Sami Puro

Flybe teki Suomessa jättitappiot

23 viestiä aiheessa

http://www.kauppalehti.fi/omayritys/flybe+teki+suomessa+jattitappiot/201208225221

 

Entisen Finncommin viime vuoden tulos näyttää plussaa johtuen myyntivoitoista, jotka yhtiö kuittasi myytyään koneita Finnairille. Konekaupoista putsattu tulos valahti yhä surkeammin tappiolle.

 

Flybe Finlandin eli entisen Finncommin viime vuoden tappio ennen veroja ja kertaluonteisia eriä nousi 12 miljoonaan euroon. Edellisenä vuonna tappiota kirjattiin 9,8 miljoonaa euroa.

 

Yhtiön kertaerien ja verojen jälkeinen tulos nousi kuitenkin 6,3 miljoonaa euroa voitolle. Tämä johtuu pitkälti suurista myyntivoitoista, jotka yhtiö kirjasi lentokoneidensa myynnistä Finnairille. Yhtiö myi lentokoneensa Finnairille ja kirjasi siitä kertaluonteista myyntivoittoa 19,6 miljoonaa euroa.

 

Suurista myyntivoitoista huolimatta yhtiöllä on omaa pääomaa jäljellä vain 900 000 euroa, kun velkaa on yli 26 miljoonaa euroa. Uusi omistaja voi kuitenkin tukea yhtiö taloutta, jolloin oman pääoman määrä ei ole niin kriittinen kuin vanhassa omistuksessa.

 

Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna neljänneksellä 102 miljoonaan euroon. Tilinpäätöksessään yhtiö arvioi, että liikevaihto kasvaa kuluvana vuonna merkittävästi. Tämä johtuu Finnairin kanssa tehdystä sopimuksesta, jolla Finnair siirtää 12 Embraer E-190 -konetta yhtiön operointiin. (...) Yhtiö arvioi, että järjestelyllä on positiivinen vaikutus yhtiön tuloskehitykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen aina ihmetellyt sitä, että mikä se paljon mainostettu "FlyBE:n konsepti" oikein on. Silloin kun tätä yhteisyritystä vuosi sitten käynnisteltiin kaikki pressijulkaisut kovasti hehkuttivat sitä ja miten se nyt monistetaan Suomeen ja maailma ja etenkin lentoliikenne pelastuu.

 

Mun ymmärtääkseni toi konsepti ei ole mitään muuta kuin:

 

-  Lennetään reittejä joihin isommat pelurit eivät tikullakaan koske (ja ottaen huomioon miten toi BE Nordicin reittikartta on sen 10 kk:n aikana elänyt niin siihen lienee ihan hyväkin syy miksi jollain Vaasa - Tallinna välillä ei niin hirveästi ole koskaan ollut tarjontaa.)

- Pyritään lentämään point-to-point -tyyppisesti isot hubit ohittaen (joo ei toimi Suomessa, ei ole hirveästi Oulu-Turku tms. reittejä FC.. anteeksi BE:n operoimana näkynyt. UK:ssa tämä vielä toimii kun väestöpohja on yli kymmenkertainen Härmälään nähden).

- Operoidaan moderneilla ja erittäin bensapiheillä koneilla (ATR:ien osalta tämä on ihan jees)

- BOB (jota sitten tarjotaan myös "AY operated by BE" -lennoilla ATR:issä mutta ei Embraereissa, helvetin sekavaa loppuasiakkaalle)

- Kulut minimiin (henkilöstömenot per työntekijä lienevät kolmasosa Finnairin vastaavista)

 

Ei musta kuulosta varsinaiselta "konseptilta". Joka tapauksessa Pohjolan olosuhteisiin sopeutettuna lopputulos on nähty, turskaa tulee ja paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- BOB (jota sitten tarjotaan myös "AY operated by BE" -lennoilla ATR:issä mutta ei Embraereissa, helv**** sekavaa loppuasiakkaalle)

 

Joulukuussa lensin Tartosta Helsinkiin Flyben ATR72:lla. Istuimelleni kuului kuinka lentoemännät laskivat myyntitulot lennon lopuksi: noin 40 euroa.

 

Jos tulot kahvin, oluen, yms myynnistä lennolal ovat tuota luokkaa, taitavat menot myyntitavaroiden rahtaamisesta koneeseen ja koneesta olla jo isompia. Sitten on tietysti asia erikseen onko tuo myyntisumma tavanomainen vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joulukuussa lensin Tartosta Helsinkiin Flyben ATR72:lla. Istuimelleni kuului kuinka lentoemännät laskivat myyntitulot lennon lopuksi: noin 40 euroa.

 

Jos tulot kahvin, oluen, yms myynnistä lennolal ovat tuota luokkaa, taitavat menot myyntitavaroiden rahtaamisesta koneeseen ja koneesta olla jo isompia. Sitten on tietysti asia erikseen onko tuo myyntisumma tavanomainen vai ei.

 

Istuin tuossa taannoin ATR42:ssa HEL-VRK-SVL. Matkustajia oli yhteensä ~10 ja tarkkailin huvikseni, että kaksi ihmistä osti kahvin, kukaan muu ei mitään. Eli sillä lennolla kyllä oli totaalisen turhaa koko myynti/tarjoilu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensimme 24.7. Göteborgista Helsinkiin iltalennolla. Koneen piti olla E70, lähtöselvityksessä netissä paikatkin olivat Embraerin paikat. Kun bussi vei kentällä koneelle, odotti siellä ATR. ATR:ssä kaikki tarjoilu oli maksullista (vettä, kahvia yms. ei saanut kuin rahalla). Lentoemäntien mukaan tarjoilu riippuu siitä, mikä konetyyppi on kyseessä. Jos olisi ollut Embraer, olisi perusjuomat sisältyneet hintaan.

 

Kuinka asiakas voi etukäteen tietää, mitä lennolla tarjoillaan, jos tarjoilu määräytyy tällälailla arpajaisissa?

 

Olisin mieluummin juonut kahvini Göteborgin terminaalissa, jos olisin tiennyt, että koneessa kahvista pitää maksaa. Jätin sitten kahvini koneessakin ostamatta.

 

Lentoaika oli ATR:llä tietysti pidempi ja lento oli reilun tunnin myöhässä Helsingissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuin tuossa taannoin ATR42:ssa HEL-VRK-SVL. Matkustajia oli yhteensä ~10 ja tarkkailin huvikseni, että kaksi ihmistä osti kahvin, kukaan muu ei mitään. Eli sillä lennolla kyllä oli totaalisen turhaa koko myynti/tarjoilu.

 

Tuo reitti on sentään voitollinen Flybelle. Ainoa reitti, jolle on taattu valtion ja kuntion tappiotakuu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka asiakas voi etukäteen tietää, mitä lennolla tarjoillaan, jos tarjoilu määräytyy tällälailla arpajaisissa?

 

Olisin mieluummin juonut kahvini Göteborgin terminaalissa, jos olisin tiennyt, että koneessa kahvista pitää maksaa. Jätin sitten kahvini koneessakin ostamatta.

 

Jep, tämäpä se minuakin hämää noissa AY/BE -kuvioissa ihan eniten. Ei mulla sinällään ole mitään sitä vastaan että tarjoilu on maksullista, mutta ollaan sitten kanssa konsistentteja sen kanssa. Tällainen arvonta konetyypin ja "operated by"-järjestelyn ja kohteen (MAN, anyone?) suhteen on täysin perseestä, pardon my French. Keskivertoasiakas haluaa että palvelu on samanlaista kautta linjan ja sen, että voi etukäteen tietää palvelukonseptin. Tällaisella sekoilulla pelotetaan ne asiakkaat pois joilla on valinnanvaraa.

 

Sinänsä osoittaa aika ihmeellista käytöstä ja oma-aloitteisuuden puutetta BE:n lentoemoilta jos eivät ymmärtäneet tilannetta ja tarjonneet edes kahvia ja vettä ilmaiseksi kuten Embraerilla olisi kuulunut. Jos yrityksen sisäinen kulttuuri on tämä että omia aivoja ei saa käyttää niin ei hyvältä kuulosta.

 

Tässä tapauksessa suosittelen lähettämään Finnairilla (ja miksi ei myös FlyBE:lle) asiasta palautetta, jonkinmoinen hyvitys olisi paikallaan koska viime hetken koneen vaihto aiheutti tämän ongelman. Turha on mitään kovin kummaista odottaa, mutta mahdollisesti jokunen tuhat Plus-pistettä tai vastaavaa kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo reitti on sentään voitollinen Flybelle. Ainoa reitti, jolle on taattu valtion ja kuntion tappiotakuu :)

 

Allaoleva vastaus tuli Finnairilta. En kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi tarjoilun hinta tässä tapauksessa riippuu konetyypistä eikä reitistä.

 

Hyvä Timo Kantola Kiitos antamastasi palautteesta koskien lentoasi AY3866 Göteborgista Helsinkiin. Oli ikävä kuulla, että jouduit pettymään palveluumme lentokoneessa konetyypin vaihdon vuoksi. Embraer- 170 koneeseen tulleen teknisenvian vuoksi lento on jouduttu vaihtamaan Atr-koneeseen. Valitettavasti näissä koneissa on eri tarjoilumalli/ eri koneiden catering kuormaaja, joten tarjoilu on ollut Atr-koneen mukainen. Tärkeintä on kuitenkin ollut se, että lentoa ei ole jouduttu perumaan. Lähetämme Sinulle 10 euron arvoisen lahjakortin, jonka toivomme lievittävän harmiasi tapahtuneesta. Lahjakortti käy maksuvälineenä Finnairin Tax-free myymälöissä ja Finnairin operoimilla lennoilla. Pyrimme siihen, että matkustaminen Finnairin lennoilla olisi mahdollisimman mukavaa ja että palvelu olisi sujuvaa. Otamme mielellämme vastaan palautetta lentomatkalla sattuneista tilanteista. Näin voimme paikantaa alueet, joissa on aihetta parannuksille. Toivon Sinulle sujuvia ja miellyttäviä tulevia lentomatkoja jatkossa. Ystävällisin terveisin Finnair Oyj Asiakaspalautteet

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kohtalaisen ympäripyöreä vastaus kuten oli odotettavissa. Mutta onnea tuosta 10 EUR lahjakortista, sillä hinnalla olisi saanut kolmet kahvit tolla BE:n lennolla! :)

 

Itse asiassa kuulin taannoin jutun eräästä tyytymättömästä Lufthansan asiakkaasta joka oli ostanut viime hetkellä sikakalliin (luokkaa 1000 EUR lipulle Ranskasta Frankfurtin kautta Tukholmaan) businessluokan lipun kun oli pakko päästä tärkeään möteen. Koneessa selvisi että koska viime hetkellä oli tullut yksi matkustaja lisää, niin koneeseen ei ollut lastattu tarpeeksi businessluokan aterioita. Tämän seurauksena ko. matkustaja sai siis turistiluokassa tarjotun välipalan (ja oletettavasti kuitenkin paremmat juomat). Asiasta lentoemännille valitettuaan hänelle annettiin 10 EUR voucher johonkin Frankfurtin kentän kahvilaan.

 

Frankfurtissa ko. kahvila oli jo suljettu koska oli myöhäinen ilta, joten ko. lipuke oli täysin hyödytön (mutta businessluokan lipulla pääsee kuitenkin loungeen joten oletettavasti tämä ei ollut niin suuri harmi).

 

Asiaa myöhemmin Luftwaffelta tiedusteltaessa vastaus oli tylysti, että "olette jo saaneet korvauksen tästä, pahoittelemme mutta mitään muuta ei ole tehtävissä."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten arvauksia kahdesta asiasta:

1) milloin Flybe saa tarpeeksensa tappiota tuottavista AY-kuvioista, ja lähtee täältä peräpohjolasta?

2) milloin tunnustetaan se tosiasia, että Suomessa reittiliikenne ei kannata Oulun eteläpuolella ilman erilaisia tukia?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten arvauksia kahdesta asiasta:

1) milloin Flybe saa tarpeeksensa tappiota tuottavista AY-kuvioista, ja lähtee täältä peräpohjolasta?

2) milloin tunnustetaan se tosiasia, että Suomessa reittiliikenne ei kannata Oulun eteläpuolella ilman erilaisia tukia?

Juha

 

1) Sitten kun nykyinen sopimus AY:n kanssa umpeutuu eli X vuoden päästä

2) Ei koskaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kohtalaisen ympäripyöreä vastaus kuten oli odotettavissa. Mutta onnea tuosta 10 EUR lahjakortista, sillä hinnalla olisi saanut kolmet kahvit tolla BE:n lennolla! :)

 

Olisiko?

 

Lahjakortti käy maksuvälineenä Finnairin Tax-free myymälöissä ja Finnairin operoimilla lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten arvauksia kahdesta asiasta:

1) milloin Flybe saa tarpeeksensa tappiota tuottavista AY-kuvioista, ja lähtee täältä peräpohjolasta?

2) milloin tunnustetaan se tosiasia, että Suomessa reittiliikenne ei kannata Oulun eteläpuolella ilman erilaisia tukia?

Juha

 

Pieni kommentti sen osalta, että missäänhän ei ole mielestäni erikseen mainittu, että AY-kuvio tuottaisi tappiota. Flyben vuosikertomuksen mukaan Flybe Finlandin liikevaihdosta 41,3 miljoonaa puntaa tuli Finnair-sopimuslentämisestä ja vain 19,6 miljoonaa omista reiteistä. Voihan olla, että sopimuslentäminen menee plussalla ja tappio tulee muualta. Jos tilanne olisi tämä, olisi suunta lähinnä vain positiivinen syksyllä tapahtuvan Embraer-yhteistyön ansiosta.

 

Uutisia lukiessa kannattaa muuten myös muistaa, että Flybe Finland operoi myös reittejä Tukholman Brommasta Tallinnaan, Kööpenhaminaan ja Osloon. Kaikki toiminta ei siis ole aina Suomi-keskeistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vieläkin koneita lentää Finncommin väreissä. Eikö siitä ole kohta 1,5 vuotta kun toiminta alkoi nimellä Flybe Nordic?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vieläkin koneita lentää Finncommin väreissä. Eikö siitä ole kohta 1,5 vuotta kun toiminta alkoi nimellä Flybe Nordic?

 

Joku on varmaan miettinyt, onko se koneen uudelleenmaalaaminen välittömästi nimen vaihtuessa järkevää vai ei. Jos saavutettu mainosarvo ja vastaava ei ole kummoinen, mutta maalaaminen maksaa pirusti, niin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten vieläkin koneita lentää Finncommin väreissä. Eikö siitä ole kohta 1,5 vuotta kun toiminta alkoi nimellä Flybe Nordic?

Viime havaintojen mukaan maalattuina ovat:

ATE, ATG, ATH, ATL ja ATO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti näissä koneissa on eri tarjoilumalli/ eri koneiden catering kuormaaja, joten tarjoilu on ollut Atr-koneen mukainen.

 

Hmph. Tarkoittaako tämä sitä, että kahvia ei riittäisi kaikille matkustajille?

 

Vastauksessa annetaan hyvitys, mutta ei ratkaista varsinaista ongelmaa, joka olisi näkemykseni mukaan kulupuolella hyvin pieni erä ja ohjeistuksena henkilökunnalle hyvin pieni toimenpide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu - Flybe tekee edelleen pohjolassa aika jäätävää tappiota.  Liikevaihtoa kertyi päivän tulosjulkistuksen mukaan 55 £m josta tappiota 4,5 £m. Karkeasti 2/3 myynnistä tuli riskittömästi Finnairilta sopimuslentämisestä ja loput omista operaatioista. Käyttöaste omilla reiteillä 42,2% eli koneet käsittämättömän tyhjiä.

 

Tulosjulkistus löytyy http://www.flybe.com/corporate/investors/

 

Vahvasti näyttää siis siltä, että yhtiön rooli on jatkossa entistäkin selvemmin Finnairin alihankkija.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flybe aikoo karsia kuluja vähentämällä vielä 500 työpaikkaa. Yhtiöstä vähennettiin aiemmin tänä vuonna kolmisensataa työntekijää eli noin 10 prosenttia yhtiön silloisesta henkilöstöstä Britanniassa.

 

Flybe kertoi uudesta säästökuurista samalla kun julkisti huhti-syyskuun puolivuotistuloksensa. Veroja edeltävä tulos nousi lähes 14 miljoonaa puntaa eli yli 16 miljoonaa euroa voitolle. Uutinen käänsi Flyben osakekurssin Lontoon pörssissä selvään nousuun.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään