksiasema.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

8)

Syy voi olla, että monet 'elintärkeät' hankkeet kuten kansainvälinen lentoasema Lahteen tai Humppilaan, harvaan asutussa maassa usean jo toiminnassa olevan lentoaseman välittömään läheisyyteen, kuulostavat päättömältä verovarojen haaskaamiselta. Esimerkiksi kelpaa myös vaikka Guggenheim-hanke Helsingissä, jossa kulttuuritarjontaa on jo runsaasti tarjolla.

Perusmuistutus mistä verovaroissa kuitenkin on kysymys:

Itse en ole havainnut, että yksityisellä rahalla tehtäviä investointeja useinkaan vastustetaan olivatpa ne taidemuseoita tai lentoasemia. Siispä Humppilaan ja Lahteen voi varmaan mainiosti rakentaa kentät jos rahoitus hoituu pääosin yksityisen sektorin toimesta jo suunnitteluvaiheesta alkaen. Kun ansainta on kohdallaan niin tämähän tapahtuu ihan itsestään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikku-uutinen Keskisuomalaisessa kertoo, että valtio saattaa siirtää pienempiä kenttiä Finavialta maakuntien vastuulle (ts. maksettaviksi  ;) )

http://www.ksml.fi/uutiset/talous/maakuntien-lentokentat-ehka-alueiden-vastuulle/1235318

Jos strategiaa suunnitteleva työryhmä päätyy tähän lopputulokseen, niin valtion rahaa Lahden seudun kentälle(kään) tuskin heltiää, mutta rakennettakoon sinne vaan, maakunnan omalla rahoituksella  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etelä-Suomen Sanomien paperiversiossa on tänään hieno, melkein koko sivun juttu Hennaan suunnitteilla olevasta lentokentästä.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kärkölässä ei ole haluja haudata täysin kiisteltyä Hennan lentokenttää. Valtuusto hyväksyi  linjauksen, jonka mukaan kunta ei näe tarpeelliseksi, että maakuntaliitto jatkaa kenttäselvitystä ennen valtakunnallisen lentoliikennestrategian valmistumista.

http://www.ess.fi/?article=386136

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään