Vieras

Spottaus ulkomailla, Ohjeita tänne, ja mitä kenttiä pitäisi vältellä?

9 viestiä aiheessa

Niin että tänne vois jakaa omia kokemuksia ulkomailla spottaamisesta ja kuvaamisesta. Mitä kenttiä kannattaa välttää ja muita mainitsemisen arvoisia kokemuksia. En ainakaan itse löytänyt tästä aiheesta vielä keskustelua niin tässä olisi. :)

Tässä yksi oma vinkki: Eli ainut ja ensimmäinen kerta kun olen ulkomailla spottaillut aidan vieressä tapahtui Kyproksella Pafoksen lentokentällä. Vähän aikaa kuvattuani paikalle pyyhälsi paikallinen poliisi maasturin kanssa. Hän oli huomannut kädessä olevan radioni ja pyysi siitä lisenssiä. No koska radio oli vain skanneri niin lisenssiä ei siihen suomessa tarvittu. Tämän jälkeen poliisin ilme valahti vakavammaksi ja kertoi että nyt olette kovassa pulassa. Hän soitti esimiehensä paikalle ja meille suoritettiin pitkä kuulustelu ja tavaroiden tarkastus. Kaikki pengottiin läpi. Kamerajalka, reppu, henkilöllisyystodistus ja jne. Kysymyksiä sateli että mitä teemme täällä, milloin lähdemme, onko minulla sotilaallista taustaa ja kaikkea muuta "tärkeää". No sitten minä idiootti tajusin vasta että kyseessä oli sotilaskenttä. Siinä kohtaa rupesi tulemaan pieni epätoivo päälle. Minua käskettiin näyttämään kaikki mitä kamerassani oli. No siinä tuli samalla kaikki nolot lomakuvatkin katsottua yhdessä konstaapelin kanssa ja ryanairin nousut ja laskut. Luojan kiitos en ollut kiinnostunut sotilaskoneista niin niitä ei ollut videolle joutunut. Jos olisi, niin en tiedä miten olisi käynyt. Sain kaikki tavarai kuitekin lopulta takaisin tarpeeksi uskoteltuani että en ole mikään vakooja, sillä ehdolla etten enään koskaan tule takaisin.

Kaikista erikoisinta minusta on se että sieltä heinikosta kuvatut sotilaskoneet olisivat olleet heille kovakin turvallisuusuhka mutta Pafoksen kentän saisi ladattua internetistä myös simulaattoriin halutessaan, josta löytyy kaikki sotilaskoneet ja alueet 3D malleina :D

En toivoisi kenenkään tekevän tätä aloittelijan virhettä kuin minä. minun mittapuulla tämä moka on iso, mutta haluan kuulla myös teidän tarinanne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut toiseltakin taholta aivan saman kentän (pafos) "ongelmista". Itse kävin pari vuotta sitten Münchenin kentällä kuvaamassa parin päivän ajan. Kuulin hyvin monelta taholta, että skannerin käyttö Saksassa on ehdottomasti laissa kiellettyä, mutta mitä näinkään. En itse ottanut varmuuden vuoksi "jeesustani" mukaan Saksaan, mutta saapuessani 1. spottauspäivänä Franz Josef Straussin laidalle, huomasin ainakin viidellä spotterilla skannerit. Siellä ne huutivat aivan täysin julkisesti. Poliisejakin ajoi ohitse, mutta he eivät tehnyt elettäkään spottaajien suuntaan. Kuitenkin skanneri olisi voitu ottaa koneesta tullessa/mennessä turvassa pois, joten en riskeerannut. Muuten kenttä on aivan mahtava ja suosittelen lämpimästi. Spottauskukkulat ovat hyviä. Varsinkin keskimmäinen on erinomainen, jos liikkuu julkisilla ja muutenkin, sillä wc:t, ruokapaikat ja lentokoneiden pienoismallimyymälä ovat aivan kukkulan juurella ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä tuota kutsutaan tyhmyydeksi jos ei etukäteen selvittele asioita ja sit on paskat housussa  :laugh:

Jep myönnän, sitä se oli  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä tuota kutsutaan tyhmyydeksi jos ei etukäteen selvittele asioita ja sit on paskat housussa  :laugh:

Ja toisten virheistä nälvimistä kutsutaan jeesusteluksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja toisten virheistä nälvimistä kutsutaan jeesusteluksi...

Ei tuo ollut virhe vaan silkkaa tyhmyyttä ja sinä saat kutsua sillä nälvimistä ihan miksi haluat :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo ollut virhe vaan silkkaa tyhmyyttä ja sinä saat kutsua sillä nälvimistä ihan miksi haluat :D

Ilmailufoorumilla luulisi olevan vähän kypsempi asenne virheitä kohtaan, varsinkin niitä, joista ihan itse rehdisti kerrotaan ja kehoitetaan muita ottamaan asia huomioon.

Onneksi sinä et tee virheitä, niin et joudu tälläisten asioiden kanssa tekemisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä paras vinkki ulkomailla spottailuun on huolellinen tutustuminen ja asioiden selvittäminen ennen reissua. Tällä pärjää jo pitkälle  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä paras vinkki ulkomailla spottailuun on huolellinen tutustuminen ja asioiden selvittäminen ennen reissua. Tällä pärjää jo pitkälle  :)

Eikö tämä ole päivän selvä asia joka ainakin itsellä kuuluu kokonais elämykseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään