Jari Kähkönen

Ilmailupäivät Oulussa 30.1.2005

44 viestiä aiheessa

Terveeks, tuli kutsu Ilmailupäiville Oulun Pohjankartanoon. Ilmoitin meidät sinne samantien ja ainakin herrat TeroPa ja Kähmy ovat menossa rakentamaan sinne kolmen monitorin ja tykin kanssa 757-ohjaamoa. Paikalle voisi tulla myös lennonjohtoa omilla koneillaan, niin saadaan näytettyä sitäkin hommelia. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua mulle vaikka privalla.

Tässä virallinen kutsu:

Tervehdys ilmailijat

Oulun seudun harrasteilmailijat järjestävät jälleen järjestyksessään jo kolmannen ILMAILUN ESITTELYTILAISUUDEN tammikuun viimeisenä sunnuntana 30.1.2005. Pohjankartanon aulassa.

Tila on varattu klo 10-16 ja itse yleisötilaisuus voisi olla klo 11-15.

Tällä kertaa meillä on jo rahaa jonkin verran kassassa ja potentiaalisia osallistujia sen verran paljon, että osallistumismaksu tullee olemaan vain max. 50 EUR / yhdistys, toivottavasti vähemmänkin.

VAHVISTAKAAPA yhdistyksenne osallistuminen tilaisuuteen ilmoittamalla minulle mahdollisimman pian, mutta viimeistään 8.12. mennessä

email: kari.aaltonen@stonesoft.com tai 050-3131 215.

Ensimmäinen SUUNNITTELUPALAVERI osallistujille pidetään Pohjankartanon kahviossa to 9.12. klo 19. Aiheina mm.

- tiloihin tutustuminen

- tiedoitus ja mainostus

- tehtävien jako ja tarvittavat käytännön järjestelyt

- yms. tarpeellista

Tulkaapa paikalle tai lähettäkää edustajanne.

t. Kari Aaltonen

Oulun Ilmailukerho ry (vetovastuussa tällä kertaa)

p. 050-3131 215

ps. Tässäpä lista potentiaalisista osallistujista ja yhteyshenkilöistä:

Tiedotusvastaava: Helena Jaakkola, helleena@nic.fi p. 050 599 7743 Oulun Ilmailukerho / Kari Aaltonen: kari.aaltonen@stonesoft.com p. 050 3131

215

Oulun Laskuvarjokerho / Jouko Jämsä: jouko.jamsa@mail.suomi.net Tervalentäjät / Harri Kettunen: harri.kettunen@iki.fi Oulun Moottoriliitäjät / Olli Juujärvi: olli.juujarvi@pp.nic.fi Nousuvarjoilijat / Aarno Karvonen: aarno.karvonen@sky-relax.fi Icaros Team / Veikko Valtanen: parapentit@luukku.com p. 050 - 3700 627 Aircombat lennokit / Esa Niskanen: esa.niskanen@oulunsalo.fi Iin Ilmailukerho / Matti Laukkanen: IinIk@luukku.com Suomen Virtuaali-ilmailíjat / Jari Kähkönen: jari@netapp.com Virtual Pilots / Olli Korhonen: olli.korhonen@pp2.inet.fi Raahen Ilmailijat / Markku Asikkala: markku@kumppaninkamppeet.com p.

040-732 6489

Lennokkikerho Laippa: pekka.narhi@storaenso.com, ville.salmi@nokia.com Kuumailmapallo / Martti Haapala: email? p. 0400 584 007

Finnair / Ismo Aaltonen: ismo.aaltonen@finnair.com Lapin Lennosto: koulutustoimisto (Lennoston komentaja eversti Jarkko

Numminen)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

Joo Håkan, tänne vaan... eiköhän me jotain keksitä ;)

Tero

Niinku mitä, viette varppina teidän keksinnöllä lentään ja sillee. Sitte kaikki viat päälle mitä paneelista löytyy, varmaan ootte miettyny, että kosto on sulonen ;D

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aktivoin tätä threadia hieman, eli onko kukaan tulossa lennonjohtajaksi tuonne päiville? Kone järjestyy, jos tulee kauempaa...

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aktivoin tätä threadia hieman, eli onko kukaan tulossa lennonjohtajaksi tuonne päiville? Kone järjestyy, jos tulee kauempaa...

-Kähmy

No konetta ei ole (softat ja käyttökokemus uupuvat) mutta saatanpa paikalle tullakin täältä Ylivieskasta. Oulun kelpparit ovat sopivasti voimassa, tosin simulaattorimaailman ulkopuolella ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ovat menossa rakentamaan sinne kolmen monitorin ja tykin kanssa 757-ohjaamoa. Paikalle voisi tulla myös lennonjohtoa omilla koneillaan,

..ja rakentavat sitä varmaan vieläkin. Muuten hyvä näyttely, mutta luulisi, että klo 11 kaikki on valmista! Varsinkin tällä alalla projektien läpivieminen ja toteutus pitäisi olla ajallaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..ja rakentavat sitä varmaan vieläkin. Muuten hyvä näyttely, mutta luulisi, että klo 11 kaikki on valmista! Varsinkin tällä alalla projektien läpivieminen ja toteutus pitäisi olla ajallaan.

Joo, tota, sinäpä haluatkin säätää sen kuntoon seuraavalla kerralla. Jos sulla olis mitään käsitystä sen systeemin monimutkaisuudesta niin et kyllä olis täällä whinettämässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valittajia on kahdenlaisia: Rakentavia ja tyhmiä valittajia. Valitse itse kumpaan ryhmään kuulut. Minä tiedän sen jo nyt.

Kun kerran sinulla on kanttia valittaa asiasta, olisit ollut erittäin tervetullut testaamaan/kantamaan romua/rakentamaan ko. härveliä paikan päälle. Nyt et ole enään koskaan tervetullut mihinkään missä minä olen mukana. En ole kai sinua koskaan tavannut, enkä tästä eteenpäin haluakaan. Otan tämän erittäin henkilökohtaisesti, joten voin ihan suoraan sanoa, että tämä oli todella paska messu. Minulle et ole enään mitään, Arto Virtanen.

Et tule koskaan tajuamaan miten kova työ tuon homman kanssa tehtiin ja vielä viimeisenä aamuna asioita säädettiin, koska haluttiin näyttää jotain mutta kuin 14" monitorilla ja joystickillä tehtyä "simua". Noin monen komponentin hommaaminen ja yhteensovittaminen on hillitöntä säätämistä. Mielestämme onnistuimme näyttämään simulla ainakin kolme hienoa lentoa ja porukkaa oli hyvin meidän standillä vaikka alusta myöhästyttiin noin 30min (ei sitä porukkaa silloin ollut vielä kovin paljon).

Noh toisaalta, pilasit juuri simuryhmän (ainakin minun) viikonlopun, joten Arto Virtanen, tervemenoa minun "ignore whiners"-listalle. Minua ei enään kiinnosta paskaakaan mitä sinä olet ko. näyttelystä mieltä. Eikä toisaalta kiinnosta paskaakaan mitä mieltä sinä olet yleensä mistään.

Hyvästi.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta mutta, mites noin muuten tapahtuma onnistui?

Simuilijaosaltaan aika kivasti, tosin netti oli hieman hassu kun oli parista millistä aina kiinni että toimiiko WLAN vai ei. :) Saatiin LDS:ää ja VATSIMitystä demotettua. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simuilijaosaltaan aika kivasti

Minkälaisen vastaanoton simulentäminen sai? Se on hienoa että tätä harrastusta tehdään tutuksi, varsinkin vielä em. tilaisuuksissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkälaisen vastaanoton simulentäminen sai? Se on hienoa että tätä harrastusta tehdään tutuksi, varsinkin vielä em. tilaisuuksissa.

Meidän ständillä oli melkein kokoajan erittäin paljon porukkaa, selvinnee kuvista sitten kunhan joku jaksaa laittaa niitä, itse en ottanut kuvia siellä. Kalevaan varmaan kanssa tulee juttua tuosta simusta mikä sinne kasattiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loppu jatkunee sitten privaattina, jos on enää jatkamista...

Mutta mutta, mites noin muuten tapahtuma onnistui?

Ai sen yhden whinettäjän kanssa, joka kyylää jossain katsojien seassa "anonyymisti" että mikä menee jätkillä pieleen? Ei ole mitään jatkamista.

Muuten meni ihan ok, meistä oltiin kyllä todella kiinnostuneita. Lennettiin itse asiassa melkein tunti yli ajan ja silloinkin kävi vielä porukoita kyselemässä kamoista. Simun kanssa oli ekalla lennolla ongelmia, se kaatui kun Tero pisti "potikat kaakkoon", muuten homma toimi ok, mitä nyt toi WLAN toimi joskus miten sattuu. Ja kun se toimi hyvin, joku ajoi pakettiauton sen antennin eteen, jolloin kuso loppui kuin seinään :-[

Mutta kolme lentoa lennettiin, efhk-eftp, eftp-efku ja efku-eftp ja ne meni ihan OK ja varsinkin kahdella ekalla oli todella paljon porukkaa katsomassa. Kaleva kävi haastattelemassa, saa nähdä huomenna Kalevasta, mitä ne on kirjoittaneet, jos mitään. Ja niiden kuvaaja kyllä kuvas noita kamoja aika lailla.

-Kähmy

EDIT: Ja Sydärille kiitokset lennonjohdosta (silloin kun verkko toimi ;) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, missä kuvat? ;D

Jari Mikkilällä, Ilari Neitolalla ja Tero Partasella ;) Se että milloin ne saa niitä näytille niin evt :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jari Mikkilällä, Ilari Neitolalla ja Tero Partasella ;) Se että milloin ne saa niitä näytille niin evt :P

Tervehdys,

Laitoin ottamani kuvat aerodomen galleriaan ja ne löytyvät osoitteesta: http://gallery.aerodome.net/ilmailupaivat_2005.

Tapahtuma oli minun mielestä todella onnistunut ja simuosasto veti paljon kiinnostunutta väkeä. Moni innokas kyselikin, että kuinka harrastuksessa oikein pääsee alkuun. Ilmeisesti tapahtuman tarkoitus - tuoda ilmailuharrastetta julkisuuteen - onnistui varsin hyvin, sillä vierailijoita oli paikalla suhteellisen paljon, vaikka silti aika suuri osa taisi olla jo ilmailua joillain tavoin harrastavia. Eipä silti, hyvähän aina on tutustua muihinkin lajeihin ja niiden edustajiin, jotta tietää, minkälaisten ihmisten kanssa taivaan, niin virtuaalisen kuin oikeakin, jakaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Omat kuvani täällä: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=58;action=display;threadid=34358

Paikalla näytti olevan mukavasti väkeä. Itsellä homma meni kyllä enemmän tai vähemmän syventyneenä noihin lentämistouhuihin, ihan siihen pisteeseen, etten kerennyt käydä katselemassa alueella muiden pisteitä, enkä edes kerennyt pahemmin jutella paikalla käyneiden tuttujen kanssa :-X.

Tuosta, että ei oltu ihan klo 11.00 valmiina, niin kovasti kyllä yritettiin, mutta kun matkassa on 5 monitoria, 2 tietokonetta, videotykki, 5 erillistä ohjainlaitetta, parikymmentä piuhaa, wlan tukiasema, hubi + perinteiset kilkkeet, niin ymmärrettävästi kun sähkövehkeistä on kyse, niin aina pitää joidenkin asioiden kanssa tapella. Ja tähän menee tietysti aikaa. Toivoisin, että nämä simuvehkeet olisivat vähän yksinkertaisempia rakentaa PC-ympäristöön, mutta näin ei harmi kyllä ole, vaan soppa on melkoinen. Ja noin "messu-olosuhteissa" se vielä on erityisen kaoottinen kun joudutaan olemaan ns. "liikkeellä" noiden kamojen kanssa.

Toivottavasti kukaan ei pahoittanut mieltään, jos kiireen takia ei kauheasti kerennyt selostamaan juttuja.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvältähän tuo laitteisto näyttää sellaiselle kuin minä, jolla ei ole ensimmäistäkään lentosimuohjelmaa.

Ja mitä eri softien ja vermeiden yhteensovittamiseen tulee, niin onhan sitä yrittänyt isommatkin firmat ja paljon huonommalla menestyksellä, muistetaanpa vain esim. Airbussin softa (kiistelty Habsheim) tai JAS Gripen...Että eipä teillä mitään hävettävää ole. Lisää puhtia peliin vaan.

Terv. nimim. "Olinpa kerran järjestämässä IBM:n messuosastoa, jossa äänentoisto meni tilttiin"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli hienon näköistä toimintaa. Kävin itsekin takarivistä kurkkimassa olkien yli. Todellakin jotakin muuta kuin yhdellä monitorilla ja joystickilla toteutettua. Hienoa!

Todella ihmettelen, että jollakin on pokkaa kadota paikalta mitään puhumatta ja apua tarjoamatta ja tulla tänne jupisemaan toimimattomista laitteista. Vaikka eivät olisi edes täydellisesti toimineet, olisivat olleet vaikuttavan näköiset rakennelmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään